Wat is een normale prijsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:13

De meeste bokkers vinden paarden al snel goed (genoeg). Die zien een simpel recreatiepaard als een sportpaard en een simpel sportpaard als een potentieel fei paard. En dat zie je ook terug in de prijsklasses. En ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Ts, je wilt dus een paard met een beetje potentie, waar je het dus leuk mee in de wedstrijdsport kunt doen tm het Z? Dan moet je wel aan 6000-8000 gaan denken. Uiteraard kan je ook wedstrijden doen met een koudbloed en dan zit je aan 2000-3000 ofzo. Maar je wilt dus wel een beetje potentie. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:17

hildemenna schreef:
Ik heb het idee dat sommige mensen niet helemaal snappen wat ik bedoel. Ik heb zeker de ambitie om in de dressuursport te komen en dus regelmatig op wedstrijd te gaan. Hoger dan het Z hoeft niet met dit paard, maar omdat ik nog nooit officiële wedstrijden heb gereden moet ik daar wel een opstap in maken en dus bij het B beginnen. Ik weet dat een paard met een beetje potentie geen 2000 euro kost en daarom is mijn vraag wat een reeele prijs is. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is

Gezond, braaf, netjes gereden, enige wedstrijdervaring en enige potentie voor dressuur. Dat is een vijver waar heel veel mensen in vissen. TS zoekt niet te groot, dan beginnen de prijzen bij 6000 euro.

En beweren dat elk gezond paard Z-dressuur kan lopen, en dat het anders aan de ruiter ligt, is net zoiets als beweren dat elk gezond paard een Z-parcours kan springen, en dat het anders aan de ruiter ligt. Niet elk paard heeft voldoende springvermogen voor een Z-parcours, en zo heeft ook niet elk paard voldoende vermogen voor een Z-proef. Dat je er thuis een appuyement of galopwissel mee kan rijden wil nog niet zeggen dat dit van voldoende niveau is voor de wedstrijdsport.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat is een normale prijsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:19

Een heel getalenteerde ruiter die al meerdere paarden naar het Z en/of hoger heeft gereden, zal er misschien al gauw in slagen dit bij een gezond paard nog een keer te herhalen.

Maar dat betekend niet dat de normale ruiter zonder deze ervaring dat ook lukt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:27

Moeten ouders ook nog een cursus advertentie lezen krijgen. Dat is bij paarden met als bij huizen :')

Authentieke details. Lees: oude meuk
Op M niveau getraind: rem en stuur en als je geluk hebt pasje wijken. Als ie al is uitgebracht niet hoger dan B }:0

Qua advies blijf ik dan bij mijn eerste reactie. Een iets ouder leerpaard met ruime ervaring in M2 of Z. Dat was ook mijn persoonlijke keuze en heb er geen moment spijt van gehad.

Met een budget van 4-6000 moet dat lukken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:30

Roodvos, dressuur met springen vergelijken is totaal appels en peren.
Nee genoeg paarden die nog geen B parcours rond komen. En dan ligt het echt aan het paard.

Maar kom op zeg, zoveel is Z niet. Doen alsof dat hogere dressuursport is, zoals sommige dat al noemen verbaasd me zelfs al vaak.
Z is gewoon basis sport.

En ja ook de normale ruiter kan dat.
Of die daar de wil en doorzettingsvermogen voor heeft is wat anders. Dan kom je terug op wat een ander al schreef, lessen lessen lessen.
Want waar de ruiter die er al meerdere Z heeft gereden veel zelf er aan kan rijden zal de onervaren ruiter veel meer met begeleiding moeten leren.
Maar ligt dat dan aan het paard of aan de ruiter? Juist ja, de ruiter.
Wat niet erg is. Je moet dat niet opvatten als belediging of zoiets.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:31

Gypsy schreef:
Een heel getalenteerde ruiter die al meerdere paarden naar het Z en/of hoger heeft gereden, zal er misschien al gauw in slagen dit bij een gezond paard nog een keer te herhalen.

Maar dat betekend niet dat de normale ruiter zonder deze ervaring dat ook lukt.

Ja, maar die weet ook wat er gevraagd wordt in het Z, en zal daar in de zoek- en beoordelingscriteria rekening mee houden.

Stel je een zeer op de voorhand gebouwd paard met een horizontaal aangezette hals en weinig buiging in de gewrichten en weinig zweefmoment in beweging voor. Het zal een helse, zo niet onmogelijke, klus worden om die naar het Z te rijden.
En dan is ook nog de vraag of je het paard (en de ruiter) daar een plezier mee doet. Want je vraagt iets van het paard wat het eigenlijk niet kan.

Maar dat kan best een gezond paard zijn en super fijn voor de recreatie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:23

Ik zou ook een leerpaard nemen als je het zelf nog moet leren. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:27

Weet niet of het al gezegd is, maar ik zou lid worden van de Factbook pagina Horse sale/paarden verkoop. Daar staan veel paarden op die niet op marktplaats of sporthorses staan.

Dan_Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:01

In 2009 heb ik mijn paard gekocht, een lieve grote dodo, puur voor recreatief rijden. Hij liep mooi en soepel, maar was wat lui leek het. Klinisch laten keuren, een paar ervaren paarden mensen er naar laten kijken. Hij was wat dik en leek schijnkreupel te zijn, maar met regelmaat en oefening zou het goed komen. Dus niet. Het bleef een lieve dodo, niet vooruit te branden, ideaal paard voor mij. Echter, op een avond viel hij plots om in de stal. Zag er grappig uit. Was het niet. Het arme beest had ataxie : een versleten / verdraaide wervel achter in de rug. Kan hierdoor de knieën niet op slot zetten en dus niet staan zonder spieren te gebruiken. Hij is nu met pensioen. Krijgt regelmatig behandelingen, maar beter worden zal het niet meer. Hij kan nu soms wel passief staan, maar niet altijd. Arme lieve dodo...
Moraal : koop nooit een paard waar ook maar een schijntje van een ziektebeeld aan zit !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:09

Wat grappig om te lezen wat mensen hier voor budgetten voor ogen hebben. Ieder gezond paard kan de Z halen. Dat is allemaal niet zo spannend.
Wat jij zoekt ts is prima voor een 2 tot 3000 euro te vinden. Laat je de kop niet gek maken door particulieren zonder veel verstand die zelf 5000 of meer hebben betaald voor een middelmatige warmbloed die B klaar was. Dat geeft een vertekend beeld ;) Hou inderdaad Facebook en mp in de gaten en ga vaak kijken/proefrijden. Neem indien mogelijk je instructrice mee! Veel plezier in je zoektocht!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:31

Wildgirl schreef:
Wat grappig om te lezen wat mensen hier voor budgetten voor ogen hebben. Ieder gezond paard kan de Z halen. Dat is allemaal niet zo spannend.
Wat jij zoekt ts is prima voor een 2 tot 3000 euro te vinden. Laat je de kop niet gek maken door particulieren zonder veel verstand die zelf 5000 of meer hebben betaald voor een middelmatige warmbloed die B klaar was. Dat geeft een vertekend beeld ;) Hou inderdaad Facebook en mp in de gaten en ga vaak kijken/proefrijden. Neem indien mogelijk je instructrice mee! Veel plezier in je zoektocht!

Wat grappig dat jij ervan uitgaat dat de meerderheid hier geen verstand van paarden heeft. Ieder gezond paard kan Z halen? Ja, tuurlijk zou dat kunnen, echter wel achter de schermen. Niet ieder paard heeft potentie om Z op wedstrijdniveau te behalen, dat is toch nog wat anders wanneer je door jury's beoordeeld moet worden ipv thuis in de bak. Heeft je paard de bouw of bewegingen niet mee val je af.
Als je een paard wilt die dat op wedstrijd kan laten zien zul je toch héél goed moeten zoeken om iets aan die prijs te vinden waarbij het paard ook nog eens gezond is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:44

Ik heb ze dan onbeleerd gekocht. Hebben een stamboom. Ik koop ze tussen de €2500-€3500. €15.000 zijn droomprijzen, daar koop je een 12 jarige voor die Z heeft gelopen en gezond is.

Daarnaast is het de grootste onzin dat paarden zonder stamboom de leeftijd niet zou kloppen. Tenzij je een paard van 30 koopt, maar die kans acht ik nogal klein.

Voor €4000 moet je een leuk paard kunnen vinden die al wat wedstrijdjes heeft gelopen en Het belangrijkste, braaf is.

E pony maat of klein paard worden weinig gevraagd, dus tot €4000 ga je dan gewoon slagen. Ik heb een paard van 1,56 gekocht. 2,5 jaar en door z'n schofthoogte ook goedkoper dan de andere die hetzelfde gefokt zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:51

Snollygoster schreef:
Wildgirl schreef:

Wat grappig dat jij ervan uitgaat dat de meerderheid hier geen verstand van paarden heeft. Ieder gezond paard kan Z halen? Ja, tuurlijk zou dat kunnen, echter wel achter de schermen. Niet ieder paard heeft potentie om Z op wedstrijdniveau te behalen, dat is toch nog wat anders wanneer je door jury's beoordeeld moet worden ipv thuis in de bak. Heeft je paard de bouw of bewegingen niet mee val je af.
Als je een paard wilt die dat op wedstrijd kan laten zien zul je toch héél goed moeten zoeken om iets aan die prijs te vinden waarbij het paard ook nog eens gezond is.

Als ik lees dat de meerderheid hier rustig 8k op tafel legt voor een htk kwpner van 4 die b klaar is en dat ook nog eens als heel normaal ziet...tja dan moet ik idd concluderen dat men of geen verstand van paarden heeft of vreselijk naïef en goed op te lichten is.
En ja, ieder gezond paard kan de oefeningen uit het z lopen. De 1 doet er 2 jaar over en de andere 6 jaar maar dat terzijde.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:37

En hoe weet je precies dat dat htk kwpn'ers zijn? Htk doet mij denken aan een paard met simpele, middelmatige gangen. Daarvan zal een 4 jarige op b niveau geen 8000 kosten nee. Voor een paard dat leuk kan lopen of springen zit je al gauw op dat bedrag. Eronder (nouja onder 7000) zijn het (sportgericht gezien) over het algemeen gewoon middelmatige paarden. Vind ik. De meningen zijn daar nogal over verdeeld. TS zegt een paard met wat potentie te willen. Dan zie ik geen kwpner voor me die net zo goed manege paard had kunnen zijn in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 23-02-17 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:42

Zag net een paardje voorbij komen die wellicht ideaal is. 10 jaar Stond op fb marktplaats voor de paardensport

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:26

Z is gewoon basis, dat kan ieder paard met de juiste ruiter en een ruiter die de wil heeft om goed te leren rijden. Aan gangen kun je een hele hoop sleutelen, en Z oefeningen stellen niet zoveel voor als de basis goed is.

Voor de prijsklasse van 3 tot 4.000 zijn er ook genoeg leuke paarden te vinden, maar ik ga mee in het advies om een iets ouder dier te kopen. Boven de 12 die netjes opgeleid is op M/Z niveau zodat je gevoel ontwikkeld.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-02-17 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:27

Geryon schreef:
De meeste bokkers vinden paarden al snel goed (genoeg). Die zien een simpel recreatiepaard als een sportpaard en een simpel sportpaard als een potentieel fei paard. En dat zie je ook terug in de prijsklasses. En ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Ts, je wilt dus een paard met een beetje potentie, waar je het dus leuk mee in de wedstrijdsport kunt doen tm het Z? Dan moet je wel aan 6000-8000 gaan denken. Uiteraard kan je ook wedstrijden doen met een koudbloed en dan zit je aan 2000-3000 ofzo. Maar je wilt dus wel een beetje potentie. :)

Simpele sportpaarden kunnen anders heel spectaculair worden als ze op de juiste manier getraind worden en een gezond gestel hebben met een functioneel lichaamsgebruik en een goed karakter.

Veel mensen betalen veel voor een spectaculaire beweger om hun eigen onkunde te compenseren. Ook prima, maar betekent niet dat alleen dat de goede paarden zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:42

2-3000 vind ik ook te weinig.
Maar voor 4-5000 heb je een super leuk basissport paard.
6-8000 is gewoon niet nodig. En ook echt geen prijsklasse dat je ineens beter gaat presteren.
Precies als Elisa zegt dat zul je toch nog zelf moeten doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:52

Van simpel naar heel spectaculair vind ik wel wat erg optimistisch. Ik heb een simpele beweger en die kun je inderdaad heel anders laten gaan, en inderdaad tot en met de Z2 rijden (met heel veel moeite en discipline). Maar spectaculair bewegen? never.....
een 8 halen op een rechte lijn, een figuur of een overgang lukt dan nog wel (soms) maar voor de zij of uitgestrekte gangen zit er voor een prefecte uitvoering van mijn simpele paard echt niets meer dan een 7 in. maximaal. En meestal blijf je op 5en en 6en steken. Want het geheel overstijgt 'voldoende' bijna nooit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:56

Ik ga het even omdraaien. Onze pony is nu 10 jaar. 1.53 hoog. Een plaatje om te zien. M2 met winst en heeft aanleg voor het hogere werk. Volwassenen kunnen er ook op. Het begin van de hoge verzameling is er (passage, piaffe) en met de wissels is ook een begin gemaakt. Galop/contra galop zit er in als een huis.
Is meerdere malen Nederlands Kampioen Carrousel. Springt, gaat mee op buitenrit. Is voor pony op buitenritten met ponykamp leiding. Loopt in shows met veel muziek, volgspots, volle tribunes etc. En het is zeker geen dooie :D
Stel dat ik hem te koop zet, dan gaat de vraagprijs toch echt richting E 9.000,--
Voor E 2.000,-- denk ik er niet eens over na.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:58

Dat ben ik weer met je eens Pol, spectaculair niet, maar wel naar het Z.
En nee de negens zul je voor bepaalde onderdelen niet halen.
Maar een 8 of 9 voor halthouden en achterwaarts gaan wel, een 8 voor binnenkomen ook.
Vijven hoeft dan ook weer niet, dat krijg je er ook nog wel uitgetraind, maar ik geef toe veel zessen en zevens. Maar dat is dan ook weer gewoon wp waardig.

Zegt ts, ja ik wil elke week 1e staan. Ja dan zal naast zelf goed moeten kunnen rijden inderdaad een duurder paard moeten kopen.
Maar gezien tante het had over 2000 leek me dat niet de insteek.
Voor 2000 moet je bij een warmbloed op gebreken letten.
Maar vanaf de 4000 valt dat wel weer mee en kun je zeker wp waardig het Z bereiken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:01

Rien, kennis van me heeft vorig jaar een zelfgefokte D pony voor 25.000 verkocht.
Maar ja, die stond ook steeds als kampioen. Natuurlijk heb je paarden die meer kosten.
Vervolgens gaat die pony naar Duitsland en het meisje kan er helemaal niets mee.
Gelukkig nu weer naar een ander meisje die er weer alles mee wint.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 23-02-17 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:01

Maar laten we nou even eerlijk zijn...
TS geeft aan 4 jaar ervaring te hebben, haar ouders hebben geen echte ervaring met paarden en het wordt een 1e eigen paard....
Dan ga je zo iemand toch niet lekker maken of 'geruststellen' met prijzen voor onbeleerde 2.5—4 paarden :x :n
TS heeft er NIKS aan dat ervaren paarden mensen wél die fijne gebruikspaarden voor een appel en een ei hebben kunnen scoren :n

Realiteit is dat na 4 jaar ervaring in de paarden, je bij je allereerste aankoop van een eigen paard waarschijnlijk 'te veel' betaalt. Maar kennis en ervaring is nou eenmaal niet gratis.

TS: ik zou proberen vooral je ouders duidelijk te maken dat een bewezen gezond paard (dus geen maren en in ieder geval zelf(!) klinisch laten keuren) ze veel geld en gezeur kan schelen. Daar in ieder geval niet op bezuinigen.

Met jouw doel en ervaring denk ik dat je voor een gezonde E-pony/kleiner paard van 6—10 dat netjes gereden is, gewone nette gangen heeft en evt met wat basis wedstrijd/vreemd terrein ervaring moet denken aan 4000-6500.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:04

bruintje123 schreef:
Rien, kennis van me heeft vorig jaar een zelfgefokte D pony voor 25.000 verkocht.
Maar ja, die stond ook steeds als kampioen. Natuurlijk heb je paarden die meer kosten.
Vervolgens gaat die pony naar Duitsland en het meisje kan er helemaal niets mee.
Gelukkig nu weer naar een ander meisje die er weer alles mee wint.

Ach, dat vind ik nou zo sneu voor die meiden. Jammer dat het zo loopt. Nooit een "kampioens pony" kopen. Dat wordt alleen maar teleurstellend. Onze geeft je niks cadeau. Je moet er hard voor werken, maar dat is wel erg leuk om te doen. En hij staat niet te koop dussss...... (dochter vermoord me zachtjes als ik hem verkoop :j )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:04

Ja een ouder paard is zeker verstandig.
Maar als hij niet steeds kampioen is geweest maar braaf M/Z heeft gelopen heb je die ook voor 4500 euro. Ze heeft de stokmaat mee. Een paard van 165 en groter tel je meteen weer meer voor neer. Maar dat zoekt ze niet.

Uiteraard hoor daarnaast nog een keuring, net als goed tuig, maar dat zijn dingen die erbij komen, niet wat een paard kost.