[VOLG] Hop, hop, hop; Chantal en Santana naar de top!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:01

Een martingaal doet weinig kwaad bij een paard. Andere hulpteugels dwingen het paard in een bepaalde houding te lopen :)
Als ze alle hulpteugels accepteren loopt straks iedereen ermee met wedstrijden. Dus snap het ergens wel :)

AlwaysH

Re: [VOLG] Hop, hop, hop; Chantal en Santana naar de top!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 23:45

Als het voor de veiligheid is zie ik geen problemen. Of zoals bij mij, met een lichamelijke beperking.

Morgen zal ik verslag doen van het rijden, ik ben gewoon gegaan met code oranje... :')

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 00:04

AlwaysH schreef:
Als het voor de veiligheid is zie ik geen problemen. Of zoals bij mij, met een lichamelijke beperking.

Morgen zal ik verslag doen van het rijden, ik ben gewoon gegaan met code oranje... :')

Haha kan toch prima met zo'n binnenbak bij jouw op stal :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:10

xxxmh schreef:
AlwaysH schreef:

Haha kan toch prima met zo'n binnenbak bij jouw op stal :P

Ik kon mijn moeder niet eens verstaan, weet je hoeveel herrie die storm maakte? :')

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:43

Haha geen idee want ben nu in Engeland :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:49

De golfplaten van het dak maakte een soort zoemend geluid als een vreemde stofzuiger. Aan de buitenkant van de bak lopen waterpijpen waar je dus water naar beneden hoorde lopen en druppelen. De wind zelf tegen de bak was natuurlijk soms echt zo hard dat ik verbaasd was dat ze niet schrok. Ook piepte er een soort Schot in een hoek.

Ze is een keer geschrokken, van de drie verhoogde regenboogbalken in het midden van de bak... Springpaard? >;)
Ze dacht "IEKS", dribbelde achteruit, draaide een rondje om haar eigen as en dribbelde heel vreemd weg. Ik zat nog. _O-
Moest er wel heel hard om lachen.

Ze was natuurlijk erg gespannen en afgeleid maar voor een schrikkerig paard -en onze derde keer rijden := - ging het super goed! Kreeg haar nu wel volledig door de hoeken omdat ik ene bepaalde manier van aandacht/stelling vragen heb ontdekt dankzij mijn instructrice.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:55

Mag ik vragen wat die manier is?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 11:10

Ja hoor, het is behoorlijk vanzelfsprekend. :P
Wanneer ze niet door een hoek wilt moet ik een volte maken en deze steeds vergroten. Anders binnenbeen er aan en op beiden teugels druk houden, met binnenhand iets strenger inkomen. Daarna weer normale druk aannemen.
Ze durfde daarna meestal weer door de hoeken en de korte zijde.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:45

Oke bedankt! Ik ga het ook eens uitproberen. Mijne wilt vaak niet langs de "enge" dingen (bijna heel de bak) maar misschien is het zo opgelost.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 11:51

Ja, het is wel even doorzetten!
De volts waren mijn eigen idee; als ik dan stelling naar binnen pak en het paard laat wijken van mijn binnenbeen (gewoon druk zetten) moet hij/zij wel! :P
Je kan ook een zweepje gebruiken om je paard van de druk te laten wijken. :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 14:07

Update tijd! *D
Mijn moeder heeft de coque gehaald. Ze houdt wel van me, ze heeft namelijk een donkerbruine gehaald, hehe. Nu heeft San dan wel cognac tuig, als ik later op een of andere manier een eigen paard heb die een coque nodig heeft; heb ik wel de juiste kleur. :Y) Maandag gaan we kijken of hij nodig is.
Gister kwam er plots een pakketje binnen, had mijn vader een instructie headset gekocht. 90,- 8)7
Hij is officieel voor motors (paarden instructie headsets waren duurder) maar zou het prima moeten doen. Ik kon gister in ieder geval met mijn vader communiceren. :') Hij stond bij de paddock bordjes binnen en ik stond buiten met Santana buiten te wachten, ik hoorde hem praten. :')

Gister dus gelongeerd. Het was schemerig/donker en het begon plots weer code oranje te waaien. Echt waar, werd soms bijna weggeblazen... Maar was al gereed om te longeren dus dat wilde ik ook gaan doen hè!
Met paard naar de longeerbak, schrikkerig ding. De auto was eng, de mesthoop was eng, de piepende stapmolen was eng, etc, etc. En oh, wat heb ik dat gemist... :o Ik weet het. Dat klinkt heel raar. Maar ik vond het zo leuk. ronken, op alles letten. Maar toch braaf zijn. Ik heb het echt gemist, dat stukje Ray. <3
Ze is een keer verschoten (geen idee waarvan) en verder vooral naar dingen staren. Eigenlijk dus heel knap want de wind zou mij als paard ook de stuipen op het lijf hebben gejaagd hoor. ;) Ze was in het begin wat gevaarlijk met longeren, ze maakte een nogal klein rondje, als ze zou schrikken stond ze op me. Dus eerst haar cirkel groter gemaakt met lichaamsgebaren; gelukt. Daarna ging het goed en ging ze lekker sjouwen. Longeerhulp er aan gedaan (op het aller grootste, reus). Ze had dit nog nooit gedaan en ik wilde haar geen pijn doen of dat ze hem stuk trok. Ze kon dus niet boven een normale hoogte uit maar had hem ook niet erg laag ingesteld; was immers zoveel te zien. :)
Ze kan voor een springpaard wel mooi draven hoor, mooie ruime passen, ze kan ook goed haar schoft liften en laat daarbij echt veel lengte over de rug komen!

Ben dus wel tevreden. :Y)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 23:16

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 00:40

Jammer dat jullie alleen mee lezen, want nu praat ik tegen mezelf, haha! Ziet er een beetje raar uit, vijf posts door mezelf achter elkaar. :Y)

Goed, ik heb dus de trouwjurk van mijn moeder gepast en zag mezelf er al mee wegrijden. Mijn taille en ribbenkast waren wel te smal voor de jurk dus ik ben een beetje ontploft. :+ Hij is natuurlijk wat oudbollig, maar ik vind hem eigenlijk wel mooier dan gedacht! Ga ik dus echt niet mee te paard, dat is zonde! :')

Afbeelding

Les 1 27 feb. 2017
Vandaag heb ik dus eerste, volledige privé les gehad van mijn oude instructrice. We hebben allebei even moeten sleutelen wat het beste werkt en zijn daar nu samen over uit. :j Tot nu toe hoeft de coque er ook niet op, gelukkig!
Ik zal de video even door bespreken, omdat ik zelf commentaar kan geven en kan uitleggen wat ik waar doe en waarom. Niet omdat ik mezelf goed vind, maar omdat ik dat leuk vind en jullie daar maar mee moeten dealen! 8-) Ik leer er van als mijn moeder of vader stukjes leert en om dit dan met jullie te delen kan ook niet slecht uit pakken.

https://youtu.be/aDwLAD8m5j4

Let's go. :P
Van 0:06 tot 0:28 ben ik erg tevreden. Ik heb haar al iets meer opgericht en ik zoek nu ook juist een compacte verbinding waarbij ze toch ruime passen maakt. Soms is ze wat geïrriteerd omdat ik wat strenger inkom dan normaal als ze afgeleid raakt, dit werkt echt het beste en als ik haar goed aan het werk zet en in goeie takt door laar lopen stopt ze hier ook mee. Verder hangen haar oren lekker ontspannen. <3
Bij 0:30 maak ik een rechtsomkeert en probeer ik haar wat meer op haar buitenbenen de richten. Ze valt snel over haar binnenschouder waardoor ze uitzwaait en ik haar niet lekker compact bij elkaar kan rijden. Dit doe ik dus af en toe plots tussendoor, mocht het opvallen. :o
Net als stelling (sbw) op de rechte zijdes, maar ook naar buiten gericht.
Het stuk op de rechterhand op de korte zijde na het van hand veranderen gaat eigenlijk wel goed, tot ik haar wat rechter vraag en de volte verklein. Dan zwengelt ze uit en komt hierbij net wat te ver voor de loodlijn. Ze valt echt uit elkaar en dan heb ik moeite met het oppakken. :j
Op 0:53 heb ik haar weer wat beter omdat ik haar steun geef op mijn handen. Buiten de schermen om heb ik juist met mijn handen wat dichter bij elkaar en dragend boven de schoft gereden en dit ging ook erg goed. Ze moet zich bij mij onder het zadel nog wat beter doorpakken en hierbij heeft ze mijn hulp nodig. Weet alleen nog niet waar alle knopjes zitten natuurlijk! :7
Op 1:08 maak ik weer een rechtsomkeert. Wel uit elkaar gevallen, maar ze houdt zichzelf beter recht en valt niet zo overdreven naar binnen.
Hierna krijgt ze al wat meer ruimte en bereid ik me voor op het uitstappen. De teugellengte vier dus wel wat. :j

Mijn houding trouwens. Mijn commentaar en ook excuses. Ik zit natuurlijk voor geen meter zo. Lichtrijden heb ik altijd al zo hoog gedaan (hier heb ik al heel wat lessen aan versleten) en het wordt niet echt beter met een springzadel zeg maar. :') Doorzitten gaat we erg goed, het gaat makkelijker omdat ik echt kan zitten. Ik zit op mijn eigen kont en kan niet alleen de beugels en teugels vastgrijpen.
Mijn armen zijn gestrekt, omdat de teugellengte niet op een maat kan blijven. Mijn instructrice wil mijn elleboog steeds wat meer buigen, wanneer San wat opgerichter gaat lopen en ik mijn teugels op maat kan nemen. Dat ze nu gestrekt zijn hoort dus in ons les programma. :P

Dat was mijn prachtigmooie update. :wave:

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 12:48

Video van het rijden gisteren! Mijn commentaar en hoogtepuntjes:
Commentaar:
- Ik kan niet goed lichtrijden in het zadel (gelukkig komt er binnenkort een dressuurzadel);
- Ik heb San soms net niet op tijd weer in de hand waardoor ze te snel omhoog komt;
- Ik houd Santana nog op te veel lengte, moet haar meer gaan verzamelen.
- Ze was erg spooky en soms kon ik haar niet zo goed door rijden.
Complimentjes voor mezelf:
- Er zitten zeker mooie, compacte stukken tussen;
- Zij vertrouwd mij, ik haar <3 ;
- Ze is ontspannen en lijkt het niet vervelend te vinden (alleen het doorpakken in de hoeken; kijk staart).

Voor een vierde of vijfde(?) keer ben ik zeker tevreden, is ze niet knap? <3

Ik ga vaker dit soort video's maken, zondag ga ik met de eigenaresse en dan gaat zij springen en gaan we foto's maken. Ze heeft tijden niet gesprongen dus ik ben benieuwd!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:09

Ik ben niet zo goed in rijtechnisch commentaar maar ik vind het er helemaal niet slecht uit zien hoor. Je hebt je handen wat wijd, maar het paard loopt ontspannen. Mooi dier is het ook. :j

In je video staat trouwens "vrijrijden 1-2-2017" maar gisteren was het 1-3-2017 :D Tijd gaat sneller dan je denkt.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:23

Ziet er al erg leuk uit! Goed dat je zelf de beelden terugkijkt en op zoek gaat naar aandachtspunten.
Jullie komen er wel!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 23:03

Nissima schreef:
Ik ben niet zo goed in rijtechnisch commentaar maar ik vind het er helemaal niet slecht uit zien hoor. Je hebt je handen wat wijd, maar het paard loopt ontspannen. Mooi dier is het ook. :j

In je video staat trouwens "vrijrijden 1-2-2017" maar gisteren was het 1-3-2017 :D Tijd gaat sneller dan je denkt.

Ik heb mijn handen zo breed omdat ik anders én van teuggellengte moet wisselen als ik mijn handen ga dragen én omdat het paard hier steun in vind. Komt veel makkelijker naar beneden. Als ze beneden is ga ik mijn handen richting de schoft dragen zodat zij ook zichzelf draagt.
Dankjewel! :D

@Reusje, dankjewel! Ik leer daar nog het meeste van. Maak liever nog geen rij itp of horses at work aan omdat ik gewoon zelf echt goed weet waar de aandachtspunten liggen. Kan er niet tegen als mensen dan alles tig keer uitleggen terwijl ik me daar al bewust van ben. Heb ik het liever nog iets beter voor elkaar! :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:44

Vandaag gezellig met eigenaresse afgesproken. Ik wilde ze op de foto zetten maar het regende (wilde het springen fotograferen, binnen reden ongeveer vijf andere paarden en ik wil geen privacy schending maken...). Heb dus alleen even een paar schattige foto's binnen gemaakt maar er zit enorme ruis op de foto door het licht, whoops :')

"Hey baas, what u doinnn?" :*
Afbeelding

"Kan ik het eten?" :oo :)*
Afbeelding

Ik heb haar na het springen in de binnenbak uitgestapt. :)
https://www.instagram.com/p/BRQ5wufAeZf ... aresantana

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:20

Wat een knapperd <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:48

Dankjewel, ik vind haar ook echt heel erg mooi! :0

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:38

Het is echt een knapperd! Jullie zijn een supercombi. Ook top dat je zelf zo goed weet waar je aandachtspunten zitten, echt respect! En wat een mooi tuig heeft ze <3
Dat met dat springzadel: die struggle had ik zaterdag.
Ik was bij een trainingsstal van een vriendin van mn vader, die vriendin gaf mij goede tips en ik mocht op een van haar paarden rijden. Haar dressuurzadel paste alleen niet meer... dus dat werd een springzadel :+
Ik had dus ook nog nooit op een springzadel gezeten (alleen dressuur en vzh) en pff, dat zit echt anders. Was even wennen :Y)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 09:13

Ja, best wel vervelend! Kan inmiddels wel op dressuur lengte zitten!

Dankjewel! <3

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:37

heee dat gaat geloof ik een stuk makkelijker al dan met Val!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 18:04

Zeker, we klikken ook lekker, ben weg van d'r! :o

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:20

Goed, even een update,, wel zo eerlijk, haha! :D
Alles gaat hier goed, no worries! Ik ben alleen behoorlijk aangestoken door mijn vriend, eerst keelontsteking (zag er echt vreselijk uit) waardoor ik dus ook moeilijk kon slikken en het erg benauwd had. Inspannen kon dus amper.
Keelontsteking trok wat weg maar ik werd tegelijk natuurlijk stront verkouden dus toen was ik weer schor en had ik barstende kop- en oorpijn. Vandaag nog uitzieken, en daarom niet naar Santana.
Ik heb morgen een proeve van bekwaamheid en een examen dus het is belangrijk dat ik ben uitgerust. :o

Vorige week gelongeerd vanwege rugpijn, ging goed, maar ze zag vooral spoken dus ze viel nogal naar binnen. Geeft ook niet, het was nou eenmaal hard aan het waaien. Bracht wel wat leuke plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is haar hoofdstel speciaal voor longeren, die ligt bij alle longeerspullen zonder teugels, is wel handig! :)

Ik ben helaas gestopt met rolschaatsen, na zeven jaar waarvan twee jaar niet opgeven... Het doet erg veel pijn dat ik mijn zusje en vriendinnen nog regelmatig ga zien rijden maar het is niet anders. Ik kon mijn les vaak niet afmaken en landde huilend op de bank, dat moet ik niet willen.
Ik houd al mijn spullen waar ik waarde aan heb gehecht! <3 Heb als afsluiting dus het NK kunnen rijden, was erg gaaf. Ook mag ik nog meedoen met clubdagen en helpen met de shows etc, dus ik ben er niet helemaal uit. Zelf doen gaat helaas niet meer met lichaam.

In plaats daarvan zal ik met mijn fysiotherapeut opbouwen en daarna zelfstandig bij de sportschool aan de slag gaan. Alles voor een gezond lichaam. +:)+