Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:47

Ik denk dat het per persoon verschilt wanneer het tijd word voor een nieuw paard. Ikzelf heb vorig jaar afscheid genomen van mijn merrie die ik vanaf haar geboorte gehad. Maar ik vond dat het tijd was voor iets nieuws. Dus ik had haar stilletjes te koop. Het was een leuke merrie voor een vlot iemand. Deze persoon kwam ik tegen en deze kon het goed met de merrie vinden. Die persoon deed ook graag veel en lang buitenrijden wat goed bij de merrie paste. Ikzelf wilde eigenlijk wat meer bak en koeien werk gaan doen. Koeien vond ze wel leuk maar bakwerk eigenlijk niks. Dus heb ik haar verkocht. Ze zit ook goed waar ze nu is.

Een week later kocht ik een jonkie. Als deze aan mijn behoeftes blijft voldoen en ik aan de zijne blijft hij. Tenzij ik een beter persoon voor hem vind. Of hij het werk wat ik leuk vind zelf niet leuk vind.

Ik heb ook een andere merrie. Zij mag tot haar dood blijven. Is gewoon een lief beest wat altijd lessen gedaan heeft en ik vond dat zij haar pensioen verdiend. Mag nog een paar veulentjes krijgen en door kinderen vertroeteld worden.

smileydees

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:54

In principe hebben wij dieren ook voor het leven zeg maar. 7 jaar geleden een welsh pony gekocht. Hartstikke leuk dier, voor mijn dochter van toen 10. Na een jaar moeten verkopen omdat pony iedereen eraf bokte. Ze werd te gevaarlijk voor mijn dochter en anderen. En waarom? Omdat ponylief ongelukkig was bij ons op stal. Ze was blij met ons hoor, maar vond er voor de rest niks aan. Ze heeft 4 jaar bij een ander meisje gestaan waar ze heel gelukkig was. Nu staat ze op een mini camping en hoeft alleen in de zomer een paar rondjes te doen. Precies haar ding.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:04

Even een wat luchtiger intermezzo ;)
Dit is waar de topictitel me meteen aan deed denken:

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:01

DatBenIkNou schreef:
Maris schreef:
Ik denk dat mensen inderdaad verschillend over een paard denken zo te lezen.
Een groep ziet een paard toch meer als een gebruiksdier. Dus als je niet meer kan rijden op een paard heeft het paard geen nut meer en "moet" het paard weg.
Andere groep ziet paarden meer als huisdieren, ook al hebben ze geen "nut" meer, dan toch mogen ze gewoon blijven.

Nee hoor. Wij hebben een paard absoluut voor de sport, maar is zij alleen nog recreatief te berijden dan blijft ze gewoon en zullen wij ons doel bijstellen.
Is een paard nog relatief jong maar niet meer te berijden en heeft mankementen dan gaat ze zeer zeker niet naar een andere eigenaar maar naar de eeuwige groen weides. Die verantwoordelijkheid neem ik zelf. Ik vind het altijd erg moeilijk om te zien hoe er met paarden geleurd wordt als "gezeldschapspaarden/weidemaatjes'' . Wat denk je nou zelf?? De kans is zoooo groot dat ondanks de mooie praatjes deze gewoon verhandeld worden, daar helpt geen contract of niks voor. Mensen sluiten daar liever hun ogen voor en zijn te schijterig om zélf die beslissing te nemen. Dát vind ik pas erg voor een paard. Een gezond paard verhandelen is niks mis mee, waarom de illusie dat jij de enige bent die goed genoeg is...

kijk het is ook wel waar je je plezier uithaalt mbt het dier.
Mijn huidige pony, is geen allrounder of topper ... maar ik geniet zo van haar als ze naar me hinnikt als we samen wandelen poetsen etc dat kan een pony vanaf dag 1 tot het einde. mijn gezondheid is slechter dan die van haar en zij moet er ook genoegen mee nemen als ik weereens een paardagen niet kan....Ik denk dat ze daarom juist bij mij past en niet bij de anderen die er rijtechnische plannen mee hadden en haar enigs zinds verpest hebben als ze een bak ziet wordt ze zenuwachtig...en dan de zweep niet te vergeten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:32

Dat ligt helemaal aan de situatie. Ik kan best een paard bewust voor de handel kopen en daar hoop ik dan geen band mee te krijgen.. Momenteel heb ik 4 paarden de laatste heb ik net een maand geleden bewust gekocht omdat ik binnenkort afscheid van mijn 15 jarige ruin moet gaan nemen.
Haar kwam ik bij toeval tegen interessant bloed.. Nu deed zich de mogelijkheid voor en in feite is zij als vervanging van mijn ruin aangezien ik ook graag wil rijden..
De andere 2 paarden zijn merrie's van 20 en 21 jaar, grasmaaiers, en deze blijven ook totdat ze dood gaan.
Mijn ruin heeft melanomen en in overleg met de da hebben we besloten dat hij mag blijven totdat het warmer word. Afgelopen najaar diverse keren wekelijks moet sederen omdat zijn koker schoongemaakt moest worden. Door zijn melanomen kan hij niet meer helemaal in schachten waardoor de vliegen eitjes leggen in zijn koker met als gevolg dat er maden in gaan "wonen"..
Om hem andere "ellende en pijn" te besparen hebben we besloten om hem te laten gaan.. Doet me ongelooflijk veel pijn maar het moet wel fair en paard/ dier waardig blijven..

AnnemiekvM

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:38

Ik heb Tommie alweer bijna 16 jaar en zou hem nooit verkopen. Moet er ook echt niet aan denken.
Hij blijft bij mij tot zijn dood.
De een gaat meer voor de sport en de ander meer voor het paard. Ik rij geen wedstrijden meer en soms vind ik dat jammer. Maar Tommie gaat toch echt voor alles.