Mening gevraagd: andere mensen zitten aan jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:35

Ik heb zelfs een keer mee gemaakt op een vorige stal dat iemand die ik zelfs nog nooit gezien had, een bijrijder van de staleigenaresse, gewoon MIJN paard ongevraagd had mee genomen aan de hand de weg op om naar een strandje te wandelen, want haar eigen paard durfde niet alleen.
Ik geloof dat ik zelden zo uit mn slof ben geschoten.

Dat mensen zich druk kunnen maken omdat iemand paardlief een aai over de bol geven als ze langslopen/weide vind ik wel weer ernstig overdreven. Mijn pony's mogen wat mij betreft ook gewoon geaaid worden hoor als ze bij het hek of stal staat te vragen. Boeiend. En ik aai ook gewoon als een paard daar interesse voor heeft. Heb wel mn vaste vriendjes natuurlijk.

Halsteren, poetsen, voeren en/of meenemen etc is iets heel anders.
Gelukkig wordt hier op stal HEEL goed opgelet en is iedereen netjes, dus dat zie ik hier echt niet gebeuren.

Wel denk ik soms wel is, mijn pony's worden binnen en buiten gezet elke dag, aan halster. En niet elke stalhulp is even handig en met jonge pony (ook nog hengst) merk ik wel dat ik dus wel erg goed moet opletten mbt opvoeding. Niet iedereen is consequent genoeg. Soms zou ik wel willen dat ik dat in deze periode even alleen zelf doe...... Andere pony boeit niet zo, die is oud en wijs genoeg om zich altijd te gedragen

khirshanta

Re: Mening gevraagd: andere mensen zitten aan jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:49

Er hoort absoluut niemand- niemand ongevraagd je paard:
-te voeren
-verzorgen
-verplaatsen

Heel simpel. Ik zou het niet op prijs stellen als iemand zomaar met mijn pony aan de haal ging. Ten eerste omdat er niemand aan mijn meisje hoort te komen, ten tweede omdat ze een pittige dame is, en ik verantwoordelijk ben als zij iets/iemand beschadigt.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:21

Nou ik vind het niet kunnen.
Een aai prima natuurlijk, maar poetsen en ongevraagd verplaatsen (tenzij nood) is een nee bij mij.
Nu is mijn paardje best een lastige en vooral tegen vreemde, dus ben er niet erg bang voor.
Maar vind dat je goed handelt hoor

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 03:33

Ik heb altijd een leasepaard gehad die ook in de manegelessen liep. 100den die er dus borstelden en aaiden. Ik heb daar ook geen problemen mee hoor :D

Nu staan mijn 2 bijrijdpaarden prive bij mensen thuis (allebij op een andere stal). Laten het nou alle 2 enorme vrijkousen zijn (mannen he). Nu staan er alleen maar bekenden en vriendinnen op die stal, maar ookal zouden ze een vriendin meenemen: Je poetst en knuffelt maar raak! Daar doe je ze alleen maar een plezier mee :j

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 03:34

Oja en koekies en snoepies ook geen probleem :')
Bij mij weten ze wanneer ze er 1 krijgen, wat ze bij anderen doen moeten ze zelf weten haha

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 04:17

Als eerste gefeliciteerd ts met je aankoop!

Ik zou het persoonlijk niet toestaan dat zomaar mijn paard gepakt werd. Nu heb ik hele brave maar voor als nog niet. Meer voor degene die ze eruit pakt dan voor het paard. Stel dat het paard los breekt, een ongeluk veroorzaakt en dat diegene die het eruit gepakt heeft wat krijgt. Stja daar sta je dan als eigenaar want jij hebt de eindverantwoordelijk als jouw paard iets doet.

Nu heb ik wel mijn vorige merrie expres naar een trainingsstal gestuurd om zo veel mogelijk verschillende ruiters op haar rug te hebben. Maar dat was altijd onder goede begeleiding. Werd ze een stuk minder eenkennig van. Met mijn huidige jonkie ben ik dat ook van plan wanneer de tijd rijp is. Maar weer onder goede begeleiding.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 06:01

Lijkt me niet meer dan logisch dat anderr niet zomaar aan je paard zitten zolang dit niet is afgesproken. Uiteraard valt (in mijn ogen) aaien of even kriebelen daar niet onder. Maar als je dat gewoon netjes hebt aangegeven is dat toch prima?

Mijn paarden staan bij mn vader, paard van mn verloofde ook. Over en weer vinden wij t geen enkel probleem als de ander iets met andere paard doet. Maar dat is ook eem hele andere situatie en zo afgesproken. Ze is niet zomaar mijn stalgenootje ofzo ;)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 06:30

Mits er een goede bekende van mij bij is, zou ik er geen probleem mee hebben hoor. Beetje extra aandacht is nooit verkeerd en dan is het een win-win situatie toch?

Als je paard iets bijzonders heeft, dan weet die kennis dat ook en kan daar rekening mee houden. Maar hetzelfde geldt ook dat he kennis/stalgenoot weet dat als jij dit niet fijn vind, dat ze dan niet jouw paard pakken. En dat kun je imo gewoon aardig zeggen, ik denk alleen maar dat ze het goed bedoelden :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 06:50

Heel bijzonder dat iemand dit doet met een paard van een ander die ze net heeft. :7

Gelukkig weten de meeste van mijn stalgenoten wel mijn grenzen (zo niet, dan komen ze daar heel snel achter }:) ).

Maar zeker bij een paard die nog moet acclimatiseren daarbij doe ik het liefste het meeste zelf.

Wanneer ik doorheb dat het "safe" is dat ook anderen ermee lopen, dan mag in overleg veel. Vooral lekker mee de paddock in samen met een paardenvriendje heb ik geen moeite als ik weet dat het goed klikt tussen de paarden.
Hoe meer naar buiten hoe beter.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 07:03

Mijn stalgenootjes waar ik veel mee om ga mogen mijn merrie best wat extra aandacht geven. Even tutten en borstelen heb ik geen problemen mee. Op pensionstal waar ik sta is ook een camping, in de zomer ook veel kinderen die bij de stallen rond hangen en paarden aaien en een appeltje geven.
Vroeger was ik ook zo'n meisje die iedere gelegenheid aangreep om bij een paard te zijn.
Een onbekende die de stal binnen gaat vind ik not done

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 07:17

bij ons op stal is het zelfs de 'regel' dat je niet bij het paard van de ander de box open mag doen zonder toestemming.
heb dan weer wel afgesproken met de eigenaresse van mijn paard zn weide maatje dat als ik de mijne uit de wei haal dat ik die van haar ook binnen mag zetten. hoef ook niet iedereen in mijn stal te hebben en zou in jou plaats woest zijn.
tegelijk is het een meisje van 13 zijn we toen niet allemaal wel eens bij een hek gaan staan om een paard te aaien? vind dat dus wel zeer overdreven. TS je hebt goed gereageerd, maar laat haar niet in de ilusie dat ze er een verzorgpony bij heeft

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:43

Ik had pas dat iemand ongevraagd mijn stal had uitgemest. Was heel aardig bedoeld, maar daar werd ik al kriegel van. Ik doe dat liever zelf. Dan weet ik dat het goed gebeurd enz enz. Laat staan als ze mijn paard, zonder overleg, zouden pakken. Ik zou echt kwaat zijn dan!! Dus nee ik vind het niet gek dat je het niet fijn vind en zou daar ook zeker wat van zeggen. Even een aai in de stal of op de wei prima, maar verder lekker laten doen :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:06

Binnen- buitenzetten mag van mij iedere pensionklant van de stal waar ik sta, een knuffel of aai is ook prima. Deken rechtleggen, heel fijn als iemand dat doet wanneer die ziet dat er iets niet oké is.

Poetsen of rijden, dan zou ik behoorlijk boos worden. Ik ben echt heel makkelijk met mijn paard, maar even bellen of een appje is niet zo moeilijk. Al is het lenen van mijn paard op deze stal niet aan de orde, op mijn oude stal reed er regelmatig een ander op als het zo uitkwam,

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:42

Der is een keer voor gevallen dat iemand mijn nogal eenkennige merrie wilde in vlechten in haar stal zonder toestemming. Deze heeft het geweten want die merrie was nogal territoriaal wat haar stal betreft. Dat meidje had toen een hele harde kopstoot tegen haar voorhoofd gekregen. Ze heeft er zelfs een litteken aan overgehouden. Tja ze wist dat ze er niet in mocht komen en dat die merrie gemeen was in haar stal. (Als ze haar der uit had gehaald was er wss niks aan de hand geweest)Op een gegeven moment was het geduld op en moest je gewoon oprotten. Daar sta je dan beschaamd als eigenaar. Daarom mag er niemand zonder toestemming aan mijn paarden komen zelfs geen aai.(merrie is nu gelukkig in een lief dotje veranderd)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:01

Mijn leasepaard staat op de manege tussen de manegepaarden. Die zal dus best vaak geaaid worden en er gaan vast wel af en toe wat worteltjes in. Dat vind ik niet erg, ze is niet opdringerig of vervelend met voeren (dus in het geval van Koper snap ik wel heeeeel goed dat dat ook niet gewenst is).

Ik zou het minder geslaagd vinden als ze zomaar ineens gepoetst zou worden, maar gelukkig worden de manegekinderen goed opgevoed en mogen ze echt niet zelf paarden uit de stal halen en poetsen. De meesten vragen het ook altijd heel netjes of ze de mijne mogen aaien of een snoepje mogen geven als ik erbij sta.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:20

Dat is niet raar, maar juist terecht! Maar ik zou voortaan maar gewoon een boze mail sturen, mensen moeten grenzen kennen, het jou paard, en jij hebt regels over jouw paard.
Sowieso had je die regels beter even van tevoren kunnen afspreken met die mevrouw, maar mensen maken nou eenmaal fouten. Het feit is wel dat die mevrouw haar kinderen ook blijkbaar niet kan opvoeden, anders hadden ze het ook niet gedaan. Als ik jou was zou ik na deze gebeurtenis gewoon zeggen dat ze helemaal nooit aan jouw paard mogen zitten zonder redenen.
Sowieso is het raar dat anderen zonder toestemming aan jou paard komen en zelfs borstelen???!
Dat vind ik wel heel asociaal, en onbeleefd, en daar zal ik als ik jou was ook wel wat van zeggen.
Kijk maar wat je er mee doet en veel plezier met je paard!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:47

Hier komt ook niemand zonder toestemming aan mijn paard, behalve in geval van nood of als haar deken half af ligt of iets dergelijks.
Wel werken wij met voer/buiten/binnen haal diensten dus dan komt ze wel in handen van een ander, maar dat is besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:51

Een extra poetsbeurt is nooit erg, maar een ongevraagde extra poetsbeurt zou bij mij ook echt niet goed vallen nee... MIJN paard, dus gewoon even netjes vragen of je haar mag halsteren en poetsen, dan vind ik het prima :)
Want nu, wat is de volgende stap? "Even" wandelen? "Even" erop tijdens het wandelen? Nee, je komt niet ongevraagd aan mijn eigendommen, of dat nou m'n motor of m'n paard is.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:21

Bij ons op stal mag iedereen mijn paard binnen en buiten zetten en eventueel de deken goed leggen. Ook als hij een wond heeft mag de staleigenaresse die verzorgen. Maar ongevraagd uit het lqnd of de stal halen om te borstelen of te rijden nee, dan word ik woest. Ben bezig met hem door te rijden en ik wil er niet een ander op hebben. Ook poetsen niet. Hij kan nogal drammen om aandacht en gebruikt daarbij regelmater zijn voorbenen of hoofd ala hulpmiddel. Gelukkig sta ik op een proffesionele stal waar dit soort dingen niet voorkomen. Qls ik op vakantie ben dan heeft paardlief vrij tenzij ik anders aangeef.
Dus nee ik geef je groot gelijk dat je dit niet leuk vond. Ze hebben met hun handen van andermans paard af te blojven ttenzij je toestemming hebt gegeven.....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:26

:P ik zou het wel handig vinden als mijn paard af en toe een extra poetsbeurt krijgt. Niet door anderen geaaid worden zou hij ook niet leuk vinden. Hij trekt graag de aandacht en bemoeit zich overal mee.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:37

Nee hoor ... groot gelijk... ik zou ook gek worden...

je doet alles met de grootst mogelijk zorg... op jouw manier ... de manier de jou het beste lijkt...

Hoe goed bedoelt ook... een ander doet het meestal weer anders...

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:40

nee, dat zou ik absoluut niet accepteren. Ook al is het een kennis, ze blijven van je dier af tenzij het overlegd is :j

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 21:46

Inmiddels heb ik na het stellen van mijn grenzen nog één keer gezien dat het halster en touw (en poetstas) op een andere plek hingen. Ik ben toen HEEL boos en chagrijnig de kamer uitgelopen en de rest zat buiten. Ik heb toen ook gezegd dat ik NIET wil dat er ook maar iemand aan mijn spullen zit laat staan aan mijn paard. Ik heb gezegd dat ik een aai in de wei niet erg vind, maar toen ik laatst hoorde dat de kids wortels aan het uitdelen waren (iets wat Dewi ivm CPL NIET mag) ja oké... dan verander ik van altijd-lief-aardig-behulpzaam vrouwtje in een boos-chagrijnig-komnietaanmijnpaardnooitnietmeer persoon.. Maar goed vandaag en gisteren hing alles op z'n plek :P dus ik denk dat de boodschap nu duidelijk is haha.. Even off-topic: vandaag hebben we heerlijk gelongeerd, ze deed het ZO onwijs goed (ze staat al een hele poos stil)

Afbeelding

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:50

Ik vind het ook vrij brutaal om gewoon zomaar andermans paard te halsteren en te poetsen...
Zou er -op een aardige manier- iets van zeggen, en zeker als ze ook nog best slordig met je spullen omgaan!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:53

Goed zo ts.
Hier ook... NEE!
spuug hekel aan die bemoeizuchtige lui. Jeugd of niet.
Heb je géén eign knol. Dan spaar je er maar voor of zoek je een verzorgpaard.
Heb je wel n eigen knol. Tuttel je daar maar mee. Maar niét aan de mijne. Nee!!

Offtopic. Mooie spierbal ts...