Kocht jij jouw paard particulier of bij een handelaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kocht jij via een handelaar of particulier

Particulier, paard is zoals voorgespiegeld
194 (47%)
Particulier, paard is anders dan verteld
63 (15%)
Handelaar, paard is zoals voorgespiegeld
112 (27%)
Handelaar, paard is anders dan verteld
40 (9%)

Totaal aantal stemmen: 409

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:14

xyzutu2 schreef:
Bij een handelaar gekocht: ik zag een wrak en kreeg een wrak, dus niet teleurgesteld. 8)

_O- Geweldig die opmerking van jou!

stefje

Re: Kocht jij jouw paard particulier of bij een handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:51

Bij een handelaar gekocht, nu alweer 22 jaar terug, wordt volgende maand (afkloppen) 30 jaar, en zit er nog zo'n 2x per week op (buitenrit). Need I say more :-). Qua voorspiegeling: kocht het paard in Nijkerk, daar was het 'verkeersmak'. Ik vroeg me wel af wat dat bij mij in de Randstad zou betekenen... Maar dat was dik in orde. Ik heb wel eerder met een andere handelaar een hele slechte ervaring gehad (beslist niet wat was voorgespiegeld). Ik denk dat je altijd uit moet kijken, of het nou een particullier is of een handelaar, het maakt mij niet uit, geen voorkeur hier.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:52

Andere optie.... bij de fokker

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:53

Ik heb sommige paarden bij een handelaar gekocht, sommige zelf gefokt en een direct bij de fokker.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:06

Ik heb mijn paard particulier gekocht, het was eerst mijn verzorgpaard ideaal dus ik wist precies wat ik kocht!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:14

Nina zelf gefokt (haar moeder 20 jaar geleden bij een handelaar), Rose uit Frankrijk bij een particulier en Auri uit Duitsland bij een showstal met vnl Spaanse paarden.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:41

Beide paarden particulier. Mijn merrie heb ik van iemand die zelf niet voldoende tijd had en zelfs wat angstig voor haar was. Overal keurig over ingelicht, mocht meerdere keren komen om proef te rijden en ze heeft ook nog een tijdje bij de oude eigenaar gestaan. Daarna nog met haar paard in hetzelfde pension gestaan voor ze bij mij aan huis kwam. Ze had gevraagd of ze nog eens mocht komen, maar is tot nu toe nog nooit geweest. Heb haar wel nog eens gesproken en inmiddels heeft ze haar andere paard ook weggedaan. Ik zou haar wel op de hoogte stellen als mijn merrie iets zou krijgen of overlijden, ze had haar zelf gefokt en ik denk dat ze dat wel op prijs zou stellen. Maar is allemaal geheel vrijblijvend.

Mijn ruintje heb ik van een schapenboer en heb ik gered van de slacht. Ik wist dus niet wat ik kocht en had ook geen verwachtingen. Het is een prachtbeest die prima bij mijn merrie past en gebruikt kan worden waarvoor ik gehoopt had. Ik heb hierbij ook geen contact meer gehad met de oude eigenaar en ga dit ook niet meer hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:43

De laatste 3.

2 bij een fokker die ook handelt.
1 bij een zogenaamde particulier maar ik denk dat er heel wat doorheen gingen op een jaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:29

Nies_ schreef:
Ik mis de optie fokker.. Vind dat toch nog wel wat anders. Verkopen ook vaak meerdere paarden per jaar, maar geen handelaar. Bij particulier denk ik aan iemand die zijn/haar eigen (rij)paard verkoopt.

Ik heb er dus een bij de fokker gekocht, de andere bij een handelaar. Was gewoon eerlijk, maar ze kunnen in zo'n korte tijd ook niet alles weten natuurlijk.

Fokker heb je niets aan als je een oudere ervaren ruin zoekt,zoals ik! Want die hebben alleen jonge dieren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:35

particulier, 2 groen, die heb ik naar eigen hand gezet. eentje al ouder en die was niet zoals beschreven, maar daar leren we wel mee te leven haha.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:37

Ik kocht mijn pony via een particulier, ik had hem bij de eigenaar voor haar een jaar verzorgd, dus ik dacht te weten wat ik kocht. Helaas is ze blijkbaar dusdanig met hem onderuit gegaan dat hij artrose in het SI gewricht heeft opgelopen, dat bleek pas na een paar jaar. Dierenarts zei dat dit duidelijk geen artrose van ouderdom was (pony was ook nog maar 12)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:57

Beide paarden als veulen, dus daar viel weinig over "voor te spiegelen" als particulier.
De twee Shetten: eentje ook als veulen, andere volwassen,ook beiden van particulier.
Alleen - van de 4 - heb ik de laatste, de Shetmerrie, volwassen aangeschaft, die bleek naderhand zomerexczeem te hebben, dat was er door de particulier niet bij verteld, máár dat hád ze toen volgens mij ook daar (nog) niet. Dat is pas hier bij mij begonnen vermoed ik, want ze had een volle bos manen en liep zonder dekentje toen ze bij mij kwam.

Naar een handelaar zou ik niet gauw gaan... want man man man, wat ga je daar snel de mist in als je niet enorm uitkijkt ... half Bokt staat vol me ellende-verhalen over handelaars. Zullen echt niet allemaal malafide zijn, maar het blijft natuurijk wel handel.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-05-17 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:03

Handelaar. Het zou een braaf paard zijn, het bleek een braaf paard en inmiddels 15 jaar later is het nog steeds een braaf paard!

De ander particulier. Die is wel super braaf, maar bleek wel cushing te hebben. Dat was er niet bij verteld. Maar ja, met de juiste medicijnen doet hij het alsnog super!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:45

beide paarden gekocht van dezelfde manege :-)

Laatste paard eerst verzorgt , daarna geleased en toen gekocht .. heeft mankementen maar wist dat van te voren en heb haar bewust gekocht ..
Is in dec 2015 afgekeurd als rijpaard , maar zolang zij het goed doet .. blijft ze lekker bij mij

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:52

Ik heb mijn huidige paard eerst 1,5 jaar als bijrijdpaard gehad, na deze 1,5 jaar kreeg ik het aanbod om haar te kopen. Ik kende haar dus al,en 'wist' wat ik kocht. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:53

Een van de fokker, gekocht met 6 maanden.. Precies uitgegroeid qua hoogte en karakter zoals voorspeld..

Een van handelaar die mij netjes financieel tegemoet kwam toen het probleem van zomereczeem boven kwam.. (

En een van particulier.. Was lichamelijk en qua karakter precies hoe voorgespiegeld, alleen drachtig.. :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:55

Beide van de fokker af gekocht. Zoals voorspelt inderdaad. En eentje ziek (maar dat wisten we, alleen dachten we aan een simpele verkoudheid)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:02

Ik wilde mijn eerste paard gewoon particulier kopen. Als veulen.
Echter door het toeval kwam ik toch uit bij een handelaar (dat wist ik niet, ik zag een marktplaats advertentie van een hele kudde en ging eigenlijk kijken voor 'de gein').
Er stond een paard in zijn kudde die mijn interesse had gewekt.
Daar bleek dat het gewoon een boer was, die een kudde bij elkaar had gekocht en deze verkocht voor de centen. Vooral niet teveel geld en aandacht aan besteden, maar gewoon cashen.
In de advertentie stond dat alle paarden afstamming waren van goedgekeurde dekhengst bonte harry die in het bezit was geweest van die beste man (dat is wel echt zo).
Alle veulens hadden papieren..... behalve die die mijn interesse had bleek toen we daar waren.
Het zou dus een nakomeling van bonte harry zijn. Echter zag ik totaal niets van bonte harry terug in zijn bouw.
Achja, daar ging t me ook totaal niet om. Uiteindelijk overeen kunnen komen, afspraken gemaakt en overeenkomst getekend.
De dag dat hij mijn paard kwam afleveren op stal kreeg ik wel 2,20 euro voor geluk. die moesten bij het paard blijven (die zitten in een klein zakje in mijn rijjas).
direct daarna heb ik een brief geschreven naar de fokker in het paspoort met de vraag of ze me iets konden vertellen over zijn verleden. Paar weken later kreeg ik bericht van een meid die bij de fokker op stal hielp en heel veel fotos van mijn paard als veulen had. Super leuk.
Achteraf bleek het helemaal geen nakomeling van bonte harry (dan had hij wel een stamboom gehad) maar van Bugatti (barock pinto hengst) en houkje (friese merrie). Geboren uit liefde in hobbyfok.
Die beste fokker had gewoon een paar paarden gered van verwaarlozing en weer helemaal opgelapt. Toen de hengst erbij gezet die ook in zijn bezit was. Daar kwam mijn paard uit.

Dus al met al is mijn paard anders dan vertelt bij de verkoop. Echter hechtte ik daar zeer weinig waarde aan. Mijn paard is geweldig en dat is het belangrijkste.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:18

Van een handelaar. Precies zoals verteld. Kent niks.
Als 1.5 jarige gekocht. Geweldig paard. Nooit spijt gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:05

RoyceMack schreef:
Ik wilde mijn eerste paard gewoon particulier kopen. Als veulen.
Echter door het toeval kwam ik toch uit bij een handelaar (dat wist ik niet, ik zag een marktplaats advertentie van een hele kudde en ging eigenlijk kijken voor 'de gein').
Er stond een paard in zijn kudde die mijn interesse had gewekt.
Daar bleek dat het gewoon een boer was, die een kudde bij elkaar had gekocht en deze verkocht voor de centen. Vooral niet teveel geld en aandacht aan besteden, maar gewoon cashen.
In de advertentie stond dat alle paarden afstamming waren van goedgekeurde dekhengst bonte harry die in het bezit was geweest van die beste man (dat is wel echt zo).
Alle veulens hadden papieren..... behalve die die mijn interesse had bleek toen we daar waren.
Het zou dus een nakomeling van bonte harry zijn. Echter zag ik totaal niets van bonte harry terug in zijn bouw.
Achja, daar ging t me ook totaal niet om. Uiteindelijk overeen kunnen komen, afspraken gemaakt en overeenkomst getekend.
De dag dat hij mijn paard kwam afleveren op stal kreeg ik wel 2,20 euro voor geluk. die moesten bij het paard blijven (die zitten in een klein zakje in mijn rijjas).
direct daarna heb ik een brief geschreven naar de fokker in het paspoort met de vraag of ze me iets konden vertellen over zijn verleden. Paar weken later kreeg ik bericht van een meid die bij de fokker op stal hielp en heel veel fotos van mijn paard als veulen had. Super leuk.
Achteraf bleek het helemaal geen nakomeling van bonte harry (dan had hij wel een stamboom gehad) maar van Bugatti (barock pinto hengst) en houkje (friese merrie). Geboren uit liefde in hobbyfok.
Die beste fokker had gewoon een paar paarden gered van verwaarlozing en weer helemaal opgelapt. Toen de hengst erbij gezet die ook in zijn bezit was. Daar kwam mijn paard uit.

Dus al met al is mijn paard anders dan vertelt bij de verkoop. Echter hechtte ik daar zeer weinig waarde aan. Mijn paard is geweldig en dat is het belangrijkste.

Dat met die muntjes voor geluk is een leuk oud gebruik dat je helaas weinig meer tegenkomt. :) /3

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:12

Mijn paarden komen bij handelaren vandaan. In de praktijk bedriegen particulieren net zo veel als handelaren en bij een handelaar heb je tenminste wettelijke garantie. Altijd keurig afgehandeld, dieren zoals voorgespiegeld.

Enige paard wat van mij bij een particulier gekocht is, is niet goed ondanks hals en rug keuring. Was ook bekend bij deze mensen maar kwam in de keuring niet naar voren en zij hebben ook niets vermeld.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:48

Mijn merrie komt van een handelaar/fokker waar ik zelf jarenlang op stal geholpen heb, en was dan ook precies zoals voorspiegeld :D. Nog steeds heel blij mee, vooral qua karakter een 100% match. Ze was zo jong toen (nog niet eens een jaar) dat ze niet gekeurd is, maar heeft tot nu toe (afkloppen) geen lichamelijke problemen.

Mijn moeder's oudere merrie komt ook van een handelaar, en was 'op zich' zoals gevraagd (mijn moeder heeft dan ook meerdere keren proefgereden) en ook relatief gezond voor haar leeftijd, maar bleek na enkele maanden toch moeilijker dan een puur 'beginnerspaard' te zijn. Niets wat met veel lessen, een trainer, en oefenen niet op te lossen is, maar wel meer 'werk' dan ze zich had voorgesteld. Op zich wel een goed leerpaard op deze manier. :j Qua karakter is zij wel rustig en betrouwbaar, alleen met rijden bleek zij gevoeliger, voorwaartser, en minder vergevingsgezind dan gehoopt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:53

Paard gekocht bij particulier. Was nog een veulen toen ik haar kocht dus daar kan weinig aan gelogen worden als je je ogen open hebt.
Mijn eerste pony ook particulier maar dat was mijn verzorgpony van te voren (klein jaartje) dus ook daar weet je wat je koopt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:53

Paard gekocht bij particulier. Was nog een veulen toen ik haar kocht dus daar kan weinig aan gelogen worden als je je ogen open hebt.
Mijn eerste pony ook particulier maar dat was mijn verzorgpony van te voren (klein jaartje) dus ook daar weet je wat je koopt.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:49

Geen ervaring met kopen, maar als er eentje komt toch het liefste van een handelaar of fokker, in ieder geval een bedrijf dus.

Je maakt dan echt een zakelijke overeenkomst (een geen lastige ex-baasjes x) ) en je kan online al veel te weten komen over de kwaliteit die zie meestal bieden :)