Je paard of pony overlijdt... En dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:32

Wij laten onze oudste merrie eind van de zomer inslapen omdat ze afgelopen winter al echt op haar end zat. We kregen toen ook de mogelijkheid om haar bij de dierenarts in te laten slapen maar dan zit ik met haar beste vriendin die er dan niet bij kan zijn. Laat ik haar thuis inslapen, moet rendac het erf op als het past met de vrachtwagen want we kunnen geen paard daar langs de weg leggen.

Dusja wat is wijsheid?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:00

bliksempie schreef:
Wij laten onze oudste merrie eind van de zomer inslapen omdat ze afgelopen winter al echt op haar end zat. We kregen toen ook de mogelijkheid om haar bij de dierenarts in te laten slapen maar dan zit ik met haar beste vriendin die er dan niet bij kan zijn. Laat ik haar thuis inslapen, moet rendac het erf op als het past met de vrachtwagen want we kunnen geen paard daar langs de weg leggen.

Dusja wat is wijsheid?

als je haar graag thuis in wil laten slapen kan je misschien alvorens bellen met de rendac naar de mogelijkheden. vragen staat vrij en beslissingen nemen kan dan altijd nog.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:03

2x meegemaakt.

1x aantal jaar geleden mijn merrie acuut overleden. Ik heb sectie op haar laten doen omdat we niet wisten hoe dit zomaar kon gebeuren. Ik stond nog in pension en de staleigenaar heeft haar naar de weg moeten slepen. Ik heb dit stukje niet gezien (mocht niet van hem) was veel te emotioneel. Het stukje sectie en ophalen is door de dierenarts geregeld. Overigens niet door rendac omdat ze naar deventer moest (GGD geloof ik). Ze is hierdoor heel rustig en voorzichtig opgehaald omdat er voor de sectie niks mag beschadigen. Uit de sectie kwam gescheurde aorta.
Hierna hebben zij zelf mijn merrie verwerkt (vernietigd).

2 jaar geleden een oud paard van een pensionklant op mijn eigen stal wat zo ziek was dat hij ingeslapen moest worden. Wij hebben met de eigenaren en dierenarts besproken wat ze wilde. Wij lieten de keuze aan de eigenaren. Op stal in zijn box inslapen, op de wei langs de weg of bij de dierenarts. Ook de nadelen besproken. In stal moeten wij het paard eruit slepen met de heftruck (smal gangpad en het was een paard van 1.80m), op de wei zou hij pas maandag opgehaald worden en het hele weekend blijven liggen (het was vrijdag middag), of bij de dierenarts op de wei (dan werd hij ook pas na het weekend opgehaald maar was hij niet in zicht voor de eigenaren en overige pensionklanten)

De eigenaren hadden voor het laatste gekozen. De rit met de trailer was eng, paard was al zwak. We hebben heel langzaam gereden. Bij de dierenarts is het echt zo mooi gegaan dierenartsen waren heel betrokken en de eigenaren kregen alle tijd voor afscheid op een stuk weide. Paard is rustig heen gegaan. Daarna is hij na het weekend opgehaald door de rendac. Eigenaren en wij hebben hier niks voor hoeven regelen dat deed de dierenarts.

Je zal vast wel meer betalen bij de dierenarts maar ik moet zeggen dat ik dat wel prettiger vind dan dat ik zelf de rendac zou bellen. Echter zou een pensionklant mij dat vragen dan zal ik het wel doen.

BillyJ

Re: Je paard of pony overlijdt... En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:17

Ik heb helaas al 2 merries moeten laten inslapen, ook laten ophalen door Rendac, vind het alleen vreselijk dat je je dier nog naar straat moet slepen en aan de stoep moet leggen (belgie), wij wonen daarnaast ook nog eens rechtover een sporthal waar elke dag kinderen zijn dus dat is helemaal niet fijn. Helaas ook nieuwschierige mensen die toch even onder het zeil moeten kijken en vervolgens met een hartverzakking wegrijden. Ook het ophalen zelf had ik liever niet gezien... ze komen doorgaans wel de volgende dag gelijk daarna alleen nog paspoorten afmelden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:20

Ik heb dat wel besproken bij de man bij wie mijn paard staat. Overigens geen pensionstal, maar gewoon eengoede vriend met alleen mijn paard.
Ik wil erbij zijn als het enigzins haalbaar is. Als hij overleden is dan regelt hij het verder, dat hij opgehaald wordt enzo. Ik laat em niet cremeren, gewoon de rendac.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:30

Ik heb altijd geroepen dat ik mijn paard naar de slacht zou brengen als hij iets zou gaan mankeren. Ik heb een vreselijke hekel aan verspilling van goed voedsel. Maar toen het een x aantal weken geleden zover was dat ik knopen moest doorhakken, heb ik gekozen om hem in te laten slapen. Hij ging niet op een trailer of vrachtwagen en ik wou hem die stress niet aandoen. Dat kon ik niet. Hij is dus op zijn eigen plekje ingeslapen en opgehaald door de rendac. Ik heb er vrede mee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:36

Mijn fjord is thuis in de paddock ingeslapen en 3 kwartier later door de rendac individuele auto opgehaald. Dat was voor mij een prima afsluiting. Cremeren vind ik persoonlijk echt zonde van het geld. Ik zit niet te wachten op een curver bak vol met as. Daar kan ik beter een nieuw paard van kopen.
Met de gewone auto van Rendac heb ik ook geen probleem als ik op een pensionstal zou staan, maar thuis heb ik liever geen dierbaar dier langs de weg liggen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:42

bliksempie schreef:

Dusja wat is wijsheid?

Ik heb dit meegemaakt, mijn pony was onafscheidelijk van mijn moeders paard. Pony moest ingeslapen worden en dit hebben we toch bij de DA laten doen mede doordat we haar niet in de wei wilden laten liggen. Paard was even van slag omdat we terug kwam zonder pony, maar eigenlijk vatte hij het heel goed op en hebben we er weinig last nog van gehad. Is al weer een aantal jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:47

Ik heb het een aantal keer meegemaakt met de paarden van anderen, het ophalen door de Rendac. Dat is in mijn beleving altijd heel respectvol gedaan naar de eigenaren toe.

Ik heb er zelf wel voor gekozen om mijn geliefde meiden wel direct op de kliniek in te laten slapen. Dit had meerdere redenen, ik was erg bang dat als ik ze weer thuis had staan ik de ballen niet meer had om door te zetten en ik wilde ze ook niet nog 1 minuut langer laten lijden. En ook was ik bang dat ik het niet aan zou kunnen om ze daar dan samen te moeten zien liggen aan het hek met een zeil eroverheen.

Ik voel mij mij nu 10 maanden later nog vreselijk schuldig over van alles naar hun toe, maar niet dat ze met de rendac zijn meegegaan, ik ben er tot de laatste adem en het koud worden bij gebleven en heb letterlijk mijn laatste cent en meer in hun beide gestopt om ze zo goed mogelijk leven te kunnen geven, wat ze meer dan verdiend hadden. Cremeren zat er financieel echt niet meer in en daar voel ik mij ook niet rot over gelukkig.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:51

Mijn oudje overleed eigenlijk onverwachts. Hij was al wel oud en toch nog vol levenslust.

Toen hij overleed (ik was erbij halsoverkop uit school daarheen) heeft de stal eigenaar samen met mijn vader hem met de trekker in het land gelegd. Ik heb de haren wel gekregen.

De stal eigenaar heeft het voor mij afgehandeld en heeft rendac laten komen.
Hier had en heb ik nog steeds vrede mee.
Het was goed zo. Inmiddels hangt er een prachtige mooie foto van ons in de woonkamer :)

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:59

Toen mijn merrie niet meer verder kon (na 5 dagen volop vechten tegen de zandkoliek) is ze ingeslapen op de plek waar ze zelf was gaan liggen in het land. Toen ik 's avonds naar huis was heeft de boer waar ze stond haar met de shovel naar voren gebracht en afgedekt met een zeil. Die hebben ook haar halster afgedaan en de rendac gebeld. Omdat ze op zaterdag overleed stond het al vast dat ze op maandag pas opgehaald werd. Zondag heb ik dus alle kans gehad om rustig afscheid te nemen. Maandag werd ik geappt toen ze opgehaald was, omdat de tijden van ophalen tussen de 6.00 en 16.00 liggen en ze wilden voorkomen dat ik zou zien hoe ze de wagen in verdween.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:23

Ik heb 1x gezien dat de rendac om een paard kwam en dat was 4 weken geleden.
Toevallig was ik nog op stal bezig.
Maar dat ging echt heel netjes. Paard werd netjes opgepakt en in de bak gelegd. Was in nog geen minuut gebeurt zo snel ging het.
Werd niet losgelaten boven de bak of onrespectvol mee omgegaan.
Had het altijd veel erger ingedacht moet ik eerlijk zeggen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:49

In januari is hier aan de weg mijn pony opgehaald door de Rendac. Ik wilde absoluut niet dat de kinderen of ik er iets van mee zouden krijgen en dus alle gordijnen gesloten en muziek aangezet tegen eventueel geluid. Mijn man heeft toch bij 1 raam gekeken en werd opgemerkt door de man van de rendac. Hij zwaaide kort en mijn man zwaaide terug en mijn vriendje is met veel respect ingeladen. Neergelegd in de bak en niet gegooid. Het was ook heel erg snel gebeurd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:10

Ik ken de rendac van vroeger toen ik jong was wel als negatief maar dat weer hield me niet mn aller beste maatje erdoor op te laten halen.
Enige wat ik lastig vond is het aan de weg ophalen.
Mijn pony stond in de wei naast de kinderboerderij en vond het niet echt kunnen mijn pony daar onder een zeil te leggen.
Heb zelfs overwogen het bij mijn vader voor zijn huis(vrijstaand en een dood lopende straat)te laten doen maar ook toen dacht ik aan de buurtjes hun kinderen.
Was wel even lastig plannen maar uiteindelijk dus aan de rand van het bos gedaan bij de wei van een kennis.
Alleen ook daar schrok een moeder met kind zich heel erg rot toen moeders blij wees naar mijn pony en zag dat hij dood was.
Had het andere liever willen besparen maar helaas gaat dat niet altijd.
Hoe hij opgehaald is weet ik dus niet maar of dat met of zonder respect is gegaan was voor mij toch niet belangrijk meer.
Mn vriendje was immers al vertrokken en opweg naar de eeuwige groene weides.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:21

Had hier nooit wat geregeld, aangezien het vaak toch niet echt te voorzien is wat er gebeurt en hoe.

Plan was slacht indien mogelijk (dus makkelijk te laden paard dat trailer rijden gewent is en niet iets mankeerd waardoor dat oncomfortabel zou zijn of langer zou duren dan noodzakelijk), indien niet mogelijk gewoon inslapen. Sta bij een boer, is 1 x eerder daar paard (ongeluk in de wei, gebroken been) ingeslapen, hij heeft toen geregeld dat het paard op het erf kwam en werd opgehaald door de Rendac. Dus dat deel zal ik niets aan hoeven doen.

Sjolvir heb ik eind vorig jaar zelf naar de slacht gereden en ben ook bij het schieten geweest, ik heb een afspraak met mijn paarden en die betekend dat we van begin tot einde bij elkaar zijn, verkoop wegens rare omstandigheden daargelaten.

Hepsie is uitgesloten voor de slacht, dus die zal ooit hopelijk over heeeeel veel jaren pas ingeslapen worden, Toobs kan naar de slacht indien hij iets zou mankeren dat dat toelaat.

Ik kies voor de slacht omdat het heel snel gaat en ik het doodzonde vind dat blij geleefd biologisch vlees anders gewoon niet gebruikt wordt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:23

Mijn paard werd savonds ingeslapen op lekker zachte zand in zijn eigen paddock en daarna samen met de boer hem voorzichtig opgetakeld (zelfde manier als wanneer een paard op de operatietafel opgetakeld wordt en neergelegd) en net voorbij het hek van het erf in de berm neergelegd en toegedekt met het zeil.

Zodat de Rendac het de volgende ochtend er makkelijk bij kon, klaar! Het ging er netjes aan toe.
Voor mij geen poespas zoals een crematie ofzo, het is goed zo.

Ik stond op de boerderij en dan zijn dit soort dingen makkelijk geregeld en gedaan.

govina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:30

Pfoe..

Ik zou het niet weten, snel een nieuwe willen..? Maar denk eerder dat het een diep spoor achter zou laten en ik er even niets meer mee te maken wil hebben, misschien buiten mijn bijrijdpaard.

Ligt natuurlijk aan de manier waarop, mijn paard is nog jong. Als hij plots overlijdt zal dat voor mij erg shockerend zijn. Als het pas op latere leeftijd, als de tijd rijp is, vind ik het een ander verhaal. Al zou ik erg hart pijn hebben, denk ik dat ik er meer vrede mee heb en eerder verder kan. Als hij nu morgen dood gaat, weet ik niet hoe ik verder moet.

govina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:34

Het gaat mij wel aan het hart dat mensen hun paarden naar het slachthuis brengen.. niet verwacht.

Persoonlijk zie ik dit echt absoluut niet als een optie!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:36

govina schreef:
Het gaat mij wel aan het hart dat mensen hun paarden naar het slachthuis brengen.. niet verwacht.

Ik vind inslapen niet vriendelijker dan slachten, ik vind slachten sneller gaan en dus vriendelijker dan inslapen. Zo heeft ieder zijn ding, ik heb mijn mening gevormd omdat ik heel veel paarden ingeslapen heb zien worden en geslacht.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:58

Sjolvir schreef:
govina schreef:

Ik vind inslapen niet vriendelijker dan slachten, ik vind slachten sneller gaan en dus vriendelijker dan inslapen. Zo heeft ieder zijn ding, ik heb mijn mening gevormd omdat ik heel veel paarden ingeslapen heb zien worden en geslacht.

Hier ben ik t zeker mee eens.
Ik kon de mijne sws niet laten slachten ivm medicijnen en niet te laden op trailer maar inslapen ging helaas bij de mijne minder prettig als bij die van een vriendin.
Zelfs de veearts had in 17 jaar tijd dat nog niet meegemaakt en hij kreeg netjes rustig alle stappen toegedient dus niet even snel de spuit erin.

Ik zeg dus zeker geen nee tegen slachten.
Sterker nog door die ervaring zou ik juist eerder naar slacht neigen als inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:01

Laten inslapen is anders ook niet alles: Lona kwam gewoon terug, heb ik gewoon boos moeten worden voor de DA weer wilde luisteren en het bevestigde dat haar hart weer terug klopte. En dan nog doodleuk zeggen: "je hebt het toch al vaker meegemaakt?" Alsof dat het minder verschrikkelijk maakt als het je eigen grote liefde is die daar ligt...

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:05

Ja na de zomer komt het er voor ons ook aan.

Ponylief is 37(20j in ons bezit) en is met veel moeite de winter door gekomen veel DA bezoekjes.
Ze was van de winter echt op in de zomer is ze net een jonge pony.
Helaas gaan we het niet nog een winter rekken(hersentumor)

Wat we geregeld hebben is bij DA laten inslapen en daar door rendac laten ophalen.

Waarom daar is omdat we aan een school wonen en hier dagelijks kinderen onder de 10 lopen en we zelf ook kindjes hebben die dit niet hoeven te zien.

Crematie zou ik zelf niet doen.
Geld zou ik uitbesteden aan iets anders.
Naar mijn idee geeft het mij geen meerwaarde en hou ik enkel een stuk staart of manen.

Rendac heeft ook een snelle afhandeling in deze dingen even van te voren bellen datum afspreken en deze ook met de DA dan hoeft het alvast niet lang te ligge.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:06

MiniMeLona schreef:
Laten inslapen is anders ook niet alles: Lona kwam gewoon terug, heb ik gewoon boos moeten worden voor de DA weer wilde luisteren en het bevestigde dat haar hart weer terug klopte. En dan nog doodleuk zeggen: "je hebt het toch al vaker meegemaakt?" Alsof dat het minder verschrikkelijk maakt als het je eigen grote liefde is die daar ligt...

Sow dat is helemaal naar!
Gelukkig had ik wel een hele fijne meelevende veearts.
Die van mij ging voordat hij ging liggen keihard draaien en viel toen over een putdeksel midden op de weg dus moest weer overeind en stoten daarbij al haar spullen om die we later onder hem vandaan hebben moeten vissen.
Maar die van mij was in zn koppie ook nog jong en een vechter dus ergens had ik t kunnen verwachten maar gelukkig niet terug gekomen.
Pff dat lijkt me echt nog erger.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:07

MiniMeLona schreef:

Dan heb je gewoon een hork van een veearts gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:20

Ja was het ook achteraf gezien, was ook niet mijn vaste DA , was kliniek ivm foto's. Maar ik vertel het meer omdat mensen zeggen dat schieten wreed is, ik vond dit echt hel en kan het nog niet zonder dikke tranen opschrijven, ik had haar een snel en rustig einde gegund...