Goed paard, maar mijn gebrekkige motivatie, wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:19

Myour schreef:
Casarell, als ik geen zin heb om te rijden dan rijd ik ook niet. Ik voel ook geen verplichting daar toe, maar omdat deze gebrekkige motivatie terug blijft komen, en ik hem niet steeds stil wil zetten, probeer ik toch andere opties te overwegen.

Renske, mooi verhaal :) ik denk dat ik ook wel echt zou kunnen genieten om hem onder een fijne amazone/ruiter te zien schitteren. Wat meerdere mensen zeggen, nee ik denk niet dat paard er wakker van ligt, maar als ik zie wat voor lol hij erin heeft en hoe makkelijk ie alles doet..
Wat leuk dat je nog steeds regelmatig van je paard hoort ondanks dat ie best ver weg staat nu!

Dani, dat is inderdaad een mogelijke optie :j

Alsemgeest, ik ben inderdaad nogal beperkt in de afwisseling. Mijn paard is springgefokt en kan best leuk een sprongetje doen met een ander erop. Soms doe ik wel eens cavaletti maar daar ben ik dan weer snel op uitgekeken. Tot dit punt vond ik het puzzelen om bepaalde oefeningen beter te maken het leukste. Ik heb daarbuiten met paardrijden eigenlijk ook nooit andere interesses gehad. Buitenrijden in de bossen kan ik wel echt van genieten maar die optie heb ik nu eenmaal niet, zeker niet op wekelijkse basis.

Winde b, bedankt voor je verhaal, denk wel confronterend als je zo een spiegel wordt voorgehouden. In dit geval wel grappig eigenlijk want ik ben na de vorige twee dips door anderen eigenlijk hem zelf weer op gaan pakken, omdat zoveel mensen zeiden: je hebt zo'n leuk paard, lekker van genieten, lekker zelf naar de subtop of hoger rijden! Eigenlijk ben ik ook om die reden uiteindelijk toch naar het NK gegaan, terwijl dat van mij niet zo hoefde (seriously, kreeg zelfs boze reacties van mensen als ik mijn twijfels uitte om heen te gaan).

Sanneloes, ik heb twee geweldige instructeurs die echt uitgaan van het paard, los in de hand en echt op zit- en beenhulp reageren. Ook veel afwisseling, want hij heeft zo snel door als je paar keer hetzelfde doet dat hij of teveel mee gaat denken of het saai gaat vinden en op z'n energie spaarstand gaat. Met de lessen zelf kan ik de motivatie overigens wel vinden, maar merk dat het daarbuiten lastig is.

Cheminee, ja lastige situatie he.. hopelijk vind je je motivatie weer terug!

Dan lees ik nog wat reacties om andere dingen te doen, en die snap ik volledig. Maar zoals ik hierboven uitleg, heb ik naast in mooie natuurgebieden buitenrijden eigenlijk weinig andere interesses op paardengebied. Mennen is t niet voor mij (al vind ik het wel leuk om met 'n ander mee op de kar te gaan), springen durf ik niet, longeren doe ik eigenlijk puur uit afwisseling. Dressuur is altijd hetgene geweest -naast buitenrijden- dat mijn klokje deed tikken zeg maar.

Ik denk dat het toch een stukje loslaten is waar ik zoveel moeite mee heb. Ergens heb ik het idee dat als ik een fijn iemand heb gevonden voor hem dat ik hem los moet laten, en de volgende stap wellicht verkoop zou zijn. En geef je hem dan helemaal uit handen of kan ik er zelf ook nog op? Voor mij is dit echt zo'n 'once in a lifetime' paard, ik snap mezelf dan ook echt niet dat ik die zin mis om hem verder op te leiden :(

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zichzelf niet begrijpen om wat ze doen denken of vinden dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Ik vind ook niet dat je jezelf kwalijk moet moeten dat het is zo als het is. Who cares wat een ander daarvan vind.
Het gaat er om wat jij wil vind en vooral wat je voelt. Daarom vroeg ik ook wil je of durf je niet.
Ik denk dat je voor jezelf helder moet zien te krijgen, Waarom je doet wat je doet.
Denk eens terug als klein meiske wat is de fascinatie van paarden( paardrijden) geweest.
Wellicht kun je daar een antwoord vinden en misschien ook niet.
En stel dat je je grote vriend verkoopt. Waar een deur dicht gaat, gaat ook altijd weer een deur open.
Ik weet het een cliché, maar zo is het wel.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:27

Uiteindelijk ben ik ook gestopt met zelf rijden op mijn veel te talentvolle paard. De reden daarvan was dat we de basis uit waren en ik dus het hele land door zou moeten om tegen professionals en veel betere ruiters te rijden. In de basis kom je een heel eind met een goed paard, daarboven moet je ook echt goed zelf kunnen sturen. Ik had toen een jong gezin en had geen zin om die ene dag die we dan met elkaar hadden, steeds alleen met mijn paard weg te zijn om in de onderste helft van een wedstrijd puntjes bij elkaar te schooien. Ik stond al op een professionele stal, daar is zij toen overgenomen door een van de professionals en op die manier heb ik vanaf de zijlijn ontzettend genoten van de prestaties. Ik heb toen met die stal een hele fijne, zakelijke regeling getroffen, die ook netjes op papier stond en waar we allemaal heel tevreden mee zijn geweest! Als Thamar niet kon, reed ik soms zelf, ik kon er altijd heen om met mijn paard te kroelen en zo heb ik alle mooie events als 'eigenaar' meegemaakt. Bovendien wist ik zeker (en ik had daar zelf mede de hand in) dat zij aan alle kanten in de watten gelegd zou worden. En uiteindelijk is ze heel goed verkocht naar een vijfsterrenadres, waar ik ook de weg zelf niet naar gevonden zou kunnen hebben. Ik ben uiteindelijk heel blij met hoe het gelopen is (hoewel ik haar nog altijd erg mis en hoop dat ik over een paar jaar de kans krijg haar terug naar NL te halen).

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:30

Waarom woon je zover weg :(

Ik heb het andersom, wil heel graag maar paard werkt niet mee. En als je een andere wending neemt en gaat proberen je angst te overwinnen met springen? Nieuw doel, afwisseling etc.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:39

Wow, dat jullie alweer Z2 zijn zeg! Weet nog wel dat je hem net gekocht had uit het paarden-koop topic. Vond jullie zo gaaf samen!
Heel vervelend gevoel zit je in vast, kan het met niet echt voorstellen maar toch begrijp ik het ook wel weer.

Als ik het zo lees zou ik ook zeggen, zoek iemand waarmee je samen van je paard kan genieten. Dat kan iemand zijn die met hem de hogere sport ingaat. Maar misschien een andere optie: een jonge ruiter die de overgang naar de paarden wil maken of iemand die netjes kan rijden maar verder geen eigen pony/paard heeft. Die gewoon in de B begint en met jouw paard de klasses door kan. In beide gevallen zou ik als baasje super trots zijn denk ik :D

Zelf heb ik ooit een waanzinnig kans gekregen en die mensen ben ik nog altijd heel dankbaar. Zij kon ook niet zelf erop en genoot ontzettend vanaf de zijlijn. Ooit wil ik hetzelfde terug kunnen doen voor een ambitieuze jonge ruiter, wat zij voor mij gedaan hebben :) ik was toen 16

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 11:04

Dankje riegje, dat is wel fijne stof om over na te denken :j

Floortje, dank voor je verhaal. Heb je nooit spijt gehad om haar te verkopen? Wel een heel fijne situatie dat je haar bij een (eigenlijke) stalgenoot kon onderbrengen om verder op te leiden. Wat jij zegt denk ik eigenlijk ook wel vaker. Ik heb geen sponsorende ouders en betaal vrijwel alles zelf voor mijn paard. Ik weet ook niet of ik de zin zou hebben om een hele dag eraan kwijt te zijn om ergens onderaan te eindigen, want je moet inderdaad straks tegen profs. Daar zou ik mijn paard ook geen recht mee doen.

Marieke, ik snap mezelf ook niet dus dat scheelt hihi.

Denk dat ik wel liever een volwassene erop zou zien. Cadiz is dan wel fijn na te rijden, maar het is geen hete. Ook zeker niet lui, maar hij maakt zeg maar wel gebruik van de ruimte die hem gegeven wordt. Er moet dus wel een consequente ruiter op zitten die weet wat hij doet, en die het interessant kan houden in de training voor hem. (Niet ten nadele van de jeugd hoor, zullen vast ook pittige jongere ruiters zijn, maar wederom gevoelskwestie.)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:05

Wat ik zou doen: ga zelf op zoek naar iemand die jou geschikt lijkt voor jouw paardje. Dus ga een tijdje op een manege rondhangen of (onderlinge) wedstrijdjes en kijk wie naar jouw inschatting wel motivatie heeft om hogerop te komen. En dan kan je vragen of die persoon interesse heeft. Zelf een advertentie zetten loopt vaak (is mijn ervaring) op drama uit.

En ga zelf gewoon lekker buitenritjes maken ofzo.

ankie2013

Re: Goed paard, maar mijn gebrekkige motivatie, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:34

Hier een amazone met een omgekeerd probleem... Motivatie genoeg maar mijn merrie heeft nogal een gebruiksaanwijzing en is momenteel drachtig. Door omstandigheden met mijn eerdere paarden nooit verder mogen komen dan het Z1 (bereiken 18 jaar (pony's), verkoop en blessure). Dus als je besluit een gemotiveerde bijrijder te gaan zoeken mag je altijd pb'en ;). Ik kom uit de buurt.

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:26

Hier ook een amazone die het omgekeerde heeft. Start nu ZZ Zwaar met mijn paard en als hij echt heel fijn loopt rij ik 60%, maar zou heel graag verder willen komen. Dus mocht je de stap zetten om hem door iemand anders te laten rijden kan je mij altijd een berichtje sturen. Ik woon ook in de buurt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:45

Je mag hem wel een maandje hier brengen hoor :P

Zonder gekheid, ik was het ook kwijt heb tet verkocht en behalve dat ik spijt heb over aan wie ik haar heb verkocht heb ik geen spijt van mn keuze. Ik rij nu 1 keer in de week western en vermaak me daar prima mee. Soms kom je ook even in een andere fase in je leven waardoor je andere prioriteiten krijgt of gewoon even geen zin meer.

Ik zou als je niet wil verkopen gewoon eens gaan kijken in hele andere hoeken, lange teugelen of kijken om iets anders geks te doen, richt een paardenvoetbalteam op op stal voor de lol en ga door de bak crossen :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:52

Antje_vip, dat vind ik dus wel lastig, want hoe vind je de perfecte persoon voor je paard. Wat dat betreft heb ik via pb en ook via dit topic al best wat reacties maar hoe weet je of het om een echt fijn iemand gaat. Als ik dan kijk naar Floortje die wist precies aan wie ze haar paard liet, en diegene heeft ook prachtige resultaten kunnen rijden.
Dat vind ik echt heel moeilijk. Het gaat wel om mijn paardenkind denk ik dan.

Ik ben in elk geval wel heel blij dat ik dit topic geplaatst heb. Inmiddels denk ik wel te weten wat ik wil, maar gun mezelf de tijd om het zeker te weten. Wat Michelle de eerste pagina al aangeeft, ik wil wel echt zeker weten dat ik ervoor ga. M'n verstand en hart moeten nog even op 1 lijn komen.

Marjan hihi, ik wil hem op dit moment in elk geval niet verkopen nog. Daarvoor ben ik nog te gek met hem, en kan ik er teveel van genieten om hem te zien lopen. En ja laten we niet overdrijven, ik kan ook echt wel genieten als ik erop zit. Maar ik sluit verkoop op langere termijn niet uit, daar moet ik ook eerlijk over zijn.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:18

Herkenbaar! Alleen ik ben dan recreatief bezig.

Zo gaat het weken goed en dan ben ik super gemotiveerd en andere weken moet ik mijzelf naar
stal schoppen om wat te gaan doen...Enige wat mij dwingt om te rijden is de leeftijd (23) van het paard. Hij doet het nu nog super goed en wil hem graag zo houden...

Maar op een dagen zoals afgelopen week (erg koud) dan blijf ik liever op de bank liggen met een dekentje..

Misschien is het de sleur? Elke dag het zelfde incl. paard? Poetsen..zadelen...rijden..afzadelen..voer klaar zetten en naar huis en dat elke dag het zelfde...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:33

Je hebt geen vriendin of goede kennis in je omgeving zoals in mijn geval?
Ik zou ook niet snel met een vreemde in zee gaan.
En als je het dan toch doet dan ook een goede ruiter er op die al hoger gereden heeft ipv als leerpaard voor een jonger persoon.
Dan wordt je paard iig ook nog wat wijzer en meer waard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:45

Nou, in dit topic hebben zich inmiddels twee mogelijke gegadigden aangemeld. Ik zou eens gaan kennis maken en eens kijken hoe ze rijden, als je daar aan toe bent. Het heeft geen haast en kennismaken kan geen kwaad toch? Gewoon stapje voor stapje.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:54

Waarom ga je niet eens praten met een sportpsycholoog? Die kan je misschien ook goed begeleiden :j

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:24

Myour schreef:
Antje_vip, dat vind ik dus wel lastig, want hoe vind je de perfecte persoon voor je paard. Wat dat betreft heb ik via pb en ook via dit topic al best wat reacties maar hoe weet je of het om een echt fijn iemand gaat. Als ik dan kijk naar Floortje die wist precies aan wie ze haar paard liet, en diegene heeft ook prachtige resultaten kunnen rijden.
Dat vind ik echt heel moeilijk. Het gaat wel om mijn paardenkind denk ik dan.

Ik ben in elk geval wel heel blij dat ik dit topic geplaatst heb. Inmiddels denk ik wel te weten wat ik wil, maar gun mezelf de tijd om het zeker te weten. Wat Michelle de eerste pagina al aangeeft, ik wil wel echt zeker weten dat ik ervoor ga. M'n verstand en hart moeten nog even op 1 lijn komen.

Marjan hihi, ik wil hem op dit moment in elk geval niet verkopen nog. Daarvoor ben ik nog te gek met hem, en kan ik er teveel van genieten om hem te zien lopen. En ja laten we niet overdrijven, ik kan ook echt wel genieten als ik erop zit. Maar ik sluit verkoop op langere termijn niet uit, daar moet ik ook eerlijk over zijn.

Je kan ook altijd nog een advertentie zetten en als je die plaatst en toch soortje van misselijk word.
Heb je daar ook weer een antwoord of is het de tijd daar nog niet voor.

Probeer en doe wat goed voelt, voelt het niet goed, dan vooral niet doen.
Je bent niet niks aan niemand verplicht. Nee zeggen kan ook altijd!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:31

Ambre dat was inderdaad wel mijn idee, liever iemand die mijn paard ook nog iets kan bijbrengen. Maar vanwege financiën zal het wel een beetje een win-win situatie moeten zijn. Ik heb geen geld om een prof er extra voor te betalen. Wil sowieso eerst eens met mensen praten die er direct ervaring mee hebben, ook om te weten wat valkuilen zijn, en waar ik op moet letten. Dankzij paar uit dit topic heb ik in elk geval enkele directe ervaringen, beide die er geen spijt van gehad hebben. Daar heb ik zeker wat aan :j

Pantykous :) ik heb een tijd bij Sanne Beijerman gelopen. Van de zomer tijdens de tweede dip heb ik met haar het erover gehad en zij zei -ergens logisch want zij wilt graag gp rijden- dat ik het zelf juist moest doen. Dat zegt overigens het overgrote merendeel van de mensen met wie ik het erover gehad heb in het verleden :=

Riegje ik kan inderdaad altijd eens kijken wat eruit komt :j

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:10

Myour, als je ervaringen van de kant van een bijrijder wilt, mag je me altijd een bericht sturen met vragen.

Het blijft een lastig iets, voor beide kanten. Er zal van beide kanten een vertrouwen moeten komen of al zijn. Als ik soms de ellende hoor die mensen hebben met bijrijders snap ik er soms echt niets van. Als ik naar mijzelf kijk dan tenminste.

Ik heb nooit "contracten" oid gehad en met veel plezier meerdere paarden gereden. Maar ook wel genoeg "gedoe" gehad.

Geef maar een gil als je wat wilt weten.

Veel succes met alles op een rijtje zetten. Die tweestrijd is zo lastig en vermoeiend. Steeds in je zelf de voors en tegens, mitsen en maren, wat als etc. Gevoel in strijd met je verstand. Ik wil wel, maar ik heb geen zin. Maar het is niet eerlijk voor het paard, maar ja, ik heb geen fut. Vandaag maar niet, morgen dan. etc etc.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:24

Je kan ook een bijrijder zoeken voor het springen zoeken dan heeft hij wat meer afwisseling en kan jij ook zien dat ie t braaf doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:40

Ik ben nog op zoek naar iets leuks in jouw omgeving om bij te rijden... *D

Wij hebben toen der tijd (8 jaar terug alweer) gekozen voor een bijrijdster voor ons paard omdat hij mij mij en mijn moeder toen uitdaging miste. Ik was toen net twaalf/dertien en mijn moeder reed vooral lekker buiten.
Hij knapte ontzettend op en was echt een paard wat heel graag knijterhard werkte.
Toen ik eenmaal de leeftijd had om hem echt te kunnen rijden heb ik het weer langzaam van haar overgenomen en zo doende is zij toen gestopt. Het heeft voor zowel ons, het paard als de bijrijdster echt hele leuke tijden opgeleverd! :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:52

Een bijrijder kan goed werken. Maar ik denk dat je dan duidelijke afspraken moet maken.

Wat verwacht je van je bijrijder. Wie vergoed wat en wanneer mogen beide partijen stoppen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:29

Ik denk dat het wel interessant zou kunnen zijn om een springgericht iemand te zoeken,
Dan komt die persoon nog niet direct in ''jouw vaarwater'' en kun je onderzoeken of paardlief het ook leuk vind.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 20:10

Ik weet nog niet welke kant ik op wil ermee. Heb net een goede kennis gebeld en ga een keer die kant op om te kijken hoe goed, goed is. Hij zei namelijk wel terecht dat ze bepaalde scherpte moeten hebben, ook in de ring voor echt hoogste niveau. Op deze manier kan ik toch eens zien met een ander erop, en samen bepalen wat hij beetje aan zal kunnen. Dan kan ik ook beter bepalen wat voor iemand ik er het beste op kan zetten.

Het is namelijk wel zo dat de betere ruiters natuurlijk geld vragen, logisch, maar ja dan betaal je best veel geld en wat zie je er dan nog van.. Niet zoveel als ze wat verder weg komen te staan (ook de wijze woorden van die kennis). Het is voor mij lastige situatie maar denk dat dit wel een fijne eerste stap is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:30

Ik heb mijn paard nu ver weg in training staat, onder andere vanwege de kosten. Als je nog wat van je paard wilt genieten zou ik dat idd niet aanraden. :n Ik ben super tevreden over de samenwerking maar ik mis het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:53

Zeker een fijne stap, al ben ik echt niet mee eens dat de fijnere/betere ruiter geld vraagt om te rijden.
Ik denk dat je in jouw situatie een mooie win-win kunt vinden voor een ambitieuze bijrijder die zelf kan en wil meebetalen aan stalling. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:58

De blijdschap van punten rijden is maar van korte duur. Het draait om een prestatie, het ego wordt beloond maar echt vervuld is bijna nooit iemand.

Ik volg altijd met veel interesse mensen die een diepgaand contact met hun paarden hebben en ogenschijnlijk 'onmogelijke' zaken kunnen bereiken.
Die gaan verder dan het 'kunstje' dressuur.

Wanneer je nu eens andersom redeneert en eens uitgaat van het paard? Waar zou je hem een groot plezier mee doen? Wellicht ergens stallen waar je wel goede uitrijmogelijkheden hebt, waar hij veel buiten kan zijn, je kunt genieten zonder verplichtingen.
Wanneer je paard een plek staat waar hij het prettig heeft voel je je iets minder 'verplicht' steeds iets te doen en kun je afstand nemen.

Dat een paard getalenteerd is maakt eigenlijk geen bal uit, het is ook zijn karakter en alles dat hij voor je wil dat hem uitzonderlijk maakt toch? Misschien leuk om te kijken hoe je hem beloont voor dat harde werken door juist gas terug te nemen en hem niet weer in de knotten door iemand anders het hele riedeltje te laten over doen....

Just a thought.