Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HorseTopShop schreef:Het lijkt me sterk dat ze er niks over weten. Ze bestaan toch niet pas een maandje ofzo? Ze hebben toch eerder paarden gekocht voor de manege?
Een manegepaard hoeft niet meer te hebben dan een stuur, een rem en gas. Althans, zo werkt dat bij maneges.
bulck schreef:DatBenIkNou schreef:Zwart, meisje van 16 jaar, zónder de nodige verzekeringen en opleidingen? Kom op ff zeg??!!
Prikt de luchtballon. De stalhouder gaat echt geen meid op de payrol nemen voor 1 klusje, dat allicht in tijd beperkt zal zijn. Wat gaat die verwachten? Zadelmak, rem en gas erop, een stuurtje en dan zal die pony moeten bollen en geld opbrengen.
Normaliter is TS verzekerd, immers rijdt ze nu ook paard. En opleidingen in zadelmak maken? lol, die zijn er niet. Durf, handigheid en gevoel heb je nodig.
Vind dit ook wel een grappig topic. Wat je hier leest. Ik ken geen enkele GP-ruiter die het ook maar in zijn hoofd haalt om op een jonge niet-ingereden bok te zitten. Die laten daar meestal ook andere mensen voor opdraven en eens een rem én stuur erop zit, dan zullen ze het mss overnemen.
En verder houdt een dergelijke klus wel wat gevaren in, dus vergelijk het niet met een job als rekkenvuller. Iemand die aan een kassa werkt zal ook altijd minder verdienen dan iemand die vbv turbines moet reinigen. Je hebt ook nog iets als risico's.
Voor ingeschreven bruto 10 euro ga je toch niet je nek riskeren?
Maar de vraag is natuurlijk, betaalt een manege voor zoiets? Allicht wil er daar wel iemand dit gratis doen, of tegen x-aantal lessen.
Bonnelover schreef:Als manege jou in dienst neemt ben je volgens mij verzekerd.
Maar waar ik wel van op kijk, ff wat anders, je bent 16 jaar hebt Z gesprongen met een paard die nu 25 jaar is. Hoe oud was je toen je dat deed.
Ik denk dat € 10/15,- mooi bedrag is voor een uur.
Maar als jij met je moeder 30 minuten moeten rijden ga ik al gauw uit van 20 tot 30 kilometer. En dat dan voor €0,20 per kilometer kom je al gauw uit €20/25,-
Lienek schreef:Lukasje schreef:Ik kies voor iemand die mijn paard correct aanrijdt.
Ik heb een goede ervaring met een 20jarig niet-professioneel meisje die aan huis kwam en een mindere ervaring op een "professionele" stal.
Het gaat er mij om dat er op een correcte manier en met respect voor mijn paard zadelmak gemaakt wordt. Diegene die dat doet, neemt hiervoor een risico dat ikzelf niet wil nemen en ik ben bereid daarvoor te betalen, of daar nu het labeltje "professioneel" aanhangt of niet.
Dat is uiteraard waar.. maar dan heb je het al over een 20 jarige. Dit meisje is 16. Dus nog geen volwassene. En ik heb persoonlijk niet zulke goede ervaringen met zulke jonge meiden. Laten we het houden op een andere mentaliteit. Niet allemaal zijn ze zo overigens.
Maar ik zou zeker als je net begint toch echt wat lager gaan zitten in bedrag.
noompje901 schreef:Bonnelover schreef:Als manege jou in dienst neemt ben je volgens mij verzekerd.
Maar waar ik wel van op kijk, ff wat anders, je bent 16 jaar hebt Z gesprongen met een paard die nu 25 jaar is. Hoe oud was je toen je dat deed.
Maar als jij met je moeder 30 minuten moeten rijden ga ik al gauw uit van 20 tot 30 kilometer. En dat dan voor €0,20 per kilometer kom je al gauw uit €20/25,-
Een paard die nu 25 is? nee dat is het oude paard van mijn moeder.... Ik heb Z gesprongen met een pony van 6...
ingvdh schreef:Change3x schreef:Dat je Z hebt gereden betekend niet dat je meteen (super) ervaren bent.
€10 euro per keer max.
Daarvoor zou ik echt niet aan de slag gaan, dat is toch niet reëel?
Je moet hiervoor naar en van de manege reizen en je uren er in steken, je bent zo 2 a 3 uur verder (incl reistijd) per keer. Dat kan toch nooit uit zelfs al doe je het zwart, dan hou je amper 3 - 4 euro er per uur aan over.
Ik zou een weekprijs afspreken.
Wil de manege niet betalen hebben ze pech, voor niets gaat de zon op.
Bonnelover schreef:Als manege jou in dienst neemt ben je volgens mij verzekerd.
noompje901 schreef:Bonnelover schreef:Als manege jou in dienst neemt ben je volgens mij verzekerd.
Een paard die nu 25 is? nee dat is het oude paard van mijn moeder.... Ik heb Z gesprongen met een pony van 6...
DatBenIkNou schreef:Nou ik vind blijven zitten echt niet het belangrijkste, eerlijk gezegd. Mij lijkt een gedegen basisopleiding een stuk belangrijker, je kan dat in principe maar 1x doen. Zadelmak maken hoef je niet heel veel kennis voor te hebben, een paard goed doorrijden is andere koek...En dan zegt een een keer Z gesprongen echt helemaal niets.
Het jaar dat een pony 6 wordt, mag hij uitgebracht worden in het Z springen. Kan je iets van vinden, maar is wel gewoon volgens de regels KNHS.
PanamaD schreef:Als ik de manege was betaalde ik je niets. Je bied het zelf aan en het is voor jou een ervaring + je mag rijden. Je moet dus eigenlijk al blij wezen dat je überhaupt wat met de pony mag doen, voor niets.
De manege krijgt er een betere pony voor terug maar jij hebt al die tijd gratis kunnen rijden én leren.
DatBenIkNou schreef:Vind ik toch niet helemaal hetzelfde. Bokken goed uit kunnen zitten heeft niet heel veel met rijtechnische kennis te maken?
dynara schreef:Nouja, wij vragen voor losse dagen €20 per uur (excl. evt reiskosten) en voor een maand volpension €450. Dus die €25 wat je in gedachte heb is zo gek nog niet hoor. Ook al zou je niet prof zijn, er blijven risico's aan zitten dat zou je niet willen voor maar een paar eurotjes toch? Als ze de pony ergens heen moeten brengen zijn ze waarschijnlijk meer kwijt.
Serendipity1 schreef:Daarbij is dat het zwart is juist een argument voor een hoger bedrag ipv lager omdat TS dan niet verzekerd is, de manege geen belasting betaald en inrijden niet bepaald zonder risico is.
Sclimpre schreef:Serendipity1 schreef:Daarbij is dat het zwart is juist een argument voor een hoger bedrag ipv lager omdat TS dan niet verzekerd is, de manege geen belasting betaald en inrijden niet bepaald zonder risico is.
Zwart een argument voor een hoger bedrag? Dat is wel de wereld op zijn kop. Een professional zorgt er zelf voor dat hij of zij correct verzekerd is, en dat betaal je dan een stukje mee in de uurprijs. Bij een pro krijg je bij de betaling een keurig factuur zodat de manege de btw kan recupereren en de rest als kost kan inboeken. Zodat ze op het eind van de rit minder belasting betalen en niet meer...
Als de manège haar boekhouding op orde heeft en zelf volgens de regels werkt kunnen ze niemand in het zwart betalen.