Is Knud dan eindelijk getemd..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:21

0407Tamar schreef:
Direct castreren? Als jou zoon onhandelbaar word of iets dergelijks castreer je die toch ook niet. Lekker makkelijk altijd. Ik snap dat Yacinta hem op deze manier een kans wil geven. En als zij een training heeft geprobeerd die werkt waarom zou ze dan in hemelsnaam gelijk zijn mannelijkheid weghalen. Ik ben het met haar eens dat je een paard in zijn waarde moet laten. Er is altijd een oplossing. En hij hoeft niet slecht zijn opgevoed dit kan ook in zijn karakter zitten. Zeker omdat het een fjord is. Daar staan ze per slot van rekening bekend om. Eigenwijs lomp en volhardend.
De meningen over een hengstenketting verschillen nog al. Je hebt ook paarden die er agressief op worden. Maar ook zeker gevallen waarbij het wel help. Maar goed iedereen heeft altijd een andere manier :o . En de manier van de ander is nooit goed en vise versa. Dus ik stel voor dat je doet wat werkt bij Knud :D :j
Ben heel benieuwd hoe hij gaat worden!

Bedankt voor je leuke berichtje, krijg ik toch nog eens een lach van Bokt! :D
Iedereen denkt het helaas altijd beter te weten. Maar inderdaad, ik ben de enige die ons goed genoeg kent om te zeggen wat voor ons werkt!

Helaas gaat de castratie wel gebeuren. Niet om zijn gedrag, ik had hem het liefste hengst gehouden en in de verre toekomst misschien in te schrijven als dekhengst. Maar de dierenarts heeft gevoeld en constateerde dat één bal nog in de buikholte vast zit. Vanwege de gezondheidsrisico's (tumoren bijvoorbeeld..) heb ik besloten om hem toch te castreren. Ik heb liever een Knud in een ruin vorm dan helemaal geen Knudje! :)

KoudbloedKim schreef:
Give the girl a break... :o

Prachtige Fjord, TS!
En fijn dat de clinic je een stapje verder heeft geholpen. :j

Dankjewel! :D

pol1 schreef:
Tuurlijk moet je grenzen stellen zeker al bij een veulen..Maar je moet een paard/ veulen ook de tijd geven om te kunnen leren! Ik wil een goeie partner ontwikkelen in mijn paarden en it takes two om dat te bereiken! Ik vind @danzz dat je t wel heel zwart/ wit ziet.. Een veulen mag van mij zeker fouten maken anders is er ook geen weg naar het positief kunnen omzetten..

Ben ik het helemaal mee eens!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:21

Ik weet het niet, als wij de driejarigen uit de opfok haalde was er ook altijd een bij die de baas was van de groep maar die hadden nooit praatjes tegen ons, ze zullen ongetwijfeld een goed instinctief vermogen hebben gehad, want dat is ook niet handig.

Hier gaan we alleen de eerste twee weken met veulens om daarna gaan ze het land op met moeders om alleen te maken te hebben met professionals zoals smid, va ed. Geen gewandel, geen getrut en geen gezeur.

En ja, hier kreeg er ook wel eens een een maat 38 op de derriere, ook al waren ze net droog bij wijze van spreken. Maar discussies gingen wij gewoon niet aan met een paard, heel zwart wit, maar werkt heel goed.

Dit is niet een probleem dat je aan een verleden kan hangen, dat verleden was maar 6 maanden daarna is hij bij jou in handen gekomen.

0407Tamar

Re: Is Knud dan eindelijk getemd..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:23

Haha ahw weg manneijkheid. Nee het ging er meer om dat je ook mensen hebt die zeggen. Mijn paard is zo moeilijk in de omgang ik laat m wel castreren. Ik vind dat zo'n onzin. Ze leren wel omgaan met die hormonen t zijn net pubers

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:26

En als veulen leren ze het allersnelst. Op stal was het veulen als een keer geschoren geweest kent ie de hoefsmid al gepoets geweest mag ie niet de stal uit zonder toestemming en al gewassen. Des te minder problemen heb je als een bijna volgroeide 3 jarige die met je aan de loop gaat. Nogmaals niet elk paard is hetzelfde dit geld dus ook voor veulens

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:29

danzzz schreef:
Ik weet het niet, als wij de driejarigen uit de opfok haalde was er ook altijd een bij die de baas was van de groep maar die hadden nooit praatjes tegen ons, ze zullen ongetwijfeld een goed instinctief vermogen hebben gehad, want dat is ook niet handig.

Hier gaan we alleen de eerste twee weken met veulens om daarna gaan ze het land op met moeders om alleen te maken te hebben met professionals zoals smid, va ed. Geen gewandel, geen getrut en geen gezeur.

En ja, hier kreeg er ook wel eens een een maat 38 op de derriere, ook al waren ze net droog bij wijze van spreken. Maar discussies gingen wij gewoon niet aan met een paard, heel zwart wit, maar werkt heel goed.

Dit is niet een probleem dat je aan een verleden kan hangen, dat verleden was maar 6 maanden daarna is hij bij jou in handen gekomen.

Dus wat wil je zeggen, dit is mijn schuld? Dat zou ik namelijk erg bijzonder vinden, als hij vanaf de eerste minuut dat ik hem zie dit gedrag in zet? Als je het mij vraagt mogelijk gebrek aan opvoeding, maar in ieder geval een sterk karakter. :)

0407Tamar schreef:
Haha ahw weg manneijkheid. Nee het ging er meer om dat je ook mensen hebt die zeggen. Mijn paard is zo moeilijk in de omgang ik laat m wel castreren. Ik vind dat zo'n onzin. Ze leren wel omgaan met die hormonen t zijn net pubers

Dat is zo, je hebt veel mensen die dat doen. Aan de ene kant snap ik het op zich wel, al geloof ik dat je met bijvoorbeeld grondwerk al een hoop kunt oplossen. Ik vind hengsten juist heel fijn om mee te werken. Natuurlijk is het een uitdaging, maar als je ze hebt gaan ze echt door het vuur voor je. Ik vind het geweldig.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:32

Zou als ik jou was stoppen met reageren TS, alles wat je vanaf nu zegt is fout en word woord voor woord onleed...

Overigens ben ik wel heel benieuwd naar het filmpje! De foto's en het verhaal klinkt interessant, wil graag zien hoe hij werkte met hem en het oploste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:35

Er zijn zoveel veulens die gericht naar mensen slaan, dat vind ik niet echt spannend.
Net als dat veel veulens niet in handen zijn geweest. 2 jarigen die stijgeren naar mensen: tell me something new.
Tot daar toe dus geen bijzonderheden.
Daarom ben ik bang dat je zelf ook destijds het gedrag versterkt hebt.

MAAR: in het verleden praten heeft niemand wat aan, dus ik wens jullie een geweldige toekomst samen met de nieuwe inzichten die je deze week opgedaan hebt :)

Dat jullie nog veel mogen beleven samen *\o/*

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:39

Ik ga kijken of ik het zo snel mogelijk kan plaatsen! Helaas staat niet de hele clinic erop, maar er wordt een heleboel uitgelegd. Komt dus zo snel mogelijk! :)

Dankjewel Sizzle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:46

Ahh das duidelijker :D
Nou goed bezig dan toch? Ik snap wel dat je alsnog naar de clinic gegaan bent.
Ik ben ook erg benieuwd naar het filmpje.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:57

Ben wel benieuwd naar het filmpje. je openingspost vond ik ook wat zorgwekkend maar ik las verder en je bent goed bezig met knud zoals ik het lees.

5e wow!!! Ook geen gek gedrag daar? Wat neem je als belangrijkste mee uit de clinic? Ben benieuwd

Leuke fjord!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 21:05

Storm2009 schreef:
Ben wel benieuwd naar het filmpje. je openingspost vond ik ook wat zorgwekkend maar ik las verder en je bent goed bezig met knud zoals ik het lees.

5e wow!!! Ook geen gek gedrag daar? Wat neem je als belangrijkste mee uit de clinic? Ben benieuwd

Leuke fjord!

Dankjewel!
Het grootste probleem was eigenlijk zijn ongeduld. Hij kon niet zo lang stil staan, dan begon hij weer rondjes te draaien en te brullen. Maar zodra hij aan het werk ging tijdens de wedstrijd, leek er een knop om te gaan. Als hij maar in beweging was.
Het belangrijkste wat ik uit de clinic heb gehaald, is ervoor zorgen dat de heupen van jou weg draaien, je de schouders op afstand houd en hem uitnodigt met je houding. Ik heb dit ook veel gedaan op de wedstrijd. Soms werd hij wel weer heel opdringerig en moest ik dus echt aan die schouder werken. Maar als ik dit steeds deed kwam hij vrij snel weer bij me en kwam weer tot rust. Dat was echt heel fijn, zowel voor mij als voor hem!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 03:34

nu is dit alles geen specefiek hengsten probleem hoor, al kan het er wel bij toedragen.
Heb zelf een konik merrie en herken wel een aantal dingen, de aard van het beestje.
je eigen zwakke punten en de onbekende factor .... toch vind ik wel dat ts haar best doet en haar besluiten met gezond verstand neemt.
Ik ben erg benieuwd hoe die zogenaamde "beste stuurlui staan aan de wal"het zelf zouden doen.
ts gewoon je eigen plan volgen de ingeslagen weg is goed!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 05:54

Ik heb de hele clinic gezien. Ik heb Chris ook al vaker bezig gezien. Ik vond hem direct heel fel met Knud, zachtaardig communiceren zat er nog even niet in :D maar wel eerlijk. Ik vond hem zeker nog niet klaar na afloop.
Het lijkt een erg sterk paard die graag zijn gewicht erin gooit, iets wat ik bij fjorden wel vaker zie. Niet makkelijk volgens mij!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 07:29

kwita schreef:
nu is dit alles geen specefiek hengsten probleem hoor, al kan het er wel bij toedragen.
Heb zelf een konik merrie en herken wel een aantal dingen, de aard van het beestje.
je eigen zwakke punten en de onbekende factor .... toch vind ik wel dat ts haar best doet en haar besluiten met gezond verstand neemt.
Ik ben erg benieuwd hoe die zogenaamde "beste stuurlui staan aan de wal"het zelf zouden doen.
ts gewoon je eigen plan volgen de ingeslagen weg is goed!

Dankjewel! Ik denk persoonlijk ook dat het voor een groot deel gewoon zijn karakter is. Maar dat maakt niet uit, kunnen we een hoop van leren!

poes schreef:
Ik heb de hele clinic gezien. Ik heb Chris ook al vaker bezig gezien. Ik vond hem direct heel fel met Knud, zachtaardig communiceren zat er nog even niet in :D maar wel eerlijk. Ik vond hem zeker nog niet klaar na afloop.
Het lijkt een erg sterk paard die graag zijn gewicht erin gooit, iets wat ik bij fjorden wel vaker zie. Niet makkelijk volgens mij!

Leuk dat je het hebt gezien! Hij was inderdaad gelijk fel, maar niet zo dat ik het schokkend vond. Bij Knud moet je niet willen onderhandelen en lief vragen, dat gaat mis.
Hij is precies wat jij zegt, hij gooit zijn gewicht en kracht in de strijd. En als je hem dan te slim af bent, bedenkt hij wel weer iets anders. Hij is zo ontzettend slim en heeft onwijs veel 'trucjes'. Daarom wil ik hier ook graag mee doorgaan, hij was nog niet klaar maar ik zag wel al een verandering die ik nog niet had gezien!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:25

Ook hier een pony die ontzettend slim is.. ( nooit gevaarlijk gelukkig ) Door hem elke x stap voor te zijn gaat het heel goed.. Hij erkent mij nu ook als zijn " meerdere".. pony kan zelfs niet in de groep lopen zo klieren. .

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:52

Fijn dat je hem laat castreren.

Ik zag dat Neon het al heeft gezegt, maar wilde toch nog een keer benadrukken dat een klophengst veel meer testosteron aan maakt dan een gewone hengst. Apart dat je dierenarts niet gelijk aanbevolen heeft hem te castreren. Arm dier zit helemaal met zichzelf in de knoop zo.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... engst.html

Succes met de knappe pony.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 08:59

pol1 schreef:
Ook hier een pony die ontzettend slim is.. ( nooit gevaarlijk gelukkig ) Door hem elke x stap voor te zijn gaat het heel goed.. Hij erkent mij nu ook als zijn " meerdere".. pony kan zelfs niet in de groep lopen zo klieren. .

Dat probeer ik inderdaad ook altijd, kijken naar zijn lichaam en proberen zijn trucjes voor te zijn. Helaas doet hij dat precies hetzelfde bij mij haha! Uiteindelijk leer ik zijn trucjes vanzelf kennen en zullen er geen nieuwe meer te vinden zijn voor hem, komt vast goed!

Hagar_Helga schreef:
Fijn dat je hem laat castreren.

Ik zag dat Neon het al heeft gezegt, maar wilde toch nog een keer benadrukken dat een klophengst veel meer testosteron aan maakt dan een gewone hengst. Apart dat je dierenarts niet gelijk aanbevolen heeft hem te castreren. Arm dier zit helemaal met zichzelf in de knoop zo.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... engst.html

Succes met de knappe pony.

Ik weet zelf ook wel heel goed wat een klophengst in houdt. Hengstengedrag heeft hij niet, hij is omgeven met merries, zowel hier op het terrein als bij de buren, geeft hier geen kik op. Enige reden dat ik hem castreer is vanwege gezondheidsredenen. De dierenarts heeft op mijn aandringen meerdere keren gekeken en hij heeft mij altijd aangeraden om even te wachten tot hij ouder was. Niet ieder veulen is namelijk snel met indalen van testikels en niet ieder veulen laat ze direct hangen.
Dankjewel

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:27

Yacintha schreef:
Bedankt voor de leuke reacties! :) Ik snap dat mijn verhaal onduidelijk is, dat lees ik ook zo terug.

Voor diegene die het leuk vinden zal ik morgen het filmpje plaatsen! Dan hoor je ook wat meer van de uitleg van Chris en kun je zien wat voor verandering er plaats vind. Ik heb het zelf mogen toepassen en het werkt echt onwijs goed. Ik weet nu al dat dit zeker een methode is die ik verder wil ontdekken en van ga leren.

Goed dat je zelf ook zag dat het erg onduidelijk was. Er stond zelfs in je openingspost dat ook de clinic een groot drama en gevecht was en dat het voortijdig was afgelopen om die reden.
Dus ik zag beeld voor mij van een heftige fjord die tegen alles en iedereen aan het vechten was, maar na een tijdje dan toch heel even wat rust liet zien en dat jij op dat moment dacht 'ah nu kan ik hem ook wel meenemen op wedstrijd'.

Dus nee, niet handig wat je voor verhaal schetste, zeker niet op bokt :+
Ik gaf nav wat ik had gelezen mijn reactie.
Verder wel benieuwd naar het filmpje eigenlijk.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 21:41

@Isapaardje, de tijd was al om voordat ik met Knud aan de slag kon. Dat wilde Chris namelijk maar hij was langer met hem bezig dan gedacht en we hadden maar 20 minuten.
Misschien is het wel eens tijd voor Bokt om gewoon eens respect voor elkaar te hebben en te vragen, in plaats van alles er maar klakkeloos eruit te gooien ;)

Voor diegene die geïnteresseerd zijn, hierbij het filmpje. Dit filmpje is tegen het einde van de clinic gemaakt. Er was dus al een duidelijk verschil en dit was het punt waar hij Chris begon te respecteren. Helaas staat de grote uitbraak tijdens het longeren er niet niet op.

https://www.youtube.com/watch?v=WFzryIpEjT0

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:46

Oei oei wat een respectloze puber heb je daar.
Daar zul je verrekte consequent mee moeten blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:58

Leuk om te zien dit!
Ik ga wat dat betreft trouwens wel met sizzle mee: het is inderdaad een respectloze puber. Als hij gevraagd wordt om zijn schouder van je af te zetten, dan zet hij hem naar je toe :') En toch... denk ik dat de juiste opvoeding van een flink dominante merrie deze puber al flink recht had kunnen zetten, zonder dat wij mensen dat nog hoeven doen. Want in feite reageert hij héél goed op Chris!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:14

Nu snappen jullie dus waar ik het over heb haha :')
Ik denk inderdaad ook dat als hij in een grotere kudde had gestaan met paarden die hem op zijn plek zetten, het de helft al zou schelen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 03:11

Is die kudde dan nu als nog als tijdelijke oplossing mogelijk, je bent nooit te oud om te leren! ook knut niet!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 07:12

Hij staat in een kudde met 5 andere paarden ;) In eerste instantie was hij daar de leider ook niet. Hij werd ook best op zijn plek gezet, maar dat interesseert hem gewoon niet.
Begin dit jaar was de leider van de kudde aardig ziek, en nu is hij dus de baas geworden..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:36

Hier een pony die wel es goed op zn plek is gezet..ernstige blessure opgelopen ( was nog maar de vraag of t goed kwam) en dik 500 euro armer aan DA kosten.. Ook ik zou willen dat mijn pony es koppie kleiner gemaakt zou worden alleen t risico op blessureleed is te groot..naast dit minpuntje is t nl een fantastische pony!!!!