[VOLG] Eerste eigen paard, bont en rond~

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Igniss

Re: [VOLG] Eerste eigen paard, bont en rond~

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 19:30

Dierenarts vond bloed trekken niet relevant op dat moment, daar hebben we nog naar gevraagd.
Verder heeft Pandora Y paar dagen geleden volop met 2 achterbenen tegen het bovenbeen geschopt, ze was aan het eten en had Y niet zien aankomen, en uit reactie geschopt. Enorm geschrokken natuurlijk. Y heeft gelukkig niets gebroken maar baal enorm dat alles zo hard misgaat de laatste tijd :(

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:39

Ach jeetje wat naar voor je :( Dat moet echt vreselijk zijn! Hopelijk gaat het nu al wat beter :)

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:13

ik heb hier echt totaal geen verstand van dus schiet mij niet neer :) maar ik heb wel ervaring met zelf zwanger zijn en herken het in die zin wel. Ik had beide keren (2x zwanger ;) ) zeer lage bloeddruk en kon dus inderdaad ook uit het niets (bijna) flauwvallen, enorm draaierig zijn, plotseling op de grond zitten.
Kan dat het bij paarden niet ook zijn? lage bloeddruk?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:45

Ik blijf het raar vinden dat de DA bloed trekken niet relevant vind.

kruimeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:39

spannend

xxLiannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:08

Agh wat sneu :(

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:40

Lage bloeddruk had ik nog niet aan gedacht, dat zou nog best kunnen.
Ze is komende week 3 maanden drachtig, vroeg in de dracht maar ze is nogal chagrijnig de laatste tijd, hormonen? mevrouw kreeg het zelfs klaar om naar me bijten. even een velletje vast met de voortanden :') auw. Verder is het nog even niet rijden. We gokken dat ze met de val wat last heeft gekregen van de rug en ze loopt nog wat onzuiver achter. Dus osteopaat komende maand, de hoefsmid komt ook weer, en we hebben nog een weerstandspakket besteld en gaan zoeken naar nieuwe brokken die mevrouw wat meer mineralen ect geven.

Dus, veel te doen komende maand! We houden jullie op de hoogte.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:08

Jeetje wat schrikken die val zeg. Geen ervaring mee. Volg wel graag je topic. Leuk! Grappig dier. Zit er wat Gelders of tuiger achter?

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 21:09

Ja goed geschrokken hier, verder gaat alles goed nu gelukkig. Er zit tuigerbloed in ja haha, kindje van James bont en dat is goed te zien. :')

Pandora_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:59

Deze week begint pandora weer haar normale vrolijke zelf, ik heb een winterkruidenmix en weerstandspakket voor haar besteld, ze fleurde er helemaal van op, ook heb ik weer grondwerk opgepakt met pandora, lekker balkjes lopen aan de longe, ze had er weer helemaal zin in, wel heeft ze waarschijnlijk pijn in haar rug ergens, ze laat duidelijk merken met opstappen dat dit niet fijn is, dus dan maar niet rijden en osteopaat inplannen. De nieuwe grotere en rustigere stal bevalt haar zeer goed. Ze is weer mijn vrolijke smoezel vriendin❤️
Haar nieuwe rambo multi bridle is onderweg *\o/* , kunnen we beginnen met rechtrichten.
Ze begint wel wat meer mooi rond te lopen, daar heb ik veel met haar aan gewerkt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:08

Oja helemaal vergeten , ik heb mijn oude batuurlijke bekapper laten komen, deze heeft de oorzaak van het kreupel zijn achter gevonden, beide achterbenen een oude hoefzweer waar een nieuwe zool over is gegroeid, dit was dus een gevoelige plek steeds voor haar, over 4 weken komt hij terug om te kijken of haar zool en straal nu goed groeien. Wel vervelend dat de hiefsmid die in het begin is geweest, dit niet heeft opgemerkt.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 19:46

Zo, naar lange tijd weer een update!

Even alles samenvatten.

Het is even flink slecht gegaan met Pandora, Eerst kreupel aan een been. Toen het andere! En toen natuurlijk beide, zucht.. Daar kwamen we niet mee verder natuurlijk.

Nadat we een andere bekapper hebben laten komen is zoals boven beschreven in beide achterhoeven een oude hoefzweer gevonden, dat is met bekappen gelukkig snel opgelost en toen liep ze al veel beter maar niet helemaal zuiver. Dus de osteopaat maar laten komen die haar goed losgemaakt heeft. En dat hebben we geweten.
De bekken zaten muurvast waardoor van achter dragen voor haar moeilijk tot onmogelijk was zonder pijn, flink wat wervels in de rug zelf zaten vast en aan een kant een wervel bij de schouder. En nog wat dingen die ik niet onthouden heb.

Maargoed! Alles was los en na een week mochten we weer beginnen. Rustig aan de longe waar ze al direct veel beter liep. Nu gaan we beide lessen pakken van iemand die les geeft in de grondwerk en Academische/Klassieke rijkunst. We willen haar dus eerst vanuit de grond mooi recht, soepel en bespierd krijgen voordat we besluiten dat we er weer op gaan zitten.
Je ziet hier ook goed hoe zeer ze is ingevallen

Afbeelding ( En is dit met bijna 4 maanden dracht )

Afbeelding Na het werk de zweetdeken lekker op natuurlijk!

mevrouw heeft de Rambo Micklem gekregen waar ik vandaag nog een mooi bontje omheen gedaan heb <3 Voor nu gaat alles weer goed! En ik hoop enkel positief niets te kunnen melden de komenden tijd.

Afbeelding
Afbeelding

En het hoofdstel met de gave frontriem en het bontje!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:12

Lijkt op mijn ouwe paardje heb ook een James Bont gehad (unitas x Zakerno) die is nu ongeveer 20 schijnt nog vrolijk rond te huppelen in BOurtange

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:24

Meid wat hebben jullie een pech met jullie paardje. Hopelijk biedt 2017 meer geluk en natuurlijk een zeer mooi veulentje. Wat voeren jullie?

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 13:41

Pech is het zeker, maar we zijn allang blij dat ze er weer bovenop komt nu.
Moment voeren we kruidenmuesli en merriebrok waar ze s'morgens en s'avonds een schep van krijgt. Verder krijgt ze bij de brok+muesli een weerstandspakket en olie voor erdoorheen. Het weerstandspakket is bijna op en dan gaan we over op een souplesse pakket.

Daarnaast nog een halve emmer bietenpulp iedere dag waar we wat van de muesli doorheen doen voor de smaak. en we gaan zelf waarschijnlijk nog hooi in een hooinet bijgeven zodat ze altijd wel wat te knabbelen heeft. Ze komen als het natter is wat minder op de wei vanwege het kapot lopen namelijk.

We zijn verder ook van plan om nog een soort grasbrok te geven die je ook moet weken waar veel eiwit in zit voor de spieropbouw een handje te helpen.

Al met al krijgt ze genoeg haha :')

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:31

Ik zou als ik jullie was geheel overstappen op merrie brok. Daar zit alles in wat ze nodig heeft een dan hoef je ook niet zoveel verschillende dingen te voeren. Want op een gegeven moment geef je zoveel en dan weet je niet waar ze het nou zo goed op doet. En bietenpulp mag je zo verhogen toteen emmer. Maar let goed op de verhouding brok+water. Ben benieuwd naar het veulen.

Anneloree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:51

wat een leuk paardje ik volg mee!!

Pandora_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:30

Ze krijgt een hele bak vol en we willen langzaam overstappen op volledig merriebrok, maar vooral veel bietenpulp, luzerne en slobber mash. Ze gaat nu echt stukken beter en gaat met sprongen voooruit , ze pakt alle oefeningen enthiousiast met me op en zelfs het stretchen gaat nu alsof ze nooit anders gedaan heeft, zo vrij als een vogeltje zal ze zich nu wel voelen, lekker los en soepel, wat ben ik trots op haar Afbeelding
Afbeelding
2 fotos van hoe ze gisteren was, we zien nu elke dag verbetering in haar

Pandora_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:34

Hallo, even kleine update, met pandora gaat het goed, haar spieren zijn langzaamaan een voor een aan het loslaten, ik zie nu bij de triceps en de plek bij de singel( naam even kwijt) Afbeelding
De osteopaat zei omdat het zo'n heftig geval was van totaal vastzitten, daat haar spieren minstens 6 weken nodig hadden om volledig los te komen. Verder is ze nog steeds vrolijk en vertrouwt elke keer als ik met haar aan het werk ga, stretchen gaat ook zeer goed tegenwoordig *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 21:52

Weinig updates, het gaat wel oke met Pandora op het moment, helaas door het koude weer en drukke werk weinig met haar kunnen doen dus we hebben geen updates op het moment, wel zijn we langzaam toch op zoek naar een andere fijne stalling in de buurt, dus mocht iemand een fijne stal met veel weidegang weten rondom Heerlen hoor ik het graag!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:07

Ik kom dit topic nu pas tegen, maar wat een aansprekend paard zeg! <3 Wel erg lang gebouwd, zal wel lastig bij elkaar te rijden zijn. Maar wat een knapperd!

Ben ontzettend benieuwd naar het veulen!

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 22:44

Dankje! Ze heeft ook zo'n lief kopje <3
Bij elkaar rijden gaat ook zeker een enorme uitdaging worden, omdat de achterkant er meer achteraan zwabbert op het moment :')

Hopelijk na spiertjes kweken op de grond kunnen we haar snel weer rustig gaan rijden als het zadel is nagekeken.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:41

En? Hoe gaat het nu met haar? Gaat alles nog goed? :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:10

Per toeval zie ik dat je in Heerlen woont. Weet niet hoe zeer in de buurt je zoekt? Maar ik kan je zeer Wiertz in Vijlen zeer aanraden, maar dan moet je wel beschikken over een auto natuurlijk.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 15:37

xJurdyWonanx schreef:
Per toeval zie ik dat je in Heerlen woont. Weet niet hoe zeer in de buurt je zoekt? Maar ik kan je zeer Wiertz in Vijlen zeer aanraden, maar dan moet je wel beschikken over een auto natuurlijk.

bij wiertz waren we gaan kijken maar dat was toch iets te ver. we hebben nu een stalling gevonden die via een paddock paradise systeem werkt. Stalling is nog in de eerste fases maar we hopen rond maart zeker ernaartoe te kunnen. Het ligt in ohe en laak.

Verder gaat het goed met Pandora nu, ze komt (Eindelijk) Weer op wei en je ziet direct verschil in haar hele doen en laten. Ook dat ze weer vrij kan bewegen scheelt enorm, de spieren op haar rug trekken direct bij.