Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:49

Mijn paard staat op 25/30 minuten rijden met de auto. Plek is het waard. Ik ga niet iedere dag, maar dichtbij wonen vrienden die daar ook hun paard hebben staan en ook een oogje op mijn paard houden als ik niet ga, dus dat is wel heel fijn. Verder erg fijne staleigenaren.
Ik vind het dus geen probleem.

BAStable

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:54

Niet helemaal fair maar mijn paarden staan op 200/250 km afstand ;)
Ik zie ze enkel in weekenden en vakanties, ik heb een verzorgster voor mijn paarden en goede contacten met de eigenaren van stal. Mijn paarden zijn in goede handen. Bij spoedgevallen (gelukkig nog niet voor gekomen!) duurt het wel een paar uur voordat ik er ben, maar de eigenaren van stal zullen ook alles doen voor mijn paarden gelukkig :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:00

Heb op 40 minuten gestaan, sta nu op 5 minuten en ik vind het heerlijk. Ok, die op 40 minuten was met een binnenbak, stapmolen en in een natuurgebied, maar ik kwam er te weinig, de reistijd brak me op. Nu kan ik er zo heen, 5 minuutjes. Had haar hier alleen nooit heen gedaan als ze niet ook paddocks hadden gehad en de paarden in de winter minimaal een dagdeel buiten en onbeperkt ruwvoer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:16

Varekaj schreef:
Algemene vraag: wat zouden jullie doen als er geen stal zo dicht bij huis is? Of die is er wel maar stuk duurder of niet helemaal wat je wil?

Met de eisen die wij hebben is er geen stal dichterbij. Als we hier niet konden staan, zouden we verhuizen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:43

Hilary schreef:
Varekaj schreef:
Algemene vraag: wat zouden jullie doen als er geen stal zo dicht bij huis is? Of die is er wel maar stuk duurder of niet helemaal wat je wil?

Met de eisen die wij hebben is er geen stal dichterbij. Als we hier niet konden staan, zouden we verhuizen.

Wat betreft de eisen aan een stal: als er geen zou zijn die voldoet aan mijn eisen (onbeperkt hooi, in de winter minimaal een dagdeel buiten, zomer liefst dag en nacht), dan zou ik weer verder weg gaan. Alles voor het geluk van mijn paard.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:50

Bij mij staat hij nu op een half uur rijden en dat vind ik wel echt lastig. Vooral nu tijdens de examens ben ik een uur kwijt om gewoon eens een bezoekje te brengen. Ook als ik ga werken bijvoorbeeld, ik heb twee honden, als ik nog een uur in totaal reistijd heb, zitten die dan ook weer een tijd alleen + de werkdag. Dus dat zijn toch allemaal zaken die ik in gedachten houdt.
En voor mij speelt ook het financiële wel mee, ik moet toch wel een aantal keer extra tanken als hij zo ver weg staat, en als student is dat toch soms rekenen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:16

Ik sta ook op 25 min weg. Het is hier in de regio de enige stal waarbij de paarden ook in de winter binnen en buiten op de wei worden gezet. Ook is de verzorging super.
Sta nu ook dichtbij het strand dus kan heerlijk buitenrijden.
Ik hoef ook nu niet elke dag naar stal en niets te regelen voor mijn vakantie. Ik ga hier niet meer weg iig.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:24

Ik sta op 25/35 min scooteren, ligt eraan of de stoplichten in R'dam centrum meewerken :( :(
Ik heb het er zeker voor over, mn paardje staat op een top hit-actief stal. Ik ben er normaliter 6 dagen per week te vinden. Maar als 'swinters echt heeuuul koud is sla ik wel eens een dagje over :brr: :brr:

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:38

Pony heeft altijd aan huis gestaan. Als hij verder weg zou hebben gestaan was de lol er voor mij denk ik snel vanaf geweest. Nu bracht en haalde je (je = ik, vader of zus) hem van de wei, voeren, poep scheppen, af en toe even langs lopen om te aaien.. zo een paar keer per dag een paar minuten, zonder een "activiteit" te ondernemen (met activiteit bedoel ik dan even rijden, longeren of vrijheidsdressuur). Als ik er echt voor op stap had gemoeten dan schiet het er denk ik toch snel bij in, en lukt het sowieso echt niet meerdere keren per dag. En juist die paar minuten kroelen vind ik leuk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:39

Varekaj schreef:

Voor mij heel duidelijk: ik heb mijn paard zo ver weg moeten zetten voor een goede stal, dat ik er niet vaak naartoe kon. Als ik niet had kunnen/willen verhuizen, had ik haar daar laten staan (omdat het voor haar een prima plek was) en had ik na haar geen paard meer genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:50

Toch vooral voor het geluk van het paard dat jullie dus die reistijd over hebben :)

Is hier ook zo hoor, maar deze stal is tegelijk ook dichtste bij huis in mijn geval. Hit-actief en paddock paradise vind je hier gewoon niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:02

Die van mij staan op drie kwartier met de auto, moet een pontje over.

Het is te betalen, kale boxhuur dus alles in eigen beheer en swinters een eigen paddock.
Ik moet dus elke dag gaan. Maar ik heb de tijd. Enige wat ik echt rot vind, is om te gaan als ik alleen moet/ga voeren. Voor die 10 minuten 1.5 uur onderweg vind ik echt vreselijk :+
gelukkig kan ik regelmatig een stalgenootje vragen!

Heb ze overigens ook een hele tijd thuis gehad. Ik miste thuis de motivatie om serieus aan de slag te gaan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:05

Varekaj schreef:

Waar ik nu sta kan een stuk beter maar al bij al staan de paarden er wel goed. Vooral omdat ze met regelmaat wel buiten kunnen met sociaal contact. Met dit weer is het niet dagelijks maar voor zover ik weet is dit de enige stal waar ze überhaupt paddocks hebben...

Dit is voor mij de voornaamste reden dat er na de pony die ik nu heb geen nieuwe pony komt tenzij ik ruim 500 euro per maand over heb of zelf paarden aan huis kan houden. Nu kan ik gewoon niet altijd het beste voor mijn dier kiezen of doen ivm kosten/afstand. Nu is het dus een kwestie van mazzel hebben en dat is een risico die ik niet weer ga nemen. Ondanks dat het nu telkens best goed gaat :)

Dan is het namelijk geen punt als de situatie opeens zo verandert dat je een andere stal wil zoeken.
In het eerste geval: Pony hoefbevangen dus 24/7 zomers op de wei is geen optie meer. Doe het zelf stal dus zelf je paard binnen en buiten zetten. Dat is gewoon niet een optie. Verder geen mogelijkheid om je pony buiten te zetten zonder toezicht. Dus dan zou hij het hele jaar door maar max 2 uur per dag los komen. 4-5 maanden is te doen als compromis, het hele jaar is echt een serieuze no go.

In het tweede geval: Stalgeld verhoging. Dit was geen probleem geweest als ik die 500 euro gewoon over had elke maand. Verder heeft mijn pony (en ik ook) het ontzettend naar zijn zin. En het gebrek aan rijbak zou ik dan kunnen opvangen door dat in de buurt bij iemand te huren. Immers als je 50 euro per maand betaald wie heeft er dan nog bezwaar dat je af en toe door zn bak hobbelt.
(Ik sta hier nu nog wel, en vind dit ook prima, maar voor mij is het niet ideaal ivm bijna 1,5 uur reistijd en dus geen rijbak.)

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:22

Ik heb hem op een minuut of 20 afstand staan, maar heb er geen probleem mee.
Ook omdat het wel gezellig is op stal met de andere klanten, ik zou hem niet thuis in mn eentje willen doen.
Ik ga in principe elke dag, ene dag vanuit het werk want dat scheelt een stukje heen en weer en dan is de bak vrij, andere dag in de avond, weekend gewoon overdag. Staan wel met meerdere pensionklanten, dus als ik niet kan dan app ik iemand anders even om de stal te doen etc.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:17

ik heb er eentje nu ook op 45 minuten autoafstand staan nu bijna een jaar en om eerlijk te zijn begint het mij behoorlijk op te breken, des te meer omdat ik er ook nog 2 thuis heb staan die ook graag aandacht willen, en een vriend, honden, huishouden etc.

ik ga er 5-6x per week heen om haar te trainen, en dan inclusief heen-en terugreizen is een dagdeel weg, of de hele avond. Ivm manegelessen ben ik min of meer gebonden om haar de ochtenden of middagen te doen, en dan mijn werkuren te verschuiven richting de avond. Gelukkig ben ik met mijn werk heel flexibel, omdat ik in de buitendienst werk, zo kan ik dus mijn administratie 's avonds doen.

Ondanks dat ik mijn paard echt geweldig vind en de lessen en trainingen daar een toevoeging op het geheel is, denk ik er toch over haar volgende maand naar huis te halen. Ik merk gewoon dat er dagen zijn dat ik er eigenlijk gewoon niet heen wil, omdat ik dan denk ja, ik moet nog boodschappen doen, huishouden, honden willen ook naar bos/wandelen, vriend wil aandacht etc.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:15

Ik heb mijn (vorige) paard op 55km afstand gehad, 40 minuten met de auto. Brak mij erg op. Als alles goed gaat, nog enigzins te doen, maar als er iets aan de hand is, wel erg ver weg. Nu staat mijn paard op minder dan een kwartier met de auto. Heerlijk. Ik ging geen anderhalf uur in de auto zitten om een knuffel en een appel te geven, nu doe ik dat wel. En als er iets is, kan ik ook meerdere keren op een dag.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:25

Ik heb mijn paarden een kleine maand geleden verhuisd van mijn ouders hun huis naar dichterbij mij op een stal. De stal ligt op 35-40 minuten fietsen van mijn huis. Maar mijn paarden staan in een kudde 24/7 buiten dus die zijn gelukkig. Ik zelf heb geen enkel probleem met een stevig eindje fietsen, zo krijg ik gelijk mijn beweging. Mocht het in de toekomst echt lastig worden dan kom er eens een scooter. Maar voor nu ervaar ik de afstand niet als een last.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:25

Een van mijn paarden heb ik een aantal winters geleden op een pensionstal gestald vanwege het slechte weer. Normaal staan ze thuis, maar met vorst en sneeuw kon ik niks en hij werd ernstig gek van het niksdoen. De eerste keer op een stal zo'n 15 autominuten van ons vandaan, maar wel een filegevoelige weg. Op zich goed te doen als je je tijd een beetje zelf kan bepalen. Het nadeel daar was wel dat ik mijn eigen instructeur niet mocht laten komen en het met instructie daar moest doen.
Twee jaar later heb ik hem op een stal laten overwinteren waar mijn instructeur zijn paarden ook stonden. 35 minuten met de auto. Op zich viel de afstand wel mee, maar de brandstofkosten waren nogal hoog en er werd niet gestrooid op een groot stuk van de route als het sneeuwde en ijzelde en dat vond ik behoorlijk akelig en eng. Ook werd daar met vorst de waterleiding van de drinkbakken in de boxen afgesloten en moesten we zelf emmers water geven. Daar maakte ik me toch nogal druk om... Al met al heeft het me toch weerhouden nog eens voor deze stal te kiezen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:25

Bij nader inzien.
25 minuten met sluiproute :') gewoon door n prachtige plaats die ik niet kende.. en zo dichtbij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:25

Er zit een stal op 15 min van huis met binnen- en buitenbak, mooie wzndelgelegenheid etc. Alleen is het wel weer een doe het zelf stal -O- denk niet dat vriendje daar blij mee gaat zijn ivm de tijd die daarin gaat zitten. Maar ga alsnog eens informeren en kijkje nemen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:08

Mijn paard heeft nog nooit dichterbij gestaan dan 30 autominuten. Kwestie van midden in een stadscentrum wonen en het beste willen voor mijn paard. De eerste paar jaar in volpension, nu moet ik 2x per week mesten en voeren.

Met parttime werken vind ik het goed te doen, met fulltime werken niet. En ik werk fulltime. Ik ga meestal 3x per week. Vooral met het donker vind ik het lastig. Gelukkig verhuis ik over een paar maanden naar mijn paard toe, waardoor het nog maar 5 minuten hoef te fietsen. Ik kan niet wachten! :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:23

Interessant topic! Zelf woon ik gelukkig vlakbij het bos - landgoed den Treek - en staan mijn paarden nu op 1 km van huis (moet alles zelf doen, dus dat is ook wel fijn!). Kan gewoon lekker op de fiets.
Wat voor mij echter een spelbreker zou zijn bij lange reistijd: ik probeer vanwege milieu overwegingen zo min mogelijk de auto te pakken. Elke dag een uur in de auto (voor de paarden) voelt voor mij gewoon heel verkeerd. Ik heb ze een poosje wat verder weg gehad, maar ik ging dan niet voor even, omdat ik dat zonde vond.
Overigens wil ik zeker niemand veroordelen hoor, maar dit werd door niemand genoemd, dus vandaar dat ik wilde laten weten dat dit voor sommige mensen ook een reden kan zijn. :) En mochten mensen het gaan vragen: naar mijn werk fiets ik ook ja ;) (14 km op elektrische fiets).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:25

Ik heb de paarden aan huis, waar natuurlijk ook veel tijd in zit. :Y) Ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Ik moet het doen met een klein bosje in de buurt, die gelukkig wel erg dichtbij is. Maar als ik echt een mooie rit in een mooi bos wil doen, moet paardlief de trailer op en toch al snel 30 min rijden, als het niet meer is. En ik heb geen eigen trailer. Dus die moet ik dan eerst ophalen bij schoonzus die al 30 min rijden is :o En dan moet ik ook weer terug.
Stel dat ik ze niet bij huis had staan, maar op pension 30/45 min rijden met een mooi bos in de buurt, dan zou ik dat er zeker voor over hebben! :j
Toen ik James nog bij m'n schoonouders had staan, ging ik vaak op de fiets. 20 min fietsen. Dat was juist wel even lekker als het mooi weer was. :j
Thuis ben je veel tijd kwijt aan klusjes voor de paarden. Voeren, mesten, gewoon de hele verzorging. Als je hem op volpension hebt een eind uit de buurt, dan heft dat qua tijd wel weer op. Een paard kost gewoon tijd en geld. :+ :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:28

Chasey schreef:
Thuis ben je veel tijd kwijt aan klusjes voor de paarden. Voeren, mesten, gewoon de hele verzorging. Als je hem op volpension hebt een eind uit de buurt, dan heft dat qua tijd wel weer op. Een paard kost gewoon tijd en geld. :+ :Y)

Klopt.... maar het leuke vind ik dat ik de tijd nu daadwerkelijk besteed aan de paarden (ook al is het maar de verzorging) in plaats van autorijden :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:34

Diane_ schreef:
Interessant topic! Zelf woon ik gelukkig vlakbij het bos - landgoed den Treek - en staan mijn paarden nu op 1 km van huis (moet alles zelf doen, dus dat is ook wel fijn!). Kan gewoon lekker op de fiets.
Wat voor mij echter een spelbreker zou zijn bij lange reistijd: ik probeer vanwege milieu overwegingen zo min mogelijk de auto te pakken. Elke dag een uur in de auto (voor de paarden) voelt voor mij gewoon heel verkeerd. Ik heb ze een poosje wat verder weg gehad, maar ik ging dan niet voor even, omdat ik dat zonde vond.
Overigens wil ik zeker niemand veroordelen hoor, maar dit werd door niemand genoemd, dus vandaar dat ik wilde laten weten dat dit voor sommige mensen ook een reden kan zijn. :) En mochten mensen het gaan vragen: naar mijn werk fiets ik ook ja ;) (14 km op elektrische fiets).

Ik vind het een hele goede overweging. Soms is het lastig om aan al je principes te voldoen; stal die goed genoeg is voor het welzijn van je paard + bewust in het leven staan en een zo klein mogelijke voetafdruk achter laten... wat fijn dat jij het zo goed kunt combineren!