Volg je paard, 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:41

Ik wil ook graag mee doen, echt een leuk idee :)

Ik heb een AV van nu bijna 5 jaar oud die nu in training staat op een endurance stal. Zelf studeer ik diergeneeskunde in België dus ik zie hem maar 1x per week. En heel af en toe ook een keer niet.
We hebben het jaar afgesloten met een eerste stukje samen rijden, hij vind alles eng maar we hebben een stukje gestapt en met de trainster draaft hij ook stukjes.

Vorige week waaide het te hard en hebben we een klein stukje bij stal getraind in de wind en langs het verkeer. Dat gaat heel redelijk.

Doelen voor januari zijn:
- nog een keer naar de duinen gaan
- een keer het strand op (niet per se met mij maar met trainstwr)

Doelen voor 2017 in het algemeen zijn:
- een paard dat goed te rijden is in stap draf en galop
- een keer op wedstrijd gaan
- dat hij ook door andere te rijden is (hij blijft dan op de trainingsstal en wordt dan door anderen van het team gereden)
- dat iedereen zijn hoeven kan uitkramen

Er komen vast nog wel meer doelen bij maar voor nu is het dit :)

Afbeelding
Dit is Bayard, 2 weken terug. Wat aan de magere kant want hij is flink aan het groeien. Hij meet nu meer dan 1,56m maar elke keer dat we met de meetstok aankomen zakt hij door zn voeten x)

Afbeelding
Bayard en ik in de duinen 29 december 2016.
Laatst bijgewerkt door corrina1994 op 09-01-17 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:42

Ik had voor deze maand het doel om meer te werken aan de galop. En ik moet zeggen dat ik nu eindelijk een manier gevonden heb om haar galop makkelijker en beter te maken. Met dubbele longeerlijnen!! En ze doet het zo enorm goed! Ze vindt het enorm leuk en ik hoop dat ik dit kan blijven doen de aankomende maand en de galop hier dan straks ook onder het zadel mee verbeterd! Zal kijken of ik deze week eens een filmpje kan maken :)

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:21

DreamGuide schreef:
Ik had als extra doel voor deze maand ingesteld om te oefenen met trailerladen. Was er vorige keer met wedstrijd een uur en een kwartier mee bezig en dat kan natuurlijk niet.

Doel bereikt:
Ik kan haar nu gewoon op de laadklep loslaten en dan loopt ze er zelf in. :D

Wat super tof dat het gelukt is!!!
Zou ik mogen vragen hoe je hiermee aan de slag bent gegaan? Heb je er iemand bij gehaalt? Waar ben je begonnen?
Zelf heb ik een paard dat heel moeilijk te laden is en ben ook opzoek naar mogelijkheden om hem rustig en veilig de trailer op te krijgen.

Evelien__

Re: Volg je paard, 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 07:49

Ik doe ook graag mee!
Mijn naam is Evelien, en ik ben in het bezit van een prachtige BWP merrie die eind april uitgerekend is van haar eerste veulentje.

Doel: na het veulen het rijden weer oppakken en serieuzer gaan doortrainen

Afbeelding

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:40

Nieuw doel voor m'n jonkie: fatsoenlijk mee op de trailer naar de DA volgende week. Ben benieuwd :P

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:54

Het gaat hier al goed! Ik heb mijn eerste rechtricht/kaptoom les gehad, maar Nick blijkt helemaal niet zo scheef en onsoepel als ik dacht! Hij vond het wel erg intensief, na 20 minuutjes was hij mentaal uitgeput.
Na mijn examens ga ik mij richten op zijn conditie en hopelijk wekelijks een lange buitenrit maken. Ook is mijn doel voor januari behaald, zn benen zijn kaal. Volgend jaar laat ik zn benen er volledig aan. Hij vindt het vreselijk om dat apparaat op zn benen te hebben.

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:02

Oeh mag ik ook meedoen met mijn VP? :D

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:57

Doelen voor januari - februari - maart

- 2,5 km aan de fiets (stap draf)
- 2,5 km aan de fiets (stap draf galop)
- 5 km aan de fiets (stap draf)
- 5 km aan de fiets stap draf galop)
- 6,5 km aan de fiets stap draf
- lange lijnen weer opgepakken
- beide handen zonder problemen op het goede been aangaloperen
- 19 januari dierenarts en gebit na laten kijken
- op het blok staan
- op het blok jambette
- touw halster kopen en begin maken met Agility
- nieuwe binnenband voor de sulky halen'
- haken kopen om een zweng te maken voor de slee en de sleep
- floor de paddock laten slepen

Deze maand tot zover
het gaat super goed met hem! hij zit super in zijn vacht is vrolijk en wilt graag werken, we zijn van een ongebroken trens terug gegaan aar een gebroken trens en hij heeft zijn tong niet meer over het bit gegooid. omdat het een jaar geleden is dat hij is nagekeken wil ik het toch laten doen.

Aan de fiets stappen en draven vind hij ontzettend leuk, hoe hard hoe beter. we zijn vooral aan overgangen op commando aan het werken en dat hij netjes naast de fiets blijft en niet erachter gaat lopen.

Inmiddels floor aan het over wennen op de metazoa, hij vind het niet zo heel lekker maar eet het wel. Nu deden de winkels die bij mij in de buurt Metazoa leveren heel lastig, dus heel misschien ga ik de metazoa niet doorzetten (ondanks dat hij het er goed op doet) en hem op Subli mineralenbikkels zetten.

Inmiddels een heel klein singeltje gekocht(35 cm van barefoot), superfijn! want ik heb dus maar één passende die aan de grote kant was voor zijn longeersingel

Ons trainingsschema van deze week
Ma - longeren met touwtje
Di - Lange lijnen *focus op overgangen en actief met die achterhand
Woe - Longeren door de hele bak aan de dubbele longe
Do - doet zijn verzorgster hem
Vrij - Vrij (tenzij hij donderdag vrij is geweest dan wat grondwerk)
za - doet zijn verzorgster hem
zo - doet zijn verzorgster hem

Volgende week
Ma - longeren aan de dubele longe
Di - mee aan de fiets
Woe - lange lijnen
Do - dierenarts dus vrij
Vrij - vrij
Za - wat grondwerk of wandelen maar niet te hard werken, hangt ook af van zijn ent reacties
Zo - evt aan halstertje longeren

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:30

Mooi overzicht lilian! Ik zie dat je een touwhalster wil kopen, met een beetje mazzel kun je deze winnen. Er loopt namelijk momenteel een winactie voor een tegoedbon van 10 euro te besteden bij LoveLance touwhalsters :)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:40

Wat leuk om van iedereen de doelen te lezen en zelfs al updates! Een aantal zijn ook al flink op weg zeg! Super!!

Hoe is het bij jou gegaan Suikermeisje?

Ook Anouar en ik zijn goed bezig met onze doelen:

- Na de behandeling van de osteopaat afgelopen 27 december de training d.m.v. longeren weer rustig oppakken: Inmiddels 7x gelongeerd en een grote verbetering zichtbaar *\o/* Natuurlijk ook veel vrije dagen gehad om zijn lichaam goed de tijd te geven om te herstellen en onbedoelde vrije dagen door de vorst en neerslag. In totaal sinds 27 december 8 vrije dagen :brr:

- Aan de hand mee kunnen draven: Vandaag geoefend, ging best goed! Hij blijft wat achter mij draven, dus we gaan nog oefenen om naast mij te draven :)

- Nog eenmaal met de trailer naar een andere locatie en daar rustig met hem aan de hand aan het werk: Helaas is de afspraak 3x verzet.. uiteindelijk naar vandaag, maar vanwege de voorspelde storm heb ik er zelf voor gekozen het niet door laten gaan. 'Helaas' is het hier de hele dag al fantastisch, zonnig weer :') Anouar was vandaag wel heel schrikkerig, dus wie weet is het wel beter zo :j

- Oefenen met balkjes (aan de hand): Vandaag gedaan! Hij deed dit heel braaf! Geoefend met draven tussen 2 balkjes door, 1 pasje schakelen naar links en rechts boven een balkje, achterwaarts tussen de 2 balkjes door en 2x met zijn billen voor de balkjes 'geparkeerd' zodat hij er daarna achterwaarts tussendoor kon, topper!!

- Minimaal 2x, liefst 4x onder het zadel kunnen rijden in de bak: De teller staat nu op 1x: 8 januari. Ik was zo enthousiast dat ik er een topic over gemaakt heb: [RIJ-ITP] Arabisch Volbloed Anouar (4) onder het zadel
Hopelijk snel weer!!

- 21 januari clinic in hand trail: Volgende week!!! 8-)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:20

AdemoJoey is goed op weg!! Leuk foto topic was dat ook :j

woepsie90 schreef:
Ik doe ook mee! Heb ook een volg topic maar dit motiveert me denk ik meer :+

Dit is ons afgelopen lastige jaar:
[EJL-ITP] Een (half) jaar Harvey & Me!

- Mijn 2017 doelen: bitloos en boomloos netjes alle gangen in de bak kunnen rijden, ons eerste echte buitenrit maken, nekspieren opbouwen, vrijheidsdressuur en leren werken met lange lijnen
- Mijn januari doel: beginnen met ons eerste vrijheidsdressuur truukje en settelen op onze nieuwe stal (inloopstal met 24/7 weidegang)

[ [url=m/bBExkl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou, januari gaat lekker! Truukje oefenen nog niet aan toegekomen want ik was goed ziek, sinds deze week gaat het pas wat beter. En nu heeft hij een hoefzweer en loopt zowat op drie benen! Het doet 'm heel erg zeer maar dierenarts is gisteren geweest dus 'behandeling' is begonnen. Hoefzweer vergt veel tijd en geduld helaas.

Tussen ziekte en hoefzweer wilde ik ons nieuwe terrein verkennen dus gingen we uit zijn weide en op onderzoek uit. Dit verliep niet zo goed, hij bleef liever bij zijn maatje dus ging hinniken en was heel onrustig. Drie dagen lang heb ik hem heel vaak in en uit de wei gedaan en steeds ietsje verder. Wat prima ging totdat hij niet rad liep en dit een hoefzweer bleek...

Dus :+

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:50

Wat een enorm leuk topic ! Wij doen ook mee ! Hebben geen haast verder maar altijd leuk doelen te stellen en dan eens te kijken hoe ver we komen, ik zal ons eerst eventjes voorstellen.
Ik ben Ilona en op de foto zie je mijn paard Dæll van nu 7 jaar ( spreek je ongeveer uit als Daitul) Zoals de aparte naam al doet vermoeden een IJslander. Ik heb hem vanaf 27 augustus in mijn bezit en heb hem toen eerst twee maanden gegeven om tot rust te komen hij was namelijk nog nooit weggeweest van waar hij geboren was. En heb hier ook voor gekozen omdat hij redelijk laat gecastereerd is en vanwegen zijn slanke bouw ook laat ingereden. Helaas werd de niet rij periode wat langer we hadden namelijk wat zadel struggels en de bak was toen nog erg zwaar. Met tijdelijk zadels een paar korte buitenritjes gemaakt maar verder niet veel meer.
Inmiddels hebben we eindelijk een fijn zadeltje en kunnen we dus beginnen met spiertjes etc trainen! We lopen tegen dingen aan die hij moeilijk vind en die dingen zal ik dus proberen in kleinere doelen in te richten. We hebben er zin in en laat het echte rijden maar beginnen.

Afbeelding
(ps: ja hij heeft het touw vast.. we houden elkaar vast als we wandelen hahaha )

Hierbij onze doelen:

-Keertje een laag hindernisje nemen.
-Regelmatiger tempo in stap.
-Balans in zijn geheel.
-Stuur issues op linkerkant verminderen.
-Rechter worden.
-Stukjes galop mee pakken.
-Laten wennen aan groepen paarden die langs de weg in de wei staan ( hij is nergens bang voor maar word enorm gespannen als er paarden in een kudden op een weiland vlakbij staan, als ze in een bak staan en rennen etc is er niks aan de hand dus is denk ik angst dat hij aangevallen word ofzo)
-Vrijheids dressuur truukjes uitbreiden.
-1x Minimaal met de trailer ergens heen.
- Ritten van 10km of meer maken buiten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:50

Ademojoey: gaat lekker zo te lezen. Top! Ik ga aankomende woensdag pas op pad. Ga morgen wel even oefenen en rondje van 3km rijden met hem. Weet ik hoe die reageert.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:09

Mag ik me ook nog melden? Ik rijd sinds mei 2015 een leuke kleine pony bij, maar qua rijden wil het niet zo vlotten. Het lijkt me erg leuk om het hier een beetje bij te houden en om andermans doelen/vooruitgang te lezen!
Pony in kwestie: merrie (erg merrie :Y)), 8 jaar, 1.40 hoog. Lief en gevoelig, vind bakwerk nog niet geweldig (ze heeft een lang verleden met slecht passende zadels), maar als ik merk dat ik echt goed rij, dat ze heel makkelijk ontspant en nageeft. Haar oortjes gaan dan ipv plat naar achter, lekker naar voren. Dus dat is een goed teken!

Doelen voor januari:
- galop aanspringen zonder bokken
- een betere aanleuning krijgen
- impuls verbeteren
- ontspanning, rust en fijn rijden!

Jaardoelen:
- stap, draf en galop in een goede aanleuning rijden (zonder spanning!)
- een fatsoenlijke L1 proef kunnen rijden
- alleen op buitenrit kunnen
- een keer bitloos proberen
- met dubbele longe kunnen longeren
- ...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:19

Leuk topic! Ik kom mij hier ook melden met Elano. :D

Elano heb ik nog maar kort, sinds 26-11-2016 is hij van mij. Hij is een Irish Cob en nu nog hengst. HIj wordt 5 april 2 jaar oud.
Hij is mijn eerste eigen paard, hiervoor verzorg paarden en pony's gehad, waaronder een veulen mini appaloosa. Wat een geweldig ding was dat zeg! Vond het ook geweldig om te zien hoe ze gegroeid was, helaas is ze op 1 jarige leeftijd verkocht en geen idee waar ze nu is..

Doelen/dingen die ik dit jaar wil doen:
-Fotoshoot op het strand tijdens zonsondergang.
-In de zomer wil ik met hem gaan zwemmen in de zee!
-Heel veel wandelen, wordt ie lekker mak van.
-Af en toe ijsje halen tijdens het wandelen. :9
-Eenden training. Hij is blijkbaar bang voor eenden. Moet alleen bedenken hoe ik dat ooit zal moeten doen.
-Wanneer hij heel goed luisterd naar de hulpen (ho, rustig, stap, draf, links en rechts) wil ik beginnen met fietsen. Uiteraard beginnen vanuit stap.
-Af en toe wat meenemen voor schriktraining.
-Veel aanraken van het lichaam.. Mond open, hoeven optillen, staart optillen, noem het maar op.

En wie weet komen er in de tijd wel meer doelen. Met Elano ga ik dus een hoop beleven, leren en vooral plezier maken! :D

Deze maand:
Hij moet even beter worden, maar hij is al goed op weg. Hij is nu blijkbaar aan het wisselen. Als ie beter is wil ik zijn super coole halster passen. Heb een leren halster besteld en geverfd. Maar moet even kijken of hij hem past, ben bang dat ie nog te groot is.. Voor mezelf als verjaardagscadeau (24 jan jarig) gegeven. :D
En naar een snackbar of iets om een patatje te halen. Voor mij, niet voor hem natuurlijk. Of iets anders lekkers, leert hij ook wachten tijdens het wandelen en je kan ze niet mak genoeg krijgen. En als we er toch langs lopen, waarom niet? :))

Foto van de knappe vent:
Afbeelding

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:49

Dank jullie wel Woepsie90 en Suikermeisje! Hopelijk knapt jouw paardje snel op Woepsie90, heel naar zo'n hoefzweer. . Klinkt ook wel alsof je even je handen vol hebt aan hem :+ Hopelijk went hij snel aan zijn nieuwe plekje!

En ik had inderdaad over 'volgende week' heen gelezen Suikermeisje 'oeps' Succes morgen met oefenen!

Puppy1128, gefeliciteerd met jouw paardje! Jullie hebben leuke doelen!

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:52

Oke ik doe ook mee met mijn Verzorgpony simba <3
Doelen voor 2017
-zwemmen in de zomer
- hem minder bang maken voor tractors
-fotos laten maken van kns <3
- wat meer dressuurachtige dingen doen
- touch aanleren, ook op een afstand, misschien uit kunnen breien naar pak :') :')
-een begin maken met liggen
-zn dikke buik eraf
Doelen 1-2017
-lekker gaan fietsen met m
- SPaanse pas afsluiten
Afbeelding

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:49

Vandaag m'n jonkie op de trailer gehad. Klein stukje gereden en het ging super. Hij liep er zo op. Even brokjes gegeven en vervolgens een klein stukje gereden. Toen weer thuis en eruit. Fijne ervaring voor m'n smurf.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:59

Wow wat een boel nieuwe mensen! Gezellig! En wat een mooie vooruitgangen (en voor de nieuwe mensen: doelen)!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:18

Wat fijn Suikermeisje! ! Dat geeft vertrouwen voor jullie trip naar de dierenarts! Succes! !

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:01

Leuk topic! Ik doe mee!
Even voorstellen: sinds 3 januari 2017 ben ik in het bezit van deze knappe 3-jarige (in mei 4) dame Iessada. Ze is een KWPN merrie van Valdez en Rhodium en momenteel 1.72m hoog, maar zal wellicht nog ietsjes groeien. Ze is enkele maanden geleden zadelmak gemaakt bij de vorige eigenaars en is in december op een dressuurstal terecht gekomen voor haar door te rijden en te klaar te maken voor verkoop. Onder het zadel kan ze dus best al veel voor haar leeftijd, daarom had ik graag een stapje terug met haar willen gaan, maar kijk het nu eventjes aan want ze pakt alles zodanig snel op en ze is zo werkwillig dat een stapje terug gaan moeilijk is met haar :') Momenteel rijden en/of longeren we 3 à 4 keer per week gedurende een halfuurtje, buiten dat doe ik ook grondwerk en schriktraining met haar.

Mijn doelen voor 2017:
- B-debuut maken in dressuur, waarschijnlijk tegen de zomer pas
- Veeeeel buitenritjes maken
- De tijd nemen om elkaar te leren kennen
- Fotoshoot doen

Niet echt spectaculair veel doelen, maar wil ook niet te snel te veel van haar vragen. Het voornaamste is dat we elkaar nu eerst leren kennen op fijne manier.

Doelen voor januari/februari:
- Cavaletti's lopen, eerst aan de hand
- Clubtraining meerijden

Afbeelding
Afbeelding

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:46

Wat een prachtig paard Snollygoster! Gefeliciteerd met jouw aanwinst! Lekker rustig aan elkaar leren kennen is een mooi doel :j

Anouar en ik hebben vandaag voor de 2e keer deze maand gereden (doel behaald! :D ). Vanwege de zware bak hebben we alleen gestapt. Dat was geen punt, want ik had nog wat oefeningen die ik wilde gaan doen zoals volgen van teugeldruk (links, rechts en omlaag), de ho en achterwaarts. Ik rijd Anouar normaal op beenhulpen en gewicht, maar ik vind het ook belangrijk dat hij teugelhulpen snapt. Mocht hij eens op de kletter gaan, dan kan ik hem op een kleine cirkel zetten zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit doordat hij niet snapt waarom ik dan mijn teugels gebruik :) Uiteraard doe ik dit wel op een rustige, ontspannen manier :) Hij deed het heel goed! Volgende week zondag hoop ik dit weer te kunnen oefenen om het zo rustig aan te bevestigen :)

Ennnnn ik heb zojuist met een stalgenootje afgesproken om 27 en 28 januari aan de longeerlijn onze eerste galop te gaan doen :):) Het plan was eigenlijk om dit in de week van 20 februari te gaan doen, maar ik denk dat hij er wel klaar voor is :) Hopelijk laat de bak en ook het weer het toe!

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:23

Vandaag heb ik met sim gesleed. Niet opgeschrijven als doel maar stiekem wou ik dit toch wel heel graag <3 Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:27

Gaaf!

Als ik hier zou willen sleeën moet ik eerst even een aantal jaar wachten.. En vervolgens wachten tot er sneeuw komt. :')

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:01

Mooi paard SNollygoster!

Hopelijk ligt de bak er goed bij tegen die tijd zodat je die galop kunt doen :)

En wat gaaf dat sleeen, lijkt me ook leuk om ooit nog met mijn paard te doen.