Pony krijgt geen hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Pony krijgt geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:09

pfff, moet toch wel lachen om sommige antwoorden.
Maar ik ben ook iemand die soms erg druk is in haar hoofd en dan van hot naar her loopt om alle klusjes te doen. Ben wel eens vergeten hooi voor de wei klaar te leggen omdat dat buiten zicht lag. Gelukkig een pensionhoudster die dan een berichtje doet dat ze wat hooi voor mijn paarden heeft meegenomen van mijn stapel (en ja heb die van mij volledig op eigen hooi staan). Als paarden ziek zijn dan staat het op het bord, of weet zij er van af. dus zal geen paard zonder hooi komen te staan.
Iedereen kan namelijk wat vergeten en dan is een beetje hulp van voerders wel heel fijn. (zal in stal niet snel vergeten, want dan weigert mijn jonkie de stal binnen te gaan en gaat dan zo naar de volgende :') )

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:24

Jeetje bruintje123 wat kan jij doorzagen zeg. Gelukkig doe jij wel alles perfect blijkbaar.

Wij voeren op stal zelf nog een avondronde (clubje van 4 paarden).
Ik heb een stalgenoot die altijd 's avonds op stal is en dan voert. Af en toe kan ze niet en dan stuurt ze me een bericht of ik het wil doen. Gaat altijd goed, maar 1 keer is het voorgekomen dat ik het alarm in mijn telefoon te vroeg had gezet. Ik heb het toen uitgezet en mijn avond verliep door omstandigheden totaal anders dan ik had verwacht. Daardoor ben ik het dus ook een keer vergeten. Ik schaamde me kapot toen ik de volgende ochtend op stal kwam, want als er iemand precies is ben ik het wel. (Is me dus 1 keer gebeurd in 6 jaar dat mijn paard op deze stal staat).

En raad eens.. alle paarden leefden nog!

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:37

Hooi vind ik ook té belangrijk voor een paard, dus een nacht zonder is hier ook nooit gebeurd.
Maar inderdaad zoals gezegd een kastdeur of zadel vergeten prima, maar dat een paard een lange tijd zonder voer staat vind ik niet kunnen.
Nou heb ik de mazzel dat ze aan huis staan, maar ben wel eens biks vergeten, dan had ik het klaar staan en dan met duizenden dingen tegelijk bezig. Maar goed dat is biks, en dat is maar een handje vol per dag wat ze krijgen als lekkernij, dus tja een keer een dag niet vind ik geen ramp.
Maar een paard mag geen 6 uur of langer zonder hooi staan!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:54

Stro is ook ruwvoer hoor.

Ik en mijn vriend wachten op een hectische dag allebei dat de ander het hooinet voor s'nachts had gevuld. Toen de stalhouder s'nachts geen net vond nam hij aan dat t niet hoefde.

Paard heeft toen maar een keer het stro uit het andere hooinet dat er nog hing opgegeten en van de wilgentakken gegeten. Is niet doodgegaan. En daarna is het uiteraard nooit meer gebeurd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:16

Azmay schreef:
pol1 schreef:
Iets vergeten lijkt mij wel zeer menselijk! Ook daar leer je weer van!

Ik vergeet wel eens om te vegen, maar voer en dekens zijn mij te belangrijk om te "vergeten".
Maar dat zal dan wel aan mij liggen, ik voer mijn dieren ook voor ik zelf ontbijt.

Nou ik ook hoor..Elke ochtend half 7 staan hun aan t ontbijt en heb ik nog niks op. Zou niet anders mogen zijn met een eigen pension..Maar ik ben dan ook geen 14!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:18

noah14 schreef:
Hooi vind ik ook té belangrijk voor een paard, dus een nacht zonder is hier ook nooit gebeurd.
Maar inderdaad zoals gezegd een kastdeur of zadel vergeten prima, maar dat een paard een lange tijd zonder voer staat vind ik niet kunnen.
Nou heb ik de mazzel dat ze aan huis staan, maar ben wel eens biks vergeten, dan had ik het klaar staan en dan met duizenden dingen tegelijk bezig. Maar goed dat is biks, en dat is maar een handje vol per dag wat ze krijgen als lekkernij, dus tja een keer een dag niet vind ik geen ramp.
Maar een paard mag geen 6 uur of langer zonder hooi staan!

Zal je verbazen op hoeveel stallen dat toch meer regel dan uitzondering is!
Ik werk met slowfeeders om dit probleem te ondervangen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:31

Ik ben het eens vergeten toen ze buiten stonden. Het weiland had niet heel veel grasjes maar nog wel iets. Tsja, handig is het niet. Het kan iedereen eens overkomen behalve half bokt natuurlijk.

De tip om er een routine van te maken vind ik wel een goede! Dat helpt echt. Alles in een vaste volgorde doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:45

Vaste routine op stal is idd erg handig.
Ik ga altijd eerst de stal mesten, mest op de mesthoop, stro halen, opstrooien, kruiwagen wegzetten, hooi pakken en in stal leggen.
Paddock mesten, waterbak vullen (buiten word hooi gevoerd, indien te weinig gevoerd want er zijn er een paar die bar weinig voeren).
Paard beweging geven.
Voer klaar zetten, kast afsluiten.

Maar als ik om me heen kijk, zijn er mensen die best veel vergeten. Neem alleen al eens de waterbakken op de weide en paddock. Zijn altijd dezelfde die het "vergeten" of is het gemak zucht? Geen idee.

Pol1 dat is idd de reden dat ik er blij mee ben dat ik dat op stal zelf bepaal.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:52

bruintje123 schreef:
Ik vind het zelf meer bijzonder om te lezen dat er zoveel mensen zijn die de verantwoording niet aan kunnen om een paard te verzorgen en het dan ook nog goed praten ook.

Nu is ts 14, dat bleek ook pas na mijn eerste antwoord. Dat daar een volwassenen overheen kijkt lijkt me logisch.
Maar voor de volwassenen.
Kom op, voer dat vergeet je toch niet.
Ben je wel iemand die snel iets vergeet.
Plak een notitie op je kast met een lijstje wat je even naloopt.
Of op je telefoon waar tegenwoordig veel mensen aan vast gekleefd zitten. Check even dat lijstje voordat je gaat.

Dat heeft niets te maken met perfect zijn maar met verantwoordelijk zijn.
Daarnaast zijn bepaalde dingen toch gewoon uit te sluiten als je normaal verzorgt.
Bij die peesbeschermers, die ik wel eens vaker heb gehoord, die verbazen mij gewoon.
Verzorgen mensen hun paard niet meer na tegenwoordig?
Of is dat hup zadel af en dag paard. Vlug de kantine in.
Je borstelt na het rijden je paard toch nog na?
Zweet plekken borstel je weg. Je ziet meteen of tuig geschuurd heeft.
Hey, de peesbeschermers nog om. Want je borstelt ook die benen na. En dan kom je ze nog tegen.

En ben je dan wel een volwassenen die regelmatig iets vergeet. Een vriendin van mij was zo iemand door omstandigheden.
Die had haar paard volpension bij mij staan.
Die vergat haar kast af te sluiten.
Of haar kast af te sluiten en haar zadel nog op de wasplaats te hebben liggen.
Die had mij een reservesleutel gegeven. Dan legde ik het er wel in.
Dan is het ook ondervangen.
Paard kreeg ook alles. Ook probleem opgelost.

Eerlijk? Nee na het rijden borstel ik echt niet nog een keer, als ie erg nat is of het is heel warm zet ik hem onder de slang en anders gaat ie lekker naar buiten. En we hebben geen kantine dus daar ga je me niet vinden hoor.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:02

bruintje123 schreef:
Ik vind het zelf meer bijzonder om te lezen dat er zoveel mensen zijn die de verantwoording niet aan kunnen om een paard te verzorgen en het dan ook nog goed praten ook.

Nu is ts 14, dat bleek ook pas na mijn eerste antwoord. Dat daar een volwassenen overheen kijkt lijkt me logisch.
Kom op, voer dat vergeet je toch niet.
Ben je wel iemand die snel iets vergeet.
Plak een notitie op je kast met een lijstje wat je even naloopt.
Of op je telefoon waar tegenwoordig veel mensen aan vast gekleefd zitten. Check even dat lijstje voordat je gaat.

Dat heeft niets te maken met perfect zijn maar met verantwoordelijk zijn.
Daarnaast zijn bepaalde dingen toch gewoon uit te sluiten als je normaal verzorgt.
Bij die peesbeschermers, die ik wel eens vaker heb gehoord, die verbazen mij gewoon.
Verzorgen mensen hun paard niet meer na tegenwoordig?
Of is dat hup zadel af en dag paard. Vlug de kantine in.
Je borstelt na het rijden je paard toch nog na?
Zweet plekken borstel je weg. Je ziet meteen of tuig geschuurd heeft.
Hey, de peesbeschermers nog om. Want je borstelt ook die benen na. En dan kom je ze nog tegen.

En ben je dan wel een volwassenen die regelmatig iets vergeet. Een vriendin van mij was zo iemand door omstandigheden.
Die had haar paard volpension bij mij staan.
Die vergat haar kast af te sluiten.
Of haar kast af te sluiten en haar zadel nog op de wasplaats te hebben liggen.
Die had mij een reservesleutel gegeven. Dan legde ik het er wel in.
Dan is het ook ondervangen.
Paard kreeg ook alles. Ook probleem opgelost.

Wat fijn om te lezen dat jij nooit wat fout doet! :D

Maar om dan te zeggen dat iedereen die een keer iets vergeet de hele verantwoording van een paard niet kunnen hebben, is nogal een groot vooroordeel. En dat TS 14 is, maakt niet dat ze het sneller kan vergeten dan een volwassene. Kinderen en volwassenen kunnen er beide net zo makkelijk overheen kijken, kom op zeg.

En nee, ik borstel mijn paard niet na. Staat geschoren onder 2 dekens, dus zadel en uitrijden eraf is andere dekens er weer op. Toen die nog wel haar had ben ik ook wel eens de zweetdeken vergeten te wisselen voor een normale deken, zielig hoor. De volgende dag stond ze netjes met haar regendeken in de wei. Niemand die me daar stom op aangesproken heeft, blijkbaar snappen ze hier wel dat je best een keer iets kan vergeten ;)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:21

Haha blijkbaar zitten er een paar robots op bokt :)) Iedereen maakt fouten! Een fout maken is menselijk hoor! Kan iedereen gebeuren.
En iets te belangrijk vinden om te vergeten vind ik erg knap, meestal vergeet je iets niet expres en kan je dus ook niet bepalen wat je wel kan vergeten en wat niet. Dat jullie het nog nooit zijn vergeten zegt niks, het kan altijd nog gebeuren en jullie zijn weer andere dingen vergeten die Ts misschien weer nooit vergeet...

Ik heb geen eigen paard, maar heb ook echt wel eens vergeten mijn hond en katten te voeren.
Maar ik had het wel netjes gevonden als de pensionhouder je even had gebeld om te vragen of het klopt. Maar het zal vast niet zo snel nog eens gebeuren. Veel plezier met je paardje Ts. Hij zal vast niet dood zijn gegaan ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:24

Ja ik verbaas me echt over het nonchalante gedrag van een zo belangrijkheid "bezit"
Dan kun je mij er wel op "aanvallen" het doordrammen noemen, wat je wilt, toch zegt het heel veel over die mensen en hun verantwoordelijkheid. Daarom de getrapte teentjes.
Die vergeten kast, ja jammer dan.
Maar een nacht zonder hooi. En niet alle paarden staan op stro. Er staan er zoveel op vlas.
Dat is uren zonder ruwvoer.
Daarnaast al staan ze wel op stro verstoppingskoliek is dan ook niet uit te sluiten.
En dan kun je wel nu stoer zeggen ze leven nog. Ja mooi, maar niet door het geweldig goede gedrag, meer door geluk.

En als je je paard niet na borstelt, niet na controleert, dan is het extra oppassen dat je ze niet laat staan met peesbeschermers als je die gebruikt.
Maar goed, ook daar zal ik wel een vreemde zijn dat ik ook een geschoren paard even na borstel.
Ja dat duurt korter dan. Dat wel.

En het is inderdaad wat Kiki zegt het zijn altijd dezelfde die het vergeten.
Dat zijn dan ook vaak degene waar op een gegeven moment de stalhouder het ook niet meer bij geeft.
Want ja daar word het stalgeld immers ook niet voor betaald.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:31

bruintje123 schreef:
Ja ik verbaas me echt over het nonchalante gedrag van een zo belangrijkheid "bezit"
Dan kun je mij er wel op "aanvallen" het doordrammen noemen, wat je wilt, toch zegt het heel veel over die mensen en hun verantwoordelijkheid. Daarom de getrapte teentjes.
Maar een nacht zonder hooi. En niet alle paarden staan op stro. Er staan er zoveel op vlas.
Daarnaast al staan ze wel op stro verstoppingskoliek is dan ook niet uit te sluiten.
En dan kun je wel nu stoer zeggen ze leven nog. Ja mooi, maar niet door het geweldig goede gedrag, meer door geluk.

En als je je paard niet na borstelt, niet na controleert, dan is het extra oppassen dat je ze niet laat staan met peesbeschermers als je die gebruikt.
Maar goed, ook daar zal ik wel een vreemde zijn dat ik ook een geschoren paard even na borstel.

Dat zijn dan ook vaak degene waar op een gegeven moment de stalhouder het ook niet meer bij geeft.

Uhuh ja want jij vergeet nooit wat? Wat ik al zei, je vergeet iets niet expres en je hebt dus geen controle over wat je vergeet en wat niet.
en tuurlijk is het erg dat ze zonder staan, maar om het nou echt op enorm geluk te gooien dat ze na een nachtje geen hooi nog leven is wat overdreven :') (tenzij je al een heel verzwakt paardje hebt staan)

Als je het altijd vergeet is het wat anders, dan zou je je paard beter in volpension kunnen zetten of iets anders moeten verzinnen, maar dat is hier totaal niet het geval..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:36

snuffie123 schreef:
Uhuh ja want jij vergeet nooit wat? Wat ik al zei, je vergeet iets niet expres en je hebt dus geen controle over wat je vergeet en wat niet.
en tuurlijk is het erg dat ze zonder staan, maar om het nou echt op enorm geluk te gooien dat ze na een nachtje geen hooi nog leven is wat overdreven :') (tenzij je al een heel verzwakt paardje hebt staan)

Als je het altijd vergeet is het wat anders, dan zou je je paard beter in volpension kunnen zetten of iets anders moeten verzinnen, maar dat is hier totaal niet het geval..

Ik vergeet genoeg.
Maar nee niet dat soort dingen.
Maar dat komt inderdaad door de eerder genoemde routine.

Heb je die routine niet is er genoeg te verzinnen dat je belangrijke dingen niet vergeet.
Heb je mijn berichten gelezen heb ik al van alles opgenoemd.
Lijstje op je kast met belangrijke punten.
Lijstje op je telefoon.

Dat is toch niet zo moeilijk?
Dat is juist omdat mensen geen robot zijn en omdat iedereen wel eens wat vergeet maar op sommige punten gewoon echt niet mag.

Dan kun je wel verontwaardig tegen mij doen, maar het is juist simpel te ondervangen, maar dan moet men het wel willen.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:42

Ik ben wel een keer vergeten de brokjes van de kat aan te vullen, terwijl ik even weg moest. Toen ik in de auto zat voelde ik mij ook heel schuldig, maar ook die hebben altijd onbeperkt, dus 2 uurtjes zonder overleven ze wel ;) Maar de pony's zijn hier echt nog nooit vergeten met voeren, ik heb ze bijvoorbeeld ook op vlas staan, dus als ik ze niet voer dan hebben ze verder ook niks te knabbelen.

Maar toen ik nog een rijpony had ging ik die ook vrijwel nooit na borstelen na het rijden, wel altijd controleren of ik alles eraf had gehaald qua tuigage. En ben het wel geteld 1 keer vergeten maar ik bleef altijd best wel lang rondhangen enz dus dan zag ik het als nog wel binnen 10 minuten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:45

Ts is wel 14 en niet de eigenaar van het paard.
Het is niet voor niks dat de meeste paardeneigenaren verzorgsters willen van minimaal 16+ ...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:49

bruintje123 schreef:
snuffie123 schreef:

Ik vergeet genoeg.
Maar nee niet dat soort dingen.
Maar dat komt inderdaad door de eerder genoemde routine.

Heb je die routine niet is er genoeg te verzinnen dat je belangrijke dingen niet vergeet.
Heb je mijn berichten gelezen heb ik al van alles opgenoemd.
Lijstje op je kast met belangrijke punten.
Lijstje op je telefoon.

Dat is toch niet zo moeilijk?
Dat is juist omdat mensen geen robot zijn en omdat iedereen wel eens wat vergeet maar op sommige punten gewoon echt niet mag.

Dan kun je wel verontwaardig tegen mij doen, maar het is juist simpel te ondervangen, maar dan moet men het wel willen.

Jawel dat werkt niet voor iedereen. Wel heel fijn dat het voor jou werkt. Ik heb alles in mijn telefoon staan met alarmen en alles erbij, en toch ben ik al vaak een belangrijke afspraak vergeten etc.
Ander voorbeeldje: artsen moeten zich ook aan routines houden etc en toch komt het nog wel eens voor dat er iets vergeten wordt. De routine kan je namelijk ook vergeten.

Je kan dus wel iets graag willen, we blijven mensen en een foutje zit in een klein hoekje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:50

Ineke2 schreef:
Ts is wel 14 en niet de eigenaar van het paard.
Het is niet voor niks dat de meeste paardeneigenaren verzorgsters willen van minimaal 16+ ...

Over ts heb ik het ook niet meer, hoopte dat ik het hiermee duidelijk had gemaakte:
Citaat:

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:53

Bruintje ik vind dat je wel heel vol bent van jezelf. Niet alleen hier maar in meerdere topics al opgevallen. Blijkbaar ben jij perfect en vergeet je nooit (belangrijke dingen)

Eerlijk? ik ben heel secuur in het verzorgen van de paarden. Ga gerust nog een keer terug(10 min heen en weer 10 min terug) als ik twijfel of ik bv het stroom wel aangezet heb. Maar zeggen dat ik nooit wat vergeet nou nee. Ik kan echt wel eens wat vergeten ben ik bang blijf gelukkig een mens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:58

Snuffie

Mijn vriendin is/was ook in een periode dat het niet goed met haar ging erg vergeetachtig. Sowieso kon ze toen niet met regelmaat haar paard verzorgen.
Dat wist ze.
Om die reden zette zij haar paard van half pension bij mij neer vol pension.
Verstandige keuze in die tijd.
Zo kan het ook.

genja
ik mag gerust zeggen als het om paarden/ dieren verzorging aangaat dat het ze aan niets ontkomt.
Ja daar ga ik erg ver in.
Misschien te ver, wie weet.
Maar ik vind dat als je voor een dier kiest dat je dat goed moet doen, of niet.
En ja daar ben ik perfectionistisch in. Dat klopt.

Maar kijk je hier in mijn huis nu rond is het een rommeltje.
Dat is verre van perfect. :D
Sh.t weer vergeten de was in de droger te stoppen. :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:17

bruintje123 schreef:

Ja poeh het was echt geluk hebben dat ze nog leefden.. ze staan ook nog in een flink dik pak stro, dus daar hebben ze vast aan geknabbeld. De rest van de stal doet geen late voerronde en zo lang als ik er sta (6 jaar) is er nog nooit een paard doodgegaan daardoor.

Je bent inderdaad erg vol van jezelf. Ik ben blij dat ik de leerlingen in mijn klas meegeef dat fouten maken mag, omdat je daarvan leert.

Daarnaast heb je ook nog het vooroordeel dat mensen die per ongeluk iets vergeten niet voor een dier kunnen zorgen en nonchalant zijn. Heel jammer.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:24

In de 12 jaar dat ik mijn paard heb ben ik (in ieder geval voor zover ik weet) 1x op zondag avond vergeten hooi te geven en het vergeten te regelen dat iemand anders het deed. Onwijs stom, ik voelde me heel schuldig. Natuurlijk is het niet goed dat ze dan langer dan 12 uur zonder voer hebben gestaan, maar helaas is fouten maken menselijk en kan zoiets simpelweg gebeuren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:25

Dan maar jammer Supervixen.

Laat mij maar puntje precies betreft mijn dieren en dan op ander vlak nonchalant zijn, want ja dat ben ik zeker.
En ja fouten maken mag ook, maar bij sommige dingen niet. Dan noem ik dat gewoon geen fouten of vergeten meer maar nalatigheid.
Dat zijn gewoon verschillende dingen.
Maar hier wordt dat maar op 1 hoop gegooid.

Carazonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 17:26

Voor de mensen die nog willen reageren nog even een Edit ! 's morgens krijgen ze niet ALLEEN maar hooi maar ook brokken. Nogsteeds naar dat dit is gebeurd, trouwens ik had ook de eigenaar geappt over dit :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:35

Het heeft niets te maken met vol van jezelf zijn... Voeren is de eerste levensbehoefte van een dier wat volledig afhankelijk van jou is. Natuurlijk gaat het niet dood als het een beurt over moet slaan, maar ik vind het wel het meest belangrijke wat mijn paard aangaat.

Ik weet ook zeker dat als je pensionhouder wel eens vergeet hooi te geven je een stuk minder tolerant zou zijn.

Mijn oma die afhankelijk is van verzorging zijn ze ook wel eens vergeten eten te geven. En je raadt het al, ze is er niet dood aan gegaan. Kan zelf wel een dag of meer zonder eten, maar reken maar dat niemand toen zei "ach, iedereen vergeet wel eens iets".