Ik heb jullie hulp nodig lieve bokkers!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:28

The_Cat schreef:
Ik lees heel vaak dat je zegt "ik ben geen opgever", en je verdedigd het paard hier met hand en tand tegen iedereen. Maar waarom zie jij dit als opgeven? Omdat je het paard afgeeft? Ik denk dat ipv opgeven je echt gewoon moet kijken "is dit iets waarmee ik kan leven"? Heeft het paard plezier in om met jouw te springen terwijl hij duidelijk wel wat vertrouwen mist. Kan jij plezier hebben om met een paard te werken dat nu al even momenteel aan zijn (vertrouwens)limiet zit?

Ik denk dat je echt niet mag kijken naar "opgeven", maar echt naar, wat kan ik, wat kan het paard, kan ik daarmee leven? En ik denk dat je echt eerlijk zal moeten zijn met jezelf en met het paard, dat je niet kiest om ze te houden en hier een over een jaar spijt van krijgt omdat je al aan haar plafond zit, maar jij nog niet aan het jouwe. Dat gaat voor jullie beiden dan veel frustraties opleveren. Veel succes!

100% akkoord met het boverstaande. Een paard verkopen/inruilen omdat hij niet geschikt is voor het werk dat jij in gedachten hebt is echt niet opgeven hoor.

Weet je nu wat je gaat doen TS? Aan jou reacties te zien ga je gewoon door met dit paard, of lees ik dat verkeerd

Anoniem

Re: Ik heb jullie hulp nodig lieve bokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:47

Helemaal met de Kat eens.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 19:48

The_Cat schreef:
Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik mijn post niet grof bedoel, maar ik weetn iet hoe het op jij gaat overkomen.

Ik lees heel vaak dat je zegt "ik ben geen opgever", en je verdedigd het paard hier met hand en tand tegen iedereen. Maar waarom zie jij dit als opgeven? Omdat je het paard afgeeft? Ik denk dat ipv opgeven je echt gewoon moet kijken "is dit iets waarmee ik kan leven"? Heeft het paard plezier in om met jouw te springen terwijl hij duidelijk wel wat vertrouwen mist. Kan jij plezier hebben om met een paard te werken dat nu al even momenteel aan zijn (vertrouwens)limiet zit?

Ik denk dat je echt niet mag kijken naar "opgeven", maar echt naar, wat kan ik, wat kan het paard, kan ik daarmee leven? En ik denk dat je echt eerlijk zal moeten zijn met jezelf en met het paard, dat je niet kiest om ze te houden en hier een over een jaar spijt van krijgt omdat je al aan haar plafond zit, maar jij nog niet aan het jouwe. Dat gaat voor jullie beiden dan veel frustraties opleveren. Veel succes!

bedankt!
het komt absoluut niet bot over, hier heb ik wel echt wat aan!
ik heb natuurlijk zoals je kunt lezen al aardig wat keren afscheid moeten nemen, dit is mij echt heel zwaar gevallen zeker aangezien is HSP'er ben.
ik moet inderdaad realistisch kijken of mijn gehele dromen aan gaan passen, of ik daar gelukkig van ga worden: geen idee?
waar ik gewoon onwijs bang voor ben is dat ik geen enkel paard zal vinden wat beter bij mij past aangezien we gewoon erg goed matchen...
bij mijn vorige paard heb ik nog steeds het gevoel dat ik na een jaar van worstelen etc opgegeven heb omdat het gewoon weg niet lukte, dat wil ik met haar niet...
ik wil geen spijt hebben en straks dingen : had ik haar maar gehouden..

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 19:49

FatCat schreef:
The_Cat schreef:

100% akkoord met het boverstaande. Een paard verkopen/inruilen omdat hij niet geschikt is voor het werk dat jij in gedachten hebt is echt niet opgeven hoor.

Weet je nu wat je gaat doen TS? Aan jou reacties te zien ga je gewoon door met dit paard, of lees ik dat verkeerd

ik weet nog niet wat ik ga doen... voor nu staan er nog officiele wedstrijden op de planning..
ze blijft sowieso tot mei, maar ik probeer er wel heel realistisch naar te kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:20

Stond dit paard bij Sipko S.?

Snap je dilemma, jij bent echter ook de enige die antwoord kan geven op wat je daadwerkelijk wil... Succes!

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 21:10

Picasso schreef:
Stond dit paard bij Sipko S.?

Snap je dilemma, jij bent echter ook de enige die antwoord kan geven op wat je daadwerkelijk wil... Succes!

Klopt inderdaad, Sipko is haar fokker :)
Bedankt!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:56

Lekker doortrainen Eva.. niet opgeven.. geef het tijd... minstens een jaar... komt het vast goed met jullie.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:31

EvaCynaretta schreef:
The_Cat schreef:
Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik mijn post niet grof bedoel, maar ik weetn iet hoe het op jij gaat overkomen.

bedankt!
het komt absoluut niet bot over, hier heb ik wel echt wat aan!
ik heb natuurlijk zoals je kunt lezen al aardig wat keren afscheid moeten nemen, dit is mij echt heel zwaar gevallen zeker aangezien is HSP'er ben.
ik moet inderdaad realistisch kijken of mijn gehele dromen aan gaan passen, of ik daar gelukkig van ga worden: geen idee?
waar ik gewoon onwijs bang voor ben is dat ik geen enkel paard zal vinden wat beter bij mij past aangezien we gewoon erg goed matchen...
bij mijn vorige paard heb ik nog steeds het gevoel dat ik na een jaar van worstelen etc opgegeven heb omdat het gewoon weg niet lukte, dat wil ik met haar niet...
ik wil geen spijt hebben en straks dingen : had ik haar maar gehouden..

Ik denk dat ik je wel begrijp, maar het is ook gewoon iets waar je heel realistisch in moet zijn als je merkt dat je toch graag verder had gewillen. De enige die weet wat je ambities zijn ben jij, en niemand anders zal dat voor jouw kunnen invullen. Maar ik heb gewoon ook al ruiters geweten die dan met andere paarden gaan rijden, of heel gefrustreerd later worden op hun paard omwille van het had ik toch maar gevoel.

je hebt tot mei, dus ik zou daar echt gewoon heel diep over nadenken. Wat wil ik en kan ik ermee leven als ik dat niet doe met dit paard? En daar heel blanco over nadenken, zonder gevoelens voor dit paard. Want als je over een jaar die goede band moet afbreken omdat je met 2 gefrustreerd zit, daar heeft ook niemand wat aan natuurlijk. Succes nog :)!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:29

Omdat dit topic niet helemaal over een rijtechnisch probleem/discussie gaat, verplaats ik deze naar Paardenpraat [PP]

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:16

Misschien meerdere trainingen doen en niet eens puur op hoogte gaan springen maar gewoon voor de ervaring voor jou en het paard! Misschien vind ze het nu nog erg spannend maar naar mate je het meer gaat trainen dat ze nog wel even kijkt, maar helemaal op jou vertrouwt. Zoals je ziet heb je echt een band met 't paard, ik lease nu ook een paard die ik als het een paard was die zo op bijv. sporthorses stond helemaal niet had aangeklikt. Maar nu vind ik er zo leuk dat ik ook ga kijken of er kopen inzit, terwijl ik ook graag ga springen en dat niet haar sterkste kant is, het gaat wel weer beter en er is dus voortuitgang! Dressuur zit er bij jou en je paard prima in, ik denk dat het misschien iets is om schriktrainingen te gaan rijden etc. met lage sprongetjes tussendoor die je neemt zodat ze aan van alles went. En je hebt tot mei, als het dan echt niet beter gaat kun je altijd nog besluiten om haar niet te kopen, moet wel zeggen dat ik jullie een top combi vind!

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:39

Ik heb alleen de opening van het topic gelezen.

Vind het een heftig verhaal over de twee eerste paardjes. Vind de bonte ook wel echt een knapperd, leuk beest. Maar niet ieder paard vind springen even leuk, zelf heb ik ook een paardje staat die weigert niet uit onzekerheid maar uit protest. Ik vind dat je dan zou moeten kiezen om je iets meer op dressuur moet focussen en af en toe een sprongetje te maken. Maar de vraag voor je zelf is kan je net zoveel plezier uit de dressuur halen als je deed uit het eventing?

Hoop dat je nog veel rijplezier beleeft en dat je nog lang blijft genieten van de paarden.

Vind haar wel echt een knapperd hoor :o.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:49

Het allerbelangrijkste is denk ik dat je een paard zoekt waarmee niet alleen jij gelukkig bent maar ook het paard gelukkig is met jouw doelen. Jij bent echt dol op springen en dit paard vooralsnog niet, daar komt nog bovenop dat je een aantal keren zo naar gevallen bent dat je lijf dat even niet trekt. Dan zou ik echt verder kijken. Het is voor het dier ook niet leuk om iets te moeten doen wat hij echt niet leuk vind. Als ik je teksten zo lees zou die veel beter op zijn plaats zijn bij een dressuur ruiter. Maak gebruik van je mooi geregelde lease periode en breng hem terug, dat zou mijn advies zijn. En zoek door. Natuurlijk zijn er zat paarden die goed bij jou passen. Van de drie die je hier noemt was er al 1, menigeen rijdt er 10 voordat ze echt een goed gevoel hebben bij een paard. Met wat geduld kom je vaak heel ver.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:09

Dit paard vindt springen overigens best leuk hoor. Alleen niet zo hoog als dat TS nodig heeft om te presteren op wedstrijd ;)

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:37

Iedereen bedankt voor de reacties!
We blijven tot iig mei een combinatie!
Tot die tijd probeer ik meerdere trainingen zoals we nu ook deden maar dan nog meer grondwerk etc.
We hebben vandaag erg fijn getraind terwijl ik er gisterem over uit was dat ze terug moest..
Zo'n dubbel gevoel en ik raak er ook alleen maar onrustig van...
Ik wil d'r niet kwijt maar aan de andere kant wil ik echt weer crossen en fanatiek springen, en het zou misschien wel egoïstisch zijn om haar te houden terwijl ze met een goede ruiter minimaal Z2 moet kunnen worden, en dat is aan mij niet besteedt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:44

Kijk ook vooruit. Heb rheuma en met 21 sprong ik ook nog vrolijk rond met af en toe ziek zijn. 3 jaar later kon ik alleen nog maar dressuur rijden en een paar jaar later helemaal niet meer. En dan is een braaf paard waar je een band mee hebt en dressuur rijden leuker als helemaal niks.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:50

Ik ga er niet vanuit dat ik over 3 jaar niet meer kan springen.
Als ik enkel ga denken "wat als" dan kan ik net zo goed geen paard meer kopen. Het is vanaf mijn 12e bij mij geconstateerd , heb al genoeg moeten opgeven en dat doe ik met paardrijden niet :)
En daarnaast is ze ook niet top braaf ofzo.. ze ziet echt alles.. en dat laat ze merken :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 05:00

Wat wil je nou eigenlijk?
Aan elk paard is er werk en training en elk paard heeft wel zijn dingetjes... dat je erop moet werken dat ze leert vertrouwen te hebben in het springen met ruiter, dat lijkt dus niet fijn... nou dan moet je misschien helemaal niet meer naar een ander paard kijken? Vallen blijf je doen en paarden halen nou eenmaal gekke dingen uit.
Als je er niet in wil investeren en de moeilijke punten voor lief wil nemen, dan hoor je niet op die rug.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 09:58

Little_Gift schreef:
Wat wil je nou eigenlijk?
Aan elk paard is er werk en training en elk paard heeft wel zijn dingetjes... dat je erop moet werken dat ze leert vertrouwen te hebben in het springen met ruiter, dat lijkt dus niet fijn... nou dan moet je misschien helemaal niet meer naar een ander paard kijken? Vallen blijf je doen en paarden halen nou eenmaal gekke dingen uit.
Als je er niet in wil investeren en de moeilijke punten voor lief wil nemen, dan hoor je niet op die rug.

Dat zijn allemaal aannames die je nu doet, en je denkt nu dus voor mij, niet doen ;)
Jij begrijpt mijn hele punt schijnbaar niet en ik ga er verder niet op in ☺

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:05

Als ik naar de springfoto's kijk van de bonte dan zie ik geen passie op de sprong en de techniek kon ook beter zijn.
Het paard doet het waarschijnlijk op karakter voor jou, maar heeft waarschijnlijk niet dat tijgerhart dat nodig is voor de cross.

Als je passie in de cross ligt dan is een stopper geen optie zou ik zeggen.
Voor beide is dat veel te gevaarlijk.
Ligt je hart bij het paard, dan zul je waarschijnlijk je doel moeten bijstellen.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:42

Ik denk dat je even voor jezelf na moet gaan wat je wil met dit topic. Heb je dit geschreven om het voor jezelf duidelijker te maken, zodat je een goede beslissing kunt nemen? Vaak helpt het enorm. Ik doe dat ook vaak. Of heb je het geschreven omdat je echt advies wil van anderen?

Want als het wel het laatste is dan zou je moeten proberen iets minder defensief te reageren op minder positieve reacties. Het valt me op dat je die snel de mond snoert en je eigenlijk zelf heel veel weet, dus die reacties overbodig vind.
Als je advies vraagt moet je ook negatief advies aannemen.

De manier waarop je het paard verdedigd laat mij eigenlijk zien dat je al wel een keuze hebt gemaakt. Gevoelsmatig misschien. Maar je verstand zegt je misschien iets anders? en dat is vervelend.

Puur objectief kijkend naar wat jij wil en kunt lijkt mij dit niet de ideale combinatie. De foto van jou en de schimmel straalt zoveel meer uit. Dat plaatje lijkt te kloppen (zoals je zelf ook al zegt). Of je ooit weer zo'n perfecte match vind is moeilijk te zeggen maar settelen bij een paard dat nét niet alles heeft lijkt mij niet de beste keuze. Dat maakt dit paard niet minder geweldig. En het maakt jou ook niet egoïstisch.

Die overweging moet je maken. Maakt het me echt uit? Is de band sterker dan de droom?

Maar stel dat je de verkoop intrekt, is het deel dat je al betaald hebt dan verloren? Omdat je er al geld in hebt gestoken zou ik er ook voor kiezen om hem dor te rijden. Niet te lang. En doorverkopen aan iemand die echt dressuur gericht wil rijden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:07

Hij is op dit moment nog niet gekocht toch? Je leaset hem begreep ik uit het topic?
Dat maakt het dan wel makkelijker om er wel mee te stoppen en op zoek te gaan naar een paard waar je wel alles mee kunt wat jij graag wil. Een leuk paard vindt altijd wel een leuke baas en een leuke baas vindt ook altijd wel weer een ander paard dat past.

Alleen die knoop doorhakken en het moment van afscheid... dat is heel vervelend. Maar als je daarna beiden gelukkiger bent, is dat het misschien wel waard.