Wat moet ik vragen voor een pony beleren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Re: Wat moet ik vragen voor een pony beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:36

Het lijkt me sterk dat ze er niks over weten. Ze bestaan toch niet pas een maandje ofzo? Ze hebben toch eerder paarden gekocht voor de manege?
Een manegepaard hoeft niet meer te hebben dan een stuur, een rem en gas. Althans, zo werkt dat bij maneges.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:36

Ik zou het er nog een keer met mijn moeder erover hebben als ze weer thuis is, en dan het er nog een keer met de manege erover hebben.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:40

Als manege jou in dienst neemt ben je volgens mij verzekerd.

Maar waar ik wel van op kijk, ff wat anders, je bent 16 jaar hebt Z gesprongen met een paard die nu 25 jaar is. Hoe oud was je toen je dat deed.

Ik denk dat € 10/15,- mooi bedrag is voor een uur.
Maar als jij met je moeder 30 minuten moeten rijden ga ik al gauw uit van 20 tot 30 kilometer. En dat dan voor €0,20 per kilometer kom je al gauw uit €20/25,-

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:44

HorseTopShop schreef:
Het lijkt me sterk dat ze er niks over weten. Ze bestaan toch niet pas een maandje ofzo? Ze hebben toch eerder paarden gekocht voor de manege?
Een manegepaard hoeft niet meer te hebben dan een stuur, een rem en gas. Althans, zo werkt dat bij maneges.

Euhh, nee ze bestaan al wel een tijdje, de manege was volgens mij bijna falliet, ze hebben nu een geheel nieuw bestuur wat volgens ons, en nog een paar anderen, niets over paarden weet of nouja een gedeelte van het bestuur, degene die over de nieuwe paarden gaat is te snel met kopen, dit is de eerste pony die zij voor de manege hebben ingeruild/gekocht, voor een haflinger.

Ze hebben er ponys lopen waarvan sommigen er al 15 jaar rondlopen, die hen eindelijk een goed tehuis bieden, na veel gezeur van de wedstrijdruiters, instructrices, waar ze niet iedere dag weer hetzelfde rondje laten lopen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:47

bulck schreef:
DatBenIkNou schreef:
Zwart, meisje van 16 jaar, zónder de nodige verzekeringen en opleidingen? Kom op ff zeg??!!

Prikt de luchtballon. De stalhouder gaat echt geen meid op de payrol nemen voor 1 klusje, dat allicht in tijd beperkt zal zijn. Wat gaat die verwachten? Zadelmak, rem en gas erop, een stuurtje en dan zal die pony moeten bollen en geld opbrengen.

Normaliter is TS verzekerd, immers rijdt ze nu ook paard. En opleidingen in zadelmak maken? lol, die zijn er niet. Durf, handigheid en gevoel heb je nodig.

Vind dit ook wel een grappig topic. Wat je hier leest. Ik ken geen enkele GP-ruiter die het ook maar in zijn hoofd haalt om op een jonge niet-ingereden bok te zitten. Die laten daar meestal ook andere mensen voor opdraven en eens een rem én stuur erop zit, dan zullen ze het mss overnemen.

En verder houdt een dergelijke klus wel wat gevaren in, dus vergelijk het niet met een job als rekkenvuller. Iemand die aan een kassa werkt zal ook altijd minder verdienen dan iemand die vbv turbines moet reinigen. Je hebt ook nog iets als risico's.
Voor ingeschreven bruto 10 euro ga je toch niet je nek riskeren?

Maar de vraag is natuurlijk, betaalt een manege voor zoiets? Allicht wil er daar wel iemand dit gratis doen, of tegen x-aantal lessen.

Lol, eens met bulck. Welke opleidingen zou je willen zien DatBenIkNou?
Daarbij is dat het zwart is juist een argument voor een hoger bedrag ipv lager omdat TS dan niet verzekerd is, de manege geen belasting betaald en inrijden niet bepaald zonder risico is.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:48

Bonnelover schreef:

Maar waar ik wel van op kijk, ff wat anders, je bent 16 jaar hebt Z gesprongen met een paard die nu 25 jaar is. Hoe oud was je toen je dat deed.

Maar als jij met je moeder 30 minuten moeten rijden ga ik al gauw uit van 20 tot 30 kilometer. En dat dan voor €0,20 per kilometer kom je al gauw uit €20/25,-

Een paard die nu 25 is? nee dat is het oude paard van mijn moeder.... Ik heb Z gesprongen met een pony van 6...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:07

Lienek schreef:
Lukasje schreef:
Ik kies voor iemand die mijn paard correct aanrijdt.
Ik heb een goede ervaring met een 20jarig niet-professioneel meisje die aan huis kwam en een mindere ervaring op een "professionele" stal.
Het gaat er mij om dat er op een correcte manier en met respect voor mijn paard zadelmak gemaakt wordt. Diegene die dat doet, neemt hiervoor een risico dat ikzelf niet wil nemen en ik ben bereid daarvoor te betalen, of daar nu het labeltje "professioneel" aanhangt of niet.

Dat is uiteraard waar.. maar dan heb je het al over een 20 jarige. Dit meisje is 16. Dus nog geen volwassene. En ik heb persoonlijk niet zulke goede ervaringen met zulke jonge meiden. Laten we het houden op een andere mentaliteit. Niet allemaal zijn ze zo overigens.
Maar ik zou zeker als je net begint toch echt wat lager gaan zitten in bedrag.

ik heb als 16 jarige een pony nieuw ingereden omdat ze naar de maan was geholpen als kinderpony, kinder verdroeg ze helemaal niet, autos kende ze niet en naar andere dieren had ze levensgevaarlijk uitgehaald met haar benen. je moest uitkijken dat je zelf geen trap tegen je hoofd kreeg, pony kon alleen heel hard draven.. geen stuur..

deze pony was toen 9 jaar, ik 16. ik heb in 1 jaar tijd ervoor gezorgd dat deze pony weer een normale pony zijn kan, kinderen kunnen alles met haar en alles waarvoor ze bang was is ze niet meer bang voor. alles kan ze weer zoals het hoort te zijn. en ze rijd heel erg fijn, en ze doet het ook graag.

het kan wel dat 16 jarige met de goede mentaliteit, het juist super doet. zoals jij al gezegt had.

ik weet zelf ook niet wat je het beste kan vragen, toendertijd had ik nog niets gevraagd. nu zou ik wel aan 50 per week denken. dan ben ik er ook bijna iedere dag er 15 min. mee bezig.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:09

noompje901 schreef:
Bonnelover schreef:

Een paard die nu 25 is? nee dat is het oude paard van mijn moeder.... Ik heb Z gesprongen met een pony van 6...

Oke die staat nl niet in je overzicht.
Maar ook zou kiezen voor een professionele stal. Liever iets meer betalen en goed aangereden dan nog jaren door modderen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:24

ingvdh schreef:
Change3x schreef:
Dat je Z hebt gereden betekend niet dat je meteen (super) ervaren bent. :+

€10 euro per keer max.

Daarvoor zou ik echt niet aan de slag gaan, dat is toch niet reëel?

Je moet hiervoor naar en van de manege reizen en je uren er in steken, je bent zo 2 a 3 uur verder (incl reistijd) per keer. Dat kan toch nooit uit zelfs al doe je het zwart, dan hou je amper 3 - 4 euro er per uur aan over.

Ik zou een weekprijs afspreken.
Wil de manege niet betalen hebben ze pech, voor niets gaat de zon op.

Minimum loon voor een 16-jarige is 3,31 en daarnaast is het een mooie ervaring voor haar.

Ik heb nog nooit van een manege gehoord die gaan betalen voor inrijden, daar staan meiden voor in de rij. En dan kunnen die misschien minder goed rijden maar ze willen geen z-pony maar een manege pony waar ook mindere goden op kunnen dus ik denk dat ze dan net zo makkelijk voor de mindere ruiter gaan.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:58

@arashah
Je hebt ook gelijk hoor. Maar in jouw situatie heb je dus een jaar de tijd? Ik denk dat een manege niet elke week 50,- (2x pw en 25 per keer) wil gaan betalen om vervolgens pas na een jaar een manege pony te hebben.

Vandaar dat wellicht een ervaren stal dan beter van dienst kan zijn. Die hebben het binnen een maand 'gefixed' en ts geeft zelf aan dat zij denkt dat het een jaar duurt. Dat gaat geen manege doen natuurlijk vanuit winstoogmerk.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:14

Ik betaalde paar jaar geleden 10€ aan professional. Kwam bij mij aan huis. Deed niets anders als zadelmak maken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:07

Bonnelover schreef:

Zwart ben je nooit verzekerd...en die paar euro extra voor zwarte uitbetaling als risicodekking? Denk dat je daar niet echt mee uitkomt als je ernstig letsel oploopt.
Opleidingen genoeg die er te volgen zijn omtrent paardengedrag en het paardenlijf bijvoorbeeld.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:15

noompje901 schreef:
Bonnelover schreef:

Als dat echt zo is vind ik dat heel kwalijk. Z springen met een pony van 6.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:19

Als ik de manege was betaalde ik je niets. Je bied het zelf aan en het is voor jou een ervaring + je mag rijden. Je moet dus eigenlijk al blij wezen dat je überhaupt wat met de pony mag doen, voor niets.

De manege krijgt er een betere pony voor terug maar jij hebt al die tijd gratis kunnen rijden én leren.

Dat je 16 bent en Z hebt gesprongen zegt niets. Iedereen met een goed paard kan op Z niveau rijden.
Dat je een goede zit hebt om bokken uit te zitten is wat anders, dat vind ik veel belangrijker dan dat je 'een keer Z hebt gesprongen'

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:23

Nou ik vind blijven zitten echt niet het belangrijkste, eerlijk gezegd. Mij lijkt een gedegen basisopleiding een stuk belangrijker, je kan dat in principe maar 1x doen. Zadelmak maken hoef je niet heel veel kennis voor te hebben, een paard goed doorrijden is andere koek...En dan zegt een een keer Z gesprongen echt helemaal niets.

Het jaar dat een pony 6 wordt, mag hij uitgebracht worden in het Z springen. Kan je iets van vinden, maar is wel gewoon volgens de regels KNHS.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:28

DatBenIkNou schreef:
Nou ik vind blijven zitten echt niet het belangrijkste, eerlijk gezegd. Mij lijkt een gedegen basisopleiding een stuk belangrijker, je kan dat in principe maar 1x doen. Zadelmak maken hoef je niet heel veel kennis voor te hebben, een paard goed doorrijden is andere koek...En dan zegt een een keer Z gesprongen echt helemaal niets.

Het jaar dat een pony 6 wordt, mag hij uitgebracht worden in het Z springen. Kan je iets van vinden, maar is wel gewoon volgens de regels KNHS.

Eigenlijk zeg je nu bijna wat ik zeg.

Als je een gedegen basisopleiding hebt, vind ik het toch erg belangrijk als je wel degelijk goed kan zitten..

Hoe kan je ooit een paard in/door rijden als je geen goede zit hebt?

Daarom zeg ik ook, je kan wel zeggen dat je Z hebt gesprongen, maar je moet ook meer potentie hebben wil je een paard goed kunnen doorrijden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:42

Vind ik toch niet helemaal hetzelfde. Bokken goed uit kunnen zitten heeft niet heel veel met rijtechnische kennis te maken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:45

PanamaD schreef:
Als ik de manege was betaalde ik je niets. Je bied het zelf aan en het is voor jou een ervaring + je mag rijden. Je moet dus eigenlijk al blij wezen dat je überhaupt wat met de pony mag doen, voor niets.

De manege krijgt er een betere pony voor terug maar jij hebt al die tijd gratis kunnen rijden én leren.

Precies dat. Het is voor jou een mooi leerproces.
De manege zal je niet betalen voor zoiets; als jij het namelijk niet onbetaald wil doen staan er tien andere meisjes in de rij die het wel willen doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:49

DatBenIkNou schreef:
Vind ik toch niet helemaal hetzelfde. Bokken goed uit kunnen zitten heeft niet heel veel met rijtechnische kennis te maken?

Nee, maar iemand die 'goed kan rijden' maar bij de eerste en beste bok / schijnbeweging / struikeling eraf valt, nou dan krab ik nog wel even achter mijn oor hoe goed rijtechnisch je nu eigenlijk bent.

Oke deze dicussie stop ik. Gaat erom dat TS vraagt wat ze ervoor kan vragen.

TS, mijn anwoord zoals uit mijn eerdere post: niets :)

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:59

Met een 6 jarige Z springen vind ik ook wel wat kwalijk. En vreemd dat hierover niks in je profiel staat. Maar goed zijn meer ruiters die melden dat ze Z zijn en dan een x over die hoogte hebben gesprongen.En ja zou een mooi leerproces kunnen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:17

Ik denk eigenlijk als ik jouw verhaal lees dat je van een koude kermis zou kunnen terug komen zodra je geld gaat aanrekenen... :=

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:21

Ik denk niet dat de manege je gaat betalen :n.

Toen ik vroeger (zo'n 26 jaar geleden) nog op een manege reed, werden er ook vaak groene pony's aangekocht. Er waren twee meiden die erg handig waren en die maakten ze zadelmak. Vervolgens werden de pony's in de gevorderden-lessen gegooid om daar verder ingereden te worden.
(Weet nog wel dat ik ook vaak de sjaak was om zo'n pony dan in de les te rijden, was snel en behendig maar leuk vond ik het niet altijd als ik weer op zo'n ongeleid projectiel moest stappen).

Ik weet natuurlijk niet of dit nu nog zo gebeurt, maar kan me er best iets bij voorstellen. Ze moeten natuurlijk wel snel geld opbrengen...

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:32

dynara schreef:
Nouja, wij vragen voor losse dagen €20 per uur (excl. evt reiskosten) en voor een maand volpension €450. Dus die €25 wat je in gedachte heb is zo gek nog niet hoor. Ook al zou je niet prof zijn, er blijven risico's aan zitten dat zou je niet willen voor maar een paar eurotjes toch? Als ze de pony ergens heen moeten brengen zijn ze waarschijnlijk meer kwijt.

€450,- is een mooi bedrag zeg netjes, zie hier in de regio €600/700 voorbij komen.
Echter zou ik op je website foto's plaatsen netjes met een Cap op (staat wel serieuzer).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:41

Serendipity1 schreef:
Daarbij is dat het zwart is juist een argument voor een hoger bedrag ipv lager omdat TS dan niet verzekerd is, de manege geen belasting betaald en inrijden niet bepaald zonder risico is.

Zwart een argument voor een hoger bedrag? Dat is wel de wereld op zijn kop. Een professional zorgt er zelf voor dat hij of zij correct verzekerd is, en dat betaal je dan een stukje mee in de uurprijs. Bij een pro krijg je bij de betaling een keurig factuur zodat de manege de btw kan recupereren en de rest als kost kan inboeken. Zodat ze op het eind van de rit minder belasting betalen en niet meer...
Als de manège haar boekhouding op orde heeft en zelf volgens de regels werkt kunnen ze niemand in het zwart betalen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:56

Sclimpre schreef:
Serendipity1 schreef:

Zwart een argument voor een hoger bedrag? Dat is wel de wereld op zijn kop. Een professional zorgt er zelf voor dat hij of zij correct verzekerd is, en dat betaal je dan een stukje mee in de uurprijs. Bij een pro krijg je bij de betaling een keurig factuur zodat de manege de btw kan recupereren en de rest als kost kan inboeken. Zodat ze op het eind van de rit minder belasting betalen en niet meer...
Als de manège haar boekhouding op orde heeft en zelf volgens de regels werkt kunnen ze niemand in het zwart betalen.

Tuurlijk, maar dat is meer een argument waarom wit werken (uiteraard) beter is dan zwart werken. Als het dan toch zwart gaat, dan vind ik een hoger uurloon, in dit specifieke geval, op zijn plaats voor de TS.