betweters verpesten paardenhobby

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:53

Ts.
Zolang de hoefsmid niet klaagt over de kwaliteit van zn voeten.
Beest gezond en rond is. Is t prima toch?
Sommige paarden zijn gewoon familie van een varken. En zelfs op koeienroosters blijven ze dan nog niet schoon.
Je moet er gewoon.... kak aan hebben. Want jij moet zijn ttt zooi opruimen..anderen niet.

Enige oplossing is een enorme paardenluier. En dan nog weet zo'n paard er een rotzooi van te maken. Met name zijn eigen bips.

Niks van aan trekken.
Zolang het niet bordeax rood is of sopt kan het prima!!
Ook ik zou niet elke week leeg trekken. Maar oppotten. Misschien houd hij het dan door n stevige bodem het uit eindelijk netjes.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:00

maralyn schreef:
Ts.
Zolang de hoefsmid niet klaagt over de kwaliteit van zn voeten.
Beest gezond en rond is. Is t prima toch?
Sommige paarden zijn gewoon familie van een varken. En zelfs op koeienroosters blijven ze dan nog niet schoon.
Je moet er gewoon.... kak aan hebben. Want jij moet zijn ttt zooi opruimen..anderen niet.

Enige oplossing is een enorme paardenluier. En dan nog weet zo'n paard er een rotzooi van te maken. Met name zijn eigen bips.

Niks van aan trekken.
Zolang het niet bordeax rood is of sopt kan het prima!!
Ook ik zou niet elke week leeg trekken. Maar oppotten. Misschien houd hij het dan door n stevige bodem het uit eindelijk netjes.

Dankje voor de tip! Ja, het is echt verschrikkelijk, me shet doet zo ontzettend lang met zijn stal. Zeker weten een maand, en mijn haf nog geen 2 dagen :(

cissy

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:05

Hoeveel vlas gooi jij dan in de lege stal?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:06

Vies paard, hmm, die van mij.. heb er 2 smeerpieten bij zitten, de ene haalt hele stal overhoop, de ander krijgt het nog voor elkaar om met midden van kont op drol tegen de muur te gaan liggen...

Bemoeial knop aan.. vlas moet je niet elke week helemaal leegtrekken, dan ligt er te weinig in.. die moet je maar 1 x in zeg de 6 wkn leegtrekken en altijd beginnen met voldoende vlas, dat betekend vaak minimaal 4 pakken in een normale box en dan wekelijks 1 erbij, ondertussen zo vaak mogelijk met handschoenen en emmer drollen eruit halen, kantjes die schoon zijn weer naar het midden doen en eventueel nieuw vlas erbij doen. Dit zou in de ideale wereld moeten werken om je stal en paard soort van schoon te houden.
Bemoeial knop uit. (heb er 1 al jaren op vlas staan, maar hier krijgen we te weinig vlas om zo te werken, dus is best lastig, kan hier niet beginnen met schone stal en paar pakken, mag max 1 pak per week en kan niet elke 6 wkn leegtrekken wat vaak ook niet hoeft als je het beetje leuk aanvliegt.)

Verder is het heel simpel, sommige mensen zeuren over alles, sommigen hebben een punt, kunst is om de juiste info eruit te filteren, dat is wel eens moeilijk.

Zelf geef ik ook wel eens ongevraagd advies, doe ik een keer en als eigenaar dan denkt zal wel, dan denk ik ook, nou zoek het dan maar uit. I will only tell you this once!!! is mijn idee. Moet zeggen, vaak luisteren mensen dan toch wel, aangezien veel mensen toch wat kennis missen, maar wel open staan voor tips. En aantal dingen bespaar ik me gewoon de moeite over om er wat van te zeggen.

Ik trek dan wel weer mijn mond open als er iemand in het donker met paard zonder verlichting en reflectie de weg op gaat, aangezien je niet alleen jezelf en je paard in gevaar brengt maar ook de overige weggebruikers. (heb trouwens hekel aan alle onverlichte weggebruikers, levensgevaarlijk!)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:34

elysepaard schreef:
Hij staat op vlas, en word 2x per dag de vieze plekken uit gehaald en 1x in de week volledig leeggetrokken (bezemschoon)

Er is in de buurt helaas weinig keuze in stallen.

Een stal met vlas leegtrekken betekend dat die vies wordt, vlas hoeft pas 1 keer in de 8 weken of meer leeggehaald te worden.
De rode plekken moeten er uitgehaald worden, en de mest moet er uit, maar dat doe je al genoeg.
Met een vies paard is het de kunst om een vieze laag over de bodem te houden, waardoor het schone vlas aan het oppervlak blijft liggen. Bij mij staat alles op vlas, en maar 2 smeerpoetsen, maar das vaak hoe dikker de laag, hoe schoner het blijft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:01

Welke vlas heb je? En staat de rest ook op vlas? Vlas is voor velen ook een vak apart. Begin met genoeg vlas. Dat het bruin wordt, is niet zo erg.

Is dit het enige of zijn er meer problemen?

Hoe ruikt je stal en wordt er wel goed geventileerd?

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 23:12

superpony schreef:
Welke vlas heb je? En staat de rest ook op vlas? Vlas is voor velen ook een vak apart. Begin met genoeg vlas. Dat het bruin wordt, is niet zo erg.

De meeste staan op stro, sommigen wel op vlas ja. deuren en dakramen staan open. Er word ook geroepen dat mijn jaarling veel te mager is en veel te weinig wandel met ze.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:36

Weet je: overal is wat!
In de paardenwereld, mensenwereld, iedere wereld.
Er zijn altijd en overal mensen die het beter weten. Soms is dat zo, vaak niet.
Krijg een beetje eelt op je ziel, trek je niet alles persoonlijk aan en zeg op een nette manier dat je niet zit te wachten op kritiek behalve als het positief en opbouwend is.
Net als met een moeilijk paard laden. Adviezen te over. Die mensen geef ik dan het touwtje in handen, los het maar op. Meestal verdwijnen ze, excuses stamelend waarom ze nu net niet kunnen, snel van het terrein.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 02:43

elysepaard, een vlas box is heel anders dan een stro box. Maar we kunnen vanuit hier niet zien of jouw vlasbox netjes is. Wel weet ik dat mensen zonder ervaring met vlas er vaak eerst niks van begrijpen.

Wat betreft je paarden, hetzelfde........Plaats een goede stand foto van je jaarling en we kunnen het zien. Maar te weinig wandelen?
Als mensen daarmee bedoelen dat je paarden teveel op stal staan, kan ik daar helemaal in komen. Zeker een jaarling hoort te bewegen en te ontwikkelen. Daar moet je niet alleen mee wandelen, die moet met maatjes, vrij te bewegen en onbeperkt hooi/gras te kunnen eten.

Persoonlijk vind ik het ook erg dat iedereen maar paarden aanschaft zonder enige kennis en niemand wat mag zeggen. Mensen met paarden vinden dan allemaal wel dat ze het allemaal wel weten, maar doorgaans zijn er veel problemen.

Dit is bokt. Bokt staat vol met vragen en problemen, omdat mensen niet genoeg kennis en ervaring hebben. Als mensen werkelijk alles weten en het zo goed doen, zouden er veel minder problemen zijn. Zo simpel is het wel.

Als je dan niks meer mag zeggen, op wat je ziet, wordt het probleem alleen maar groter. Maar tegenwoordig heeft iedereen anoniem van achter een schermpje een hele grote mond en weten ze alles ( net gegoogled meestal ) Maar in het echte leven, kom je weinig van die wijsneuzen tegen zonder fouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:02

Dikkere huid kweken, want overal zal je mensen tegenkomen die het 'beter' weten. Soms is dat echt zo, soms zijn het kneuzen die hun paard(en) zelf niet voorelkaar hebben. Ergernis? Ja soms wel, en soms is het ook heel grappig. Erger vind ik die geniepige pesters; die commentaar en vuiligheid spuien onderling en je in je gezicht niks durven zeggen. Ik loop nooit vooraan mijn mening te verkondigen maar zal wel eerlijk antwoorden als mijn mening gevraagd wordt. Gelukkig heb ik nu niet direct meer last van vervelende mede pensionklanten omdat ze lekker thuis staan....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:43

elysepaard schreef:
superpony schreef:

De meeste staan op stro, sommigen wel op vlas ja. deuren en dakramen staan open. Er word ook geroepen dat mijn jaarling veel te mager is en veel te weinig wandel met ze.

Hoeveel komt je jaarling dan buiten?
Een jaarling hoort naar mijn idee de hele dag (en als het kan ook nacht) buiten te spelen met andere paarden. Op een stuk zo groot dat ze echt sprintje kunnen trekken.

Alleen wandelen volstaat niet.

Dus ik weet niet wat je stalgenoten bedoelen