Hoe hoog schat jij het IQ in van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe slim?

Niet zo slim
20 (13%)
Slim!
51 (33%)
Héél slim!
80 (52%)

Totaal aantal stemmen: 151

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:12

Mijn eerste paard vond ik niet zo snugger. Ik wilde hem leren naar het hek te komen als ik floot. Het fluiten koppelde ik dan aan wat lekkers. Binnen no time keken alle andere paarden (die niks kregen) op als ik floot, behalve de mijne :')
Ook met rijden moest ik heel veel herhalen en voor mijn gevoel steeds weer bij punt nul beginnen.
Maar misschien was ik gewoon niet consequent en snel genoeg in mijn eigen reacties ;)

Hij was wel heel goed in lichaamstaal lezen, maar dat kan denk ik elk paard. Bij het longeren hoefde ik maar een schouder te bewegen of bijv rustig uit te ademen en hij wist al of hij sneller of langzamer moest, moest stoppen of naar mij toekomen oid.
Dat vond ik wel heel tof, omdat hij verder nogal ongenuanceerd leek :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:44

Kuggur schreef:
Een mens onderhoudt een veel (VEEL) complexer en groter sociaal net dan welk paard dan ook.

Duh...paarden hebben geen Facebook.

Het lijkt me sowieso lastig te vergelijken. Net zoals met gewone slimheid/intelligentie. Een paard is immers geen mens. Net zoals die duffe testjes met honden en katten om te zien wie slimmer is. Eigenlijk zeggen die testen vrij weinig over de slimheid van honden en katten maar eerder iets over het verschil tussen honden en katten. (en ja, ik ben een kattenmens, maar nee, ik vind niet alle katten slimmer dan honden)

Wat ik me ook afvraag...Aangeleerd gedrag en dat dan in je eigen voordeel kunnen toepassen. Vind ik slim. Bij mensen hebben ze daar ook een woord voor. School. Daar leer je ook van alles. Als het goed is tenminste. De één komt niet verder dan binnen de lijntjes kleuren en de ander leert hoe je een raket moet bouwen. VZpaard heeft leren spinnen (dat western rondjes draaien). Is érg handig als je niet wil dat ze je vangen maar te lui bent om hard te lopen. Daar is dan toch over nagedacht? Ja, ze zal het eens geprobeerd hebben, per ongeluk, maar dat dat werkte heeft ze onthouden en tot een kunst verheven. Dat je jezelf niet in een hoek moet laten jagen, want dan werkt het truukje niet.

Probleem oplossend gedrag vind ik per definitie slim. Las ik laatst trouwens nog een stukje over, dat men had uitgevogeld dat paarden in staat zijn om bij 'problemen' die ze zelf niet kunnen oplossen een mens te charteren om die 'problemen' op te lossen.
Zoals, wederom, vzpaard. Hooi ligt aan de ene kant van het hek en paard aan de andere kant. VZmens is druk bezig zandrelieftekeningen te maken in de bak. Dan ga je op het kunstwerk staan, rol je vzmens om richting uitgang bak, wijs je waar het hooi ligt, waar het zou moeten liggen en wie dat mag doen en als vzmens de hint dan nog niet begrijpt rol je ze een stukje verder en herhaal je de procedure. Wel voorzichtig natuurlijk, vzmens moet niet stuk, die moet nog nuttige dingen doen. Hooi voeren bijvoorbeeld.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:49

Pluizebolpum schreef:
VZpaard heeft leren spinnen (dat western rondjes draaien). Is érg handig als je niet wil dat ze je vangen maar te lui bent om hard te lopen. Daar is dan toch over nagedacht?

Zoals, wederom, vzpaard. Hooi ligt aan de ene kant van het hek en paard aan de andere kant. VZmens is druk bezig zandrelieftekeningen te maken in de bak. Dan ga je op het kunstwerk staan, rol je vzmens om richting uitgang bak, wijs je waar het hooi ligt, waar het zou moeten liggen en wie dat mag doen en als vzmens de hint dan nog niet begrijpt rol je ze een stukje verder en herhaal je de procedure. Wel voorzichtig natuurlijk, vzmens moet niet stuk, die moet nog nuttige dingen doen. Hooi voeren bijvoorbeeld.

Hahaha _/-\o_

Mijn merrie kan wel enorm goed achteruit gaan.. Om een of andere reden vind ze die garage echt interessant. Ze krijgt er nochtans nooit eten ofzo, ze hoeft daar nooit te zijn. Ze was er al eerder ingelopen en zo weer uitgegaan daarom dat ik geen schrik meer had dat ze zich ging omdraaien met als gevolg dat er wel heel veel op de grond zou vliegen. Noem ik haar in het filmpje wel 'niet slim' en 'kieken' en vooral niet letten op mijn idiote lach (zet t niet te luid :P ) maar uiteindelijk is ze gewoon nieuwsgierig en helemaal geen kieken, en ook niet 'niet slim' :P

https://www.youtube.com/watch?v=fNahb-mPH28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:22

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:
Sociaal zijn paarden heel slim, veel slimmer dan de gemiddelde mens.

Ik vraag me geregeld af hoe mensen tot dit soort onzinnige uitspraken komen.
Een mens onderhoudt een veel (VEEL) complexer en groter sociaal net dan welk paard dan ook.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je meent dat je paard over een grotere sociale slimheid beschikt dan jijzelf.

Mijn paard is sociaal superbegaafd. Als zijn maatje aan 'zijn' eten zit, lost hij dat altijd op door middel van een goed gesprek over geven en nemen en over eerlijk alles delen. :+

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:42

Ik heb een Andalusiër. (Het ras die op pagina twee genoemd wordt) Hij is inderdaad mega slim. Hij leert snel, maar weet daardoor ook hoe hij onder het werk uit kan komen. Consequent zijn is 1 ding wat zeker is. En ja ik noem hem wel eens een moeilijk paard. Mijn fjord is makkelijker. :') Ondanks dat die ook slim is, maar dan op een andere manier. Hij maakt touwen los, poetskisten open, voertonnen open etc. Hij leert wel snel, maar niet zo snel als de Andalusiër.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:07

safina schreef:
Kuggur schreef:
Ik vraag me geregeld af hoe mensen tot dit soort onzinnige uitspraken komen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je meent dat je paard over een grotere sociale slimheid beschikt dan jijzelf.

Mijn paard is sociaal superbegaafd. Als zijn maatje aan 'zijn' eten zit, lost hij dat altijd op door middel van een goed gesprek over geven en nemen en over eerlijk alles delen. :+

Ondanks dat hun mogelijkheden tot communicatie zo "inferieur" zijn aan de onze (zoals jij en Kuggur zo mooi duidelijk maken) is hun communicatie tóch veel eerlijke en doeltreffender. Zoals zowel jij als Kuggur ook mooi presenteert.
Waarmee ik dus terug kom bij mijn eerdere punt; kwaliteit boven kwantiteit. Indien je álles uit beperkte middelen haalt doe je het IMO een stuk beter dan wanneer je middelen eindeloos zijn en je nog amper toe komt aan fatsoenlijk communiceren.