Is een 20 jarige Fjord nog te verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:04

Ze is 14 volgens haar profiel, zeer begrijpelijk dat haar ouders willen kijken of ze het dier kunnen verkopen als ze bijvoorbeeld over een jaar of 4 wil gaan studeren. Een heel gebruikelijke reden om een paard te verkopen voor velen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:11

antje_vip schreef:
Meid, ik hoop toch niet datje je paard wil wegdoen "als hij wat sloom wordt"...

Dat staat er toch helemaal niet?
Er staat of hij nog verkoopbaar is 'stél dat ie wat slomer wordt'.

En TS: dan zou ie nog net zo goed verkoopbaar zijn. Hoe braver hoe beter op latere leeftijd. Dat zijn de redenen dat mensen op zoek gaan naar een ouder paardje.

Shalimar

Re: Is een 20 jarige Fjord nog te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:16

2500 is veel te veel geld, de helft is reeeler. En je komt er echt wel vanaf als dat nodig zou zijn, maar dan inderdaad voor een zacht prijsje. Ik ben benieuwd wat je gaat doen!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:35

Lieved schreef:
Weet iemand ook toevallig of 2500 een normale prijs is voor een 16 jarige fjord?

Ik vind het eerlijk gezegd een hoop geld voor die leeftijd. Ik heb mijn haffie tinker merrie toentertijd op 5 jarige leeftijd voor 1900€ incl papieren, westernzadel (met een nieuwprijs van om en nabij de 2500€, wat pas 5jaar oud was), hoofdstel, halster en halstertouw en poetskoffer. Ze was onder het zadel en voor een groot deel doorgereden, hoefde eigenlijk alleen nog de puntjes op de i te zetten en naar mijn gewenste resultaat toe te werken. Ze was super braaf en betrouwbaar (en nog).
Ik weet dat ik vrij weinig heb betaald, maar een kennis heeft een paard van 6, zonder papieren en onbeleerd voor 2500€ gekocht. Uiteindelijk mikte ze vrijwel iedereen eraf en was dat niet te corrigeren.
Ik vond dat dan ook duur betaald.

Ik zou dus even kijken wat ie heeft en kan en dan eens gaan vergelijken met andere oudere Fjords en met die info nog eens je vraag stellen. Uiteindelijk is het natuurlijk ook wat de gek er voor geeft.

Maar als je hem eventueel wil verkopen omdat ie te sloom wordt, zou ik er niet eens aan beginnen. Want wat als het paard (welke dan ook) kreupel raak, zijn benen breekt, of wat anders dat langzaam herstelt of helemaal niet, wat wil je er dan mee? Die dieren zijn vaak echt niets meer waard en onverkoopbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn buuf had bijvoorbeeld een merrie die altijd door de wei heen vloog en uiteindelijk haar been heeft gebroken doordat ze zich verstapte in de bak en samen met de buuf over de kop vloog. Ze is nog geopereerd en vervolgens ingeslapen omdat er niets meer te redden viel. De breuk was weer verschoven.

Ik wil wel zeggen dat je bewust bezig bent en ik het super vind van je ouders dat ze je hierin begeleiden

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:15

Lieved schreef:
Weet iemand ook toevallig of 2500 een normale prijs is voor een 16 jarige fjord?

Dat is dus idd heel veel geld voor een fjord van 16.
Als je dat combineerd met of je hem nog kan verkopen met 20 jaar, dan ja, maar voor een heel klein gedeelte van de huidige vraagprijs.
Ik verwacht dat ze wel willen onderhandelen, maar zelfs voor 2000,- is hij nog aan de prijs zonder tuig... Nu is het tuig van de manege meestal toch niet zo fijn, maar het zijn wel kosten die je er nog bij krijgt.
Maar als de pony al langer op de manege staat, weet je wel of deze kreupel is geweest, iets wat je nooit zeker weet bij een vreemde pony die te koop staat.

Ook krijg je er nog keuringskosten bij - zou voor dat bedrag wel een paar foto's willen maken om eventuele atrose zichtbaar te maken, want zeker op die leeftijd is de kans groot. Daaruit kun je bekijken of de kans groot is dat hij snel of juist niet last zal krijgen van pijn.
Een d.a keurt over het algemeen niet ècht voor jou. Een leek kan ondanks een keuring nog behoorlijk de boot in gaan wanneer je niet weet waar je naar moet vragen bij een dieren/veearts.
Een klinische keuring voor een recreatiepaard is anders dan voor een sportpaard, terwijl het beste is om voor het 2e te kiezen ondanks dat je wsl geen wedstrijden wil starten. Zo is een klinische keuring ook echt een momentopname en geen garantie. Echter is die wel handig voor je "onderzoeksplicht"
En zo zijn er nog wat dingetjes.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:26

Voor 2500 kocht ik vier jaar geleden een fjordenmerrie met (zeer) goede papieren. Op dat moment was ze 16 jaar oud. (Met oog op de fokkerij.)

Voor een 'normale' fjord is dat veel geld. Op twintig jarige leeftijd is de fjord misschien nog wel te verkopen als starterspaardje of weidepaard. Maar dat ligt ook aan de markt. :j

Goed dat je onderzoek doet hoor!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:36

meer dan 1250/1500 euro is het paardje nu niet waard, mankeert hij op 20 jarige leeftijd niks kan je hem mits braaf en geschikt voor beginners nog wel kwijt voor 500 euro.

Misschien in jou geval slimmer om naar een iets jongere pony te kijken. Zorg dat je meerdere keren mag rijden, paardje laat keuren zeker op hogere leeftijd en, vraag of je hem of haarmof proef mag.

Nina_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:58

Op proef is zelf wel heel fijn, heb ik samen met mijn zus gedaan. Het paard was 6 en zag er erg goed uit. Voor de proef gingen we daar naar toe om zo zenuwen van transport te voorkomen. Alleen kon het paard het niet lekker met ons vinden, een proef is dus ook erg handig om te kijken of de karakters bij elkaar passen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:11

Lang niet overal is een proefperiode mogelijk. Ik zelf heb slechts 1 paard met proef-periode gekocht (deze kwam bij een handel-stal vandaan waarbij je, omdat het een bedrijf is, standaart een proefperiode hebt), de rest allemaal niet. Een paard heeft ook tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie, waar een proefperiode vaak ook te kort voor is. Zelf verkoop ik ook zonder proef-periode als ik verkoop.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:20

Heb zelf een jaar geleden mijn haflingermerrie te koop gezet (18 jaar), wel bomproef, zeer geschikt voor kinderen en kan verder alles. O.a. super braaf met mennen, springen, kan zelfs een M proefje lopen en was nog zeer fit. Uiteindelijk had ik een koper (voor € 950), maar kreeg ik snel te horen dat ze naar een manege zou gaan en daar drie uur per dag ingezet zou worden. Alsnog afgeketst en haar toch gehouden tot nu. Het is niet onmogelijk, maar denk wel dat je verkeerde kopers aantrekt.... Want als een paard ouder is en nog steeds niet bomproef dan is een koper sowieso al moeilijker te vinden en zo wel dan wordt er gewoon misbruik gemaakt van het paardje op zijn/haar oude dag... |(

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:48

Horses ik denk dat dat niet alleen te maken heeft met het bomproof zijn maar wel met de lage prijs die voor een oud paard gangbaar is.
Maar dat is inderdaad akelig ,maar goed dat je haar gehouden hebt.....

Waarschijnlijk komen vaak mensen af op de lage prijs ( of gratis soms) die de aanschaf van een paard misschien minder goed kunnen betalen .
Je moet je dan wel de vraag stellen of die koper dan ook de centen heeft om goed voor het oudere paard te zorgen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 07:57

2500 vind ik veel voor een 16 jarige Fjord (ruin?). En deze Fjord heeft geen wedstrijd ervaring toch?
Ik heb (7 jaar geleden) mijn toen 7 jarige Fjordenmerrie gekocht voor 1600 euro. Inclusief een aantal toebehoren. Ook geen wedstrijd ervaring (maar dat maakte mij toch niet uit) en leuke afstamming.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:38

Een prijs hangt van meer factoren af dan alleen de leeftijd. Daarnaast valt het me op dat er op bokt vrij laag aangehouden wordt met het bedrag dat mensen ervoor zouden geven, al ben ik het ermee eens dat € 2500,- voor een fjord van 16 behoorlijk aan de prijs is.
Deze fjord heeft in de manege meegelopen, dat kan betekenen dat hij/zij vooral ingezet wordt voor beginnerslessen (= zeer braaf = goud waard voor iedere ouder die zijn/haar dochter zo veilig mogelijk te paard ziet gaan) of misschien wel voor ruiters die wat meer kunnen en er ook wedstrijdjes mee gereden hebben?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:03

Waves schreef:
Zeg maar tegen je ouders dat je een fjord van 16 jaar voor het leven koopt. Die kan je over 4 jaar niet meer kwijtraken voor geld, ja, aan de slager.
Weggeven is altijd een risico op een slecht thuis en bovendien... wie wil een fjord van 20 gratis hebben?

nou ja als het gratis is en kern gezond zou je aan een zorg boerderij kunnen denken dat zou nog kunnen.

Lieved

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 10:41

fjordnina schreef:
Een prijs hangt van meer factoren af dan alleen de leeftijd. Daarnaast valt het me op dat er op bokt vrij laag aangehouden wordt met het bedrag dat mensen ervoor zouden geven, al ben ik het ermee eens dat € 2500,- voor een fjord van 16 behoorlijk aan de prijs is.
Deze fjord heeft in de manege meegelopen, dat kan betekenen dat hij/zij vooral ingezet wordt voor beginnerslessen (= zeer braaf = goud waard voor iedere ouder die zijn/haar dochter zo veilig mogelijk te paard ziet gaan) of misschien wel voor ruiters die wat meer kunnen en er ook wedstrijdjes mee gereden hebben?

volgens mij is er een misverstand want het de pony is niet van de manege. hij wordt nu recreatief gereden. hij kan voor de kar, springen, dressuur en buitenritten vind hij ook heel leuk.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:23

Ik denk dat dat kan. Niet voor 2000 euro, maar je kan hem wel weggeven voor 500 of iets aan een goed huis, of gewoon gratis :D

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:13

Ik ga zo ff de stip van het topic afhalen. Wordt er kriegelig van.
Voor sommige mensen : Wel eens gehoord van vraag en aanbod ?
Op dit moment zijn Fjorden en Haflinger een stuk meer in vraagprijs dan pakweg 2 a 3 jaar geleden.
Er is een tijdje minder gefokt omdat men de paarden aan de straat stenen niet kwijt raakte. (vooral in de ergste crisis periode)

Nu is er weer vraag maar dus minder aanbod ; en dus is de vraagprijs omhoog gegaan ten opzichte van een paar jaar terug.
Kocht je een paar jaar geleden nog een "kant en klare" haflinger rond de 10 jaar voor 1300,00 tot 1600,00 euro,
nu zijn er vraag prijzen van vanaf 2000,00 euro.

Kreeg je 5 jaar geleden nog leuk geld voor een leuke Tinker (denk 3000 euro), heb je nu al een keuze vanaf 1750,00 euro. (kant en klaar vanaf 2000 euro) Die blijven maar gehaald worden uit het buitenland en er blijft mee gefokt worden.

Het verschilt dus steeds (vraag en aanbod).
2600 euro is misschien veel voor een brave Fjord maar van 2000 + sta ik niet te kijken hoor. Er is niet veel aanbod, kijk maar eens op Marktplaats. (bijvoorbeeld)
Je moet wel appels met appels vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:27

Wat apart dat markt zo verandert is.
Vorig jaar waren voor namelijk alleen maar goedkope fjorden en kwaliteit vond ik niet zo geweldig, en nu nog maar weinig fjorden.