De perfecte kinderpony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:44

Ik heb tot mijn 16e met mijn lange stelten nog wedstrijden gereden met een C-manege pony. Liever iets te lang dan veel te klein.
Een speels klein bokje terwijl je niet eens met je voeten onder je zadelblad uitkomt kan echt vervelend uitpakken. Dan is 140 best wel hoog en zijn de hoeven eng groot naast zo'n klein kinderarmpje (5 jarig zoontje van kennis brak zijn arm door een hele simpele val in stap van zo'n grote pony).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:50

Als je een pony koopt om uiteindelijk weer te verkopen zijn er ook hele andere factoren die meespelen natuurlijk. Ik zou een fitte pony van 24 nog kunnen kiezen omdat ik niet meer zou willen verkopen. Ik vind sportprestaties en papier ook niet belangrijk. Inderdaad wel dat het dier super braaf is en met kindjes bewezen te vertrouwen is.

Zelf zijn wij geen sportruiters, alleen met onderlinge wedstrijden doen wij mee. Dan kunnen we zelfs met paarden nog een parcoursje van 30cm springen als we willen, dus dat zal met een D ook wel lukken. ;)

Het is natuurlijk ook een verschil of we dit jaar al, of pas over 3 jaar besluiten een nieuwe pony te willen. En wanneer er wat op ons pad komt.

Kleur/ geslacht/ ras maakt niks uit. Leeftijd alleen in de zin van niet te jong/ niet te groen. En ponymaat hebben we wel een voorkeur, al is dat wel de meest variabele waarde uit onze wensenlijst. Stalproblemen heb ik niet eens perse moeite mee, artrose al wat meer afhankelijk van de ernst en leeftijd, zo heeft een pony van 22 vrijwel altijd artrose, een pony van 12 met artrose zal ik laten staan..

Ze groeit op met haar shet en onze friezen, daar staat ze ook gewoon mee te kroelen en knuffelen, dus te groot/ imposant zal een pony niet snel zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:53

Michellette schreef:
Waar ik me over verwonder is dat er toch heel gemakkelijk over gedacht wordt om een kind een pony op de groei te kopen. Ze lopen toch ook niet op schoenen maat 40 omdat ze daarop later ook waarschijnlijk zullen lopen?
En ja, er zijn brave D-pony's maar een kind van 6 of 8 jaar zal niet zelfstandig met het dier aan de slag kunnen, hoe braaf ook. Laat ze opgroeien met een A of B pony, zelf ontdekken en aanvoelen wat ze kunnen. En ja, ze groeien eraf, maar afscheid nemen hoort bij het leven. Of de pony blijft en er komt een grotere bij, dan merk je dat als het op de grotere eens moeilijk gaat ze het vertrouwen weer terug winnen door even op de kleinere te gaan rijden.

Ik vind het een groot verschil wie de hoofdruiter zal zijn. In ons geval zal ik er net zo vaak op rijden als mijn dochter. Daarnaast blijft zij ook gewoon op de manege lessen.
Een D kan ze als 9 jarige prima zelfstandig poetsen en opzadelen. Al vind ik het zelf niet erg haar te helpen. En daarnaast zal ze altijd een shet hebben om mee te tutten.
En karakter vind ik naast de maat ook erg veel zeggen. Laatst stuurde ze een paard van 1.63 in galop prima over de hindernissen, terwijl een draak van een C pony wel eens flink met haar aan de haal is gegaan. Dat paard heeft ze al vaker gereden en dat beestje is goud waard.

Maar een 5/6/7 jarige is natuurlijk weer wat anders dan een 9 jarige.

Mungbean

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:56

Vanaf 9/10 jaar kan een meestal D wel gewoon zelfstandig :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:57

Toen ik 7 was wilde ik op pony rijden. Toen ik 8 was wilde ik een pony. Mijn ouders wilde eerst zelf ook wat van de hobby en het hebben van een pony af weten en zijn ook gaan rijden samen met mijn broer.

Mijn moeder haakte af. Vader en broer vonden het zo leuk dat er een paard kwam toen ik 9 was. Hun paste niet op een pony ik wel op een paard. Een ouderwets gelders type kwpner van 1.70. M dress m springen 9 jaar ( net als ik op dat moment ) dood braaf. Ik reed dus met 9 jaar op dat paard. Toen ik 11 was wilde ik graag officieel starten en kwam er als nog een e pony.

Een D pony zou dus best kunnen maar hangt af van het kind en de pony.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:00

Maar met 9 ben je mentaal en motorisch zo vreselijk veel verder!
Met 5/6 ben je gewoon nog niet stabiel.
Dan zit de kracht nog in je bovenbenen ipv in je romp.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:01

Niet na een paar jaar willen verkopen omdat dat verdrietig is, maar een 22-jarige die niet lang meer mee gaat wellicht is natuurlijk ook superverdrietig voor een jong kind. Het blijft moeilijk. Knuffelen met een groot dier is wel iets anders dan er mee op pad moeten! Mijn kinderen zijn voor de duvel niet bang voor mijn KWPN ruin van een flink formaat, stappen er graag op rond, maar na een rondje draf bedankt de oudste, hij heeft te grote bewegingen en voelt ze zich er ondanks dat hij braaf is, niet meer veilig op. Hij laat zich als een mak schaap de bak door sturen wandelend en longeren, maar ziet hij een lekkere grasspriet, ligt het kind op de grond zeg maar. Ze hebben er dan weinig over te vertellen.
Een gezinspony voor haar leeftijd nu lijkt me heel moeilijk, daar is ze gewoon te klein voor om fanatiek mee te gaan rijden, ik zou persoonlijk liever wachten tot ze iets ouder is. Een stapritje is natuurlijk iets anders, dan met een te groot dier zelf los in de bak in alle gangen een rondje mee willen sturen. Hoe groter, hoe ruimere passen en met een sprongetje of een bokje, kunnen ze vaak gewoon moeilijk uitzitten dan op een kleinere pony. Idd niet te jong kijken en niet naar een specifiek ras, karakter blijft per dier verschillend. Er komt vast iets leuks op jullie pad, maar kleine kinderen met grote pony's zie ik zo vaak mis gaan, neem het advies mee, is goed bedoeld!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:04

een middelgrote C voor een paar mooie laatste jaren voordat ie met pensioen kan?
daar kan je kind dan leuk op leren en tegen de tijd dat die haar pony ontgroeid is, heeft die een mooie pensioenleeftijd?

vandaaruit is de overstap dan naar een leuke e, waar ze haar hart tegen die tijd mee kan ophalen, en misschien ook echt leuk mee aan de slag kunt en waar jij zelf dan ook rustig op kunt stappen?

verder dan dat, zou ik nu gewoon kijken naar een ouder leermeestertje.. 15-19 jaar (en dan is 15 nog rijkelijk jong als je je bedenkt dat ze rustig tot 25 gemiddeld lekker onder het zadel kunnen lopen en als je 'pech' hebt wordt ie nog eens 35 en heb je bijna 15 jaar een pony staan waar je dochter al uitgegroeid is, naast de shet).. puur practisch en economisch bekeken hoor.. als je ze aan huis hebt staan met voldoende gras, of zelfs hooi van eigen land, dan is 2 grasmaaiers niet zo erg.. maar als je maandelijks flink moet betalen voor twee ponies die niets meer kunnen kwa grote en je dochter wil echt graag verder met rijden... vandaar een leuk oudje waar ze lekker wat op kan leren en bomproof.. en daarna kun je kijken waar je dochter dan aan toe is.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:25

Een meisje van 6 jaar op een pony van 1m51 ziet er dus zo uit. Deze pony doet 1x per week dienst als kinderpony, verder wordt hij getraind voor jumping en eventing door mijzelf (ik ben 1m73). Het is een kruising fries en is nu 1 jaar zadelmak. Een klein meisje op een grote pony gaat dus wel maar dan moet die pony wel doorgereden worden door een volwassen persoon. Die volwassen persoon zal dus ook hoofdruiter zijn de eerste jaren. Als je dochter hoofdruiter is zou ik opteren voor een grote B pony of misschien een C pony. Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:56

5 jaar is ze?

Natuurlijk is het "zonde" als ze op den duur niet meer op een B'tje passen.
Maar imo is het pas echt zonde als ze de eerste jaren niets alleen kunnen en enkel aan de longeerlijn kunnen rijden, omdat hun benen niet onder het zweetblad uitkomen.

Onze dochter heeft zoveel lol gehad van haar B pony.
Gewoon los mee op buitenrit, zelf halen, poetsen, opzadelen. Zelfs strao rijden.
Tot haar 13e op gereden. Gisteren een nieuwe pony gekocht toevallig, een E.

Dier was "al" wel 16 en kende alles toen we haar kochten. We hadden haar nu ook nog wel kunnen verkopen want ze is nog topfit maar ach we kunnen niet zonder haar en hebben een leuk verzorgstertje gevonden. <3

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 06:31

Weet iemand hier toevallig ook een fijne springinstructeur gericht op kinderen? Ik ben al een tijdje op zoek! Mijn dochter is 10 Jr en rijdt in de klasse B. Eigenlijk altijd met winst maar er moet nog een hoop aan gesleuteld worden! Pony is zeer talentvol maar wel een baasje!
Suggesties zijn zeer welkom! Omgeving Amersfoor!

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:53

pol1 schreef:
Weet iemand hier toevallig ook een fijne springinstructeur gericht op kinderen? Ik ben al een tijdje op zoek! Mijn dochter is 10 Jr en rijdt in de klasse B. Eigenlijk altijd met winst maar er moet nog een hoop aan gesleuteld worden! Pony is zeer talentvol maar wel een baasje!
Suggesties zijn zeer welkom! Omgeving Amersfoor!

Guido schoemakers uit Ede is echt n topper. Wij troffen hem 2 jaar terug op de bixie dag als springinstructeur en hij heeft de dag van onze meiden helemaal top gemaakt. Het is dat hij voor ons te ver weg zit.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:55

Wat denk je van een connemara? Ideaal wT mijn ervaring betreft, juist voor de combi kind-volwassne en recreatie of sport.

Kir123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:52

Lammert Laseur is een hele goeie Springinstructeur, ook geschikt voor kinderen afgelopen weekend had hij een meisje van 13 die regiokampioen is geworden in Gelderland. Hij zit veel in de omgeving Amersfoort en komt ook bij je thuis. Www.lammertlaseur.nl

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:51

Toevallig hebben wij het heel erg getroffen met onze B-pony, maar ik zie er nu al tegenop om een pony te kopen als ze er uit is gegroeid (dochter is nu 1.40 en pony 1.18). Nu kan ze er op springen zonder zadel / achterstevoren zitten / tutten / gek doen..... Voor mij is het belangrijkst dat ze het vertrouwen blijft houden op een nuchtere pony.

Maar ik zou haar niet op een veel te grote pony willen hebben. Liever een passende pony en het vertrouwen blijven houden dan een veel te grote pony waar ze jaren mee aan het martelen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:09

Helaas is mijn shetlander toch wel eenzaam, en als wij naar de les gaan blijft hij in zn eentje achter. Ik had al het idee dat hij af is gevallen, en nu ik terug ging denken is dat begonnen in de periode dat onze oude merrie (die naast hem in de stal stond, nu staat hij naast een lege stal) is overleden. Gister was het toppunt, hij ging toen wij terug kwamen van les in volle galop onder 3 stroomdraden door (hij stond in een achterste wei, dook gewoon er onderdoor) om vervolgens achter de trailer aan te rennen. Dood-eng, en ik ben blij dat hij het op de terugweg deed en niet op de heenweg. En dat voor een pony die normaal nooit uitbreekt, en zelfs achter een draadje zonder stroom blijft staan :oo

We gaan nu dus toch maar opzoek naar een andere pony voor erbij, ik twijfel nog over een leenpony (omdat dochterlief nog zo klein is) of toch een eigen pony (als weidemaatje, zodat de kudde ook stabiel blijft en niet weer uit elkaar gerukt wordt als de leenpony terug moet)..

Wat is nu het verstandigst om te doen..? Zolang er niks anders is moet de shetlander (of andere achterblijver) maar op stal blijven als wij weg gaan.. Maar die stress elke week is ook niet ideaal, helemaal omdat het best een grote reden kan zijn van de vermagerende pony..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:52

ik vind je gedachtengang heel erg vreemd.
want wat als je dochter bv binnen 2j ook meegaat met haar pony naar de les?

je pony leren om achter te blijven,zodat hij weet dat zijn vriendje terugkeert lijkt me voor dit probleem een betere oplossing eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:53

Als zij naar de les gaat blijven er 2 a 3 paarden achter, ik heb slechts een 2-paards trailer dus er zullen nooit meer dan 2 tegelijk weg gaan. Vandaar dat ik dan toch de voorkeur geef aan 4 paarden i.p.v. 3.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:10

Volgens mij is er al heel wat advies gegeven in het topic, maar het blijft eigen keuze. Prima wanneer je er een 4e bij aan wil schaffen, volgens mij veranderd dat niets aan de keuze van een kleine of een grotere kinderpony toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:16

Met het zoeken naar een 4e pony is de keuze juist nog belangrijker. Want stel nou dat onze dochter over 2 jaar geen interesse meer heeft? Of maakt het voor een B-pony dan niet uit dat hij niks staat te doen en slechts sporadisch gepakt zal worden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:27

Tja een abcde pony zal het niet veel uitmaken of hij wel loopt. Zolang hij vrije gang heeft is t goed. Het moet echter wel bij t karakter van de pony passen langdurig niets te doen..

Afbeelding

Onze pony heeft echt wel een beetje beweging nodig. .Maar t is ook maar wat ze gewend zijn..
Onze pony is overigens een ctje ( grootste c die er is..Mijn dochter kreeg hem toen ze 7 was..pony en dochter worden beide 11..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:29

Die keuze is toch niet anders als een eerste, tweede of derde? Verkopen of houden, dat blijft wanneer je groeiende kinderen hebt en een kleine pony neemt en er te groot voor gaan worden. Je hebt al veel advies gehad omtrent de grootte van een pony, nogmaals dan: zoek een passende pony bij je dochter, of ga voor een dier voor jezelf, voor beide om samen met het dier te doen blijf ik er bij dat je dochter te klein is op dit moment. Om haar aan het rijden te houden is plezier in het rijden zo belangrijk. Ik zie het zo vaak, wanneer kinderen een rot val maken of op een pony zitten waarbij ze het gevoel hebben geen controle te hebben (en hoe groter, hoe reëler dat laatste gewoon is, dan moet je echt wel een hele brave hebben om links te gaan als de pony rechts wil, maar het kind niet) verliezen kinderen heel snel hun interesse. Mijn dochters willen alles zelf doen en daarom is mijn paard gewoon minder in trek, ze kunnen er nl niet bij. Niet met zadelen, niet met poetsen, niet met opstappen. Karakter is super belangrijk op die leeftijd, positieve ervaringen, kinderen kunnen het nl nog niet. Ik zou gaan voor een heel brave pony in A of B maat voor je dochter, een C of een D, laat staan een E zie ik uit ervaring gaat met een heel klein kindje gewoon vaak niet goed. Ze willen alles zo graag zelf, van de bak rond tot aan springen. Mijn dochters zaten in het begin aan de longe, maar vonden dat zelf natuurlijk absoluut niet nodig. Dus een diertje wat ze zelf rond kunnen sturen is heel fijn, hoe groter, hoe moeilijker dat gaat worden voor een 5-jarig klein dametje en levert heel vaak teleurstelling op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:01

Ik heb nu een advertentie geplaatst, en kijk wat er op ons pad komt. Als dat een B pony is die prima stil kan staan is dat een B pony, en heeft onze dochter geen interesse meer dan is die pony puur als weidemaatje. Is het een pony waar we zelf eventueel ook op kunnen rijden dan is dat een pony waar we zelf ook mee bezig kunnen. Al heb ik door dit topic inderdaad wel het inzicht gekregen dat voor dochterlief een kleinere pony handiger zal zijn. Zelf hebben we al paarden om op te rijden, dus voor ons zou het niet perse nodig zijn er op te passen. Het is meer voor de pony dat als het nog wel van rijden houdt dat het dan ook bij gebrek aan interesse van dochterlief nog gereden kan worden.

Karakter is het aller belangrijkste, en dat hij dus ook stil moet kunnen staan is nu ook een belangrijk punt geworden, juist omdat we niet weten hoe de paardrij-interesse van onze dochter zich ontwikkelt.
Voor nu heeft ze haar shetlander waar ze bij kan, en waar ze op kan rijden, en daar past ze ook nog wel 2/ 3 jaar op. Dus de aller-eerste pony in het passende formaat is al aanwezig. Bij onze paarden zie ik dat ze zich ook aanpassen aan haar formaat, zo zou zij als ze wil onze ruin ook kunnen halsteren en meenemen omdat hij zijn hoofd voor haar laat zakken, voor de rest is hij echt te groot (met krukje komt ze nog niet overal bij) dus vandaar dat een tussenmaat dan ideaal zou zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:29

eerlijk,na het lezen van je advertentie had ik zoiets van 'nummer zoveel die voor niets of een prikje,de perfecte,doodbrave,alles kunnende kinderpony zoekt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:38

Daarom ook dat ik bruikleen ook overweeg. Over een paar jaar weten we beter wat we willen/ zoeken/ hoe de interesse van dochterlief is, en hebben we daar ook budget voor. Dan zou bruikleen tot die tijd ook een oplossing zijn en maakt het niet uit wat het is natuurlijk. Maar brengt dat niet meer onrust in de kudde, om dan voor 2 jaartjes een leenpony te hebben staan en daarna weer een andere?