Manegepaarden ==> slecht leven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:27

Thesis schreef:
Een manege die ik ken... heeft nog wel wat verbeterpuntjes. Ze doen het niet slecht maar het kán beter
Paarden komen enkel in de zomer buiten, in de wei. Nu in de winter komen ze niet meer buiten maar worden ze een paar keer per week, los gezet in de bak. En dan alleen 's ochtends.

Zadels passen niet altijd goed, veel zadels worden ook voor meerdere paarden gebruikt.
De stallen zijn wel erg vies. Die worden maar 1x per week uitgemest, en dat terwijl ze nu dus erg veel binnen staan.

Tandarts komt haast nooit op controle, enkel als het echt nodig is. Dierenarts? Ze dokteren liever eerst zelf aan voordat ze bellen. De hoefsmid, die komt 3 a 4 keer per jaar ongeveer.

Ze lopen 1 - 2x per dag. En als ze te vaak kreupel zijn worden ze verkocht of afgemaakt want ja, ze moeten toch geld inbrengen he.

Wat ook iets beter kan worden geregeld is het poets beleid. Van een aantal paarden worden de plekken van zadel, hoofdstel niet geborsteld en de hoeven niet uit ge krabt, omdat de persoon in kwestie dat dan niet durft.
Heb ook al gezien dat een werknemer van de manege, iemand moest helpen met opzadelen. Die gooide er een hoofdstel op, zadel op en rijden maar. Niets geen verzorging. Dat vond ik niet kunnen. Iemand die er werkt en tevens ook les geeft, hoort wel het goede voorbeeld te geven.

Verder worden de paarden goed verzorgt hoor. Genoeg voer, op en af gezadeld door de les klant zelf enzo. Ze doen hun best... maar er zijn verbeterpunten

Groetjes
T

Maar je zegt dat ze het niet slecht doen? Alle punten die jij opnoemt vind ik toch wel schokbarend slecht. Terwijl de punten die jij noemt toch wel prioriteit nummero 1 heeft wat betreft t welzijn voor een werkpaard.....

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:38

Op de manege waar ik begonnen ben met rijden liepen de paarden en pony's zo'n 1 tot 2 uur per dag, op woensdag en zaterdag meer en zondag hadden ze vrij. Zo'n 2 keer per week werden de stallen gemest en mochten ze met z'n allen los in de binnenbak. Dat was ook alle losse beweging die ze kregen. Dekjes onder het zadel doen ze niet aan, het zijn meer een soort dikke kussentjes. Vraag me af hoe goed de zadels dus passen. :+ Hoe vaak de tandarts, smid en de DA komt zou ik niet weten. De enige keer dat ik een DA had gezien was toen een paard koliek kreeg, maar ik snap dat entingen, controles en bekappen etc. handiger zijn om te doen op de momenten dat er niet zo veel kinderen zijn.

De manier van lesgeven stond me uiteindelijk totaal niet meer aan, veel geschreeuw en geen respect naar de paarden ("Trek z'n kiezen uit z'n muil!!") :n

Inderdaad, hier was ook geen pensioenregeling. Er was 1 oude pony die ze heel lang hebben gehouden, ook nadat hij te oud was om in de lessen te lopen, maar de meeste oude paarden krijgen gewoon een enkeltje gehaktmolen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:40

Ik sta op een manege, en de zadelmaker komt hier geregeld langs.
Tandarts idem dito, schone stallen met ruim ruwvoer en stro, en lopen absoluut niet teveel.
Stakende pony betekend hier er klopt iets niet, dan halen ze de zadelmaker erbij of iemand anders.
Maar zo heb ik het nooit elders gezien, de ruggen zien er hier gewoon goed uit in plaats van atrofie van niet passende zadels.

Sammy_1305

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 07:11

Ik was laatst op een manege waar de paarden een soort van opgehokt stonden, ze staan naast elkaar vast aan de muur met een wandje ertussen. Ik vond dit heel naar om te zien..

Later kwam ik op een andere manege waar de paarden in een goede stal staan waar ze ook contact met elkaar hebben en ze niet meer dan 2 lessen (van 3-kwartier) mogen lopen. Verder was er ook een lijst waar bijgehouden werd wie er naar de hoefsmid moest. Ben er 1x geweest natuurlijk dus kan niet teveel oordelen maar ik had er wel een goed gevoel bij.

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:13

Hangt van de manege en het paard af, sommige paarden zijn minder geschikt dan andere en ze moeten natuurlijk goed verzorgd worden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:07

Sammy_1305 schreef:
Ik was laatst op een manege waar de paarden een soort van opgehokt stonden, ze staan naast elkaar vast aan de muur met een wandje ertussen. Ik vond dit heel naar om te zien..

Later kwam ik op een andere manege waar de paarden in een goede stal staan waar ze ook contact met elkaar hebben en ze niet meer dan 2 lessen (van 3-kwartier) mogen lopen. Verder was er ook een lijst waar bijgehouden werd wie er naar de hoefsmid moest. Ben er 1x geweest natuurlijk dus kan niet teveel oordelen maar ik had er wel een goed gevoel bij.

Dat zijn stands. Vroeger waren die volkomen normaal,zelfs op luxe stallen. Volgens mij zijn ze tegenwoordig verboden,maar veel oudere maneges hebben ze toch nog wel. Ik vind het ook geen prettig gezicht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:12

verschilt gewoon per manege en bedrijf.. er zijn ook particulieren zat waar een dier het niet goed heeft..

ik heb zelf in het noorden gereden bij een manege en fokker.
Zij hadden geen managelessen voor volwassenen.. wel een tweetal ponies waar ik op paste waardoor ik in de pensionklanten les kon meerijden.

De dieren kwamen alleen van het land om een lesje te lopen (en daar waren er niet eens heel veel van) en daarna gingen ze terug het land op. Je kunt je voorstellen dat ik dus om 20.00h swinters door de wei zwalkte met een zaklantaarn op zoek naar die pony.. om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de wei leeg was en ik in de volgende wei moest zoeken (werd met regelmaat verweid).. Ik moest altijd ruim op tijd komen.. want moest mijn pony vinden in het donker naar voren halen, goed poetsen (want deze pony had geen deken nodig, en vond het lekker om uitgebreid te rollen buiten)..

beesten hadden daar een prima leven.. natuurlijk waren er ook wel een aantal paarden die s avonds op stal stonden.. maar dat waren met name pensionpaarden, de dekhengsten en paar paar eigen paarden.. Rest stond lekker op het land.

overigens zie ik dat vaker op manages die ook pensionstalling bieden.. Het zijn vaak de manegepaarden/ponies die ruimte maken en lekker fulltime naar buiten gaan, omdat de box verhuurd kan worden aan een pensiongast.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:22

Dat verschilt per manege en manege-eigenaar.

Ik stond zelf op een manege, 2 verschillende, vroeger en die waren goed voor hun paarden.

Ze laten ze helpen en of opereren en gingen ermee naar Utrecht als er wat mee is en is het niet meer paardwaardig dan werd het ingeslapen en of naar de slacht gebracht en dan gingen ze altijd zelf mee en bleven erbij......afhankelijk van hoe de situatie is en per dier.

En ze waren ook eerlijk.....paarden die wat mankeren werden niet verkocht aan de mensen die er verliefd op zijn. En gezonde manegepaarden werden gerust verkocht als er een goede klik was en men er verliefd op was, die kans wilden ze de paarden ook graag geven om een eigen baasje te geven.

Ze kwamen elke dag in de zomer op het land en ze kwamen uitzichzelf graag weer naar de stallen toe als het weer tijd werd........en waren altijd rond en gezond en werden bijna allemaal erg oud en er was veel omgang tussen de paarden onderling. De manegepaarden hadden het echt niet slecht en hadden t best naar hun zin en ze krijgen altijd de tijd om te genezen en te herstellen mochten ze ziek zijn en of wat mankeren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:28

Op mijn vorige manege kwamen de paarden enkel uit de stal als er met hen gereden werd. Pensionpaarden konden wel gewoon heel de dag naar buiten en voor de manegeponys/paarden was ook ruim voldoende weide maar volgens mij was de eigenaar gewoon te lui om ze buiten te zetten. In de zomer gingen ze 3 weken dag en nacht buiten ja, omdat hij op vakantie ging. Om de simpele reden dat er dan geen stallen moeten worden uitgemest. Wij hebben daar een paard weggekocht, de manege is namelijk vorig jaar gestopt. Dat paard (tinker) had bloedworm, mok, rotstraal, mijt, etc... Dat heeft ons een hoop tijd gekost om dat er allemaal uit te krijgen en ze is nog steeds niet 100%. Ik kon daar gewoon niet tegen, ik had elke dag zin om zelf al die pony's buiten te halen maar dan ben je een hele dag bezig natuurlijk. Op de manege waar mijn paarden dus nu staan en ik zelf ook werk komen ook de manegepony's elke dag buiten! Of ze worden een keer gelongeerd, gepoetst,... en in de zomer gaan ze elke dag op de wei net als de andere paarden. Ook als de eigenaar op vakantie is worden ze gepoetst door de kinderen en buiten gehaald. Veel fijner!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:42

MoppieFilou schreef:
Bij de manege waar ik rijd hebben ze wel een grote stal en krijgen ze genoeg te eten maar bij paarden die niet overweg kunnen met andere paarden doen ze niet de moeite hen dat te leren en moeten ze maar lekker in hun eentje op de wei. En ik denk (iemand zei dat toch, ik rijd zelf pas om zeven uur als het dus al donker is id winter) dat ze in de winter niet op de wei mogen. Ik heb het maar horen zeggen hè. Dat die beesten dan bijna de hele winter in hun stal staan vind ik ook maar zielig. En wat denken jullie over de verschillende ruiters die erop rijden?

Logisch, want aan gewonde paarden hebben ze niets en voorkomen is beter dan genezen dan gaan ze maar inderdaad in hun eentje de wei op. Gebeurd ook met prive paarden die zich niet sociaal gedragen naar andere paarden toe. Het is niet anders, in de winter is het modderig en kan het gras kapotgetrapt worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:53

In sommige maneges zien de pensionpaarden er veel beter uit dan de manegepaarden.Gelukkig zijn er ook stallen waar dat verschil niet te zien is en ze er allemaal even goed uitzien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:59

Ts ik vind niet dat je slecht gehandeld hebt hoor. Ook al is het een reactie door bijv pijn oid dan hoort een paard je niet te bijten.

Verder indd wisselent per manege. De manege waar ik gereden heb oast niet meer in mijn visie (zo natuurlijk mogelijk paarden houden) maar ik vind het qua diervriendelijkheid opzich geen slechte manege. Paarden komen relatief veel buiten in kuddes.

Een andere manege waar ik gereden was echt geweldig, buiten het gebruik van hoefijzers en bitten past die heel goed in mijn visie. Paarden lopen 24/7 buiten (in paddock) met inloopstal in kudde, krijgen ruim ruwvoer. Was het niet dat die manege echt te ver is nu voor me was ik daar zeker blijven rijden (ook kleine groepen van 6 )

MelissaKB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:14

De manege waar ik eerst reed had goede ruime stallen maar geen beschikking tot weidegang (Wel op 10 minuten loop afstand). Wel waren er een paar kleine paddocks naast de stal waar de pensionpaarden in gezet konden worden door de eigenaren zelf. De paarden stonden er zelf niet zo vrolijk bij en hadden vaak last van stalbenen/ langdurige kreupelheid. In de zomervakantie was de manege gesloten en gingen alle paarden 6 weken het land op. Gelukkig gingen ze nog 1x per jaar de wei op en dit deed zo ook goed!
Onlangs dat de paarden er zelf niet zo goed bij stonden was het een hele gezellige en fijne manege. Ik ben een paar maanden geleden gestopt met lessen omdat ik de instructrice niks vond en ik hooguit 2 opmerkingen kreeg per les waar ik niks aan had.

Elke manege is verschillend. Dat heb ik zelf ook ervaren door op veel verschillende stallen te komen/ stage te lopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:27

De manège waar ik als kind reed (inmiddels meer dan 30 jaar geleden) was totaal niet paardvriendelijk, maar ik wist toen niet beter: paarden stonden in stands aangebonden, kan me niet herinneren dat ik daar ooit hooi gezien heb, dus zelfs de pensionpaarden kregen geen ruwvoer behalve stro, in de winter kwamen de dieren niet op de wei, werden voor de les wel eventjes in galop rond de piste gejaagd zodat de ruitertjes er niet zouden af stuiteren, en de manège-eigenaar was een bullebak eerste klas: heeft ooit zelfs een hindernisbalk gegooid naar een paard dat weigerde omdat ze van uitputting nog nauwelijks op haar benen kon staan.

Enkele jaren geleden ben ik een tijdje lessen gaan nemen bij een Centered Riding manege, en dat was andere koek: paarden kwamen dagelijks buiten in een Paddock Paradise, 's nachts in een propere box met voldoende voer, lesjes in groepen van max. 3 personen, de lessen waren intensiever voor de ruiters dan voor de paarden, en alle paarden hadden aangepast harnachement (sommige met bit, andere bitloos). Wou een paard niet vooruit omdat je de verkeerde hulpen gaf, dan werd het paard niet afgestraft, maar moest je het als ruiter maar juist uitvoeren. Heb dikwijls stilgestaan in de piste omdat mijn hulpen om aan te draven niet correct waren, was kwestie van te blijven oefenen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:50

Ik heb tot mijn 16e met veel plezier gereden op de manege vlakbij. Het was een fjorden manege dus met alleen maar maar fjorden een 4 á 5 shetlanders voor de kleinste
toen ik er begon stond het grootste deel nog in stands, toen waren er nog maar 9 boxen. Maar ze stonden niet veel binnen enkel tussen de lessen door, na de laatste les werden de paarden zomers naar de weide gebracht door verzorgsters en lesklanten (rijdend zonder zadel of lopend, shets altijd lopend) in de winter gingen ze in groepjes in de binnen of buitenbak of in de weitjes vlakbij de manege (en aan de stadskant van de dijk ivm hoogwater) maar door de jaren heen is er heel veel veranderd, het begon met dat paarden ineens een ander zadel kregen, allemaal van Wintec voor paarden met een moeilijke rug een ander zadel, één keer per drie maanden werden de dekjes vervangen en werden de oude gewassen en opgeborgen. paarden met een slechtpassend bit of hoofdstel kregen iets wat wel paste, het zal zeker niet allemaal nieuw geweest zijn, maar de manege bestaat al zo lang dat ze vast nog wel het één en ander hadden liggen.

Daarna gingen de mesthoop en twee stands op de schop en kwam er een mega schuur te staan, de mest hoop werd meer een mest kuil (naar beneden rijden met je kruiwagen ipv over een plankje omhoog rijden) en kwamen er 9 nieuwe boxen voor 9 paarden, daarna ging de lange achter stal op de schop (een stal met ik dacht iets van 12 stands) dat werden vier boxen. Toen ging ik weg van de manege. Daarna zijn de voorstal, de shetlander stal en de zadelkamer op de schop gegaan, daar kwamen nog eens 6 boxen en werd de shetstal anders ingericht zodat er 5 shets in paste ipv 4. Dit was vlak voordat het definitief werd dat stands niet meer gebouwd mochten worden. De shetlanders staan echt alleen maar tussen de lessen door in de stands, in de winter gaan ze snachts in de binnenbak en zomers in de weide.
Paarden krijgen (of misschien inmiddels kregen ;) ) twee keer per dag grasbrok in de winter en vier keer per dag hooi. verder was er nog wat de rest van de verzorgsters en leskinderen ze toestopte.
De lessen waren heel divers, over het algemeen gewoon dressuur zeker de gevorderden-volwassen maar er werd ook gesprongen, buiten gereden, voltige, carrousel, estafette parcoursen, ringsteken en ook praktijk-theorie lessen; hoe hoort je zadel te liggen, waarom moet de holle kant van het bit op de tong en de bolle kant naar boven, hoe zet je een hoofdstel goed in elkaar.

Als verzorgsters waren we zelf verantwoordelijk voor het mesten van de stallen, paddock, en het aanvegen van het terrein (was het een puinzooi kregen we op onze flikker := ) zelf het tuig van je paard onderhouden, paard klaar maken voor de beginners les en vanaf de les dat je zelf je paard moest opzadelen altijd een oogje in het zeil houden (Zeker als de kinderen nog wat jonger/kleiner waren)
Slingerde een x ergens een hoeven krabber en liep er voorbij zonder het op te ruimen en een instructrice of de manege eigenaresse zag dit, nou berg je maar := die dreigden altijd dat je met je blote voet op een hoeven krabber te laten staan of jij die nu had laten slingeren of niet :')
Goeie tijd

Maar op mijn oude manege is de kwaliteit van de paarden echt onwijs vooruit gegaan, helaas zijn er al veel naar andere maneges gegaan omdat ze op 'echte paarden' wouden rijden of noem maar een rijden of ze zij gestopt met lessen op de manege (waaronder ik dus) voor zover ik weet rijd er bijna niemand meer waar ik vroeger mee ben begonnen.

SaphiraX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:09

Dit hangt inderdaad echt van de stal af. Op mijn oude maneges stonden de paarden de hele dag door in een stalletje. Kwamen er uit om te lessen. Stonden 10 min in een gang en hobbelde dan een uur lang in een bak rond. Echt maar buiten enzo gingen ze niet.. nu rijd ik op een stal waar de lessen sowieso altijd buiten zijn (we hebben alleen een buitenbak, het is heel erg klein). En met slecht weer gaan we naar een binnenbak in de buurt (bij die stal hebben we een soort lidmaatschap). De paarden worden iedere dag lekker los gegooid. In de zomer staan ze dag en nacht als een kudde buiten. De fjorden staan altijd buiten. Dus ja, het ligt echt puur aan de stal zelf.