Thesis schreef:Een manege die ik ken... heeft nog wel wat verbeterpuntjes. Ze doen het niet slecht maar het kán beter
Paarden komen enkel in de zomer buiten, in de wei. Nu in de winter komen ze niet meer buiten maar worden ze een paar keer per week, los gezet in de bak. En dan alleen 's ochtends.
Zadels passen niet altijd goed, veel zadels worden ook voor meerdere paarden gebruikt.
De stallen zijn wel erg vies. Die worden maar 1x per week uitgemest, en dat terwijl ze nu dus erg veel binnen staan.
Tandarts komt haast nooit op controle, enkel als het echt nodig is. Dierenarts? Ze dokteren liever eerst zelf aan voordat ze bellen. De hoefsmid, die komt 3 a 4 keer per jaar ongeveer.
Ze lopen 1 - 2x per dag. En als ze te vaak kreupel zijn worden ze verkocht of afgemaakt want ja, ze moeten toch geld inbrengen he.
Wat ook iets beter kan worden geregeld is het poets beleid. Van een aantal paarden worden de plekken van zadel, hoofdstel niet geborsteld en de hoeven niet uit ge krabt, omdat de persoon in kwestie dat dan niet durft.
Heb ook al gezien dat een werknemer van de manege, iemand moest helpen met opzadelen. Die gooide er een hoofdstel op, zadel op en rijden maar. Niets geen verzorging. Dat vond ik niet kunnen. Iemand die er werkt en tevens ook les geeft, hoort wel het goede voorbeeld te geven.
Verder worden de paarden goed verzorgt hoor. Genoeg voer, op en af gezadeld door de les klant zelf enzo. Ze doen hun best... maar er zijn verbeterpunten
Groetjes
T
Maar je zegt dat ze het niet slecht doen? Alle punten die jij opnoemt vind ik toch wel schokbarend slecht. Terwijl de punten die jij noemt toch wel prioriteit nummero 1 heeft wat betreft t welzijn voor een werkpaard.....
Hoe vaak de tandarts, smid en de DA komt zou ik niet weten. De enige keer dat ik een DA had gezien was toen een paard koliek kreeg, maar ik snap dat entingen, controles en bekappen etc. handiger zijn om te doen op de momenten dat er niet zo veel kinderen zijn.
) twee keer per dag grasbrok in de winter en vier keer per dag hooi. verder was er nog wat de rest van de verzorgsters en leskinderen ze toestopte.
) zelf het tuig van je paard onderhouden, paard klaar maken voor de beginners les en vanaf de les dat je zelf je paard moest opzadelen altijd een oogje in het zeil houden (Zeker als de kinderen nog wat jonger/kleiner waren)