madhatter schreef:M_D_H schreef:Ja, wij willen graag denken dat paarden onze vrienden zijn, maar op de eerste plaats zijn wij leiders...
Pff, wij leiders? Wie heeft ooit bedacht dat wij de baas van dieren zijn? Paarden zijn wild en wij hebben ze zo uit de natuur geplukt en ons eigendom gemaakt. Helaas vind ik echt dat het niet zo werkt: Ja een paard moet luisteren, maar ik wil dat hij luistert met plezier. Te vergelijken met school: De leraren zijn de 'leiders' zoals jij het verwoord, maar ze gaan mij niet slaan als ik hun sla: Omdat zij mij niet op de wereld hebben gezet, menselijk zijn en het niet kunnen maken, ik maak een fout en hun zijn de slimste hier NIET. op in te gaan: Doet een paard iets fout? Niets doen, misschien even met stem waarschuwen, doet een paard iets goed? Belonen!!! Niet: Doet een paard iets fout: Straffen, doet een paard iets goed: Niks.
Dit is mijn rijstijl, en heb niet zo heel veel tegen mensen die hun paard wel straffen: Eigen keuze!![]()
Hè... euhm een paard is een beest een leraar een mens, La mijn hond mij bijt grijp ik haar aan het nekvel

Het paard mag niet zeiken, het mag niet dit en het mag niet dat. Ten eerste het paard heeft niet gekozen voor jou. En ik vind het bijna walgelijk dat mensen zich belangrijker voelen als dieren dat terzijde. Als je paard kon kiezen zou hij liever met kuddegenoten op een landje staan waar ze zich kunnen volvreten en kunnen spelen.
De "zadeldwang" was dus pijn.