Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
white_flame schreef:Nee geld voor stalling van 200 euro gaat er niet in zitten. maar ik heb nu al 2 reserve weides voor als hij hier weg moet. Beide gratis...dus dat is niet het probleem...
en daar ben ik inderdaad eelrijk in ik verdien met mijn baan ong 60 tot 90 in de maand maar doe nog flink wat klusjes waar ik dus soms 200 extra mee verdien
KimD schreef:Ts, je bent 18, maar je gedraagt je er duidelijk niet naar.. Ik vind je antwoorden vaak kort door de bocht en onduidelijk. Ik kan dus begrijpen dat je ouders zeggen dat een paard niet welkom is.
Je hebt een 'vast' inkomen van €60,-, die €200,- is soms extra. Van die €60,- kun je geen paard onderhouden. In de winter vreet hij nog meer dan dat weg aan hooi. En dan komen er nog andere kosten bij, hoefsmid, ontworming etc.
Daarnaast wil je het stiekem gaan doen, hoe wil je dat voor elkaar krijgen terwijl je alle kosten en zorg draagt? Je schoonouders zijn trouwens ook niet helemaal lekker als ze jou daar stiekem konijnen en cavia's laten houden, dan klopt er iets niet. Je bent dan wel 18, en volwassen op papier, maar zo gedraag je je niet. Je komt er onverantwoordelijk over. Houden van, is ook loslaten. Ik denk dat je het paard beter kunt verkopen en loslaten en af en toe eens op bezoek gaan bij hem.
Nuray schreef:white_flame schreef:Nee geld voor stalling van 200 euro gaat er niet in zitten. maar ik heb nu al 2 reserve weides voor als hij hier weg moet. Beide gratis...dus dat is niet het probleem...
en daar ben ik inderdaad eelrijk in ik verdien met mijn baan ong 60 tot 90 in de maand maar doe nog flink wat klusjes waar ik dus soms 200 extra mee verdien
Om heel eerlijk te zijn kom je in mijn ogen niet heel realistisch over. Ik vind het namelijk heel typisch dat jij zo drie gratis weilanden weet te vinden, terwijl ik nog nóóit een gratis weiland (dat geschikt is) ben tegengekomen. Is de afrastering daar wel goed? Dat is namelijk ook een leuke kostenpost.
Ik zou dan toch ook echt proberen meer te werken, want met €60 tot €90 aan vaste inkomsten ga je het gewoon niet redden: dan kun je ook niet sparen namelijk. Leuk dat je soms €200,- extra verdient, maar met 'soms' koop je niets. Zorg dat je een vast inkomen van minimaal €150,00 hebt - daar bovenop nog eens de extraatjes met klusjes en dan vind ik het al een stuk reëler om naar het overnemen van dit paard te kijken.
Bij het volwassen worden hoort ook je verantwoordelijkheid nemen en door dit paard over te nemen, neem je je verantwoordelijkheid duidelijk niet - als je niets verandert. Als ik nu lees dat je een zadel gaat ombouwen omdat je geen nieuwe kunt/wilt betalen dan vraag ik me echt af of je hier wel klaar voor bent. Een paard is een héle grote verantwoordelijkheid en daarnaast een héle grote kostenpost. Wees eerlijk naar jezelf en naar het paard.
Ik sta echt versteld van het aantal mensen die zeggen 'Je bent 18, negeer je ouders'. TS laat duidelijk merken echt géén enkel benul te hebben van wat een paard daadwerkelijk kost en gedraagt zicht echt niet naar haar leeftijd. Ik begrijp je ouders dus eigenlijk heel goed: ga eerst maar eens werken en bewijzen dat je volwassen bent en je zo kunt gedragen - dan komt er vanzelf wel een keer een paard.
Ik vind het trouwens ook erg knap dat sommige mensen het kennelijk redden met zo weinig geld. Ik ben jaarlijks wel een paar duizend euro kwijt aan mijn pony's en dan zijn het nog Shetlanders ook.
).
mirriezz schreef:Maar ts; je woont nog thuis en studeert (lees ik tussen de regels door, correct me if i am wrong)
Het is dan toch niet zo heel gek dat je ouders nog iets te zeggen hebben? Als je dat vervelend vind, dan zul je op jezelf moeten gaan wonen en dan kom je erachter dat het leven behoorlijk duur is en je keuzes zult moeten maken.
Op dit moment zorgen je ouders voor jou (betalen woning, eten en verzekeringen en meer waar jij je niet druk om hoeft te maken) en ze gunnen je je eigen geld, zodat je daarmee leuke dingen kunt doen. Dat vind ik al heel wat.
Ik maak daar ook uit op dat ze zich (tot op zekere hoogte) verantwoordelijk voor jou voelen. Ik verwacht dus dat ze zich verplicht zullen voelen jou te helpen als je paardje ziek wordt en de kosten daarvan zijn moeilijk te overzien.
Ik snap ook dat jij heel graag je paardje wilt houden, maar het is niet helemaal zo zwart wit als jij het ziet denk ik.
white_flame schreef:marleen_usar schreef:Je kan op een paard niet bezuinigen, als je dat denkt zit je echt in de penny fase.
Ik ga ook zeker niet op hem bezuinigen?
KimD schreef:Ik neem aan dat je nog thuis woont? Dan heb je toch nog enigszins naar je ouders te luisteren. Je bent onrealistisch en je beeld van het houden van een paard klopt niet. Je ouders hebben dus gelijk, je kunt van jou inkomen geen paard fatsoenlijk onderhouden.
En daarbij, je kunt hem gratis op een wei zetten. Maar hoe zijn de voorzieningen qua omheining, water en bovenal een soortgenoot?
white_flame schreef:mirriezz schreef:Maar ts; je woont nog thuis en studeert (lees ik tussen de regels door, correct me if i am wrong)
Het is dan toch niet zo heel gek dat je ouders nog iets te zeggen hebben? Als je dat vervelend vind, dan zul je op jezelf moeten gaan wonen en dan kom je erachter dat het leven behoorlijk duur is en je keuzes zult moeten maken.
Op dit moment zorgen je ouders voor jou (betalen woning, eten en verzekeringen en meer waar jij je niet druk om hoeft te maken) en ze gunnen je je eigen geld, zodat je daarmee leuke dingen kunt doen. Dat vind ik al heel wat.
Ik maak daar ook uit op dat ze zich (tot op zekere hoogte) verantwoordelijk voor jou voelen. Ik verwacht dus dat ze zich verplicht zullen voelen jou te helpen als je paardje ziek wordt en de kosten daarvan zijn moeilijk te overzien.
Ik snap ook dat jij heel graag je paardje wilt houden, maar het is niet helemaal zo zwart wit als jij het ziet denk ik.
Nee ik betaal mijn studie geld etc ook al gewoon zelf.
Maar nee ik snap niet waarom ze zo erg een probleem moeten maken als ik zelf de verantwoordleijkheid wil nemen. En ze me misschien ooit een keer uit de brand moeten helpen?
Anoniem schreef:Ik zie nu pas hoeveel je per maand verdient, en nee, daar is geen paard van te onderhouden...
Ik ben 19, en betaal mijn paard sinds m'n 18e ook volledig zelf. Ik verdien €450 per maand en doe daarnaast nog vast oppaswerk (elke dinsdag) wat in totaal nog €100 oplevert per maand. En hiernaast nog wat los oppassen op en aan.
Hiervan kan ik mijn paard betalen, incl verzekering en hou ik elke maand €50 apart voor eventuele kosten.
Wel kan ik bij hoge dieranartskosten op mijn ouders terugvallen. Zij willen dit dan betalen en ik betaal hun dan in termijnen terug. Ik heb hier 2,5 jaar lang geen gebruik van hoeven maken want mijn paard had echt nooit iets. Maar het afgelopen half jaar ben ik toch erg blij geweest met deze regeling, want ik had het niet meer uit eigen zak kunnen betalen.
Zo hebben wij het geregeld, dus heel eerlijk...
Als je ouders hier helemaal niet achter staan en ook niet voor zoiets open staan (dus een "lening" aan jou bij onverwachte hoge kosten) gaat dir erg lastig worden...