Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:06

Waar woon je, zo'n ideale bijrijder zoek ik nog wel.
Elke dag mag je komen hoor :)

oh wacht in het noorden, jammer
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 28-03-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:07

upendo schreef:
Als je een paard koopt, koop je hem voor het leven. Studentenleven is een heel ander leven dan werkend leven. Ik ga met Lieveli mee. Ga eerst afstuderen en daarna geld verdienen. Dan is dat grote potje ook minder hard nodig. Met je stufi kom je niet heel ver.

Eerst aan het dier denken en dan aan jezelf.

Ik vind dit een beetje een rare zin..."eerst aan het dier denken en dan aan jezelf" ik ben van mezelf echt wel wijs genoeg om te weten wat ik wel of niet moet doen en wat verstandig is.... logisch dat ik dan ook aan het welzijn van het paard denk anders zou ik ook niet zon forum starten + jaar denk tijd hebben..... het is dan bedoeld voor volgende lente!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:08

Mensen zeggen altijd verschillende dingen, de een legt 500 euro apart en de ander 3000 euro. Ik heb nu 5 jaar lang eigen paarden. Maar het is mij nog nooit gebeurd dat ik in een keer meer dan 500 euro kwijt was. Zelfs niet met een pittig koliek geval.

Het gaat ook om grenzen stellen, ben jij iemand die voor elk wondje of klein dingetje al een dierenarts erbij roept of wacht je daar mee. Dierenarts is niet bepaald goedkoop. Daarbij heb ik grenzen besproken met mijn ouders. Zware operaties waarbij de slagingskans niet groot is, gaan we gewoon weg niet doen. Niet omdat ik niet van mijn paard hou, maar meer uit zijn belang en alle stress wat het met mijn paard meebrengt.

Meid ik zeg, hak de knoop door, en ga lekker voor een eigen paardje, het is zoveel fijner om iets voor jezelf te hebben, dan dat je altijd het hulpje van bent, of de verzorgster van. Als jij een buffer hebt van 700 euro, waar je maandelijks misschien nog wat bij kan sparen, dan ga je het makkelijk redden.

Met 300 euro redden wij het overigens per maand, dat is stalling, hoefsmid, tandarts, entingen en wormenkuren :)

Ik werk op het moment 40 uur per week op kantoor, pas nog 25 uur per maand op kindjes. Red het makkelijk om, 5 dagen per week met de kar te gaan. Het is alleen prioriteiten stellen. Dus bijna elke avond naar stal. Maar als het je passie is, is dat goed te doen! :)
Laatst bijgewerkt door Linsey1998 op 28-03-17 15:11, in het totaal 3 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:08

Je zou ook met een leasepaard kunnen beginnen. Daarmee kun je altijd stoppen als het niet meer gaat. En als hij heel fijn is kun je hem\haar misschien overkopen.Ik heb al30 jaar eigen paarden,en verstandige veeartsen die geen dure behandelingen opstarten die alleen maar goed zijn voor hun eigen bankrekeningen. Mijn ervaring is dat je behalve de normale kosten zo'n 1000 euro reserve moet hebben voor medische dingen. Als het meer is kun je wel een afbetalingsregeling treffen.Verder bis het allervoornaamste dat je een paardje koopt waarmee het klikt.Want dan is alles leuk ook al kost het veel. Maar een paard waar je geen klik mee hebt is weggegooid geld.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:12

ilseadema2 schreef:
upendo schreef:
Als je een paard koopt, koop je hem voor het leven. Studentenleven is een heel ander leven dan werkend leven. Ik ga met Lieveli mee. Ga eerst afstuderen en daarna geld verdienen. Dan is dat grote potje ook minder hard nodig. Met je stufi kom je niet heel ver.

Eerst aan het dier denken en dan aan jezelf.

Ik vind dit een beetje een rare zin..."eerst aan het dier denken en dan aan jezelf" ik ben van mezelf echt wel wijs genoeg om te weten wat ik wel of niet moet doen en wat verstandig is.... logisch dat ik dan ook aan het welzijn van het paard denk anders zou ik ook niet zon forum starten + jaar denk tijd hebben..... het is dan bedoeld voor volgende lente!

Wat ik lees is dat je vooral leest wat je wil lezen.
Welzijn is meer dan een goede stal waar ze buiten komen. Welzijn is geld hebben voor een noodgeval, als jij nog aan het studeren bent denk ik dat je een flinke spaarpot moet hebben omdat anderen met een fulltime baan het vaak qua geld beter kunnen hebben dan een student die vastzit aan stufi.
Daarnaast, wat als het uitgaat met je vriend? Dan moet je paard weg.
Je moet kunnen verzekeren (uitzonderingen zoals ziekte ed daar gelaten) dat je het kan dragen en dat je het kan blijven dragen. Anders denk je eerst aan je eigen plezier en daarna pas aan het paard.
Hard maar waar.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:13

bruintje123 schreef:
Waar woon je, zo'n ideale bijrijder zoek ik nog wel.
Elke dag mag je komen hoor :)

oh wacht in het noorden, jammer

Haha had het graag gedaan! ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:15

Sizzle schreef:
Gewoon doen :D

Mocht het toch niet werken dan weet je dat daarna tenminste en heb je geen spijt van iets wat je niet gedaan hebt.

Helemaal eens met Sizzle. Je kunt jezelf gek maken met de vraag of je het over Xjaren nog kan betalen/doen, maar als je zo denkt, begin je er nooit aan.
Ik heb mezelf ca 25 jaar geleden ook die vraag gesteld. Intussen een dochter gekregen etc.
En heb nog steeds een paard (niet dezelfde maar dat begrijp je denk ik wel). Het bloed kruipt....

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:16

ilseadema2 schreef:
Zeepsop schreef:
Het enige dat me opviel was het feit dat je vriend voor een jaar een fulltime baan krijgt. Maar wat als hij na dat jaar geen verlenging meer krijgt? Ik vind altijd dat als je iets wil en het is mogelijk dan moet je dat doen, maar toen ik dat las dacht ik wel even van hmmm..

Super daar ben ik blij mee!! :) Ik ben ook zeker niet iemand die hier een snelle beslissing over wil maken integendeel! Mijn vriend doet werk en leren op het HBO en dat volgt hij 4 jaar hij moet dus ook echt voor zijn studie een leerbedrijf hebben waar hij salaris krijgt anders kan hij zijn school niet voortzetten, dus dat geeft mij wel gelukkig zekerheid!Als ik het paard ga kopen is het ook niet dit jaar! Ik ben namelijk echt iemand die zoveel nadenkt en piekert en het dan misschien gaat doen, ik wil echt een half jaar zekerheid bij mijn vriend zijn baan en over de financiën. Ik heb nu alles al opgeteld en dan kan het goed uit maar ik wil het toch eerst nakijken en dan begin volgend lente een aankoop doen!

Okee duidelijk! :j Ik snap je enthousiasme wel hoor haha ik heb ook iedere keer weer zin om naar mn paardje te gaan

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:16

Ik vind dit een beetje een rare zin..."eerst aan het dier denken en dan aan jezelf" ik ben van mezelf echt wel wijs genoeg om te weten wat ik wel of niet moet doen en wat verstandig is.... logisch dat ik dan ook aan het welzijn van het paard denk anders zou ik ook niet zon forum starten + jaar denk tijd hebben..... het is dan bedoeld voor volgende lente![/quote]

Wat ik lees is dat je vooral leest wat je wil lezen.
Welzijn is meer dan een goede stal waar ze buiten komen. Welzijn is geld hebben voor een noodgeval, als jij nog aan het studeren bent denk ik dat je een flinke spaarpot moet hebben omdat anderen met een fulltime baan het vaak qua geld beter kunnen hebben dan een student die vastzit aan stufi.
Daarnaast, wat als het uitgaat met je vriend? Dan moet je paard weg.
Je moet kunnen verzekeren (uitzonderingen zoals ziekte ed daar gelaten) dat je het kan dragen en dat je het kan blijven dragen. Anders denk je eerst aan je eigen plezier en daarna pas aan het paard.
Hard maar waar.[/quote]

Ik vraag om feedback, tips of dergelijke hoe jij het brengt komt bij mij niet leuk over, heeft niks te maken met het feit "dat ik lees wat ik wil lezen"
Maar dan is dat jouw mening... niet erg.. maar waar!

upendo

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:17

Ik geef je feedback en dan voel je je aangevallen. Zal wel aan mij liggen. :)

Succes.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:19

upendo schreef:
Daarnaast, wat als ......? Dan moet je paard weg.

So? Er zijn altijd mensen die een paard zoeken en er zijn altijd mensen die een paard verkopen.

Gelukkig maar zou ik zeggen, anders zat 3/4 van Bokt zonder eigen paard :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:19

Ik koop mijn dieren voor het leven. :) Van daaruit beredeneer ik dus ook.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:20

Babootje schreef:
Sizzle schreef:
Gewoon doen :D

Mocht het toch niet werken dan weet je dat daarna tenminste en heb je geen spijt van iets wat je niet gedaan hebt.

Helemaal eens met Sizzle. Je kunt jezelf gek maken met de vraag of je het over Xjaren nog kan betalen/doen, maar als je zo denkt, begin je er nooit aan.
Ik heb mezelf ca 25 jaar geleden ook die vraag gesteld. Intussen een dochter gekregen etc.
En heb nog steeds een paard (niet dezelfde maar dat begrijp je denk ik wel). Het bloed kruipt....

Precies... er zoals mensen vaak zeggen dat een kind nemen nooit goed uitkomt... je bent te jong en zit op school, je hebt een goede baan waar je veel energie in moet steken... het is nooit een goed moment ! Haha de eigenares van mijn verzorgpaard had op haar 20e 2 paarden woonde samen met haar vriend studeerde aan het hbo en werd zwanger... jaaa...heel veel en klinkt onmogelijk maar het is haar wel gelukt!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:20

En of een paard voor het leven is, is voor iedereen persoonlijk. Voor mensen hier geldt dat, maar voor mij bijvoorbeeld niet. Dit maakt het wel 'makkelijker'. En nee, dat wilt niet zeggen dat ik hem zo maar naar de eerste de beste zou verkopen ;)

Ik geloof dat je er al lang en goed over nagedacht hebt en ik zou als beginsel nu iedere maand het stalgeld aan de kant houden. Dan heb je komend jaar ook een leuke spaarpot al.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:20

Ja het is inderdaad fijn dat mensen hun paard verkopen.
Maar als dat jou maatje is de verkoop is niet omdat er geen klik is, maar puur financieel dan ben ik daar toch wel enorm verdrietig om.
Ik kan daar zo simpel niet tegenaan kijken.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:25

Ik zeg niet dat het mij niets doet, maar ik lig er ook geen nachten of weken huilend wakker van. Misschien ben ik ook wel een stuk nuchterder dan de gemiddelde persoon, geen idee. Ik word juist blij als ik zie hoe gelukkig de nieuwe baasjes zijn en dat ik een goed 'product' ;) heb afgeleverd aan ze.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:27

Het is zo onzin om te zeggen eerst afstuderen. Als je ben afgestudeerd komt de fulltime baan, misschien een eigen huis, kinderen, stapels verantwoordelijkheden. Er zijn altijd redenen om het niet te doen, maar weet je wat het is. Zelfs al is je leven perfect voor een paard je weet nooit wat de toekomst brengt. Want wat als je je baan verliest of je vriend of je relatie gaat uit wat als... wat als....en wat als al die dingen niet gebeuren? De glazen bol hebben we helaas niet. Dus gewoon doen :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:29

De aanschaf van het paard is het vaak niet, het begint dan eigenlijk pas in mijn ogen. Alle spullen die je aan moet schaffen bijvoorbeeld.
Je kunt geluk hebben dat je een paard treft die niet vaak wat mankeert. Maar ook heel erg pech, dan ga je het niet redden met je spaarpotje wat je daar in hebt zitten.
Mijn oude merrie heb ik 16 jaar gehad en die mankeerde nooit iets, pas op het einde en toen was het snel bekeken. Het bedrag wat ik toen in 2 weken uit heb gegeven ging er over heen.
Het paard wat ik daarna kocht heb ik maar 3 maanden mogen hebben, in die 3 maanden heeft hij goud geld gekost, onderzoeken dierenarts bij kreupelheid, fysio, dierenarts voor het gebit laten komen, osteopaat, zadel op maat. Dat was eerder richting de 3500 euro. Het heeft allemaal niet mogen helpen om het paard goed te krijgen.
De paarden die ik nu heb mankeren zelden iets, de afgelopen 6 jaar 1x koliek en 2x kreupelheids onderzoeken op de kliniek. Met foto's erbij ga het bedrag ook al snel omhoog.
Ben je in staat om het spaarpotje weer aan te vullen als deze leeg is gegaan en niet voldoende bleek?

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:31

Sleeper schreef:
Het is zo onzin om te zeggen eerst afstuderen. Als je ben afgestudeerd komt de fulltime baan, misschien een eigen huis, kinderen, stapels verantwoordelijkheden. Er zijn altijd redenen om het niet te doen, maar weet je wat het is. Zelfs al is je leven perfect voor een paard je weet nooit wat de toekomst brengt. Want wat als je je baan verliest of je vriend of je relatie gaat uit wat als... wat als....en wat als al die dingen niet gebeuren? De glazen bol hebben we helaas niet. Dus gewoon doen :)

Precies! Daar stem ik helemaal in mee! Ik weet nog niet 100% zeker of dit de juiste beslissing is, maar ik heb inderdaad nooit de zekerheid om de "juiste" beslissing te nemen! Stel ik word aangereden en kan nooit meer lopen, stel ik ga later trouwen en mijn man gaat vreemd? Dan heb ik ook geen zekerheid of ik het paard kan blijven houden! Dit puntje is ook niet echt waar ik mee zit meer met de financiën en toch wel een beetje erkenning dat andere mensen dit ook hebben gedaan en het hun "gelukt" is!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:33

Als het financieel kan en je hebt er toch over nagedacht ik lees pas dat het voor volgende lente gaat zijn dus dat lijkt me nog tijd genoeg om je er in te verdiepen en te kijken of je het dan nog wil.

Zelf heb ik er nooit zover over nagedacht zoals vele hier blijkbaar wel doen.
Teveel nadenken is ook weer niet goed. Er zijn zoveel situaties die het niet toe zouden kunnen laten.
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Je kan nooit 20 jaar vooruit kijken je kan eigenlijk al niet eens 6 maanden vooruit kijken zo kun je uit blijven stellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:37

xJurdyWonanx schreef:
Ik zeg niet dat het mij niets doet, maar ik lig er ook geen nachten of weken huilend wakker van. Misschien ben ik ook wel een stuk nuchterder dan de gemiddelde persoon, geen idee. Ik word juist blij als ik zie hoe gelukkig de nieuwe baasjes zijn en dat ik een goed 'product' ;) heb afgeleverd aan ze.

Een nuchterder persoon als mij kun je niet vinden.
Geen moeilijk getrut met dierenartsen, gewoon doe maar gewoon doe je gek genoeg.

Maar als het om verkoop of verlies van mijn paarden of honden gaat, dan ben echt een kleine kleuter.
Ja dan kan ik echt heel diep gaan.
Niet fijn hoor.

Overigens heb ik dat niet bij een paard wat ik bij voorbaat voor de handel heb gekocht. Tegenwoordig doe ik dat niet meer, maar vroeger wel.
Maar dan blokte ik me voor de echte gevoelens voor dat dier.

Maar dat is wel offtopic. Of ook niet. Weet je dat verkoop je erg veel doet kun je inderdaad misschien beter wachten tot de studie klaar is.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:38

meggiemeg schreef:
De aanschaf van het paard is het vaak niet, het begint dan eigenlijk pas in mijn ogen. Alle spullen die je aan moet schaffen bijvoorbeeld.
Je kunt geluk hebben dat je een paard treft die niet vaak wat mankeert. Maar ook heel erg pech, dan ga je het niet redden met je spaarpotje wat je daar in hebt zitten.
Mijn oude merrie heb ik 16 jaar gehad en die mankeerde nooit iets, pas op het einde en toen was het snel bekeken. Het bedrag wat ik toen in 2 weken uit heb gegeven ging er over heen.
Het paard wat ik daarna kocht heb ik maar 3 maanden mogen hebben, in die 3 maanden heeft hij goud geld gekost, onderzoeken dierenarts bij kreupelheid, fysio, dierenarts voor het gebit laten komen, osteopaat, zadel op maat. Dat was eerder richting de 3500 euro. Het heeft allemaal niet mogen helpen om het paard goed te krijgen.
De paarden die ik nu heb mankeren zelden iets, de afgelopen 6 jaar 1x koliek en 2x kreupelheids onderzoeken op de kliniek. Met foto's erbij ga het bedrag ook al snel omhoog.
Ben je in staat om het spaarpotje weer aan te vullen als deze leeg is gegaan en niet voldoende bleek?

Ja, dit zijn ook echt de "twijfels" die het voor mij moeilijk maken.. en vriendin van mij had echt dikke pech... zoveel geld aan uitgegeven en uit eindelijk voor niets... maar ik ken natuurlijk ook zat mensen die bijna nooit iets hebben gehad met hun paard! Dat is helaas niet voor het zeggen wat voor beestje je krijgt! Ik ben echt voor alles bereid om het spaarpotje altijd aan te vullen! Mijn wilskracht is er echt en ik zal er alles voor willen doen! Maar dit zijn wel dingen die het gewoon moeilijk maken

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:39

@TS Hier zeiden mense overigens ook altijd: dat doe je maar als je op jezelf woont, beter na je studie als je vaste baan hebt etc. EN ja natuurlijk is het makkelijker als er meer zekerheid is en prettiger (minder stress), maar nadat ik met een bijrijdpaardje/leasepaard flink onenigheid heb gehad was ik daar zo klaar mee. En ja ik heb regelmatig wel stress doordat mijn situatie veranderd is (zie eerdere post), maar nog altijd geen dag spijt van mijn keuze. Hij is mijn soulmate en waar ik alles voor over heb.
Heb een heftige en moeilijke tijd achter de rug, maar mijn paard heeft mij op de been gehouden. Maar het vraagt idd wel prioriteiten durven en willen stellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:39

Laat in ieder geval keuren.
Nee daarmee sluit je lang niet alles uit. Maar toch heb je dan wel een kundig persoon die er naar gekeken heeft.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:44

Tigra_ schreef:
Als het financieel kan en je hebt er toch over nagedacht ik lees pas dat het voor volgende lente gaat zijn dus dat lijkt me nog tijd genoeg om je er in te verdiepen en te kijken of je het dan nog wil.

Zelf heb ik er nooit zover over nagedacht zoals vele hier blijkbaar wel doen.
Teveel nadenken is ook weer niet goed. Er zijn zoveel situaties die het niet toe zouden kunnen laten.
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Je kan nooit 20 jaar vooruit kijken je kan eigenlijk al niet eens 6 maanden vooruit kijken zo kun je uit blijven stellen.

Vind ik mooi gezegd! Stem ik ook in mee, maakt de keuze dan weer wat realistischer! Ik pieker helaas altijd over alle dingen... maar dat heeft soms echt zijn nadelen vooral omdat je dan waarschijnlijk nooit iets doet wat je altijd had willen doen. Ik denk ook dat je een beetje lef moet hebben in het leven, het altijd zekere padje is ook niet altijd leuk ennnnn de mensen die rijk zijn hebben ook zeker niet de "normale zekere" pad uitgekozen! Zo blijkt maar weer dat je soms dingen moet doen wat niet in je comfortzone is!! Maaaaar... hahah toch ga ik hier echt goed overnadenken! :)