gezocht, fotos en info lange ruiters op pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:15

Ik ben het met je eens daisyjazz. Mensen kijken heel erg naar het plaatje en dan zou ik alleen paarden van 1.75 en hoger kunnen rijden. maar heb nog nooit een pony gereden die er moeite mee had dat ik 1.82 ben, denk dat gewicht en hoe je meegaat in de beweging meer uitmaakt.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:17

Afbeelding

Pony is 1.43/1.45 ik ben 1.72/1.73. Hoorde vaak dat het nog een erg leuke combinatie was, rijd er inmiddels niet meer op wegens aanbod gekregen toendertijd om Tess te gaan rijden (R.I.P.)

Edit: ik rijd hier met een Veelzijdigheidszadel van ik denk 17 inch.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:49

daisyjazz schreef:
Dat soort reacties waren dus een beetje de reden dat ik geen foto wilde plaatsen, toch gedaan om ts een beeld te geven. Het achterop het zadel zitten is al niet meer aan de orde, inmiddels een ander zadel dat voor beide past. Verder zou je nog kunnen zeggen dat als je de 20% van het lichaamsgewicht regel aan zou houden dat hij er wel degelijk op 'mag', maar die discussie is nogal nutteloos aangezien iedereen andere percentages heeft geleerd en daarbij speelt inderdaad niet alleen het gewicht mee maar ook de lengte en vergeet vooral niet dat de rijstijl en niveau van de ruiter ook heel erg belangrijk zijn. Verder voel ik niet echt de behoefte om mij of mijn vriend te verdedigen :)

Ik vind eigenlijk iedereen wel passen, maar vooral ook omdat iedereen zo netjes zit en niet te zwaar is voor de pony's. Wat een toppers zijn het ook he ;)

Dus jij wilt beweren dat je ijslandertje 450 kilo is? En dat je vriend zijn kont gekrompen is? Want zowel voor als achter zit ie op de rand van t zadel en een groter zadel past de pony niet.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:58

smurffie schreef:
Ik blijf het toch zo jammer vinden dat het bij al die ijslanders maar gezien moet worden alsof het kan. Niet passen in de te grote zadels, heel veel te zwaar en ook nog is te lang :n paardrijden moet ook voor t paard leuk blijven..

Vaak is het al een punt om een passend zadel te vinden, al wordt jou cob waarschijnlijk wel groot genoeg daarvoor ts.

Ik heb zelf ijslanders en rij ook wedstrijden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook weleens foto's of filmpjes zie waar ik van gruwel. Met name als de ruiter zo ver naar achteren zit dat hij/zij bijna op de kont van het paard zitten. De lengte van een ruiter vind ik over het algemeen niet storend. Waar ik me in de ijslander wereld wel flink aan stoor is mensen met flink overgewicht op te dikke paarden.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:58

smurffie schreef:
daisyjazz schreef:
Dat soort reacties waren dus een beetje de reden dat ik geen foto wilde plaatsen, toch gedaan om ts een beeld te geven. Het achterop het zadel zitten is al niet meer aan de orde, inmiddels een ander zadel dat voor beide past. Verder zou je nog kunnen zeggen dat als je de 20% van het lichaamsgewicht regel aan zou houden dat hij er wel degelijk op 'mag', maar die discussie is nogal nutteloos aangezien iedereen andere percentages heeft geleerd en daarbij speelt inderdaad niet alleen het gewicht mee maar ook de lengte en vergeet vooral niet dat de rijstijl en niveau van de ruiter ook heel erg belangrijk zijn. Verder voel ik niet echt de behoefte om mij of mijn vriend te verdedigen :)

Ik vind eigenlijk iedereen wel passen, maar vooral ook omdat iedereen zo netjes zit en niet te zwaar is voor de pony's. Wat een toppers zijn het ook he ;)

Dus jij wilt beweren dat je ijslandertje 450 kilo is? En dat je vriend zijn kont gekrompen is? Want zowel voor als achter zit ie op de rand van t zadel en een groter zadel past de pony niet.

Nee zeker niet, hij is gewogen op 435 kilo paar maanden terug. (en hij was toen goed in model geen 50 kilo vet eraan ofzo, wat anders kan iedereen die zwaar is op dikke paarden gaan zitten dat slaat natuurlijk nergens op :+ )

Wat betreft het zadel, dit vertekend heel erg op de foto. Hij zit inderdaad veel te ver op de lepel wat onprettig is voor de pony (daarom is er een nieuw zadel gekomen). Het nieuwe zadel is ook gewoon 17,5 en niet langer, maar heeft een ander model. Het diepste punt van het zadel ligt verder naar voren waardoor hij meer in het midden van het zadel zit. Ook heeft het nieuwe zadel iets meer kniewrong waardoor hij zijn benen niet meer naar voor kan steken(kenmerkende IJslandse zit) en daardoor zich dus niet achterop de lepel kan duwen. :j

Maar deze conversatie is voor ts niet heel erg relevant lijkt me ? Ze wil gewoon een beeld en een idee welke zadels geschikt zouden zijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:17

Pony is 1.39 en 425 kg?
Ruiter 1.75 en 75 kg.

Zadel is een Kentaur 17,5 inch boom 4 of 5, weet ik even niet meer.

Afbeelding

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:36

Afbeelding

Fjordje is 1,44 en nog niet breed, ik ben 1,71 met lange benen. Het zadel is een 17,5 Kieffer dressuur zadel.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:45

Misschien boomloos iets?
Is heel flexibel en groeit goed mee met je jonge pony!
Juist als ze jong en in de groei zijn is een goed passens zadel belangrijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:30

smurffie schreef:

Overdreven reactie, pony op die foto waar we het over hebben kan echt nog wel 2 maten groter zadel hebben, en 450 kg kan toch prima voor brede IJslander. Bedoel shet van een kennis weegt al bijna 300 dus..

Hij zit op de foto inderdaad tever op de lepel en dat is heel slecht voor een pony rug, maar dat staat los van zijn grote. Als ik op een paard zit van 1.73 met een 15 inch zadel heb je t zelfde ;)

Beter een lang, goed passend in balans liggend zadel met ruiter die in t midden zit, dan een zadel zogenaamd kort die volledig uit balans ligt met een ruiter erop en juist drukt op de achterkant.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:31

FjeLOVER schreef:
Misschien boomloos iets?

Ik zit wel te denken om tegen die tijd boomloos te kiezen ja. Maar hij moet eerst maar eens groter worden...

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:58

Toydoll schreef:
FjeLOVER schreef:
Misschien boomloos iets?

Ik zit wel te denken om tegen die tijd boomloos te kiezen ja. Maar hij moet eerst maar eens groter worden...

Ja, er zijn ook Zoooveeeel soorten boomloos!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:02

smurffie schreef:
Ik blijf het toch zo jammer vinden dat het bij al die ijslanders maar gezien moet worden alsof het kan. Niet passen in de te grote zadels, heel veel te zwaar en ook nog is te lang :n paardrijden moet ook voor t paard leuk blijven..

Eens. En als er eens een iets te lang iemand op een shetlander zit wordt er moord en brand geschreeuwd terwijl dat toch echt net zulke sterke pony's zijn. :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:07

daisyjazz schreef:
Mmmm.... Twijfel Twijfel.... Zal ik het plaatsen....

Nou vooruit:
Mijn vriend is 1,93 weegt 85 kilo en rijd sport met mijn IJslander van 1,44 ouderwets type.
Het zadel is een Hrimnir 17,5 inch

[ Afbeelding ]

Ik hoop zo dat ik geen spijt krijg
YES :D

Eindelijk bewijs dat het dus toch kan, ik ben ook ruim 1.90 en wil ooit een IJslander. Het past dus wel :D

naomivl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:09

Afbeelding
Ik 1.78 en pony denk ik rond de 1.43

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:15

Ik denk dat er tegenwoordig veel te pietluttig gedaan wordt over paarden/pony's.

Ja, die grote knollen , KWPNers en andere ver doorgefokte dieren, zijn er kwa constructie niet beter op geworden.
Kunnen in verhouding veel minder hebben als een degelijke pony.

Verder wordt er van die oerpony's geen gel*l-in-de-krul gevraagd maar alleen voorwaarts over eigen 4 benen.
Daarbij hoeven paarden tegenwoordig nog amper te werken, dat uurtje per dag of paar uurtjes per week, stelt ook niet zoveel voor.
Die kleintjes hebben in ieder geval geen last van ruiters die hun rug helemaal scheef trekken met het opsteigen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:18

mensen het gaat hier niet om elkaar af te branden....het ging om dingen te vergelijken, het plaatje.
Tevens is het boomloos voor een jonge pony echt een goed plan anders moet je zo vaak andere zadels kopen (eigen ervaring).
Ook ben ik het eens met spatter!

Ik heb ook altijd op ponys gereden, had niets met een groot paard.
wel vroeg ik altijd de da of het kon en die gaf vaak eerlijk antwoord en had er ook een soort van reken formule voor. ( en er is wel eens een pony verkocht omdat ik echt te zwaar geworden was)
Maar hoe somige mensen dan een totaal onzinnige menig deden ventileren , vreselijk en ook onnodig.
Ik rijd nu zelf niet meer maar ik heb nu ook weer een pony die echt ondanks haar c maatje niet echt voor de kinderen geschikt is en daardoor vele huisjes heeft gehad.Ze was onhandelbaar....wel nee ze is de kinderen de baas die geen overwicht hebben, zo ook met volwassenen kort lang dun of dik.
Ik heb een keer op haar gezeten en nee er is geen plaatje van genomen, maar tja je moet wel testen of ze echt beleerd is. En je voelde ook dat het zwaar voor haar was en dat wil ik zeggen, let op de singalen van je paardje. En de dierenarts gaf aan tot hoeveel gewicht zij wel zou mogen en daar kan ik wel rekening mee houden voor verzorgers kinderen, pubers en (jong)volwassenen!
Laatst bijgewerkt door kwita op 25-10-16 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:20

Afbeelding

(Pony is van mijn zusje van 10jaar haha) Ik ben 1.63m en de pony is een stevige kruising van 1.26m
Ik rijd zelf meestal zonder zadel erop, en leer hem wat dingetjes bij voor mijn zussie :)

kwita

Re: gezocht, fotos en info lange ruiters op pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:23

jou zie ik wel eens rijden....en mensen dat gaat echt prima!

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:28

Ik ben 1.70 met 68kg en pony is 1.41 met 447kg. Zadel is een Thorowgood T4 veelzijdigheid van 17inch. Ook aan te bevelen voor ponies die zich nog ontwikkelen/afvallen door de verwisselbare boom.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:32

vilheide schreef:
daisyjazz schreef:
Mmmm.... Twijfel Twijfel.... Zal ik het plaatsen....

Nou vooruit:
Mijn vriend is 1,93 weegt 85 kilo en rijd sport met mijn IJslander van 1,44 ouderwets type.
Het zadel is een Hrimnir 17,5 inch

[ Afbeelding ]

Ik hoop zo dat ik geen spijt krijg

Je hoeft geen spijt te krijgen want het is gewoon een gave foto en je vriend past prima op jullie Ijslander!

daisyjazz schreef:
Dankjewel !! :D :o
Helaas krijgen we toch geregeld hele negatieve reacties dus vandaar mijn twijfel ;)

Ik denk dat je twijfel terecht is. Als je ziet hoe je vriend niet in het zadel past en helemaal achterin het zadel met zijn hele gewicht in de lenden zit kan ik je alvast vertellen dat je pony heel grote problemen gaat krijgen.
Het is niet zozeer het gewicht (alhoewel ik me afvraag wat een IJslandse pony qua gewicht dragen nu anders maakt dan iedere andere pony). Het is vooral de lengte.
Ik snap de negatieve reacties en vind dit heel discutabel.

Ik heb verder geen probleem met volwassenen op pony's zolang je goed in het zadel zit en op de juiste plek op de rug.

jolleknol

Re: gezocht, fotos en info lange ruiters op pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:34

@Kwite bedoel je mij? haha of iemand anders?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:37

Babootje schreef:
Ik denk dat je twijfel terecht is. Als je ziet hoe je vriend niet in het zadel past en helemaal achterin het zadel met zijn hele gewicht in de lenden zit kan ik je alvast vertellen dat je pony heel grote problemen gaat krijgen.
Het is niet zozeer het gewicht (alhoewel ik me afvraag wat een IJslandse pony qua gewicht dragen nu anders maakt dan iedere andere pony). Het is vooral de lengte.

Ik heb verder geen probleem met volwassenen op pony's zolang je goed in het zadel zit en op de juiste plek op de rug.
Wellicht raadzaam om de recentere berichten mee te nemen in je oordeel?

Opmerkelijk dat iedereen nu over een specifieke combi valt. Om heel eerlijk te zijn zie ik hier beroerdere combinatie's voorbij komen, zowel qua lengte als gewicht.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:41

Afbeelding
Hier met zadel.

Afbeelding
En met bbp.

Ik ben 1.78 en mijn pony is 1.43.

Ik denk dat zolang je niet te zwaar bent, en je je pony niet in de weg zit kwa lengte dat het niet uit maakt hoe groot je bent.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:24

Ailill schreef:
Babootje schreef:

Wellicht raadzaam om de recentere berichten mee te nemen in je oordeel?

Opmerkelijk dat iedereen nu over een specifieke combi valt. Om heel eerlijk te zijn zie ik hier beroerdere combinatie's voorbij komen, zowel qua lengte als gewicht.

Ik heb niks tegen een conversatie over het wel of niet passen van lange ruiters op IJslanders, wel vind ik het jammer als mensen niet even lezen wat er hiervoor gezegd is. Ik heb namelijk net uitgelegd dat hij inmiddels een eigen zadel heeft waar hij dus gewoon in/op past.

@Ailill IJslanders zijn idd helemaal top en gaaf dat je er zelf ook 1 wil, voor lange ruiters is er ook zeker wat mogelijk alleen is het met zadels etc soms wat meer zoeken wat wel en niet werkt door de lengte van de benen ! Mocht je ooit op zoek gaan of eens willen rijden stuur maar een pb hoor! +:)+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:58

jolleknol schreef:
@Kwite bedoel je mij? haha of iemand anders?

ja jou....best leuk eigenlijk! :j