het 'leed' dat buitenrijden heet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 07:18

Oh jeetje, als ik jouw verhaal lees word ik er zelf spontaan zenuwachtig van! :(:)

Gelukkig heb je al veel tips gekregen! En kan je niet voordat je (dressuur) gaat rijden met het paard wat grondwerk doen? Dan kan je via de grond ook een band/vertrouwen opbouwen. Of eens schriktraining. Je hebt ook apps voor je telefoon met bv motorgeluiden, zo kan je haar in de bak ook laten wennen aan luide geluiden en jezelf ook! Plus zie je dan meteen haar reactie in een veilige omgeving (bak).

Wat voor mijn puppypaard het beste werkt is hem overal naar laten kijken terwijl ik erbij ben. Lopen we langs een bord en vind je dat eng? Kom maar dichterbij, ruik maak, snuif maar (probeer het te bijten..doet hij altijd :Y) ) en daarna stappen we samen weer verder en beloon ik hem. Dit betekent dat hij er nu aan is gewend om in vertrouwen op enge dingen toe te stappen. Op het erf aan de boer vraag ik wel eens of we bij zn lopende tractor kunnen komen. En dan is het ook eng, kijken, ruiken, snuiven en weer ontspanning.

Zo is die van mij heel snel verkeersmak aan het raken. Maar het is geen schande om gewoon eerst lekker op het erf te blijven. Misschien dat als je het paard langer en beter kent, dat je nog eens net de eigenaar een klein blokje om kan doen. En dat samen uitbouwen! Zodat ook jij er vertrouwen in krijgt en er zelfs van kan gaan genieten!