Paard aangeboden gekregen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nouky12

Re: Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:51

Ik heb morgen na mijn werk een goed gesprek waarbij ik mijn beslissing duidelijk moet maken. Daarna zal het paard nog 3 maanden op rust staan om te herstellen. Dus dan heb ik die tijd om alles voor te bereiden en een goede stalling te vinden ( er is er wel eentje, maar die heeft niet mijn voorkeur, geen bak enzo)
Maar deels door jullie reacties neig ik naar ja te gaan zeggen.
Eerst maar het financieel gedeelte overeenkomen, en hoe en wat er gaat gebeuren als er iets ergs zou gebeuren. Maar gelukkig heb ik de steun en hulp van mijn ouders en vriend om te helpen als ik een dag niet zou kunnen

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:56

Misschien is het ook verstandig om na te gaan of je de stallingskosten en eventuele dierenartskosten ook volledig zelf zou kúnnen betalen. Het is natuurlijk een ontzettend mooi aanbod en even uitgaande van de goedheid van de mens gaan deze mensen hun afspraken netjes nakomen, maar stel dat zij dit niet doen of op een gegeven moment niet meer kunnen, kun jij het dan financieel aan? Dat lijkt me iets wat niet geheel onbelangrijk is om ook even na te gaan.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:58

ik snap je twijfel! een jaar geleden kreeg ik het zelfde aanbod. ik verzorgde een haflinger waar de eigenaren helemaal niks mee deden het was al zo goed als mijn pony alleen had ik de kosten niet. Toen hij kreupel begon te lopen vanwege het zadel heb ik zelf besloten een zadel te kopen ondanks hij toen nog niet van mij was, maar ik was er zo van overtuigt dat het zadel het probleem was! en ja hoor na het nieuwe zadel liep hij als een tierelier en konden we weer bezig! toen de eigenaar dat zag bood ze mij hem aan. Ze vond dat wij bij elkaar moesten blijven en dat ik alles over hem mocht bepalen ook wilde ze niet degene zijn die ons uit elkaar moest trekken als het zover was, die keuze moest aan mij zijn vond ze. Hij is namelijk 18 jaar en heeft artrose. ik heb een langere tijd getwijfeld maar uiteindelijk ja gezegd en hij staat nogsteeds op het plekje waar hij stond voor een vriendenprijs. ik heb zeker geen spijt van mijn keuze!
Je kan mij best vragen had je hem gekocht als je een pony zocht om te kopen heel simpel bij mij, nee had ik niet gedaan. Ik had geen behoefte aan een eigen paard, ik wist dat ik ook he geld niet had voor een eigen paard maar na ruim 1 jaar verzorgen hadden we echt wat samen we waren van ver gekomen en al zoveel bereikt dat wilde ik niet opgeven, en hebben wij ook financieel het zo afgesproken dat het voor mij wel haalbaar is.

ik zou zeggen doen! zo'n aanbod krijg je geen 2e keer

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:06

Ik persoonlijk zo het niet doen. Ik zou liever wat meer betalen dan een gratis paard die het risico loopt op een longbloeding. Er zijn vast nog heel veel leuke paarden waarmee je een heel goede band kan opbouwen. Er zijn soms zelfs jonge, goedkope paarden niet omdat ze ziek zijn maar omdat de eigenaar geen tijd heeft. Dan maakt het geld ze niet uit ze willen alleen dat het paard een goede thuis krijgt. Maar het is jouw keuze natuurlijk. Nog veel succes met je beslissing!

Groetjes
Margaux

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 16:10

Kalab schreef:
Misschien is het ook verstandig om na te gaan of je de stallingskosten en eventuele dierenartskosten ook volledig zelf zou kúnnen betalen. Het is natuurlijk een ontzettend mooi aanbod en even uitgaande van de goedheid van de mens gaan deze mensen hun afspraken netjes nakomen, maar stel dat zij dit niet doen of op een gegeven moment niet meer kunnen, kun jij het dan financieel aan? Dat lijkt me iets wat niet geheel onbelangrijk is om ook even na te gaan.

Nee daar heb ik idd al naar gekeken. Als het op een gegevensmoment zo is kan ik prima de kosten op mij nemen. Anders zou ik zo'n risico niet nemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:16

Ik denk als ik het verhaal zo heb gelezen dat ik het wel zou doen, alleen zou ik dan ook echt het paard overnemen en alle kosten voor het dier zelf willen betalen incl de stalling. Dat voorkomt dat er achteraf toch iets onduidelijk was of niet goed vastgelegd tussen de huidige eigenaar en jou en dan is het ook echt gewoon jouw paard, zonder dat een ander nog iets in te brengen heeft.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:19

Ik zou het zeker doen, je geeft aan dat als het dier geen longbloeding had gehad je hem zonder twijfel had overgenomen. Je leest hier in het topic dat een longbloeding niet funest hoeft te zijn voor hem, dus waar twijfel je nog aan? :D

Financieel gezien zou ik inderdaad het één en ander op papier laten vastleggen met de huidige eigenaren. Ook hoe eventuele nieuwe dierenartskosten verdeeld worden en ter bevestiging van de afspraken die zij willen maken. Als het op papier staat heb je toch wat meer om je aan vast te houden, mochten die mensen besluiten hun afspraken niet na te komen.

Heel veel succes met deze beslissing! Luister vooral naar je eigen gevoel, en niet naar de Bokkers. ;)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:32

Wat ik mij afvraag, op welk moment heeft het paard die longbloeding gekregen? Tijdens, of direct na de koers/training, of in rust? En waarom nog 3 maanden hersteltijd? Kost het zoveel tijd om van een longbloeding te herstellen (geen verstand van, vandaar de vraag)?

Dat het paard niet meer kan koersen snap ik wel, maar de opmerking geen endurance, daar zet ik dan toch weer mijn vraagtekens bij. Geen klasse 3 en 4 wedstrijden, OK. Maar hoe zit het met een klasse 1 wedstrijd? Zou dat er ook niet meer inzitten? Dan lijkt me dat je nl. ook geen flinke buitenrit meer ermee kan maken of bijvoorbeeld een parcoursje springen.
Deze vragen zo ik eerst een (onafhankelijk) antwoord op willen voordat ik zou beslissen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:37

Klasse 1 en 2 zou prima moeten lukken.. en mss klasse 3 ook nog wel.. dat is een hele andere inspanning dan koersen.. over die longbloeding zou ik me echt totaal geen zorgen maken.. en het is een kei leuk paard!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:40

Maar stel dat t paard in de toekomst niet gezchikt meer is voor inspanning, vind je het dan nog steeds leuk om dat paard te hebben?
Wat als er plots dikke rekeningen komen en je moet daardoor weet afscheid nemen van je paard?
Stel het je niet te rooskleurig voor, tuurlijk is het idee leuk enzo maar houd ook rekening met de tegenslagen. En geloof me die krijg je, zoals elke paardeneigenaar. Als je dan blijft betalen voor "ongeluk" dan word je daar zelf ook niet happy van.
Hoe dan ook im wens je veel wijsheid en succes bij je beslissing.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 16:45

Alvaron schreef:
Wat ik mij afvraag, op welk moment heeft het paard die longbloeding gekregen? Tijdens, of direct na de koers/training, of in rust? En waarom nog 3 maanden hersteltijd? Kost het zoveel tijd om van een longbloeding te herstellen (geen verstand van, vandaar de vraag)?

Dat het paard niet meer kan koersen snap ik wel, maar de opmerking geen endurance, daar zet ik dan toch weer mijn vraagtekens bij. Geen klasse 3 en 4 wedstrijden, OK. Maar hoe zit het met een klasse 1 wedstrijd? Zou dat er ook niet meer inzitten? Dan lijkt me dat je nl. ook geen flinke buitenrit meer ermee kan maken of bijvoorbeeld een parcoursje springen.
Deze vragen zo ik eerst een (onafhankelijk) antwoord op willen voordat ik zou beslissen.

Hij werd snel getraind op het strand toen hij die longbloeding kreeg, dat is wel zware arbeid.
Ik heb zelf geen verstand van endurance, dus ik denk dat ze bedoelen dat je niet 5uur achter elkaar moet gaan draven, maar dit zal ik nog wel gaan opzoeken. Af en toe springen zou gewoon moeten kunnen. Maar alles natuurlijk met grenzen.
Die drie maanden hersteltijd is ook deels om even bij te komen van het koersseizoen dat dit paard achter de rug heeft.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:52

Soms komen een mooie dingen op je pad! Ervan genieten, zou ik zeggen.
Je leeft nu! Niemand kan in de toekomst kijken.

Zoals je het beschrijft zijn de eigenaren zeeeer welwillend met een zeer goed voorstel.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:04

hele topic doorgelezen en aan de hand van het verhaal en de posts van 2 anderen die het paard kennen, zou ik het gewoon doen.

Je kan het je veroorloven, zat al te spelen met de gedachte een eigen paard te kopen, maar nog belangrijker; je kent dit paard, je bent er gek op zeg je...en idd wat tijdens snel trainen en de koers wordt gevraagd is wel even van heel andere orde dan een galopje in het bos, dus kans op een longbloeding bij een beetje inspanning zal wel erg klein zijn; niet noemenswaardig groter dan de kans erop bij een volledig gezond paard.

Eigenaren komen in je verhaal over als eerlijke mensen die begaan zijn met hun paard, een bokker bevestigd dit ook....

Dus ja; als ik in jouw schoenen stond zou ik ja zeggen.

Geweldig mooi paard ook trouwens

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:45

nouky12 schreef:
Alvaron schreef:
Wat ik mij afvraag, op welk moment heeft het paard die longbloeding gekregen? Tijdens, of direct na de koers/training, of in rust?

KNIP

Hij werd snel getraind op het strand toen hij die longbloeding kreeg, dat is wel zware arbeid.
Ik heb zelf geen verstand van endurance, dus ik denk dat ze bedoelen dat je niet 5uur achter elkaar moet gaan draven, maar dit zal ik nog wel gaan opzoeken. Af en toe springen zou gewoon moeten kunnen. Maar alles natuurlijk met grenzen.
Die drie maanden hersteltijd is ook deels om even bij te komen van het koersseizoen dat dit paard achter de rug heeft.

ZWARE training dus, hard lopen, strand, zeer zware ondergrond... Dit is niet de eerste draver die zoiets oploopt...
Jij gaat deze inspanningen NOOIT vragen van je paard, volgens mij zelfs niet mocht je toch endurance gaan doen...

Ik ken paarden die tijdens hun koersleven ook (zelfs "bijna regelmatig") een longbloeding hadden en na hun "vroege pensionering" nooit meer een longbloeding hadden...
Het paard gaat drie maanden in rust schrijf je, hij gaat goed terecht komen, ik heb het gevoel dat dit paard goed omringd wordt.....

Volg je hart, doe wat je zelf voelt dat je kan doen... zelf denk ik niet dat dit paard er na zijn 3 maanden rust nog last van gaat hebben.

Ik zou het doen denk ik, vooral omdat je schrijft dat dit paard een goudeerlijk paard is én dat je er toch al een band mee blijkt te hebben... Maar IK ben ik en jij bent JIJ. Volg je hart!

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:02

Ik zou ervoor gaan. Je bent gek op het paard en het is een prachtige kan! :j
Ik zou wel de afspraken op papier zetten en door beide partijen ondertekenen. Je hoeft het niet te zien als een contract als dat te formeel of serieus klinkt maar meer een overeenkomst waar jullie de verschillende afspraken in zetten (wie betaalt welke kosten, wat gebeurt er als een van de twee partijen besluit niet langer aan deze constructie mee te willen doen, wie maakt de beslissing wanneer hele hoge dierenarts kosten van pas komen, enzo.). Dat geeft voor iedereen duidelijkheid en zekerheid.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:45

Caesar schreef:
Ik denk dat als je naar jezelf heel realistisch blijft en dit in je achterhoofd houdt, er niets aan de hand is. Wat voor risico loop je nu daadwerkelijk financieel?

Je hebt geen inleg, voor bepaalde tijd worden stalling en da-kosten betaald (wel vast leggen of tot welk bedrag) dus minimaal risico.
Als het paard daadwerkelijk wat gaat mankeren waardoor het niet meer geschikt is voor het rijden, dan moet je je keuze ook wel gaan maken en niet doormodderen. En daarbij, we praten hier over een draver. Een dier wat statistisch gezien geen carriere als sportpaard gaat krijgen, recreatie is dus altijd een optie; mocht je het ooit moeten verkopen bijvoorbeeld.

:j Lijkt mij juist een hele mooie kans!
Maar ga even bij jezelf te rade of je dit echt wil, of dat je je gedwongen voelt om ja te zeggen. Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling.

kruimeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:38

ik zou persoonlijk wel ja zeggen ! Erg mooie kans.
Wel goed informeren natuurlijk over ene longbloeding

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:50

Als ik het zo lees heeft jou hart allang een keus gemaakt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:54

Ik heb een renpaard gekend die twee longbloedingen gehad heeft (tijdens race). Paard werd gewoon recreatief gereden wat prima ging.
Vraag er wel naar wat de prognose is na verloop van tijd. Het paard wat ik kende werd dampig.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:57

bespreek wel met de eigenaren..hoe er mee om te gaan mocht je op een of andere manier beslissen er mee te stoppen...kan je hem dan teruggeven, of mag je hem verkopen...bv bij kinderwens, ofzoiets..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:44

nou ben ik toch wel benieuwd wat je besloten hebt ts; hoe ging het gesprek en wat heb je besloten?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:54

Heel benieuwd wat je hebt besloten. Ik had zo'n kans met beide handen aangegrepen!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:18

Ik ben ook wel vernieuwd na doorlezen van dit topic
Zelf heb ik mijn huidig paard ook overgenomen ondanks ik zijn gebrek ken en niet weet hoe dat in de toekomst gaat.
Maar ik heb er nog een smak geld voor neergelegd :')
Als ik jou was zeg ik gewoon doen :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:31

Wat een cadeau. Ik heb het gevoel dat dit gewoon zo moet zijn. Mede omdat je al weg bent op die stal.
Niet meer twijfelen, maar wel goed regelen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:39

ik zou het doen maar mits ik alles zelf ga betalen, niet half om half. wie blijft dan de eigenaar. in principe jullie allebei? dus wat als hun het paard ineens van de hand willen doen of wat dan ook?

nee alles zelf betalen geheel op eigen kosten anders niet doen, kan je anders nog een hoop ellende mee krijgen.