Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:04

Dat komt omdat jij op jezelf projecteert, zoals blijkt uit je opmerking dat jij wel... nou ja ik hoef niet te herhalen. Als we kinderen zijn, draait de wereld om ons, als we volwassen worden gaan we bij een grote groep horen en moeten ook de belangen daarvan in gaan zien. Wat daar staat gaat niet over jou. Jij bent het daar niet me eens zeg je. Maar dan moet je me vertellen hoe dat jij dat dan ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:08

Oké vooruit, ik zal het proberen.
Zoals ik het zie zijn er een hoop mensen die niet naar hun paard kijken, ze scheren voor hun eigen gemakzucht i.p.v beter voor het paard, die couperen omdat het 'mooi' is, die hun paard 23 uur op stal zet en 1 uurtje rijden... etc, alle punten die je zelf al noemde.
Ja die zijn er zeker.
Maar ik geloof ook dat er misschien wel evenveel mensen zijn die dit niet zo willen en niet zo doen.
Die hun paarden gewoon lekker buiten heeft staan, niet scheren, geen dekentje als het niet nodig is en misschien zelfs wel helemaal niet rijden en waar de paarden gewoon oud mogen worden en niet meer weg hoeven.

De mensen in die laatste categorie vallen niet onder de 'we' die jij aanhaalt en zijn daar dus niet mee bezig.
Ik denk persoonlijk dat er overal wel rottigheid te vinden is maar dat een hoop mensen het ook gewoon prima voor elkaar hebben en dat daar ook weleens naar gekeken mag worden.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:09

mrie schreef:
Ruitje ik kan me heel goed vinden in je overdenking. Wat doen we eigenlijk een rare dingen met beesten. dan bedoel ik dingen die ver van de natuur af staan. Hem zijn jas afscheren en hem dan een manipuleerbare vacht terug geven die we bedienen zoals het ons goed uitkomt.
We houden paarden als een poes de hele dag in zijn eigen kattenbak omdat hij met zijn energie precies moet doen wat wij willen,
Stoppen ze in een doos op wielen als we ergens heen willen
En wat ik dan het allerergst vind, dwingen merries soms een hengst te accepteren door haar te kluisteren en klem te zetten.
Ach er zijn nog legio voorbeelden. En ja ik maak me ook schuldig aan de "normale" omgang met een beest.

Ik vind het wel mooi om na te denken hoe we het eigenlijk doen, of we daar wel mee door willen gaan. Een gemeenschap heeft ook denkers nodig en blijkbaar is Ruitje dat.

Koudbloedkim; dat jij wél met een medische reden een deken gebruikt zegt helemaal niets. (Weleens statistiek gehad) Het gaat er om dat we ens proberen om verder te denken dan onze eigen dingen, onze eigen stal, onze eigen voordeur.


Ben zo blij met je post, ik krijg hier maar niet uitgelegd dat ik niet tegen scheren ben ( en dan gaan mensen dingen zeggen als ' Ik ben een mishandelaar want ik scheer mijn oude paard) maar dat mensen niet aan het bedenken zijn wat nou eigenlijk de achtergrond van een regel is.


Ik krijg in de reacties zo het gevoel van al die regels zijn er voor 'anderen' , die van de 'topsport' die slecht met hun paard omgaan vanwege hun eigenbelang.

Maar je paard scheren zodat hij sneller droogt, hem rijden, hem niet in een natuurgebied zetten: Is dit niet allemaal eigenbelang?

Wat maakt dat je niet bang ben dat die regels doorgetrokken worden, want wat maakt een gedwongen dressuurproef op hoog niveau nou anders dan gedwongen vrijheidsdressuur of een gedwongen buitenrit?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:10

Als we echt heel eerlijk zijn, is paardrijden toch dierenmishandeling?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:12

Zolang wij mensen niet veranderen zal er weinig veranderen qua paardenwelzijn! En als ik heel eerlijk ben zouden sommige mensen echt geen paard in hun bezit mogen hebben! Toch lijkt het een barrière mensen aan te spreken t.a.v " paardenleed "! Er zou een Veel strengere wetgeving moeten komen wat betreft t houden van paarden!

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:12

Waar wil je eigenlijk een discussie over? Over het couperen van staarten? Is een beetje mosterd na de maaltijd. Couperen is al een heel aantal jaren verboden, er is alleen 1 verdomd koppig stamboek dat er zijn laars aan lapt.

Scheren is een andere discussie en geeft geen blijvende schade dus vind ik ook niet te vergelijken.

Er zijn misstanden in de paardensport, zowel op recreatief niveau als op sportniveau en die mogen idd best aangekaart worden.
Dingen die vroeger mochten/normaal bevonden werden mogen nu niet meer (stands, blisteren, couperen, zenuwsnedes, ...) en het kan best dat er binnen enkele jaren nog dingen verboden zullen worden of niet meer algemeen geaccepteerd (op 2 jaar starten, rollkur, scheren en dekens) maar ik denk niet dat de paardensport in z'n geheel van de kaart geveegd zal worden. Zoals al eerder gemeld alleen al om de omzet die er in zit.

Is paardrijden ethisch verantwoord? Nope, het is egoistisch en in onze contreien in de huidige tijden nergens voor nodig, behalve voor ons eigen plezier.
Wil nog niet zeggen dat het dan verboden moet of zal worden maar er mag idd wel nagedacht worden over hoe we een dier 'verantwoord' kunnen houden.

Dat we dan allemaal geitenwollensokkerig gaan zitten kijken naar paarden in vrijheid (persoonlijk vind ik iets als de oostvaardersplassen nu ook niet echt geslaagd) hoef je volgens mij niet bang voor te zijn.
In Belgïe is er een tijd een groepering actief geweest (BLID, weet niet of die nog actief zijn) die dierenmishandelingen aanklaagde en bijv ook luidop liep te klagen dat het schandalig was om paarden in de winter of bij bar weer buiten te laten. Paarden hoorden in de winter op stal. Dit standpunt werd vriendelijk weggelachen door de sector en hoewel ze weldegelijk luidruchtig aanwezig waren en er ook echt propaganda voor gemaakt hebben is er geen enkele regel ingesteld die zegt dat paarden in de winter op stal moeten.
Zo'n vaart loopt het allemaal niet.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:20

KoudbloedKim schreef:
De mensen in die laatste categorie vallen niet onder de 'we' die jij aanhaalt en zijn daar dus niet mee bezig.
Ik denk persoonlijk dat er overal wel rottigheid te vinden is maar dat een hoop mensen het ook gewoon prima voor elkaar hebben en dat daar ook weleens naar gekeken mag worden.


Kijk dit snap ik. Maar ik schrijf WE omdat ik over het geheel na wil denken. Zoals jij denkt zijn bijvoorbeeld 120 borden langs de snelweg niet nodig omdat jij toch nooit harder rijdt dan honderd. Dat is mooi en niet verkeerd maar als je over het geheel na gaat denken dan zijn er naast mensen zoals jij ook mensen voor wie die borden wel nodig zijn. Dus staan daar voor iedereen borden
Dus schrijf ik WE zonder daarbij een oordeel te vellen over de betrokkenen die we in god weet wat voor categorien zouden kunnen verdelen. Maar dat doe ik dus expres niet.

Ik denk niet dat Ruitje een discussie wil, eerder een brainstorm. Als je over vijftig jaar nog paarden zou hebben, wat zou er dan veranderd zijn. Wat vinden we dan echt niet meer kunnen? Wat doen we dan juist wel?
Laatst bijgewerkt door mrie op 09-11-16 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Nirvana_

Berichten: 3208
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:21

Ik krijg juist rillingen van de hoeveelheid opmerkingen tegenwoordig dat topsport mishandeling is, paardrijden mishandeling is, op stal staan mishandeling is, een zadel met boom mishandeling is, een bit mishandeling is, bijzetteugels mishandeling zijn.........

Ja, in sommige gevallen kunnen bovenstaande voorbeelden inderdaad niet correct zijn. Maar in een aantal gevallen ook wel. Leer naar je paard te kijken, hou rekening met zijn natuurlijke behoeftes maar besef ook dat het in Nederland gewoon niet mogelijk is je paard echt natuurlijk te houden, en hou daar rekening mee. Hou rekening met de herkomst van je paard, de leeftijd, de gezondheid, mentale gesteldheid, het feit dat zelfs de paarden verder van de natuur af staan... Kijk in hemelsnaam naar het individu, in plaats van meteen te roepen wat er allemaal fout is.

Juist door dit soort discussies maken wij onze eigen sport kapot. Paardensport verbieden klinkt leuk... Regels opstellen over het houden van paarden klinkt leuk... Maar uiteindelijk zal dat ervoor zorgen dat niemand meer paarden gaat houden, en vind je ze wellicht alleen nog maar in een dierentuin terug.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:25

Nirvana, er wordt niet gezegd dat het fout is, er wordt gevraagd om over al die dagelijks gewone dingen nog eens na te denken. Ik denk niet dat wat gefilosofeer op bokt de sport kapot zal maken denk je ook niet?

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:26

ruitje schreef:
N.a.v. een ander topic vraag ik het mij wel eens af. Waar gaat het heen met de regels m.b.t. dierenwelzijn.

Laat ik als eerste zeggen dat ik regels goed vind, als het gaat om mishandeling moeten mensen aangepakt worden.

Maar zelf heb ik moeite met waar de grens ligt?

Is een staart couperen niet gelijk aan een paard compleet kaal scheren?

Is elke vorm van paardensport niet uiteindelijk iets waar een paard niet om gevraagd heeft?

Ik ben soms 'bang' voor het sneeuwbaleffect van waar een PVDD heen gaat bijv. Ben ik de enige die denkt dat er mogelijk over 50 jaar geen paardensport meer is?


Nog even mijn openingspost :) . Weet ik zelf super duidelijk waar ik heen wil met deze discussie? Nee. Denk ik dat een hoop mensen alleen maar roepen ' er moeten regels komen' , zonder zich te beseffen dat het het begin kan zijn van het einde van paarden houden: ' Ja' .

Want laten we eerlijk zijn, eigenlijk zegt iedereen er moeten regels komen voor anderen maar wat ik doe is vanwege medische redenen of ik zie dat mijn paard er plezier in heeft.

Ja, zo werken regels voor het verbeteren van welzijn dus niet, als iedereen zelf zeker weet dat hij het beste doet.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:27

Nirvana_ schreef:
Juist door dit soort discussies maken wij onze eigen sport kapot. Paardensport verbieden klinkt leuk... Regels opstellen over het houden van paarden klinkt leuk... Maar uiteindelijk zal dat ervoor zorgen dat niemand meer paarden gaat houden, en vind je ze wellicht alleen nog maar in een dierentuin terug.


Dat is dus wat ik bedoel met het 'sneeuwbaleffect' in mijn OP.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:28

Als er regels komen moet er ook handhaving komen. Beter is het een cultuuromslag na te streven, maar dan moet je wel geloven in de langzame vooruitgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:28

Laten we het dan eens over een andere boeg gooien:
Welke regels zouden er dan wel moeten komen en/of vervangen moeten worden?

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:29

KoudbloedKim schreef:
Laten we het dan eens over een andere boeg gooien:
Welke regels zouden er dan wel moeten komen en/of vervangen moeten worden?


Dat is boeiend!

Algemene regels dus, of met uitzonderingen?

Volgens mij zag ik hier al voorbij komen dat iedereen tegen het scheren van tastharen/oorhaar was. Zou zoiets al niet op weerstand stuiten?

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:31

mrie schreef:
Als er regels komen moet er ook handhaving komen. Beter is het een cultuuromslag na te streven, maar dan moet je wel geloven in de langzame vooruitgang.


Is dit al aan de gang? Ik denk het wel. Als ik naar mijn sport kijk wel bijv. Mijn organisatie heeft het rijden met zweep op de kortebaanraces verboden bijv.

Al denk ik dat daar bijv. weinig aandacht aan geschonken word? Zijn er niet al veel meer van dat soort beginnetjes naar een nieuwe cultuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:33

Oorhaar ben ik op zich niet tegen, maar tastharen hebben ze in mijn ogen echt wel nodig voor bijvoorbeeld te voelen hoe dicht ze bij de grond/voer/voorwerp zitten.
Plus dat ze via tastharen veel meer voelen.
Ik denk alleen inderdaad dat dit misschien iets te 'kleins' is (bij gebrek aan beter woord) om als eerste aan te pakken.
Zelf zou ik dan graag zien dat paarden minimaal 8 uur per dag buiten komen, in wei/paddock/bak waarin ze dan ook daadwerkelijk even lekker kunnen rennen als ze dat willen.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:35

Ruitje, ik neem je niet serieus met zo'n vraag, sorry...

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:38

Babootje schreef:
Ruitje, ik neem je niet serieus met zo'n vraag, sorry...


Bedankt voor je bijdrage!

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:40

Maar als ik mijn paard scheer omdat hij dan sneller droog is én hij zich beter voelt omdat hij niet niet na 5 minuten wandelen doorweekt van het zweet is en hij het niet koud hoeft te hebben dankzij een deken, wat is er dan verkeerd aan? Zolang hij buiten kan staan en kan spelen met zijn vriendjes maakt het hem toch vrij weinig uit of hij een vacht heeft of een deken?

Ik ben overigens wel erg benieuwd hoe de wereld eruit komt te zien als de paardensport verboden wordt. Worden alle paarden gewoon losgelaten en moeten ze het maar uit zoeken? Wordt nogal een chaos dan. Dus dan alle paarden in natuurgebieden? Maar zoveel gebieden zijn er niet toch? Dus dan maar de meeste in laten slapen? En welke paarden dan wel en welke niet?

Ik vind overigens dat er wel een regel mag komen over het buiten staan, elk paard minimaal 4 uur (ofzo) per dag buiten op een stuk van min. 20 x 40 (?), uitgezonderd paarden die een medische verklaring hebben waarom zij niet naar buiten kunnen.

Nirvana_

Berichten: 3208
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:49

mrie schreef:
Nirvana, er wordt niet gezegd dat het fout is, er wordt gevraagd om over al die dagelijks gewone dingen nog eens na te denken. Ik denk niet dat wat gefilosofeer op bokt de sport kapot zal maken denk je ook niet?


Het is iets wat ik in het algemeen opmerk. Veel op Bokt, Facebook, maar ook mensen die ik ontmoet die extreem 1 van beide richtingen op gaat. En dat is fout, want zo zwart/wit is het nooit. Wat gefilosofeer niet, maar wat gaat het opleveren? Mensen moet leren kijken naar hun individuele paard, moeten denken met hun gezonde verstand, en die kennis vind je niet online.

Om iets meer terug te komen op de discussie: Er zijn volgens mij toch al een aantal richtlijnen of regels opgesteld w.b. paarden houden/welzijn? O.a. dus minimaal 4u per dag aangesloten buiten komen?

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:51

Nirvana_ schreef:
Om iets meer terug te komen op de discussie: Er zijn volgens mij toch al een aantal richtlijnen of regels opgesteld w.b. paarden houden/welzijn? O.a. dus minimaal 4u per dag aangesloten buiten komen?


Richtlijnen wel, maar de meeste stalhouders trekken zich daar weinig van aan. Over zoiets zouden wat mij betreft wel verplichte regels mogen komen.

Supervixen

Berichten: 13027
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:54

Paarden hebben we voor ons plezier, ze kiezen er niet voor om ons te dragen, voor een kar te lopen of andere dingen die wij bedenken. Maar ja, paarden hebben hersens ter grootte van een walnoot en kunnen niet praten, dus ze kunnen er toch niks van zeggen. En wees heel eerlijk.. als paarden konden praten en grotere hersens hadden, zou niemand er meer opstappen of ze van alles laten doen wat wíj willen. Van mij mogen er strengere regels komen qua welzijn op stallen, maar ja wie handhaaft dat en wat doe je met het grote grijze gebied?
Er zitten zoveel haken en ogen aan.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:56

Fout vixen, paardenhersens zijn zo groot als een grapefruit wat niet wegneemt dat ze het niet zelf kunnen zeggen.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:58

Amputeren vind ik zonde van het paard. Scheren doe ik omdat mijn paard niet lekker voeld in zijn dikke wintervacht en zijn vacht is verre van lekker zacht en fluffie maar voelt vies en klam aan...
Na het scheren is mijn paardje weer helemaal vrolijk en happy en tevens geniet hij van een heerlijke massage tijdens het scheren.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:26

Ik vind het een interessant topic ondanks de wat extreme vergelijking.
Maar ik krijg van sommige posters een beetje de smaak dat zij vinden dat 'men die zijn paard scheert niet écht goed kijkt naar de behoefte van zijn/haar paard en die groep gemakkelijk en egoistisch is'. Sorry dat ik het zeg, maar dat slaat echt als een tang op een varken.

Ik kijk HEEEEL goed naar mijn paard, ELKE dag en ELKE verandering zie ik en anticipeer ik op. Ik heb een hele groep stalgenoten die vinden juist dat ik daar té veel mee bezig ben, dus zeggen dat zulke mensen niet goed naar hun paard kijken vind ik ronduit beledigend. Dat is wel heel erg iedereen over één kam scheren. En JA ik scheer mijn paard en NEE niet voor mij eigen gemak want ik stap ALTIJD minimaal 15 minuten in EN minimaal 15 minuten uit (ernaast of er op met lange helemaal losse teugel), geen uitzondering, nooit!!!! In dat MINIMAAL half uur dat ik dagelijks bezig ben met in en uitstappen is mijn ongeschoren paard gewoon droog. En toch is ze geschoren. Waarom? Omdat ze veel meer moeite heeft met het totaal niet zware werk dat ik haar vraag met die dikke vacht, heel snel buiten adem en minder conditie. Dat vind ik niet eerlijk voor haar, dus wil ik het haar zo comfortabel mogelijk maken. Daarnaast is het weer in NL ook vreemd de afgelopen tijd, met als resultaat dat zij onlangs zeiknat in de wei en in stal stond omdat haar vacht té dik was voor de >20 graden in oktober. Pardon my french maar ik vind het eerder mishandeling dat je je paard dat dan maar lekker zelf uit laat zoeken. Maargoed dat is een andere discussie.

Hier voeg ik aan toe dat mijn paard los, zonder verdoving, roesje, praam of weet ik veel wat geschoren wordt. Sterker nog; ze vindt het heerlijk, staat mij gewoon terug te kriebelen.

Dit gezegd hebbende wil ik wel toevoegen dat geen 1 paard in NL een dusdanig paardwaardig bestaan heeft dat zij ons op hun blote knietjes zouden bedanken als ze konden praten. IEDEREEN bepaalt minstens voor zijn paard hoe groot het stukje wei is waar het paard op staat, hoeveel gras er staat, hoeveel er wel of niet extra gevoerd wordt, met welke en hoeveel 'vriendjes' hij staat. Dus hoe 'goed' je zelf ook denkt bezig te zijn, als we in extremen denken dan is niks hier in Nederland goed genoeg. Want geen 1 paard heeft ALLES zelf uit te kiezen, zoals dat wel zou moeten zijn. Zelfs de paarden in het wild in NL hebben natuurgebieden (dus onnatuurlijke grenzen) als beperking.