Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:51

Ik ben absoluut voor meer buiten en minder stal... helaas is dat niet overal in Nederland haalbaar. Ik woon in de randstad en het is echt heel moeilijk om hier de juiste stalling te vinden conform mijn normen. Dit is de reden waarom ik mijn paarden heb verkocht, ik stond er niet meer achter dat ze 20 uur per dag in stal stonden, en dan hadden we onderling nog geregeld om ze buiten te zetten zodra er iemand op stal was, maar meer dan 4 a 5 uur per dag was dat niet. Ik wil dat mijn paard hele dagen buiten kan staan, hele zoektochten gehad maar niks kunnen vinden of gigantische wachtlijsten. Het begon aan mij te knagen en voor welzijn van mijn paarden gekozen en dus verkocht. ze staan nu op een plek waar ze altijd buiten zijn, paard kunnen zijn. Ik vind dat het aller belangrijkste. Ik zie dat er wel een verandering gaande is in in de randstad, maar voor mij is dat dus te laat. Als er ooit weer een paard komt dan is buiten met eventueel s avonds binnen echt een pre anders dan geniet ik wel van mijn herinneringen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:54

Elena. Ik werk heel hard voor mijn eigen land om de paarden te kunnen houden zodat ze ook nog echt paard kunnen zijn.
Als een ander dat niet kan bieden is niet mijn probleem.
Hier geen dikke salarissen om het te realiseren. Wel heel veel wil.
Dus als wij dat kunnen kan een ander het ook.

Wil een ander dat niet. Prima. Maar dan hoort een paard houden misschien wel niet bij de levensstijl van die persoon.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:55

Marleen_ schreef:
Ik ben absoluut voor meer buiten en minder stal... helaas is dat niet overal in Nederland haalbaar. Ik woon in de randstad en het is echt heel moeilijk om hier de juiste stalling te vinden conform mijn normen. Dit is de reden waarom ik mijn paarden heb verkocht, ik stond er niet meer achter dat ze 20 uur per dag in stal stonden, en dan hadden we onderling nog geregeld om ze buiten te zetten zodra er iemand op stal was, maar meer dan 4 a 5 uur per dag was dat niet. Ik wil dat mijn paard hele dagen buiten kan staan, hele zoektochten gehad maar niks kunnen vinden of gigantische wachtlijsten. Het begon aan mij te knagen en voor welzijn van mijn paarden gekozen en dus verkocht. ze staan nu op een plek waar ze altijd buiten zijn, paard kunnen zijn. Ik vind dat het aller belangrijkste. Ik zie dat er wel een verandering gaande is in in de randstad, maar voor mij is dat dus te laat. Als er ooit weer een paard komt dan is buiten met eventueel s avonds binnen echt een pre anders dan geniet ik wel van mijn herinneringen!

Alleen even dit: respect voor je keuze!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:59

De wereld wordt steeds enger, als ik dit topic zo lees. Mensen die voor andere mensen wel even beslissen of zij wel of niet paarden mogen houden, omdat diegenen dat misschien niet zo doen zoals zij het graag voor ogen hebben (als ik het kan/wil, kun jij het ook)... hier thuis zei men dan altijd "bemoei je met de kippen en pik stront"

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:02

Nou die zin pak jij even verkeerd op.
Die was om aan te geven dat je zonder top salaris ook je eigen goede wei kunt hebben. Dat je daar dus niet rijk voor hoeft te zijn.
Leek me eigenlijk ook duidelijk dat ik dat bedoelde. Maar blijkbaar niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:03

hoogendroog schreef:
De wereld wordt steeds enger, als ik dit topic zo lees. Mensen die voor andere mensen wel even beslissen of zij wel of niet paarden mogen houden, omdat diegenen dat misschien niet zo doen zoals zij het graag voor ogen hebben (als ik het kan/wil, kun jij het ook)... hier thuis zei men dan altijd "bemoei je met de kippen en pik stront"

Het gaat hier om de welzijn van paarden. En niet om de eigenaars het is niet omdat je een paard wil en paar vierkante meter over hebt je daar maar gelijk een paard weg moet zetten omdat het kan.
Mensen moeten eens wat meer gaan kijken vanuit hun paard in plaats vanuit wat ze zelf willen.

x_milouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:03

Ik ben t hier helemaal mee eens. Paarden horen ook lekker buiten te kunnen. Desnoods met koeien in een wei. Helaas word deze mening niet met iedere 'boer' of 'mens' gedeeld. :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:04

En ja bemoei je met jezelf. Tot zekere hoogte.
Hier komt het dieren welzijn in gedrang.
En er is al te lang de kop in het zand gestopt betreft paarden welzijn.
Dus eindelijk eens bemoeienis.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:04

hoogendroog schreef:

Het is geen kwestie van hoe wij het voor ogen houden, alsof het een voorkeur heeft of een luxe is. Een paard hoort niet opgesloten op stal, dat is mishandeling, ja echt! Denk er even goed over na zou ik zeggen. Dus dat mensen dat mogen bepalen voor anderen vind ik niet zo gek, net zoals dat je mag eisen dat een paard voer moet krijgen etc.

hoogendroog

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:08

Ik heb aangegeven dat men niet moet beslissen voor een ander, heb ik ergens mijn mening gegeven omtrent buiten staan? Lezen, bokt mensjes...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:11

Dan ben je niet echt duidelijk in wat je bedoeld.
Want ik begrijp je nu dus niet meer.
Mensen zijn vrij stellig een paard hoort buiten waarop jij hoog van de toten blaast dat er niet voor een ander beslist mag worden.
En blaas je nog harder dat andere niet lezen.

Misschien lukt de ontvanger het niet jou verwarde berichten te ontcijferen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:15

Ik reageerde voornamelijk op jou Bruintje, jij meende namelijk dat omdat jou het lukt een eigen weiland te realiseren anderen dat ook moet lukken. Zo niet, dan moesten ze maar geen paarden houden. Jouw woorden. Mijn reactie daarop: waar bemoei je je mee? Lijkt mij toch heel duidelijk.
En dan voor je Bokt mensjes: een paard staat graag buiten, de hele dag? Moet je zelf weten. Ik hoop voor het paard van wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:18

En daar heb ik al op gereageerd dat jij die zin erg fout oppakte.

Maar daar reageerde je dan niet meer op.
En het woord mensjes duidt niet echt op mij persoonlijk.

En waar ik en al die Bokkers zich mee bemoeien. Welzijn.
Dat het tijd word dat mensen verder kijken dan hun eigen uurtje plezier tegenover het levende dier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:38

bruintje123 schreef:
En daar heb ik al op gereageerd dat jij die zin erg fout oppakte.

Maar daar reageerde je dan niet meer op.
En het woord mensjes duidt niet echt op mij persoonlijk.

En waar ik en al die Bokkers zich mee bemoeien. Welzijn.
Dat het tijd word dat mensen verder kijken dan hun eigen uurtje plezier tegenover het levende dier.

Maar niet voor elk paard is welzijn om 24/7 op een wei te lopen.
Daar is veel nuance in.
Ik dacht vroeger ook dat alle paarden 24/7 buiten hoorde/konden en zonder dekens op zich prima zich zelf moeten kunnen redden.
Totdat ik een bevangen paardje had en ik het weide beleid abrupt moest aanpassen.
Geen 24/7 weide meer, met beleid voeren en trainen.

Zo ook totdat ik een ouder paardje had staan die echt niet zonder deken buiten kon in de winter/regen/kou en dan ook niet 24/7 buiten kon staan.
Zij ging gewoon niet liggen en zodra ze op stal kwam lag ze binnen 10 minuten heerlijk plat.
Zij was ook degene die zelf binnen ging staan als de rest 200 meter verderop in de wei stonden te eten.

Ik heb nu een Fries staan, en moet erg opletten met modder en hij gaat nu minimaal 2x per week een nacht op stal om zijn behang te laten drogen, anders krijgt hij flinke mok met mijt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:39

Ik ben blij als er eindelijk wat meer bemoeienis komt. Teveel mensen doen maar waar ze zin in hebben ten koste van paarden. Sowieso van dieren in het algemeen. We zijn een modern, ontwikkelt land en houden dieren nog steeds graag in hokjes, omdat WIJ dat zo leuk vinden. Je mag niks zeggen, maar grenzen worden bereikt. Ik vind het echt hetzelfde als niks zeggen als je ziet dat iemand zijn kind trapt.

Ik zeg misschien ook keihard, dat mensen dan maar geen paard kunnen houden, maar dat is wel de realiteit. Als je voor 100 euro pm een paard wil houden en het goedkoopste plekje zoekt, zodat je per se een paard kan houden, gaat er al heel veel mis. Dan wil ik me daar zeker wel mee bemoeien. Als we dat namelijk accepteren, wordt het normaal en groeit de ellende nog meer. We zijn door de groei al nu zover, dat er inderdaad te weinig buiten ruimte is voor alle paarden.

Hoe je ze buiten wil houden, zal me een worst wezen, als het maar veilig is, lang genoeg, eten en drinken aanwezig en het liefst vriendjes.

Die van ons staan nu 10-12 uur op een grote paddock. Met zn 4en, nu 2 paddocks bij elkaar getrokken wat ongeveer 15x35 zal zijn? Ze kunnen in ieder geval flink rennen. Het is niet genoeg m2 per paard, maar ze staan super samen en kunnen hier goed van elkaar weglopen of samen rennen, kroelen, maar ook rusten. Er zijn 2 bakken hooi, bak water en zoutblokken.
De standaard is 1 of 2 op de helft hiervan en dan kunnen ze nog steeds wel rennen.

Ik heb ergens gestaan waar de paddocks ongeveer 5x7 waren. Dat vond ik echt een ramp. Maar ze stonden per 2 en ik had ze toen toch liever samen buiten op een klein stukje, dan alleen op stal. Gelukkig was dat tijdelijk en zijn de meeste paddocks wat ruimer. Helaas vaak niet ruim genoeg om echt te rennen. Hooguit een gekke bokke sprong en aanzet tot......

Dus nu dan wel 4 op iets te weinig m2, maar door de afmetingen kunnen ze wel echt rennen. Helaas doen ze dat niet zo vaak, want ze staan hele jaar rond veel buiten en hebben geen ontploffingen.

Bokt is een paarden forum. Er worden hier vragen gesteld en men geeft antwoord vanuit zijn eigen visie. Vaak lees ik dingen die kant nog wal slaan. Toch is het beter dat mensen vragen stellen en er steeds meer over welzijn wordt gesproken.

Je mag ze van mij op stal houden. Maar ik zie dan hele eigenwijze mensen die hun paard doodziek maken. Paarden staan dik ingepakt, alle deuren en luiken dicht, weinig hooi, veel hardvoer en rotzooi. Prima. Maar dan niet zeiken dat je paarden staan te hoesten. Allerlei problemen hebben. En nog erger, je zelf niet eens fatsoenlijk met je paard kan lopen, omdat hij uit elkaar ploft van ellende. Omdat ze volhouden dat het goed is zo. Paarden worden 6x pw gewassen, maar ze durven er niet meer op. Paarden mogen niks meer en kunnen ook niks meer.
Als een stal dan gewoon als regel neemt; hier komen paarden van ochtend tot donker buiten, is dat probleem weg.
Ga je naar een andere stal waar dat niet zo is, begint de ellende weer. TOTDAT het een regel is en NORMAAL wordt, dat overal, alle paarden minimaal x aantal uren naar buiten gaan.

Vergeet niet dat stallen ook met de ellende zitten van paarden die ziek zijn, niet te handelen etc. Daar kunnen ze zelf ook wat aan doen.

En als je paard heel explosief is buiten, is vaak eerst wandelen een optie. Zal een stal niet snel doen, maar ik heb het vaak gedaan met parden tijdens of na blessure, omdat ze zichzelf anders zo weer stuk liepen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:40

Heb ik ergens 24/7 genoemd? :)

bruintje123 schreef:
Weidegang is niet overal in Nederland mogelijk.
Maar een flinke droge paddock, dus niet zo'n flut stukje van 10x10 waarbij een paard nog niet kan rennen. Ja dat zou verplicht moeten worden voor minimaal een dagdeel per dag.

Persoonlijk neem ik daar geen genoegen mee, zolang ik paarden heb staan deze al minimaal de hele dag op een droge wei.

Dag is bij mij niet nacht.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 16-02-17 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 15:41

Verfrissend om jullie reacties te lezen. Zou misschien niet verplichte weidegang moeten zijn, maar wel verplichte uitloop met een minimale grootte. Ik vind het raar dat er zoveel regels zijn voor boeren, terwijl er aan paarden niet lijkt te worden gedacht. Eigenlijk is het raar dat paarden nog in aparte boxen worden gehuisvest, terwijl koeien allang bij elkaar staan in groepshuisvesting met de nodige ruimte. Ken een manege waar de paarden ook alleen maar buiten komen om hun ronde te lopen :( . En het argument dat er geen ruimte is in Nederland gaat er bij niet in, als jij er niet voor kan zorgen dat je dier niet naar buiten kan, moet je misschien geen paard kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:47

In principe maakt het niet zoveel uit of paarden 's nachts op stal staan of binnen. Er kan net zoveel mis gaan op stal als buiten. Ik mocht ze ergens niet 's nachts buiten houden, want ze hadden geen zin in gedoe. Maar voor paarden maakt het echt niet zoveel uit of het nacht is als ze in zelfde samenstelling en met eten en drinken staan. Overdag kunnen ze ook van alles krijgen of uitbreken als ze echt willen.

Mensen vergeten dat het overal mis gaat, dus verwacht niet teveel bij paarden houden. Ik loop bijna dagelijks op de hei met 2 hondjes en alleen met mooi weer kom ik mensen tegen. Met slechter weer, komen honden ook amper buiten de deur. Maar hoeveel gedragtherapeuten heb je nu voor honden die slopen, niet zindelijk zijn etc? Big business. mp staat vol met hondjes en veel met een verhaal. Vaak veroorzaakt door gemakzucht van de mens.
Is met paarden niet anders. Horsemanship trainers zijn ook big business, net als osteopaten, dure supplementen etc. Je maakt je paard ziek, kapot en gaat dat vervolgens duur oplossen. Tja......

Wat weten mensen nou helemaal voor ze een konijntje, cavai, rat, hond, kat of paard kopen en elk ander dier? Vaak echt bar en bar weinig. En dierenwinkels verkopen graag alle rotzooi. Overal kun je nu geholpen worden voor problemen die er niet eens hoeven te zijn.

Een beetje strenger mag best. Ook bij kinderen. Maar mensen worden watjes en niks mag meer gezegd worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:56

Christiene schreef:
Vjestagirl schreef:
Mijn stalhouder slaagt erin om 33 paarden iedere dag van 9 tot donker naar buiten te doen, op het land. In groepen van 3 tot 8 paarden. En dan nog hebben we hooi en stro ook van het eigen land.

Heb ik er iets voor opgegeven om op deze stal te staan? Jazeker. De stalling is geen fancy stal met mooie kasten, een prachtige kantine en kleedruimtes. Ik heb geen warm water om m'n paard te wassen, geen solarium, geen stapmolen. Ik heb alleen een buitenbak. Maar mijn paard heeft een geweldig leven (of iig, zodra ik weer een paard koop :D ).

Dan heeft hij genoeg land.. Als de paardenerop lopen kan je nooit hooien.. Wij wisselen het af en hooien wel een gedeelte maar niet alles. Zodat het ook langs groeien.

We hebben wel eens een koppeltje op het land gelaten jaar rond heel de Zomer groeit er dan meer onkruid dan gras dus kan je het weeringaan zaaien..

Klopt. 18 hectare

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:05

Mensen oprechte excuses. 8000 moest 800 zijn.
N nulletje te veel.
Voor sporthengsten zou dan 500 m2 zijn per hengst.
En uitzonderingen op aanvraag waarom alleen.
Rest minimaal 800 per twee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:15

nouklime schreef:
Hier iemand die haar paard ook jaren heeft opgesloten in een stal in de winter hij kwam 1 uur in de molen en 2 uur in de paddock en ik reed in de avond. later verhuisd naar een stal met binnenbaan waar hij in de winter max een half uurtje in de paddock mocht... Nu sta ik op een stal waar hij in de zomer 24/7 op het land staat en nu in de paddock van 0700 tot 1930 met onbeperkt hooi en heel eerlijk gezegd zou ik niks anders meer willen en soms bekruipt me wel is een schuldgevoel dat ik hem al die jaren in de winter zo heb laten staan.

Tevens woon ik in de randstad en als je een stal zoekt met alle faciliteiten lees binnenbaan/stapmolen/solarium/warm water heb je al snel dat je in de winter geen buiten zet mogelijkheid hebt voor je paard. Toch verhuisd ivm zware peesblessure en wilde hem buiten hebben staan en nu zou ik nooit meer wat anders willen ook niet als hij beter word of als er een tweede bij komt ik wil niet meer dat ze zo lang op stal staan in de winter.

Hier ook hoor, toen ik nog erg jong was, mijn eerste paard... achteraf voelde ik me zó schuldig... ik heb er van geleerd. Jij ook. Ik hoop een heleboel anderen ook.

En als het verplicht zou worden, dan moeten die stallen hun beleid aanpassen of ermee stoppen als het niet te realiseren valt. Wat ik helemaal niet erg zou vinden. Als je geen uitloop kunt bieden in de winter dan ben je geen paard waard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:16

rien10 schreef:
Verplicht? Kom nou zeg! Dat beslist de eigenaar zelf. Of jij/iemand/wie dan ook dat wil.

De eigenaar die beslist dat z'n dier maar opgesloten blijft is fout bezig en geen dier waard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:17

Christiene schreef:
Verplicht weidegang dan kunnen veel wel stoppen met paarden houden veel bedrijven hebben geen weide en dan heb je ook nog dat paarden de boel kapot trappen.. En ook nooit allemaal bij elkaar kunnen lopen van een bedrijf

Verplicht buiten/ beweging tja dat valt niet te checken..

Ik hoop dat alle stallen die geen uitloop bieden de deuren mogen sluiten eerlijk gezegd. De mogelijkheid is er altijd (niet genoeg weide voor in de winter? Dan investeer je maar in een goede grote paddock) en als een stal de moeite niet wil nemen dan mogen ze van mij stoppen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:18

PercyLeen schreef:
Vjestagirl schreef:
Toch zijn er plekken waar het wel lukt; de paarden iedere dag, 365 dagen per jaar, overdag de weide op.

Inderdaad.

En ik blijf het bijzonder vinden dat sommige mensen zeggen: het is niet haalbaar of realistich hier in de omgeving. Dan denk ik op mijn beurt: neem dan geen paard. Dat is precies hetzelfde wanneer je een hond neemt en zegt; maar ik ben nooit thuis en ik heb geen tijd om er mee te wandelen.

Een paard hoort niet 23 uur per dag op een hok te staan van 3x3 en een uurtje onder het zadel te lopen. Jij zit toch ook niet 23u per dag op de wc? Misschien moet je dat eens proberen als je zegt dat het niet haalbaar is. Dan ben ik benieuwd of je na zo'n dag je paard recht in zijn ogen kan aankijken en zeggen; prima te doen vriend, je mag niet klagen! Een paard hoort een maatje te hebben en zijn benen vrij te kunnen strekken. Minimaal 6 uur per dag.

Precies dat.

Oeps... is iets mis gegaan... wilde alles in 1 post plaatsen en is niet gelukt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:10

Mazida schreef:
Verfrissend om jullie reacties te lezen. Zou misschien niet verplichte weidegang moeten zijn, maar wel verplichte uitloop met een minimale grootte. Ik vind het raar dat er zoveel regels zijn voor boeren, terwijl er aan paarden niet lijkt te worden gedacht. Eigenlijk is het raar dat paarden nog in aparte boxen worden gehuisvest, terwijl koeien allang bij elkaar staan in groepshuisvesting met de nodige ruimte. Ken een manege waar de paarden ook alleen maar buiten komen om hun ronde te lopen :( . En het argument dat er geen ruimte is in Nederland gaat er bij niet in, als jij er niet voor kan zorgen dat je dier niet naar buiten kan, moet je misschien geen paard kopen.

Er is over het algemeen veel minder verloop in de kudde melkvee van een boer dan in de paardenkudde van een gemiddelde manege/pensionstal. Ook kunnen niet alle paarden samen in 1 groep zonder een hoop onrust.