Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:28

Pfoe 60,- per maand aan vast inkomen? Dan zou ik daar ook gewoon vanuit gaan, aangezien de extraatjes nooit tot vast inkomen gerekend kunnen worden.

Meid ik snap je ouders wel. een paard is gewoon een hele verantwoordelijkheid. Nu is het alleen ontworming/enting/hoefsmid, maar wat als er iets kapot gaat? Je paard ziek wordt? Dan is je spaarpotje van 1000,- er zo doorheen, en dan?
Enig idee wat het kost als je paard hoefbevangen wordt of iets op de pezen krijgt? Paar scans en je bent al 800,- verder. En met 60,- per maand kan je ook geen verzekering betalen naast de andere maandelijkse kosten.
Leuk dat je schoonouders/vriend hem willen kopen, maar stel dat t echt uit gaat en je vriend zegt, ik heb hem betaald, hij is van mij, of ik wil nu geld zien? Nu is het allemaal koek en ei maar dat kan op zo'n moment compleet omslaan..

En het is allemaal wel leuk en aardig wat de andere zeggen; maar als jij een paard koopt en je ouders zijn zo pislink dat je niet meer thuis mag komen (bijvoorbeeld) dan zit je nog meer in de oliebol.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:28

white_flame schreef:
Nee geld voor stalling van 200 euro gaat er niet in zitten. maar ik heb nu al 2 reserve weides voor als hij hier weg moet. Beide gratis...dus dat is niet het probleem...
en daar ben ik inderdaad eelrijk in ik verdien met mijn baan ong 60 tot 90 in de maand maar doe nog flink wat klusjes waar ik dus soms 200 extra mee verdien

Om heel eerlijk te zijn kom je in mijn ogen niet heel realistisch over. Ik vind het namelijk heel typisch dat jij zo drie gratis weilanden weet te vinden, terwijl ik nog nóóit een gratis weiland (dat geschikt is) ben tegengekomen. Is de afrastering daar wel goed? Dat is namelijk ook een leuke kostenpost.

Ik zou dan toch ook echt proberen meer te werken, want met €60 tot €90 aan vaste inkomsten ga je het gewoon niet redden: dan kun je ook niet sparen namelijk. Leuk dat je soms €200,- extra verdient, maar met 'soms' koop je niets. Zorg dat je een vast inkomen van minimaal €150,00 hebt - daar bovenop nog eens de extraatjes met klusjes en dan vind ik het al een stuk reëler om naar het overnemen van dit paard te kijken.

Bij het volwassen worden hoort ook je verantwoordelijkheid nemen en door dit paard over te nemen, neem je je verantwoordelijkheid duidelijk niet - als je niets verandert. Als ik nu lees dat je een zadel gaat ombouwen omdat je geen nieuwe kunt/wilt betalen dan vraag ik me echt af of je hier wel klaar voor bent. Een paard is een héle grote verantwoordelijkheid en daarnaast een héle grote kostenpost. Wees eerlijk naar jezelf en naar het paard.

Ik sta echt versteld van het aantal mensen die zeggen 'Je bent 18, negeer je ouders'. TS laat duidelijk merken echt géén enkel benul te hebben van wat een paard daadwerkelijk kost en gedraagt zicht echt niet naar haar leeftijd. Ik begrijp je ouders dus eigenlijk heel goed: ga eerst maar eens werken en bewijzen dat je volwassen bent en je zo kunt gedragen - dan komt er vanzelf wel een keer een paard.

Ik vind het trouwens ook erg knap dat sommige mensen het kennelijk redden met zo weinig geld. Ik ben jaarlijks wel een paar duizend euro kwijt aan mijn pony's en dan zijn het nog Shetlanders ook.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:29

KimD schreef:
Ts, je bent 18, maar je gedraagt je er duidelijk niet naar.. Ik vind je antwoorden vaak kort door de bocht en onduidelijk. Ik kan dus begrijpen dat je ouders zeggen dat een paard niet welkom is.

Je hebt een 'vast' inkomen van €60,-, die €200,- is soms extra. Van die €60,- kun je geen paard onderhouden. In de winter vreet hij nog meer dan dat weg aan hooi. En dan komen er nog andere kosten bij, hoefsmid, ontworming etc.

Daarnaast wil je het stiekem gaan doen, hoe wil je dat voor elkaar krijgen terwijl je alle kosten en zorg draagt? Je schoonouders zijn trouwens ook niet helemaal lekker als ze jou daar stiekem konijnen en cavia's laten houden, dan klopt er iets niet. Je bent dan wel 18, en volwassen op papier, maar zo gedraag je je niet. Je komt er onverantwoordelijk over. Houden van, is ook loslaten. Ik denk dat je het paard beter kunt verkopen en loslaten en af en toe eens op bezoek gaan bij hem.

Beetje een raar antwoord. Maar ik gaf aan ja dat ik 60 vast verdien en soms 100 euro en soms 200 extra. Wat is daar vaag aan?
En mijn ouders weten dat mijn cavia's daar wonen, zij willen gewoon geen dieren.
En ja als ik het niet had gekund had ik hem laten gaan maar het feit is dat ik dat prima kan. En dat maakt mij kwaad. Is dat raar? Dat is niet onvolwassen maar menselijk!
En ja ik weet wat hij eet in de winter en ja ik weet de kosten en ja ik kan dat betalen en ja mijn vriend wil bijspringen als ik wat te kort kom.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:31

Je kan op een paard niet bezuinigen, als je dat denkt zit je echt in de penny fase.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:32

Nuray schreef:
white_flame schreef:
Nee geld voor stalling van 200 euro gaat er niet in zitten. maar ik heb nu al 2 reserve weides voor als hij hier weg moet. Beide gratis...dus dat is niet het probleem...
en daar ben ik inderdaad eelrijk in ik verdien met mijn baan ong 60 tot 90 in de maand maar doe nog flink wat klusjes waar ik dus soms 200 extra mee verdien

Om heel eerlijk te zijn kom je in mijn ogen niet heel realistisch over. Ik vind het namelijk heel typisch dat jij zo drie gratis weilanden weet te vinden, terwijl ik nog nóóit een gratis weiland (dat geschikt is) ben tegengekomen. Is de afrastering daar wel goed? Dat is namelijk ook een leuke kostenpost.

Ik zou dan toch ook echt proberen meer te werken, want met €60 tot €90 aan vaste inkomsten ga je het gewoon niet redden: dan kun je ook niet sparen namelijk. Leuk dat je soms €200,- extra verdient, maar met 'soms' koop je niets. Zorg dat je een vast inkomen van minimaal €150,00 hebt - daar bovenop nog eens de extraatjes met klusjes en dan vind ik het al een stuk reëler om naar het overnemen van dit paard te kijken.

Bij het volwassen worden hoort ook je verantwoordelijkheid nemen en door dit paard over te nemen, neem je je verantwoordelijkheid duidelijk niet - als je niets verandert. Als ik nu lees dat je een zadel gaat ombouwen omdat je geen nieuwe kunt/wilt betalen dan vraag ik me echt af of je hier wel klaar voor bent. Een paard is een héle grote verantwoordelijkheid en daarnaast een héle grote kostenpost. Wees eerlijk naar jezelf en naar het paard.

Ik sta echt versteld van het aantal mensen die zeggen 'Je bent 18, negeer je ouders'. TS laat duidelijk merken echt géén enkel benul te hebben van wat een paard daadwerkelijk kost en gedraagt zicht echt niet naar haar leeftijd. Ik begrijp je ouders dus eigenlijk heel goed: ga eerst maar eens werken en bewijzen dat je volwassen bent en je zo kunt gedragen - dan komt er vanzelf wel een keer een paard.

Ik vind het trouwens ook erg knap dat sommige mensen het kennelijk redden met zo weinig geld. Ik ben jaarlijks wel een paar duizend euro kwijt aan mijn pony's en dan zijn het nog Shetlanders ook.

Ja typisch? Hij staat nu bij kennisen. De andere locatie is bij een vriendin van mij daar staat ook al een paard. en als ik het goed begrijp kan hij heen waar zijn oude vriendje ook stond en zij kosten zou betalen.
Maar ik heb werk.
En ik weet wat hij kost.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:32

60 euro vast verdienen is niet erg veel.
Evt ander bij baantje er bij nemen?

Ik ben ook 18 en verdien ongeveer vast 150 euro. Ligt er aan hoeveel uren ik werk maar dat is natuurlijk verschillend.

Weet ook niet hoevaak jij extra klusjes er bij kunt doen.
Snap dat je je vriend niet kwijt wilt.
Veel succes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:33

Je ouders zijn niet gek white flame,
die weten echt meer dan je zelf denkt
(al was het alleen maar ook op bokt kijken bijvoorbeeld een keer ;) ).

'ook ik wil wel eens iets extra's doen'.
absoluut, net als heel Nederland..

je moet jezelf vergelijken met iemand die een uitkering heeft.. geen geld over voor extra's alleen voor de basis behoeften. in jouw geval ben je nog rijk, het gaat namelijk niet eens om levensbehoefte maar om de financiering van een dier en hobby. Dan kun je dure dingen voor je verjaardag willen doen, maar daar heb je gewoon het geld niet voor over, omdat je voor je pony wilt kiezen.

je plannen en wensen zijn groot, maar je potje is beperkt en je beredeneringen nog niet helemaal volwassen.. begrijpelijk.. je bent 18 en mocht en had behoorlijk wat in je jeugd (bedoel wow een pony die je als van jezelf mocht beschouwen).. nu ben je volwassen aan het worden en zijn dat soort dingen niet meer zo vanzelfsprekend en moet je meer en meer zelf zorgen voor goed financieel beleid.

stel je nu voor dat je op jezelf zou wonen, vissen, cavia's, pony, onderhoud alle dieren, da voor alle dieren en dan nog alle vaste lasten die erbij horen. Je zou het niet kunnen opbrengen allemaal. Je hebt het geluk dat je nog thuis woont, maar daarmee val je ook automatisch onder de regels van je ouders.

nu kunnen ze financieel niet heel veel over je zeggen als jij die pony koopt, maar dan kunnen ze als ze heel flauw willen wel andere sponsoringen stopzetten voor dat bedrag natuurlijk.. mijn vader zou dat absoluut gedaan hebben als hij het onverantwoord vond wat ik met mijn geld deed. prima, ik 100 euro spenderen aan een pony, dan heb ik daarmee mijn brommergeld uitgegeven (ik kreeg een paar euro per week voor benzine).. als ik mijn geld 'verbraste' dan stopte de dingen waarmee geld van mijn ouders 'verbrast' werd.. besteede ik mijn geld verstandig, dan sprongen mijn ouders bij en waren ze ook meer bereid om hier en daar zomaar wat te geven of toe te staan wat ik niet verwachtte.

ik mocht bijvoorbeeld maar 1 sport doen (niet paardrijden, dat was te duur).. ik heb de discussie een keer gehad.. 'dan betaal ik mijn lessen wel zelf'. reactie was heel simpel.. als ik genoeg geld had om een sport te financieren, dan hoefden mijn ouders dat dan dus niet ook te doen.. dan werd mijn andere sport stopgezet en werd dat in de pot voor de vakantie (van ons allemaal) gestopt, kon iedereen een paar ijsjes extra eten en bravo dat ik mijn eigen sport kon betalen.. Lol, laten we zeggen.. ik ben spontaan niet gaan paardrijden.

en weet je.. dat vond ik toen helemaal niets, ik baalde.. maar het heeft mij wel geleerd dat geld maar 1x uitgegeven kon worden.. en dat ik niet moest verwachten dat anderen mij zouden gaan spekken, terwijl ik mijn geld aan leuke dingen uitgaf.

je leunt niet alleen op je ouders, maar vind het ook prima om op je vriend te leunen, en op een vriendin, als jij maar kunt hebben wat je wilt hebben.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-11-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:33

Maar ts; je woont nog thuis en studeert (lees ik tussen de regels door, correct me if i am wrong)

Het is dan toch niet zo heel gek dat je ouders nog iets te zeggen hebben? Als je dat vervelend vind, dan zul je op jezelf moeten gaan wonen en dan kom je erachter dat het leven behoorlijk duur is en je keuzes zult moeten maken.
Op dit moment zorgen je ouders voor jou (betalen woning, eten en verzekeringen en meer waar jij je niet druk om hoeft te maken) en ze gunnen je je eigen geld, zodat je daarmee leuke dingen kunt doen. Dat vind ik al heel wat.

Ik maak daar ook uit op dat ze zich (tot op zekere hoogte) verantwoordelijk voor jou voelen. Ik verwacht dus dat ze zich verplicht zullen voelen jou te helpen als je paardje ziek wordt en de kosten daarvan zijn moeilijk te overzien.

Ik snap ook dat jij heel graag je paardje wilt houden, maar het is niet helemaal zo zwart wit als jij het ziet denk ik.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:33

marleen_usar schreef:
Je kan op een paard niet bezuinigen, als je dat denkt zit je echt in de penny fase.

Ik ga ook zeker niet op hem bezuinigen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:34

Dan moet je de loterij winnen ben ik bang.

Anoniem

Ik zie nu pas hoeveel je per maand verdient, en nee, daar is geen paard van te onderhouden...
Ik ben 19, en betaal mijn paard sinds m'n 18e ook volledig zelf. Ik verdien €450 per maand en doe daarnaast nog vast oppaswerk (elke dinsdag) wat in totaal nog €100 oplevert per maand. En hiernaast nog wat los oppassen op en aan.
Hiervan kan ik mijn paard betalen, incl verzekering en hou ik elke maand €50 apart voor eventuele kosten.
Wel kan ik bij hoge dieranartskosten op mijn ouders terugvallen. Zij willen dit dan betalen en ik betaal hun dan in termijnen terug. Ik heb hier 2,5 jaar lang geen gebruik van hoeven maken want mijn paard had echt nooit iets. Maar het afgelopen half jaar ben ik toch erg blij geweest met deze regeling, want ik had het niet meer uit eigen zak kunnen betalen.
Zo hebben wij het geregeld, dus heel eerlijk...
Als je ouders hier helemaal niet achter staan en ook niet voor zoiets open staan (dus een "lening" aan jou bij onverwachte hoge kosten) gaat dir erg lastig worden...

Celiien

TS: je moet toch echt uitgaan van je vaste inkomen, en niet wat je af en toe extra verdient. Zou leuk zijn als een bank/hypotheker daar ook mee akkoord zou gaan :+

Is meer werken niet gewoon een optie?
Toen ik 18 was betaalde ik mn paard ook zelf (a300,- per maand) en had nog geld over met 20-25u per week werken.. (naast studie).

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:35

60 euro vind ik ook veels te weinig.
Op die leeftijd verdiende ik, naast een fulltime studie, zo'n 500 euro per maand. ( Uit mijn hoofd )
en ja, dat waren lange dagen, soms van half 9 in de ochtend, tot half 10 in de avond.
Ik had stage van half 9 tot 5, en daarnaast ging ik dan in de avonden naar mijn bijbaan in de supermarkt, waar ik overigens ook de gehele zaterdag werkte, en als ik vrije dagen opnam van stage etc.
Hiervan kon ik prima mijn eigen dingen betalen, paardje onderhouden, en moeders bijstaan.
Het is een kwestie van heel erg hard werken, goed met je geld omgaan, prioriteiten stellen, en veel dingen ook laten.
Ik was tot begin dit jaar nog nooit op vakantie geweest, en ik wordt dalijk 23.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:35

Ik neem aan dat je nog thuis woont? Dan heb je toch nog enigszins naar je ouders te luisteren. Je bent onrealistisch en je beeld van het houden van een paard klopt niet. Je ouders hebben dus gelijk, je kunt van jou inkomen geen paard fatsoenlijk onderhouden.

En daarbij, je kunt hem gratis op een wei zetten. Maar hoe zijn de voorzieningen qua omheining, water en bovenal een soortgenoot?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:35

mirriezz schreef:
Maar ts; je woont nog thuis en studeert (lees ik tussen de regels door, correct me if i am wrong)

Het is dan toch niet zo heel gek dat je ouders nog iets te zeggen hebben? Als je dat vervelend vind, dan zul je op jezelf moeten gaan wonen en dan kom je erachter dat het leven behoorlijk duur is en je keuzes zult moeten maken.
Op dit moment zorgen je ouders voor jou (betalen woning, eten en verzekeringen en meer waar jij je niet druk om hoeft te maken) en ze gunnen je je eigen geld, zodat je daarmee leuke dingen kunt doen. Dat vind ik al heel wat.

Ik maak daar ook uit op dat ze zich (tot op zekere hoogte) verantwoordelijk voor jou voelen. Ik verwacht dus dat ze zich verplicht zullen voelen jou te helpen als je paardje ziek wordt en de kosten daarvan zijn moeilijk te overzien.

Ik snap ook dat jij heel graag je paardje wilt houden, maar het is niet helemaal zo zwart wit als jij het ziet denk ik.

Nee ik betaal mijn studie geld etc ook al gewoon zelf.
Maar nee ik snap niet waarom ze zo erg een probleem moeten maken als ik zelf de verantwoordleijkheid wil nemen. En ze me misschien ooit een keer uit de brand moeten helpen?

KimD

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:36

Je ouders geven duidelijk aan dat ze die verantwoordelijkheid niet willen en ook geen zorg willen dragen voor een paard. Hoe lastig ook, dat zul je toch moeten accepteren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:37

white_flame schreef:
marleen_usar schreef:

Ik ga ook zeker niet op hem bezuinigen?

Hoe dan?

Een gemiddeld paard eet alleen aan hooi gemiddeld voor 80-90,- per maand. dan nog eventueel krachtvoer, sowieso hoefsmid, entingen, wormenkuren.. Dan ga je toch echt ergens op bezuinigen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:37

Als je je paard écht wilt houden/overkopen dan is er maar een optie volgens mij. Uit huis gaan en op eigen benen staan zodat je zelf je beslissingen kan nemen, flink aan het werk naast je studie zodat je een inkomen hebt (want 60 euro kan je toch geen inkomen noemen eigenlijk...) en dan het paard kopen.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:38

KimD schreef:
Ik neem aan dat je nog thuis woont? Dan heb je toch nog enigszins naar je ouders te luisteren. Je bent onrealistisch en je beeld van het houden van een paard klopt niet. Je ouders hebben dus gelijk, je kunt van jou inkomen geen paard fatsoenlijk onderhouden.

En daarbij, je kunt hem gratis op een wei zetten. Maar hoe zijn de voorzieningen qua omheining, water en bovenal een soortgenoot?

omheining is overal goed op alle 3 de locaties. Ook stal en vriendje aanwezig. En mijn paard heeft nooit kraan water gedronken haha. hij dronk uit de sloot die langs de wei lag. Daar werd zijn water uitgehaald (was mijn opa's keuze destijds en die is te eigenwijs om te luisteren) Maar ik ga ook ander werk zoeken als hij officeel echt weg moet (is nog maar half besproken met mijn opa)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:38

white_flame schreef:
mirriezz schreef:

Nee ik betaal mijn studie geld etc ook al gewoon zelf.
Maar nee ik snap niet waarom ze zo erg een probleem moeten maken als ik zelf de verantwoordleijkheid wil nemen. En ze me misschien ooit een keer uit de brand moeten helpen?

1. omdat ze niks met paarden hebben en de verantwoordelijkheid niet willen hebben
2. je ook nog een zus heeft die wel haar paard heeft moeten verkopen. als jij hem mag houden is t meten met ongelijke maten
3. Je dus met 4 personen thuis woont. Enig idee wat dat al kost? En enig idee hoe hoog een DA rekening kan oplopen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:39

Anoniem schreef:
Ik zie nu pas hoeveel je per maand verdient, en nee, daar is geen paard van te onderhouden...
Ik ben 19, en betaal mijn paard sinds m'n 18e ook volledig zelf. Ik verdien €450 per maand en doe daarnaast nog vast oppaswerk (elke dinsdag) wat in totaal nog €100 oplevert per maand. En hiernaast nog wat los oppassen op en aan.
Hiervan kan ik mijn paard betalen, incl verzekering en hou ik elke maand €50 apart voor eventuele kosten.
Wel kan ik bij hoge dieranartskosten op mijn ouders terugvallen. Zij willen dit dan betalen en ik betaal hun dan in termijnen terug. Ik heb hier 2,5 jaar lang geen gebruik van hoeven maken want mijn paard had echt nooit iets. Maar het afgelopen half jaar ben ik toch erg blij geweest met deze regeling, want ik had het niet meer uit eigen zak kunnen betalen.
Zo hebben wij het geregeld, dus heel eerlijk...
Als je ouders hier helemaal niet achter staan en ook niet voor zoiets open staan (dus een "lening" aan jou bij onverwachte hoge kosten) gaat dir erg lastig worden...

Vind het in jouw geval ook reeel dat je ouders eventueel bijspringen bij erg hoge kosten.
je laat zelf zien door veel te werken en je zaakjes op orde te hebben dat je verstandig omgaat met je financieën.. dan zou ik als ouder ook geneigd zijn om te helpen als het echt een keer nodig was.. zeker als er dan ook nog terug betaald wordt.. alle respect hiervoor!

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:41

Oke sorry, maar ik voel me echt verschrikkelijk van het feit. En ik wil meer gaan werken (hele weekend en avonduren)
En mijn vriend gaat mij financieel ook helpen. Maar het feit is gewoon dat al spring ik links of rechts het heeft geen zin.
Hij is nog van mij opa. Maar als opa hem wil houden is dat niet hun probleem. Maar ze zeggen wel tegen hem hij moet weg want als je dood gaat zitten wij met hem?

Jammer dat sommige mensen mij onvolwassen moeten gaan noemen... maar oke...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:42

Ja bent niet realitisch.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:42

Ik geef je ouders gelijk. Ook al ben je 18, het zijn toch je ouders en zolang je daar woont zul je naar hun moeten luisteren. Heel vervelend dat je dan misschien je paardje moet wegdoen, maar later als je op jezelf woont kun je geheel je eigen ding doen. En sowieso is het niet heel realistisch om op eigen kosten een paard te houden met €60 in de maand..
En eerlijk; wil jij financieel ook van je vriend afhankelijk zijn..?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:43

Ik kom meteen die kant op verhuizen als de kosten voor jou paard betaalt worden door de eigenaar van het weiland. Alsjeblieft, kijk realistisch naar de situatie en realiseer je nou dat een paard écht veel geld kost.

Met een inkomen van €60 en af en toe een extraatje kun je gewoon geen paard onderhouden. Als je graag volwassen wilt zijn dan betekent dat ook dat je in deze situatie dus reëel moet zijn en een goed huis voor dit paard moet gaan zoeken. En ja, dat is vreselijk en ik snap dat je hem het liefst houdt: maar het kan niet.

Jou ouders willen de verantwoordelijkheid niet om jou af en toe eens uit de brand te helpen: accepteer dat. Jou ouders beseffen maar al te goed (denk ik) hoeveel een paard daadwerkelijk kost per maand en weten dus nu al dat jij dit niet gaat redden en ze dus vaak bij zullen moeten spijkeren. Als zij hun geld hier niet aan uit willen geven dan dien jij dat te accepteren in plaats van ze in negatief daglicht proberen te zetten.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 04-11-16 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt