Wat doen jullie na overlijden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonrisa

Re: Wat doen jullie na overlijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 09:36

Blensink wat mooi dat je toch het plezier terug heb gekregen en wat geweldig van je man dat hij jouw hierin gesteund en aangemoedigd heeft ondanks hij niks met paarden heeft.

Minimelona ook jouw verhaal even gelezen wat heftig om ze alle twee te laten gaan maar dapper besluit ook. Heel veel sterkte en hoop dat er nog wat moois op je pad komt.

Voor alle andere weer heel erg bedankt voor de lieve woorden en jullie ook allemaal veel sterkte.

Wat ik heel knap vind is voor de personen die nog een ander paard hadden staan dat jullie het nog op konden brengen om er toch heen te gaan zelfs als het niet goed voelde en het tijd nodig had.
Alle andere die wel een nieuw paard al hebben heel veel plezier en succes met jullie nieuwe kanjer.

En voor de gene die net als ik nog niet weten of ze wel of niet een nieuwe willen of de nieuwe nog niet gevonden hebben succes met de zoektocht. Het gaat ons vast lukken om 1 een besluit te nemen wel of niet en 2 als het besluit wel word vinden we ook vast weer een topper met de tijd.

Sabbientje. Wat fijn dat jullie ook je tweede nieuwe paard hebben kunnen vinden en wat grappig da hij eigenlijk niet aan het wensen lijstje voldeed dat hoor ik toch wel vaker.
Ik weet nog even helemaal niet welk ras vandaar ook min vraag ergens in dit topic of jullie nog leuke rassen weten.
Ik hou wel van de wat stevigere paarden en verder hoop ik ooit heerlijk buitengingen te kunnen maken en vooral een heel lief rustig paard. Het hoeft van mij allemaal niet zo spannend meer maar juist lekker ontspannen op kunnen stappen. Dit is uiteraard per paard verschillend dus ik zit niet persee aan een ras vast. Wil vooral gewoon even rond kijken

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:45

Hier een ander verhaal ...

"Mijn" pony leeft nog, maar die heb ik na 3,5 jaar mijn (lease) pony te zijn geweest afgelopen maand terug moeten geven. Pony heeft in juni 3 weken stil gestaan wegens hoefzweer en in augustus weer poedersuiker gaan lopen. Het echte rijden is in mei geweest. Manege heeft hem terug genomen omdat ze niet willen dat ik betaal voor een paard waar ik niks mee kan en ze hem een revalidatie proces willen geven in de beginners lesjes en de kinderfeestjes.
(Het is een heel verhaal, wat ik niet online wil zetten. Niet voor mezelf en niet voor de manege!)
Ik mocht dus nog alles met hem doen, wat ik de afgelopen maanden ook deed ... alleen rijden zou nooit meer kunnen en van mij zou die ook nooit meer worden.
Daar heb ik het ook best moeilijk mee en wil/kan ook niet meer komen, omdat het toch veel zwaarder is dan ik had gedacht.

Het was wel de bedoeling om als hij (ooit) weg was te gaan sparen voor een nieuw paard, aangezien ik niet gelijk het geld heb zou daar nog wel enkele maanden tot een jaar over heen gaan. En toch kriebelt t al (maar geen geld) dus kijken kan altijd, afspreken nog niet.
Bijrijder worden heb ik ook overwogen, maar ik mis juist de eigen beslissingen maken (ondanks dat ik dat bij lease ook niet had) en het gaan wanneer je zelf iets wilt doen. Dus besloten om nu helemaal niks te doen (ook niet rijden) en af en toe dan maar een buitenritje te maken, omdat mijn verdriet ook nog vers is.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:07

Heel veel sterkte gewenst de komende tijd. Het is zo verdomd moeilijk he.
Ik heb vorig jaar in september na een vreselijk accident ook mijn beste vriend moeten laten inslapen. Hij was ook nog veel te jong, maar met een openbeenbreuk zat er helaas ook niets anders op :( Ik heb toen eind oktober al een nieuw paard gekocht, ondanks dat ik ook nog mijn pony had. Maar daar rijd ik niet zo heel graag mee (wat niet wil zeggen dat ik hem niet doodgraag zie uiteraard). Het was een zeer rationele koop, een knappe, gezonde merrie waar een goed hoofd opzat. Ik heb, toen ze bij ons op stal aankwam, nog geen tien keer met haar gewerkt vooraleer ik er genoeg van had. Ze was ontzettend braaf en meewerkend, maar ze was mijn Broncootje niet :( . Ze is dan voor een paar maanden naar de wei verhuisd. Tot half juni. Dan is ze terug op stal gekomen en ben ik er weer volledig ingevlogen. De zin in het rijden was helemaal terug. En nu ben ik zo ongelofelijk blij dat ik haar toen gekocht heb want ze is een heerlijk paard! <3

Wat je ook doet, het is altijd een goeie keuze, zolang het maar jouw keuze is. Hun voorganger kunnen ze niet vervangen, maar opvolgen wel :(:)

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 19:14

Samy vervelend allemaal hè, ik ben ook lang bijrijder geweest voor ik mijn paardje had gekocht voor verschillende paarden en met zeggen dat het alleen bij de eerste echt leuk was helaas werd due verkocht, daarna eigenlijk steeds niet echt plezier gehad in het bijrijder omda ik het onder andere vaak niet eensnarig was met sommige beslissingen van de eigenaar. Uit eindelijk dus toch gekocht en nu is ze er.
Na 7 jaar niet meer had haar vanaf 1 jaar. Door vorige ervaringen heb ik het niet zo op bijrijder maar ga het nu toch even proberen is het niks kan ik altijd nog stoppen.
Hopelijk heb je snel genoeg gespaard en kan je je eigen paardje kopen sterkte ook.

Noek_bronco, fijn dat je haar eerst op het land heb gezet ipv doorverkocht en wat bijzonder dat het nu wel zo goed gaat, was dus wel het juiste paardje maar nog niet de juiste tijd.
Veel plezier aan je nieuwe paardje.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:26

Gecondoleerd met het verlies van je paard.. :(:) Ik heb mijn merrie onlangs laten inslapen en heb
daar ook veel verdriet van gehad. Ik had nog 2 pony's thuis lopen dus ik kan je vraag niet echt beantwoorden. Ik heb wel heel veel steun gehad aan de omgang met mijn 2 andere pony's :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:32

Allereerst: gecondoleerd met het verlies van je dierbare vriend.

Ik denk dat je jezelf goed de ruimte moet geven voor een rouwproces. Een halfjaar nadat ik mijn hengst dood in de wei vond ben ik weer heel voorzichtig gaan kijken. Wat ik aan mezelf merkte, was dat ik onbewust opzoek was naar een paard dat precies hetzelfde was. Hetzelfde kleurtje, hetzelfde ras, hetzelfde geslacht en als het even kon hetzelfde karakter. Daarmee sneed ik mezelf behoorlijk in de vingers, want geen enkel paard zal zijn zoals het paard dat vervangen wordt. Dat is ook zo moeilijk in het rouwproces: het is weg en het komt niet meer terug.
Ik heb de knop omgezet, besloten dat ik een nieuw boek wilde met een nieuw verhaal. En ik besloot de dag te plukken met dat paard. Ik heb weer een leuke hengst uitgezocht, dit keer een jaarling. Kon ik nog vormen en opvoeden.
Toen Vladi zijn eerste nachtje bij ons op stal had gehad, voelde ik me wel heel rot. Hij was niet zoals zijn voorganger en ik had niet hetzelfde gevoel. Misschien kocht ik hem te snel of misschien moest ik gewoon wennen dat er weer een paardje voor me klaarstond, maar ik kon nu wel opnieuw beginnen en opnieuw van iets gaan houden.
Gelukkig groeit de band weer. Geef het rouwproces de ruimte en bedenk goed wat je graag wilt. Iets totaal anders kopen heeft mij uiteindelijk wel geholpen.
Vladi is helaas na een jaar ook overleden. Toen was ik de paardensport even flink beu en heb ik besloten de kar om te gooien. Twee volwassen paarden, tegen de oude dag aan om lekker mee te kunnen ontspannen. Ik heb een moeder en zoon dubbelspan gekocht met wagen en ben daar wel door getroost. Ik had twee paardjes gekocht die behoorlijk verwaarloosd waren en heb die een kans gegeven. Dat gaf mij weer wat moet om een tweede keer een rouwproces te doorstaan.

Van dit dubbelspannetje heb ik twee jaar veel genoten en nu genieten ze ergens bij de Duitse grens van een welverdiend pensioentje en heb ik de paardensport vaarwel gezegd. Het was goed zo in de paardensport. ;)

Edit: wat ik nog even toe wilde voegen... Heb je nagedacht over een klein aandenkentje? Voel je daar iets voor? Dat gaf me wel troost. Ik heb bij Paard & Ring het haar van mijn overleden paarden laten vlechten en in een ring laten verwerken. Nog steeds erg blij mee.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 20:02

Chiave, jeetje jij heb het dan ook niet getroffen hè snel op elkaar en dan nog zo jong heftig hoor,
Knap dat je een wat ouder en verwaarloosd paard een kans hebt gegeven ik zou veel te bang zijn heel snel weer afscheid te moeten nemen maar juist ook deze paardjes verdienen een nieuwe kans knap hoor.

Ik merk dat ik steeds meer ga kijken op internet maar er nog niet uit ben wat voor ik eventueel zou willen het liefst geen merrie en geen witte ik had namelijk een witte pre merrie. Het liefst een paardje waar je zo op kan stappen en naar het strand of duinen kan gaan daar woon ik dicht bij en dat waren mijn dromen met mijn vorige paardje wat door omstandigheden nooit gelukt is helaas.
Ik heb op haar laatste dag een groot stuk van de staart geknipt ik wil zeker een mooi aandenken ik dacht aan een armband van zilver met daarin een vlecht maar ben er nog niet helemaal uit
Bedankt allemaal weer voor de lieve woorden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:08

Ik heb eigenlijk niet gehad dat het niet goed voelde om naar stal of naar paarden te gaan, ook niet net na het overlijden van Cookie. Sterker nog ik vond het wel fijn omringt door herinneringen en de vertrouwde omgeving. Had ook erg de neiging om mijn jonkie "naar huis" te halen maar dat zou enkel voor mezelf zijn geweest en niet in het belang van mijn jaarling.

Ik weet dat er nooit meer een paard komt die hetzelfde is als mijn overleden paard. Maar dat zoek en wil ik ook niet en is ruimte genoeg in mijn hart voor andere paarden. Niet als vervanging, want ze is onvervangbaar, maar wel als aanvulling op mijn leven met paarden.

Maar goed zo sta ik erin en iemand anders zal het er anders mee omgaan. Er is bij dit soort dingen geen goed of slecht.

Had je volgens mij nog geen sterkte gewenst, dus bij deze: sterkte! :(:)

sonrisa schreef:
Ik heb op haar laatste dag een groot stuk van de staart geknipt ik wil zeker een mooi aandenken ik dacht aan een armband van zilver met daarin een vlecht maar ben er nog niet helemaal uit

Ik heb zo een zilveren armband laten maken met daarin staartharen verwerkt bij http://www.galope.nl/ Vind het een heel mooi aandenken en ben er erg blij mee.

Dit is mijn armband
Afbeelding

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 09:15

Fransje23, Dankje wel en juist fijn dat je nog naar stal kon gaan. Zo is iedereen inderdaad anders en niets is goed en fout gelukkig.

Die armband is precies die ik ook wilde op de site die jij gaf is hij een stuk goedkoper dan ik had gevonden bedankt.
Welke maat heb jij genomen die van 4,5mm of 7mm

Je woont trouwens dicht bij mijn paard stond in Heiloo.

Merk wel dat dit topic helpt zo veel lieve mensen hahaha

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:32

sonrisa schreef:
Die armband is precies die ik ook wilde op de site die jij gaf is hij een stuk goedkoper dan ik had gevonden bedankt.
Welke maat heb jij genomen die van 4,5mm of 7mm

Mart maakt nu nog voornamelijk de 7 mm omdat die beter tegen "een stootje' kunnen.Ik draag de armband best regelmatig en hij blijft mooi. Ook uitstekende service trouwens bij Galope.nl dus een aanrader :)

Heiloo is dan bekend terrein voor je!

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:36

Ik heb de afgelopen 4 jaar 2 paarden verloren. Mijn allessie 4 jaar geleden na 8 mooie jaren. Dit zag ik aankomen, nare blessure die niet meer overging en ook ging het pensioen in de wei niet en werd hij steeds slechter. Toen heb ik terwijl hij nog leefde een 2 jarige gekocht. Nadat ik hem moest laten gaan, even een paar weken niks en rouwen en toen kwam mijn nieuwe vriendje. Eerst stond hij in dezelfde stal, maar dit voegde niet, dus verhuisd naar het andere gebouw.

Helaas heb ik cody vorig jaar na een ongeluk in laten slapen op 5 jarige leeftijd en weer zat ik helemaal stuk, maar ik viel in zo'n enorm gat. Dus weer op zoek naar een nieuw vriendje. Te snel iets nieuws gekocht en na 10 naanden twijfel en uiteindelijk angst weer verkocht. Daarna liep ik een week later tegen mijn huidige paard aan. Alles waar ik niet naar op zoek was. 3 en een merrie en een appaloosa en oh jee wat ben ik blij met haar. Ze kan mijn andere kanjers niet vervangen en ik mis ze nog steeds, maar met haar lieve karakter vult ze het enorme gat in mijn hart.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:29

Geef jezelf de tijd om te verwerken en volg je gevoel. Als het weer gaat kriebelen ga je gewoon op onderzoek uit, voelt het goed om weer wat met een paard te doen? dan weet je genoeg, zo niet dan ben je te vroeg...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:49

Mijn liefste paardje is gewoon met de Rendac opgehaald. Toen heeft mijn overgebleven merrie bijna een jaar alleen gestaan. We waren allebei ook aangedaan en paardje heeft ook zeker staan rouwen. Toen merrie lief zich weer begon te vervelen en naar andere paarden toe wilde, hebben we weer een nieuw paard erbij gekocht. En dat ging ook meteen prima :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:16

Klikte je topic aan omdat me het ook een heel lastig iets lijkt, toen zag ik dat het van jou was Jacintha... Echt nog ontzettend rot maar je hebt echt een goede en dappere beslissing genomen. Kan me voorstellen dat je niet weet wat je met die tijd aanmoet en stal mist. Als je met Fuur wil tutten/aan de slag wil oid Just let me know, en ook als er iets anders is wat ik voor je kan betekenen :(:)

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 19:12

Wat lief madelief, heel erg bedankt.
Nu naar onze stal vind ik helemaal moeilijk dan zie ik haar lege stal. Maar onthou het zeker heel fijn.

Antje_vip, fijn dat je ouwe paardje na een tijdje ook direct het nieuwe paardje accepteerde volgens mij krijg je dan echt het gevoel dat het het juiste is

Wildgrounds, datvzeg je precies goed op dit moment loop ik wel met het idee wat met paarden te doen maar voelt het nog niet oké ik wacht nog op het juiste gevoel

Spekkie01, 2 paarden in vier jaar jeetje wat knap dat je toch uiteindelijk weer een fijn nieuw paardje hebt.

Nu een vraag voor iedereen die thuis komt met een heel ander paard dan je vooraf gedacht hebt. Hoe kom je daar dan mee in aanraking? Ik zou denk ik of bij een pre fokker kijken of bijv een Friese fokker enz. Hoe kom je dan toch aan het paardje wat je totaal niet verwacht had?? Net kritisch bedoelt hoor meer interesse van mijn kant

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:15

Ik heb mijn dagen gesleten op Marktplaats, zoekend onder de term 'hengst'. Ik dacht dat ik weer thuis zou komen met een grote stoere vent met een pittige stamboom en predikaten, maar toen ik Vladi zag, was ik helemaal verkocht. Gewoon een boeren kruising, met een leuk koppie en een prachtige volle bos manen... Gewoon verliefd geworden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:36

Het veulen dat hier nu staat als toekomstige opvolger, is ook totaal niet datgene wat ik in gedachten had. Ik droom immers al heel mijn leven van een zwart paard en val op paarden met veel pit. Aangezien mijn paard nog wel leeft, maar ziek is en ik een opvolger wilde voor ik hem kwijt ben, kon ik eigenlijk rustig op zoek gaan naar wat er in de toekomst het best bij me zou passen. Puur rationeel gezien was de Rocky het ras bij uitstek voor mensen met rug en nekproblemen zoals ik naar de toekomst toe. Het veulen dat ik uiteindelijk kocht, was er ene die ik eerst totaal niet zag zitten, maar hij pastte wel perfect in mijn verwachtingsplaatje. Hij is nu 4 maand bij mij en ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:53

Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn vorige paard in moeten laten slapen. Ik had hier echt heel veel verdriet van en ik was dan ook absoluut nog niet van plan een nieuw paard te kopen. Ik kreeg ze letterlijk met bosjes tegelijk aangeboden waar écht leuke paarden tussen zaten voor belachelijke (vrienden) prijzen, maar ik heb ze allemaal afgeslagen. Te vroeg.
Na een maand of 4 ben ik wel al eens rond gaan kijken, maar niet echt serieus. Nog eens 2 maanden later werd ik getagd in een advertentie op bokt. Dit dier sprak me wel heel erg aan, maar ergens vond ik het nog steeds te vroeg ook al bleef ze wel door mijn hoofd spoken.
Nog eens 2 weken later stond ze wederom bovenaan op mijn facebookpagina. Nu besloot ik toch maar eens contact op te nemen en te gaan kijken en diezelfde dag heb ik haar nog gekocht :+ .

Als het tijd is komt er vanzelf een nieuw paard op je pad waarbij jij je ook goed zult voelen :D

Ik heb mijn nieuwe paard niet direct op dezelfde stal gezet. Dat kon ik toen nog niet, ik was bang dat ik teveel zou gaan vergelijken. Inmiddels is ze na 10 maanden alsnog verhuisd naar de oude stal en nu vind ik het juist wel leuk om de verschillen te zien :D

Hoe je in aanraking komt met een heel ander paard dan je in gedachten had? Soms loopt het gewoon zo ;)

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 21:20

Net toch besloten om niet door te gaan met het bijrijdpaatd hoe lief en vrijblijvend het ook was voor nu voelt het even niet goed mischien ook even te snel. Hoop dat er een dag komt dat ik echt 100% kan zeggen ja dit is het