Stelling 2.0

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 12:16

madhatter schreef:
M_D_H schreef:
Ja, wij willen graag denken dat paarden onze vrienden zijn, maar op de eerste plaats zijn wij leiders...

Pff, wij leiders? Wie heeft ooit bedacht dat wij de baas van dieren zijn? Paarden zijn wild en wij hebben ze zo uit de natuur geplukt en ons eigendom gemaakt. Helaas vind ik echt dat het niet zo werkt: Ja een paard moet luisteren, maar ik wil dat hij luistert met plezier. Te vergelijken met school: De leraren zijn de 'leiders' zoals jij het verwoord, maar ze gaan mij niet slaan als ik hun sla: Omdat zij mij niet op de wereld hebben gezet, menselijk zijn en het niet kunnen maken, ik maak een fout en hun zijn de slimste hier NIET. op in te gaan: Doet een paard iets fout? Niets doen, misschien even met stem waarschuwen, doet een paard iets goed? Belonen!!! Niet: Doet een paard iets fout: Straffen, doet een paard iets goed: Niks.

Dit is mijn rijstijl, en heb niet zo heel veel tegen mensen die hun paard wel straffen: Eigen keuze! /3 :j

Hè... euhm een paard is een beest een leraar een mens, La mijn hond mij bijt grijp ik haar aan het nekvel

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:11

Die reacties hier! _O- Het paard mag niet zeiken, het mag niet dit en het mag niet dat. Ten eerste het paard heeft niet gekozen voor jou. En ik vind het bijna walgelijk dat mensen zich belangrijker voelen als dieren dat terzijde. Als je paard kon kiezen zou hij liever met kuddegenoten op een landje staan waar ze zich kunnen volvreten en kunnen spelen.

Opzadelen en rijden vind deze niet leuk zo te horen dat kan aan van alles liggen, tuig, gebit, etc. Een paard bijt inderdaad niets voor niets, jij koos voor het paard dus dan vind ik dat de verantwoording ook bij jou ligt om te onderzoeken wat er mis is dan, zodat jij je paard zo comfortabel mogelijk kan maken, dan kan het paard pas plezier ondervinden aan het rijden. Jij gaat toch ook niet 7 km lopen met schoenen maat 33 terwijl je maat 36 hebt? :')

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:25

TS, bijt hij gericht naar jou of naar het zadel of?

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 17:26

Kim_W schreef:

Hij hapt naar mijn arm. Dat gedrag negeer ik altijd, maar Als ze geen aandacht van mij krijgt bijt ze me vervolgens in min arm
Niet persé erg hard maar ze doet het wel, soms zet ik mijn andere pony( leila, tinker) erbij dan is ze rustig, maar dat kan ik leila ook niet aandoen, de hele tijd in de kou niks doen .

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:33

Dublinlove8 schreef:
Kim_W schreef:

Hij hapt naar mijn arm. Dat gedrag negeer ik altijd, maar als ze geen aandacht van mij krijgt bijt ze me vervolgens in min arm
Niet persé erg hard maar ze doet het wel, soms zet ik mijn andere pony( leila, tinker) erbij dan is ze rustig, maar dat kan ik leila ook niet aandoen, de hele tijd in de kou niks doen .

En wanneer bijt hij? Tijdens aansingelen of het zadel op zijn rug hebben of iets anders?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:37

M_D_H schreef:
madhatter schreef:
Een paard bijt niet omdat hij het leuk vind. Als een paard bijt heeft hij of bijv pijn, dus sluit dat dan alsjeblieft eerst uit. En ja, ik moet toegeven. Ik heb heus vaker een paard zonder na te denken een tik gegeven. Maar na een tijdje besefde ik dat het helemaal niet hielp. Nu geef ik waarschuwend een vinger omhoog en maak ik zo'n 'Eee!' geluid, schrikt het paard al genoeg van.

Laten we het dan anders stellen.
Een paard bijt of schopt jou. Jij gaat eerst goed uitzoeken of het paard wat heeft.
Je haalt een dierenarts, fysio, osteo, hoefsmid etc etc er bij.
Aangezien niet iedereen op dezelfde dag kan zit hier wat tijd tussen.
Ondertussen blijft het paard bijten of schoppen.
Jij blijft die negeren want je weet nog niet of het paard pijn of ongemak heeft.
Dan komt de conclusie... je paard heeft geen ongemak.
Ondertussen zit je met een onopgevoed dier van tussen de 400 a 600 kilo die geleerd heeft dat het gewoon van zich af mag bijten of schoppen want dat gedrag wordt toch genegeerd?
Wat doe je dan?

Mijn paard accepteerde het ook niet dat een paard naar hem beet omdat hij pijn had. Als paarden dit onderling niet accepteren, waarom moet ik dit dan wel doen?
Mijn paard schopte gewoon van zich af en hard ook. Mijn tik of schop komt nooit zo hard aan als dat ze dat onderling doen, maar het geeft wel het juiste signaal aan: ongewenst gedrag wordt niet getolereerd!

Oke, misschien heb k het fout verteld of te overdreven, maar ja, dan krijg hij of zij een tik: Aangezien ik weet dat het pijn uitgesloten is. Nu is ze flink geschrokken en dat is genoeg: Gaat hij nog door? Ik vind bijten of trappen bij een paard niet normaal? Dan moet er toch IETS zijn... Als het de valsheid is, en het geen jong dier is ben ik weg. Een goed paard gaat niet uit wreed je trappen bijv?

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:39

madhatter schreef:
Slaan? Gek geworden ben je dan.
Paard kan pijn hebben, zelf meegemaakt op manege: Paard bokte steigerde en beet. Bleek vreselijke pijn te hebben en is daarbij ook heel erg geslagen omdat ze dachten dat ze vals was ofzo.

Eerst checken,en dan je boze kant erbij halen. Het belangrijkste wat je nodig hebt voor paardrijden is geduld.

Slaan doe je niet, het is niet een ding, het leeft. Als een vriendin van mij mij bijt ga ik ook niet terug meppen.

Sorry, maar een paard dat niet luistert naar de kuddeleider, die krijgt ook een trap. En alsnog gaan die 9/10 keer prima samen. Dat jij ze dan een corrigerende tik geeft doet ze niet meer dan dat.

xMalibu

Re: Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:10

Als mijn paard mij bijt krijgt hij toch echt een klap hoor. En ja, natuurlijk ga ik dan ook kijken of er lichamelijk ongemak is dus zadel wordt gecheckt, fysio komt langs etc. Maar als hij mij bijt kan die gewoon een klap krijgen hoor, dat gedrag hoef ik echt niet te accepteren en als hij een vrij paard was zou hij regelmatig trappen krijgen die een stuk harder zijn dan die tik van mij.

TS ik zou iig even kijken of het bijten minder wordt als je bijvoorbeeld rustiger aansingelt. Ik zou ook het zadel laten checken en als het probleem aanhoudt de rug laten checken door een fysio of dierenarts. Heeft ze dit trouwens altijd gedaan of is dit iets wat ineens kwam?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:21

Irisjeeh1999 schreef:
madhatter schreef:
Slaan? Gek geworden ben je dan.
Paard kan pijn hebben, zelf meegemaakt op manege: Paard bokte steigerde en beet. Bleek vreselijke pijn te hebben en is daarbij ook heel erg geslagen omdat ze dachten dat ze vals was ofzo.

Eerst checken,en dan je boze kant erbij halen. Het belangrijkste wat je nodig hebt voor paardrijden is geduld.

Slaan doe je niet, het is niet een ding, het leeft. Als een vriendin van mij mij bijt ga ik ook niet terug meppen.

Sorry, maar een paard dat niet luistert naar de kuddeleider, die krijgt ook een trap. En alsnog gaan die 9/10 keer prima samen. Dat jij ze dan een corrigerende tik geeft doet ze niet meer dan dat.

Kijk je ook de berichten die ik daarna heb gestuurd? :D

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:21

Mijn ovevrbodige smiley gebruik gebruik ik zodat ik niet gemeen overkom! :p

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:41

@madhatter (ging iets fout met quoten, idk)

Ja zeker, maar nog steeds snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Zoals eerder al benonemt is is het op het moment zelf wel slim om een corrigerende tik te geven (geen dikke knal dus!) zodat het paard wel weet waar de grens is. Als jij je grenzen niet aangeeft denkt het namelijk dat het de baas is en dan word het gevaarlijk voor jou. Uiteraard kijk je wat er mis is, maar als het dier bijt moet je het wel terecht wijzen. Een kind kreeg eerder ook een klap op de billen als het ongehoorzaam was en nog steeds worden ze dan terecht gewezen. Want er zijn grenzen.
Ik ben het er mee eens dat je altijd moet onderzoeken of het dier geen pijn/ongemakken heeft. Want ook dat is je verantwoordlijkheid als je er voor zorgt en mee rijd.

edit:typfout

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:59

Ja, zoals ik in laatste bericht al zei: Ik heb t fout gezegd en geef zelf ook wel een tik, dat komt gewoon omdat ik dan echt boos ben.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 22:23

Kim_W schreef:

Hij hapt naar mijn arm. Dat gedrag negeer ik altijd, maar als ze geen aandacht van mij krijgt bijt ze me vervolgens in min arm
Niet persé erg hard maar ze doet het wel, soms zet ik mijn andere pony( leila, tinker) erbij dan is ze rustig, maar dat kan ik leila ook niet aandoen, de hele tijd in de kou niks doen .[/quote]

En wanneer bijt hij? Tijdens aansingelen of het zadel op zijn rug hebben of iets anders?[/quote]
Gewoon als ik hem aan niet poetsen ben

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:24

Dublinlove8 schreef:
Kim_W schreef:

En wanneer bijt hij? Tijdens aansingelen of het zadel op zijn rug hebben of iets anders?[/quote]
Gewoon als ik hem aan niet poetsen ben[/quote]

Heb je gewoon goede borstels? Borstel je niet vervelend, tegen zijn haren in etc.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:28

Mijn eerste reactie zou ook zijn een tik geven.
Mocht het vaker voorkomen is het inderdaad een goed idee om uit te zoeken waar het vandaan komt. Is het altijd alleen met het er opleggen van het zadel, met het aansingelen etc. Zo ja zou je naar het zadel kunnen kijken, een fysio erbij halen oid zoals andere bokkers ook aanraden.
Het kan natuurlijk ook gewoon vervelend gedrag zijn. Maar voor je dit aan gaat pakken zou ik eerst al het medische uitsluiten! Vaak is het niet voor niets dat een paard bijt!

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 22:28

Kim_W schreef:

Niet persé erg hard maar ze doet het wel, soms zet ik mijn andere pony( leila, tinker) erbij dan is ze rustig, maar dat kan ik leila ook niet aandoen, de hele tijd in de kou niks doen .[/quote]

Gewoon als ik hem aan niet poetsen ben[/quote]

Heb je gewoon goede borstels? Borstel je niet vervelend, tegen zijn haren in etc.[/quote
Nee! Ik Let wel op hoor! (Niet kattig bedoeld hoor! ) ik vind het het belangrijkst dat een paard poetsen fijn vind.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:00

Ik kende ook een pony die hapte tijdens het poetsen. Wat bleek? De pony was slechtziend maar het was niet zichtbaar als bijvoorbeeld bij blindheid. De pony schrok dus bij ietwat onverwachtste bewegingen. Je moest dus alles rustig doen en tegen hem blijven praten.

Misschien is die van jou ook wel slechtziend?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:10

Britt_Sisi schreef:
Mijn eerste reactie zou ook zijn een tik geven.
Mocht het vaker voorkomen is het inderdaad een goed idee om uit te zoeken waar het vandaan komt. Is het altijd alleen met het er opleggen van het zadel, met het aansingelen etc. Zo ja zou je naar het zadel kunnen kijken, een fysio erbij halen oid zoals andere bokkers ook aanraden.
Het kan natuurlijk ook gewoon vervelend gedrag zijn. Maar voor je dit aan gaat pakken zou ik eerst al het medische uitsluiten! Vaak is het niet voor niets dat een paard bijt!

Oké eindelijk, deze reactie snap ik en hier ben ik het mee eens. Ik kwam niet goed uit mijn woorden, sorry daarvoor, maar ook ik geef een tik. Bijten vind ik niet normaal. En ook daarom vind ik het vreemd als het paard het vaker doet. Dus ga ik geen klappen geven: stel het paard heeeft pijn ?!

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 13:01

Janneke2 schreef:
Accoord- er zijn idd dieren die nul signalen afgeven.

Maar een mens die rimpels bij de neus, wit rond ogen en zelfs platte oren negeert, vertoont zelf ongewenst gedrag.

(Ooit deed ik wel een kwartier over het opzadelen bij mijn schimmeltje- maar dat werd allengs korter en de "zadel dwang" verdween compleet.)

Heb.. Ik doe nu nog steeds een kwartier over het opzadelen van Noortje.
Soms nog wel langer, omdat ze bijt en trapt.

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:31

Dublinlove8 schreef:
Janneke2 schreef:
Accoord- er zijn idd dieren die nul signalen afgeven.

Maar een mens die rimpels bij de neus, wit rond ogen en zelfs platte oren negeert, vertoont zelf ongewenst gedrag.

(Ooit deed ik wel een kwartier over het opzadelen bij mijn schimmeltje- maar dat werd allengs korter en de "zadel dwang" verdween compleet.)

Als je weet dat het niet door pijn komt zou ik als ze probeert te bijten gewoon verder gaan met wat je aan het doen was. Als je dan stopt of achteruit stapt leert ze dat als ze bijt jij stopt met opzadelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:45

Dublinlove8 schreef:
Janneke2 schreef:

Mijn strategie was gericht op "voorkom pijn, angst en alle gevolgen van dien" - dat is wat tijd ""kost"".
(Vooral doorgaan ondanks bijten en trappen, ik ken de 'opvoed'gedachte, maar ik vind het zinloos. Ik wil toch niet op zo'n dier rijden.)

Concreet: na het borstelen nog een gerichte rugmassage, een zadeldek dat warmte vasthoudt er op, zachtjes de plek van de singel strelen, beetje druk geven en loslaten van druk zodra het schimmeltje ontspant.
Aangevuld met 'hoofd laag' van Linda Tellington. Dan het zadel laten zien zien, zachtjes neerleggen, goed controleren of het op de goede plek ligt. Dan "spelen" met de singel: aanleggen, als het paard ontspant los - aanleggen, op gaatje anderhalf, bij ontspannen op gaatje 1 (=los) - even de linkerschouder strechen, singel naar gaatje twee en een half- ontspannen- los = gaatje twee. Dan rechterschouder strechen. Singel nog anderhalf omhoog/ een vaster. Staart ontspannen, singel weer wat vaster; hals ontspannen singel weer 11/2 omhoog 1 vaster - etc.
Het is werk en je bent zo een kwartier verder, maar daarna rijd je lekker.

....het schimmeltje had vier jaar met een te klein zadel gelopen. |( De "zadeldwang" was dus pijn.
Eerst de fysiotherapeut, toen de zadelmaker, ondertussen een goede 'pad' - en toen dit recept.

savanja10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:06

Mischien is het beter om naar haar te kijken en je af te vragen waar komt dit gedrag van daan? Een paard doet dit namelijk niet omdat ze het leuk vind

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:50

Wat ik wel een beetje lachwekkend vind is mensen die zeggen: Negeren helpt niet, gewoon een tik. En vervolgends vertellen dat hun paard soms bijt en trapt..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:52

Volgens mij was ik diegene die zij dat negeren naar mijn mening niet helpt...
En mijn paard trapt en bijt niet... Tenminste, niet naar mensen en niet als hij in de hand is.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:52

M_D_H schreef:
Volgens mij was ik diegene die zij dat negeren naar mijn mening niet helpt...
En mijn paard trapt en bijt niet... Tenminste, niet naar mensen en niet als hij in de hand is.

Ik bedoelde niet jou. Bedoelde uberhaupt niemand specifiek in dit topicofzo.