Nieuw paardje kopen voor dochter van 16

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke1

Re: Nieuw paardje kopen voor dochter van 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:30

Laurie, chip in de knie is gewoon minst gunstigste plek juíst omdat zelfs na een operatie het nooit zo mooi wordt als bijv in de kogel. Zal dus altijd een bemerking blijven op de knie. Daarnaast heeft dit paard nog geen slag werk gedaan natuurlijk dus ik zou zeggen lekker verder kijken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:40

Met een chip heb ik geen ervaring. Ik weet wel: problemen krijg je vanzelf die koop je niet.

Maar wat ik mij meer afvroeg of dit paard wel geschikt is voor een meisje van 16 jaar. Aangezien er een paar keer in de advertentie staat dat het paar duidelijke leiding nodig heeft.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:49

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:56

Ik zou persoonlijk een gezond paard willen kopen.
Tsja leuk een chip en dat de dierenartsen zeggen dat hij nu blijft zitten oke, maar hij kan altijd gaan "vliegen" en dan heb je de poppen aan het dansen. Een operatie kost ook bakken met geld en dan heb je een revalidatie periode waar je niet op zit te wachten lijkt me.

Jullie hebben een leuk budget aangezien deze 6500 vraagprijs is, voor dat geld kan je hele leuke goede gezonde paarden kopen.

Keur paarden altijd over!!! door je eigen vertrouwede dierenarts. Kost je wel circa 550euro maar dan weet je zeker dat er intern niks mis is met het paard. Ik kreeg ook ineens paarden aangeboden voor de helft van het geld toen ik wou keuren, hmm apart waarom zakken mensen in eens zoveel dus dat was een verborgen gebrek. Zulke paarden zou ik lekker laten staan.

Ga meerdere keren kijken bij het paard en ga niet over 1 nacht ijs, je zoekt een topper voor je dochter waar ze jaren mee kan rondrijden met plezier.

Succes

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:00

Gezond paard is inderdaad beter natuurlijk, maar helaas zijn deze minder dik gezaaid... Hier heel veel pech gehad met paarden kopen. 16 paarden (!!!!) laten keuren en allemaal afgekeurd. Ja, ook voor de hogere geldbedragen :)

Wij hebben echt geleerd te relativeren in wat ze hebben om ze dan alsnog te nemen of niet.

TS, doe watje gevoel zegt en neem een goede DA onder de arm waar jullie vertrouwen in hebben!! Succes en veel plezier met jullie toekomstige paardje!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:01

Als ze er echt de sport mee in wil zou ik hem laten staan :j
Een chip is een chip en dierenartsen kunnen zeggen wat ze willen maar het verloop blijft niet bekend. Als het paard straks in training staat en meer moet werken, weet je helemaal niet wat het doet.
Er kan altijd wat gebeuren met paarden maar ik zou liever op voorhand iets gezonds kopen voor jullie doel.
Althans, paard met "blessure" is best welkom maar dit is gewoon een enorme rot plek :j
Mijn 4jarig paard was een paar maanden terug ook niet gezond bij aankoop, echter kende ik hem al een paar jaar en heb ik geen wedstrijd ambities maar lekker bos rijden en naar hem kijken.
Voor mij geen belemmering dus.
Maar voor jullie ligt het heel anders.
6500 is heeeel veel geld vind ik een je wil niet dat je een kat in de zak koopt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:33

Gezien de jonge leeftijd is het riskant, want het paard is nog niet aan het werk gegaan. Dus je weet nog niet wat de chip in de knie gaat doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:35

100 leuke paarden te koop zonder chip. Daartussen zou ik er een zoeken en deze laten staan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:45

Voor 6500 euro een jong en groen paard met een chip in zijn knie kopen? :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:02

Laurievc schreef:
Chip hangt er echt vanaf waar die zit en hoe. Ik heb er zelf 2 staan met een chip. Laten herkeuren en naar verschillende DA's doorgestuurd. Allen van mening dat ze goed ingekapseld zitten en dat de kans groot was dat ze er nooit last van gingen hebben. En als ze last hadden was het makkelijk te opereren.

TS, gewoon goed navragen bij DA. Ik lijk ook telkens de pech te hebben om paarden met chips te treffen maar tot hiertoe nog geen problemen mee gehad :)

Maar er is tijd een kans dat ze er wel last van krijgen. Chips zo mogelijk altijd weg laten halen. Zitten ze op een inoperabele plek zou ik ze niet willen hebben.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:07

Babootje schreef:
Laurievc schreef:
Chip hangt er echt vanaf waar die zit en hoe. Ik heb er zelf 2 staan met een chip. Laten herkeuren en naar verschillende DA's doorgestuurd. Allen van mening dat ze goed ingekapseld zitten en dat de kans groot was dat ze er nooit last van gingen hebben. En als ze last hadden was het makkelijk te opereren.

TS, gewoon goed navragen bij DA. Ik lijk ook telkens de pech te hebben om paarden met chips te treffen maar tot hiertoe nog geen problemen mee gehad :)

Maar er is tijd een kans dat ze er wel last van krijgen. Chips zo mogelijk altijd weg laten halen. Zitten ze op een inoperabele plek zou ik ze niet willen hebben.

Klopt! Hier hetzelfde, niet operabel is zoiezo laten staan. Hangt er ook echt vanaf waar ze zitten en hoe. Gelukkig heb ik wel een goede DA die me hierin raad geeft en willen we altijd enkele opinies. Ik laat pas opereren als ze er last van hebben, een gezond paard, die misschien nooit last zal hebben, onder narcose vind ik niet zo'n leuke gedachte maar dat is ook een persoonlijke mening. Zijn er veel die het preventief laten verwijderen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:07

Nynke1 schreef:
Ik werd nieuwsgierig dus ging even googelen :+ http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... dsome.aspx

Apache met de toevoeging "sterk karakter" zou ik sowieso laten staan. Apache is echt rot bloed. Zeker niet geschikt voor een 16 jarige.
Plus een chip op een rotplek. Ik zie alleen maar nadelen aan dit paard om eerlijk te zijn. Hoop geld ook.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:09

Vraagprijs is zeer onrealistisch voor een ruin met OCD op een rotplek, geen bijzonder paard, licht aangereden en nog zeer zwak in bespiering. Ik zou nog even verder kijken voor dit budget.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:12

Laurievc schreef:
Laurievc schreef:

Babootje schreef:
Klopt! Hier hetzelfde, niet operabel is zoiezo laten staan. Hangt er ook echt vanaf waar ze zitten en hoe. Gelukkig heb ik wel een goede DA die me hierin raad geeft en willen we altijd enkele opinies. Ik laat pas opereren als ze er last van hebben, een gezond paard, die misschien nooit last zal hebben, onder narcose vind ik niet zo'n leuke gedachte maar dat is ook een persoonlijke mening. Zijn er veel die het preventief laten verwijderen :)

Ik heb ook een chip laten verwijderen (kogel). Mijn veearts zei dat ze in principe nu eigenlijk altijd adviseren om een chip gelijk te verwijderen en niet te wachten tot het schade aan gaat richten. Want dat is in feite wat er gebeurt op het moment dat ze er last van krijgen. Dat kun je beter voorkomen.
Chip komt veel voor en is inmiddels een "routine"-operatie. En je hebt bij verkoop toch een makkelijker verkoopbaar paard. BIj echt goede paarden worden de chips eigenlijk standaard altijd al gelijk verwijderd.
Daarom heb ik ook mijn bedenkingen bij dit paard.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:37

Beetje een stomme vraag misschien :o :o
Maar hoe komt er zo'n chip in de knie terecht? Is dat paard gewoon gechipt in de knie? Waarom word een paard dan in de knie gechipt, als dat nadelige gevolgen kan hebben?
Ja sorry ik weet niet zo veel van chips enzo :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:42

Een chip in dit geval is een losgebroken, los gekomen stukje bot.
Dat kan door stoten, een val of andere oorzaken ontstaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:51

hahaha Emma ik kan me de verwarring voorstellen. Het is zoals Rien zegt een los botfragmentje ook wel OCD of chip genoemd. Dat kan door een trauma maar ook zeker door erfelijkheid ontstaan.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:52

Dankjewel voor de verduidelijking, dit verklaart een hele boel :D :9

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:02

een tip die ik kan geven.

Leg dit voor bij verzekeringsmaatschappijen, accepteren ze dit paard kan je het kopen, accepteren ze het niet of sluiten het been uit, laten staan.

Als die het risico niet durven te nemen moet jij dat ook niet. Zeker voor zo'n jong paard die nog weinig belast is voor een dikke prijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:14

En denk ook nog even heel goed na over de afstamming. De eerste brave Apache moet ik nog tegenkomen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:16

Bokt hoort "chip in de knie" en gaat massaal in de alarmstand... een chip hoeft geen probleem te zijn. Van belang is waar de chip precies zit in de knie, zit deze chip op een gunstige plek (dus niet op de plek van een scharnierend gewricht, maar daar bijvoorbeeld net naast) en is hij mooi ingekapseld door kraakbeen, dan hoeft zo'n chip helemaal geen probleem op te leveren. Zo'n chip gaat echt niet plots rondzweven als ie goed ingekapseld zit door een mooi kapsel van kraakbeen. Dus dames de ene chip is de andere niet. En ja, chiploos is prachtig, maar "Wie paard of wijf zoekt zonder gebreke, die mag het werk wel laten steken, en denken dat hij bed en stal, voor eeuwig ledig houden zal." (met dank aan Vadertje Cats)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:25

Ik vind dit paard wel een 'stevige opgave' voor een jonge ruiter die de overgang moet maken van pony naar paard. Ik zou liever gaan voor een paard dat meer bevestigd is en misschien ook al wat wedstrijdervaring heeft. Apache x Osmium klinkt redelijk woest :+ . Maar dat is aan jullie.

Over de chip zou ik me niet al te druk maken, maar de prijs is wel te hoog. Dit is een normale prijs voor een jong groen paard, dus zonder chip. Leuk bedacht dat ie anders voor het dubbele weggaat: laten ze dan dan vooral doen, want een operatie kost echt geen €6500....

Als ik ging kopen waren er 2 opties: 1/ kopen voor deze prijs, maar eerst opereren op kosten van de oude eigenaar of 2/ zakken naar max. 5000, dan kun je zelf laten opereren als dat nodig mocht zijn.
Wel altijd de foto's (mits recent gemaakt) laten zien aan een goede keuringsarts voor een 2nd opinion, nooit afgaan op verhalen over foto's...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:35

Alarmstand? Geen sprake van. Maar waarom een kopen met chip als er 100 zonder te koop zijn?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:36

rien10 schreef:
Alarmstand? Geen sprake van. Maar waarom een kopen met chip als er 100 zonder te koop zijn?

Maar je moet ze vinden... En dat is vaak nog de moeilijkste opgave.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:49

Ik vind wel echte de onderste zin een no go vind het nou niet zo een spectaculair paard voor die prijs en karakter! En vooral de zin kan hem laten opereren dan kost die het dubbele ts ik zou zeker verder kijken en niet blindt staren op 1 ding maar meer 1 waar je dochter nog heel lang plezier van kan hebben! Zeg niet dat een chip probleem is maar voor die prijs en als er dan wat mankeert word het een duur sport paardje