xyzutu2 schreef:Bij een handelaar gekocht: ik zag een wrak en kreeg een wrak, dus niet teleurgesteld. 8)
Geweldig die opmerking van jou! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Qua voorspiegeling: kocht het paard in Nijkerk, daar was het 'verkeersmak'. Ik vroeg me wel af wat dat bij mij in de Randstad zou betekenen... Maar dat was dik in orde. Ik heb wel eerder met een andere handelaar een hele slechte ervaring gehad (beslist niet wat was voorgespiegeld). Ik denk dat je altijd uit moet kijken, of het nou een particullier is of een handelaar, het maakt mij niet uit, geen voorkeur hier. Nies_ schreef:Ik mis de optie fokker.. Vind dat toch nog wel wat anders. Verkopen ook vaak meerdere paarden per jaar, maar geen handelaar. Bij particulier denk ik aan iemand die zijn/haar eigen (rij)paard verkoopt.
Ik heb er dus een bij de fokker gekocht, de andere bij een handelaar. Was gewoon eerlijk, maar ze kunnen in zo'n korte tijd ook niet alles weten natuurlijk.

RoyceMack schreef:Ik wilde mijn eerste paard gewoon particulier kopen. Als veulen.
Echter door het toeval kwam ik toch uit bij een handelaar (dat wist ik niet, ik zag een marktplaats advertentie van een hele kudde en ging eigenlijk kijken voor 'de gein').
Er stond een paard in zijn kudde die mijn interesse had gewekt.
Daar bleek dat het gewoon een boer was, die een kudde bij elkaar had gekocht en deze verkocht voor de centen. Vooral niet teveel geld en aandacht aan besteden, maar gewoon cashen.
In de advertentie stond dat alle paarden afstamming waren van goedgekeurde dekhengst bonte harry die in het bezit was geweest van die beste man (dat is wel echt zo).
Alle veulens hadden papieren..... behalve die die mijn interesse had bleek toen we daar waren.
Het zou dus een nakomeling van bonte harry zijn. Echter zag ik totaal niets van bonte harry terug in zijn bouw.
Achja, daar ging t me ook totaal niet om. Uiteindelijk overeen kunnen komen, afspraken gemaakt en overeenkomst getekend.
De dag dat hij mijn paard kwam afleveren op stal kreeg ik wel 2,20 euro voor geluk. die moesten bij het paard blijven (die zitten in een klein zakje in mijn rijjas).
direct daarna heb ik een brief geschreven naar de fokker in het paspoort met de vraag of ze me iets konden vertellen over zijn verleden. Paar weken later kreeg ik bericht van een meid die bij de fokker op stal hielp en heel veel fotos van mijn paard als veulen had. Super leuk.
Achteraf bleek het helemaal geen nakomeling van bonte harry (dan had hij wel een stamboom gehad) maar van Bugatti (barock pinto hengst) en houkje (friese merrie). Geboren uit liefde in hobbyfok.
Die beste fokker had gewoon een paar paarden gered van verwaarlozing en weer helemaal opgelapt. Toen de hengst erbij gezet die ook in zijn bezit was. Daar kwam mijn paard uit.
Dus al met al is mijn paard anders dan vertelt bij de verkoop. Echter hechtte ik daar zeer weinig waarde aan. Mijn paard is geweldig en dat is het belangrijkste.
. Nog steeds heel blij mee, vooral qua karakter een 100% match. Ze was zo jong toen (nog niet eens een jaar) dat ze niet gekeurd is, maar heeft tot nu toe (afkloppen) geen lichamelijke problemen.
Qua karakter is zij wel rustig en betrouwbaar, alleen met rijden bleek zij gevoeliger, voorwaartser, en minder vergevingsgezind dan gehoopt.