Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:17

Mijn pony's hebben een naam, beginnend met de letter van het jaar, en een stalnaam.

Hun namen zijn weinig spannend, Dennis, Rosy (thuis Roos of Roosje), Judith, Benno en Deedee.

Dennis heet L-Dennis van stal Pronkhof. Pas op latere leeftijd paspoort aangevraagd, fokker wel bekend maar ouders niet, toch begin letter en stalnaam achter zijn naam geplakt door het stamboek :') .

Mijn Roos zou je volledig kunnen benoemen als Rosy van Marssum, kroon prestatie elite Sport-AA. Predikaten zijn inmiddels langer dan haar naam. Maar in t land staat gewoon een dikke harige shet :+ .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:19

ik noem ze hoe het bij ze past, H-nokka noem ik gewoon spook omdat het echt een klier is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:24

Ik vraag me ook wel eens af waarom dat nodig is, ik vind er echt niks aan. Doe mij maar een naam waar je ze ook echt mee kunt roepen..

Zelfs bij knaagdieren zie ik het wel eens langskomen, daar zie ik het nu al helemaal niet van in :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:26

Ik ben het met je eens hoor, wat ik dan weer wel mooi vind is een naam die bij het land van herkomst van het ras past. Een mooie Spaanse naam voor een PRE, een Welshe naam voor een welsh bijvoorbeeld of een Noorse naam voor een Fjord. Ja dan is het ingewikkeld, maar het past wel.

Bij kruisingen ligt het anders natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:29

Lauraxnick schreef:
Mijn shetlander heet Frerik, maar dat is me veel te kakkig voor een bolletje pretvet. Z'n roepnaam is Nick :o
Onze nrps heet Rublin. Die naam vind ik wel passend, vooral als hij straks goed in z'n bespiering zit. Hier gelukkig geen last van lange moeilijke namen :+

Edit: jeetje wat een naam @Tazzey _O-

De naam is fictief om lange tenen te ontwijken :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:31

Tazzey schreef:
Ik vind die lange namen altijd een beetje... euhm... lachwekkend. Ik heb op een stal gestaan waar ze westernlessen gaven (totaal mijn ding niet) en dan liep er een beneden gemiddelde manege pony in de bak met een dekje wat 8 maten te groot is omdat de naam er niet op past anders. Sir's Redneck McHoofs Spotted Arse Wonderfully Stardust's Ginny's Aunt's Daugther Bella. _O- Dan kan ik het al niet meer serieus nemen. En als je die knol dan Bella zou noemen dan breekt de derde wereldoorlog uit omdat het een stamboek quarter is. _O- Dan kan je mij oprapen.

Als bij wedstrijd paarden de stalnaam en/of sponsor in de naam verwerkt is vind ik dat een ander verhaal maar dan niet in de B maar vanaf de subtop.

Helaas onzin..
Bij de aqha max 22 tekens, incl de spaties. Waarschijnlijk om dat soort ongein te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door troi op 04-12-16 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:31

Ik heb een draver die Anna Toscana noemt.
Anna als voornaam en Toscana van de fokker :D
Degene die verkocht is noemde Billy the Quick.

Maar bij stamboomhonden heb je soms aparte namen ook tja.
Mijn hebben normale roepnamen maar aparte kennelnamen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:45

Bij westernrassen hebben de paarden zulke rare namen omdat de stamboeken hebben bepaald dat er geen twee paarden dezelfde naam mogen hebben. Deze stamboeken hebben miljoenen geregistreerde paarden, dus het wordt steeds moeilijker om nog een unieke naam te verzinnen.
Daarnaast is het ook nog gebruikelijk om iets van de naam van vader en/of moeder in de naam te hebben zodat je aan de naam al kunt zien uit welke bloedlijn het paard komt, en voor welke discipline hij het meest geschikt zou moeten zijn.
Het aantal tekens is ook nog beperkt. Daardoor krijg je dat mensen de spaties weglaten en woorden aan elkaar gaan plakken of afkorten, waardoor de naam nog moeilijker leesbaar wordt.

Zo'n naam roept uiteraard niet makkelijk, maar er is niks aan te doen. Daarom hebben de meeste westernpaarden een stalnaam, die al dan niet is afgeleid van de officiële naam. Overigens is het niet mogelijk om op wedstrijden de roepnaam te gebruiken omdat wedstrijden vaak stamboek-gebonden zijn en je dus wel moet deelnemen met de naam die bij het stamboek bekend is.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:53

mairead schreef:
Bij de Amerikanen zie je het vaak, idd. (Bij verschillende rassen)
Zal wel iets Amerikaans zijn. :+
Maar deze paarden krijgen ook vaak een eenvoudige stalnaam. Al dan niet afgekort van hun stamboeknaam.

Bij renpaarden (Thoroughbreds) zie je ook vaak van die gekke namen voorbij komen. Levert vaak ook leuke commentaren op bij zo'n race :')
Ik moest meteen aan deze denken:
[ Video ]

Verder houd ik juist niet van die clichénamen zoals 'Starlight', 'Midnight', 'Moonlight', 'Shadow', 'Misty'... allemaal van die namen die je naar mijn idee tegenkomt in kinderseries over paarden.

Een naam moet een beetje passen bij een pony of paard.
Een Fries/Shetlander/Fjord of een ander soortige koddige pony met een hele chique dubbele Engelse naam vind ik bijvoorbeeld niks. Maar bij bijv. een Engels Volbloed zou dat mij dan weer niet storen.

Dat filmpje vind ik dan wel weer geniaal, met die namen. Ik zelf heb ook een Engels volbloed maar met een redelijk normale naam: Princess Yasmin. We noemen haar Jazz want haar volledige naam vind ik gewoon niet mooi. Op wedstrijd zag ik op de startlijsten zo vaak enorm lange namen dat alleen de paarden met een korte naam mij opvielen

Spekkie01

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:01

Sja ik zit ook in de westernrassen en heb ook al wat paarden gehad met lange namen.

HetHet is echter heel gebruikelijk ze een stalnaam te geven. Zo werd Summer Time Remedy afgekort naar Indy. Black Pearl Kid naar Cody en heb ik nu een appy merrie met de naam My French Attraction en die wordt Klaas genoemd :') .

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:06

Ik rij een trekpaard die eigenlijk Quirina heet.. dat vind ik al een te moeilijke naam.. voor mij is het gewoon Kiwi :+
Afbeelding

Dus al die andere hocus pocus namen zijn al helemaal niet voor mij weg gelegd. _O-

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:07

Hier idd ook van die rare namen, maarja heb weinig keus op wedstrijden, maar in het dagelijks leven hebben ze simpele namen. :))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:07

Yep. Hier ook een QH 'I am Mrs Peppy Pine' roepnaam Missy.
Dr dochter heet 'CM Mizzundaztood' roepnaam Toots.
Vooral die laatste wordt wel eens Duits uitgesproken, echt hilarisch :)
Is echter de titel van een song van Pink. Ik mocht echter vd AQHA geen Missundastood gebruiken dus werden het zz-ten

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:11

Ik heb drie iets te lange namen (niet zelf bedacht :P )

Appaloosa April (CCS April Duskndawn) en minipaardjes Marty (Roundtable Marty McFly) en Raven (Midzomer Highness) Ik vind het wel deftig ;) maar ze hebben roepnamen voor dagelijks gebruik :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:20

Koper schreef:
Qui que bou vind ik een geweldige vondst _/-\o_ Zo kan het toch ook? En als je een exclusieve wildkleursplashweetikwatvos hebt is Roodmeo toch ook uniek? Én makkelijk te onthouden.

Waarom nou iets in zestien boekdelen en waar een bijsluiter bij moet voor de uitspraak? Als het een welsh is en je zit in die wereld dan raak je er vast aan gewend maar voor (bijna) elk ander ras moet het toch kunnen om een naam te geven die en zo uniek is als je wil en die je ook nog kunt onthouden?

Afgelopen jaar hoorde ik een verhaal over iemand die een veulentje een unieke en onuitspreekbare naam had gegeven en die al uitkeek naar hoe het omgeroepen zou worden op wedstrijd. Wáárom?? -O-

ok, het eerste veulen dat ik fok gaat dus heten: Vond jij het net zo lekker als ik gisterenavond?

en na de verkoop zal ik op de voorste rij zitten bij al z'n wedstrijden :')
dat wil ik horen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:33

Het meest geniale vond ik een zwarte, ik dacht paint.... Zonder vlekken. Was die niet van Jeddah destijds? "Simply lost my Spots". Paard was dus paint of appie gefokt, maar was effen zwart.

En lielle had ook van die geweldige namen. Pablo potdorie, raimaer, euh, nog een paar

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:51

elenaMM77 schreef:
Koper schreef:
Qui que bou vind ik een geweldige vondst _/-\o_ Zo kan het toch ook? En als je een exclusieve wildkleursplashweetikwatvos hebt is Roodmeo toch ook uniek? Én makkelijk te onthouden.

Waarom nou iets in zestien boekdelen en waar een bijsluiter bij moet voor de uitspraak? Als het een welsh is en je zit in die wereld dan raak je er vast aan gewend maar voor (bijna) elk ander ras moet het toch kunnen om een naam te geven die en zo uniek is als je wil en die je ook nog kunt onthouden?

Afgelopen jaar hoorde ik een verhaal over iemand die een veulentje een unieke en onuitspreekbare naam had gegeven en die al uitkeek naar hoe het omgeroepen zou worden op wedstrijd. Wáárom?? -O-

ok, het eerste veulen dat ik fok gaat dus heten: Vond jij het net zo lekker als ik gisterenavond?

en na de verkoop zal ik op de voorste rij zitten bij al z'n wedstrijden :')
dat wil ik horen.

_O- _O- _O- :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 19:53

Molfre schreef:
Ik ben het met je eens hoor, wat ik dan weer wel mooi vind is een naam die bij het land van herkomst van het ras past. Een mooie Spaanse naam voor een PRE, een Welshe naam voor een welsh bijvoorbeeld of een Noorse naam voor een Fjord. Ja dan is het ingewikkeld, maar het past wel.

Bij kruisingen ligt het anders natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt.

Dat is wel leuk inderdaad, en als je in die wereld zit leer je ook met zulke namen overweg te gaan of in elk geval om er aan te wennen.

Dat bij de westernrassen er geen twee paarden de zelfde naam mochten hebben wist ik niet. Lijkt me erg lastig. Bestaan er al een quarter die Snoopy heet, of een appie genaamd Spotted Dick? Lijkt me nou zo hilarisch.

elenaMM77: :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:00

En dan hebben ze een makkelijke, korte roepnaam, besluit de cowboy dat "Pumpkin! Come here, Pumpkin!" niet zo stoer staat om te roepen in de wei, en dat het beest maar Lucy moet heten -O-

Of... je krijgt als cowboy twee ruinen aangeleverd om zadelmak te maken, maar de eigenaar heeft de papieren nog thuis liggen. Dus dan wordt het maar "the buckskin" en "the line back dun". Oke, leuk, maar we hebben nog een buckskin en een line back dun, dus dat wordt te lastig. Toch maar om de papieren gevraagd. In de tussentijd is "the line back dun" aangepast naar Bubba. De buckskin blijkt op papier Tivio's Whizstep te heten. Prima, dacht ik, dan maken we daar Tivi van. Nee, zei de cowboy, das te lang, we noemen 'm Whiz. Prima. Tot je er later achter komt dat de papieren niet bij dat beest blijken te horen ('hee, hij heeft wel een wit randje aan z'n linkerachtervoet'). Krijg je de goede papieren -> HL Return Gold -O- Hij heet nog steeds Whiz.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:02

Ohhh jongens wat ben ik dan simpel :') . Moonlight en Diva. Reed ook nog ooit Vita. Wij doen dus niet aan moeilijke namen :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 20:03

Yeah Moonlight *\o/*

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:04

Tsja die van mij valt wel een beetje onder het noemertje ingewikkeld, met haar volledige naam S.A. Mishkaljiyah. Krijg je met van die arabieren he, ingewikkelde namen :') Het betekent "troublemaker" en we korten het af tot Mish.

Geeft alsnog wel leuke blikken wanneer mensen haar naambordje op haar stal lezen :=

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:09

Aleeneh schreef:
Tsja die van mij valt wel een beetje onder het noemertje ingewikkeld, met haar volledige naam S.A. Mishkaljiyah. Krijg je met van die arabieren he, ingewikkelde namen :') Het betekent "troublemaker" en we korten het af tot Mish.

Een Arabische naam bij een Arabisch paard moet kunnen toch? En tja, Arabisch is voor ons nu eenmaal nogal eens lastig uit te spreken. Ik vind 't wel een leuke naam, iig. Afkorting ook leuk: rolt ook goed van de tong :j

Sorry, maar Moonlight is echt te cliché naar mijn smaak. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 20:10

Aleeneh schreef:

Geeft alsnog wel leuke blikken wanneer mensen haar naambordje op haar stal lezen :=

Zet 't er gewoon in het Arabisch op, en dan eronder in kleine lettertjes Mish :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:14

troi schreef:
Tazzey schreef:
Ik vind die lange namen altijd een beetje... euhm... lachwekkend. Ik heb op een stal gestaan waar ze westernlessen gaven (totaal mijn ding niet) en dan liep er een beneden gemiddelde manege pony in de bak met een dekje wat 8 maten te groot is omdat de naam er niet op past anders. Sir's Redneck McHoofs Spotted Arse Wonderfully Stardust's Ginny's Aunt's Daugther Bella. _O- Dan kan ik het al niet meer serieus nemen. En als je die knol dan Bella zou noemen dan breekt de derde wereldoorlog uit omdat het een stamboek quarter is. _O- Dan kan je mij oprapen.

Als bij wedstrijd paarden de stalnaam en/of sponsor in de naam verwerkt is vind ik dat een ander verhaal maar dan niet in de B maar vanaf de subtop.

Helaas onzin..
Bij de aqha max 22 tekens, incl de spaties. Waarschijnlijk om dat soort ongein te voorkomen.

Afbeelding
#nuffsaid :')