Altijd DE Klik met een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Papilio

Re: Altijd DE Klik met een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:40

Met mijn huidige paardje had ik direct een klik. Het voelde goed,fijn vertrouwd... Ik was opzoek naar een betrouwbaar paard en al wat ouder.. maar kwam thuis met een 5 jarige hengst. Maar nog nooit zn fijn paard gehad! Zo betrouwbaar, lief, werkwillig... het is was een klik... maar nu is het nog heel veel meer!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:53

De laatste pony die ik kocht probeerde ons tijdens het losdraven te schoppen, en rukte zich op weg naar de trailer bijna los van mijn vriend, een volwassen vent dus. Nee ik kan echt niet zeggen dat we ook maar een klein klikje hadden. Maar met rijden was ze braaf met de kids dus ze ging mee. Ze voelde zich op dat moment vooral stresserig van de verhuizing en heel erg onbegrepen. Ik had er vooral medelijden mee.

We zijn vanzelf meer van elkaar gaan houden, ze is best een vrolijke pony, en we proberen haar gewoon te helpen als ze in de stress schiet. Ik zou niet meer zonder haar willen. :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:28

Ik heb voordat ik mijn huidige merrie aangeschaft heb, een ander paard gehad.
Een hele grote draversruin, net 5 geworden, net geruind, 3 weken eerder nog koers gelopen. Cadeau'tje van mijn ouders. Ik héél erg blij, helemaal verliefd op dat knappe ding!

Na 3 weken kon ik wel huilen haha, wat een monster! Mijn stiefpapa had hem uitgekozen, en zij waren ook echt beste vriendjes. Hij kon alles vragen aan Ax, en ik zat dan aan de kant te kijken, ik kwam liever niet in de buurt... Ik had helemaal niks te zeggen over dat paard, hij schoof me letterlijk gewoon aan de kant. Tijdens het rijden liep ie vaker op 2 dan op 4 benen, en in de omgang was ik hem ook alles behalve de baas. Hem naar de weide brengen, daar begon ik liever niet aan, maar als het echt niet anders kon, deed ik het wel.

Rijden was een straf. En qu

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:05

Ik weet dat ik een klik met een paard heb als ik dat "wauw" gevoel heb. Als ik denk "deze is bijzonder". Vaak merk ik dat al als ik een paard even geaaid heb en als ik dan met een paard gewerkt heb ben ik meestal nog veel enthousiaster. Komt zelden voor dat ik echt een klik met een paard heb. Bij mijn leasepony had ik dat aan het begin wel. Toen ik haar zag staan dacht ik gelijk "wauw, die is leuk" <3 . Toen ik aan het werk ging met haar zat er een stuk meer karakter in dan ik dacht en heb ik het zeker moeilijk met haar gehad. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en maakt mijn hart nog elke dag een vreugdesprongetje als ik haar zie. :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:31

De emotionele binding tussen paard en persoon moet groeien.
Dit heeft tijd nodig, imo bestaat er wel zeker een klik en hoeft niet vanaf het eerste moment aanwezig te zijn-

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:42

Ik heb al wel meerdere paardjes gehad. Een paar er van kon ik zeggen dat het gevoelsmatig klopte qua interactie. Ik heb ook 1 paard op dit moment, waar ik bij bezichtiging meteen een heel goed gevoel bij had; opgstapt zonder zadel enkeldje met Halster gereden. Het betreffende paard heeft bij thuiskomst geestelijk een heel verwerking proces doorgemaakt, wat soms best wel eens twijfels bracht. Paard 2 op dit moment is mijn Once in a Life time paard, dit paard geeft mij letterlijk alles en spiegelt mij ook heeel duidelijk. Ik kreeg pas de klik met haar toen ik met dr ging grondwerken tijdens mijn werk op een stal.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:45

In mijn leven, vanaf kinds af aan, al vele pony's en paarden in mijn leven geweest.
In de ponytijd één pony gehad die jaren is gebleven, dat was echt een match.
De rest was snel weer weg.

Met de paarden net zo.
Mijn huidige paard heb ik al 8 jaar en zij blijft gewoon. :)
Maar een aantal paarden hiervoor gehad, die hoogstens 1 of 2 jaar zijn gebleven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:05

Olympia96 schreef:
Volgens mij wordt hier vaak gesproken over een 'klik' terwijl het om aantrekkingskracht of schoonheid gaat. Voor mij is die 'klik' veel meer iets wat los staat van uiterlijk, maar gaat om 'verbinding en matchen' op een veel dieper niveau.

Ik vond twee van mijn 'klik'paarden allebei vreselijk lelijk toen ik ze voor het eerst zag. Dus dat zal het niet zijn. :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:26

Ik heb drie soorten ponys staan. Mijn grote liefdes, de ponys waar ik echt wel wat mee heb en ponys waarmee ik er samenwerkingscontract heb maar die hun liefde en zielsmaatje bij een ander zoeken. Voor alle probeer ik zo goed mogelijk te zorgen. Ik wil er voor allemaal zijn, maar bij sommige voel.ik me meer thuis ondanks dat ik van al mijn dieren hou.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:42

Ik heb verschillende paarden gehad in de afgelopen 25 jaar en ik heb wel ervaren dat er verschillen zijn in de klik met het ene of het andere paard.

Mijn eerste paard was (is, want ze is er nog steeds) een echte allemansvriend. Een paard die mij ontzettend veel geleerd heeft en waar ik vanaf het eerste moment zeker wel een klik mee had, al was die niet uniek, want ze klikt net zo goed met iemand anders.

Mijn tweede paard was er 1 die we gekocht hebben op basis van zijn kwaliteiten. De klik moest echt groeien met hem, ik was er in het begin eerder wat bang van omdat hij flink heftig kon zijn maar uiteindelijk leerden we elkaar kennen en werden we een heel fijn team. We begrepen elkaar en waren goede vrienden.

De derde was er een die we als veulen hadden gekocht en later bleek meer en meer dat we eigenlijk geen klik hadden. Ik vond haar lief. Zij mij ook, maar we begrepen elkaar vaak niet en dat leidde van beide kanten tot irritaties. Uiteindelijk heb ik haar dan ook verkocht.

Ik sla er een paar over en kom bij mijn huidige paard uit. Zelf gefokt en bij haar geboorte geweest, maar owww wat een moeilijk karakterpaardje. Als veulen kon ik niet bij haar in de stal komen want ze schopte me er letterlijk weer uit. Jaren bezig geweest om haar voeten op te mogen tillen en overal aan te kunnen raken zonder dat ik er een beet of schop bij opliep, maar wat was ik vanaf het eerste moment gek op juist dit paard. Inmiddels 13 jaar later is ze hier nog, kan ik alles met haar doen en hoeven we elkaar maar aan te kijken of we begrijpen elkaar. Ze is vreselijk eenkennig, maar daardoor voel ik me eigenlijk bijna vereerd dat ze me zo in vertrouwen heeft durven nemen. Dit is echt " DE klik" en die is compleet wederzijds. Zo bijzonder en mooi! Ik moet er niet aan denken dat haar ooit iets overkomt, ik zou niet weten hoe ik daarmee om zou moeten gaan.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:15

Nee, wij kopen ze puur op uitstraling en kwaliteit.
Mijn pony toen we hem zagen lopen als 3 jarige hengst wouden we hem erg graag hebben.
Met rijden ontzettend veel problemen gehad, hij is ontzettend lui en behoorlijk koppig (ik had daarvoor altijd hele fijne beestjes gehad, die vlug waren en een makkelijk karakter) en daar kon ik heel slecht mee om gaan.
Inmiddels heb ik hem ontzettend fijn voor elkaar, loopt ie op 7 jarige leeftijd succesvol Z2, en neemt straks iemand de teugels over om hem internationaal te starten.
Ik heb nu zo veel plezier van hem dat ie echt niet weg gaat , we hebben al vaker een hoog geldbedrag aangeboden gehad maar wat hebben we aan geld als je zo veel plezier met zo'n beest hebt? Wij hoeven er ons brood niet mee te verdienen, dus zolang we het kunnen betalen blijft ie lekker hier.

We hebben sindskort ook een 4 jarig paard, en daarbij had ik wel 1 eis: hij moest vlug zijn.
En zo kwamen we uit bij een vos klophengst, en ik zag hem in de stal staan en die lieve maar ondeugende blik werd ik meteen verliefd op.
Na het rijden was ik meteen verkocht, hij kon eigenlijk nog helemaal niks, maar was ontzettend vlug (wel heel rillerig nog) maar ik voelde me zo veilig op hem.
En nu nog steeds, het is zo'n fijn paard om mee te werken, en hij is zo lief.
Dit was ook het eerste paard waarbij ik met het rijden ook meteen verkocht was.
Nu is het echt mijn paarden kind, en ik hoop hier nog heel wat jaartjes van te kunnen genieten :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 05:51

Mijn paarden heb ik zelf uitgezocht en had ik niet gelijk een klik mee. Ik vond het belangrijker dat ik er (enigzins) fijn weg reed en het paard gezond n te vertrouwen was.

Naarmate we een combi vormden en we elkaar begonnen te begrijpen ben ik gek op ze geworden.

Heb wel 1x direct een klik gehad met een klein paardje die ik ontmoette. Dat was zon vreselijke slijmbal <3

Maar daar had ik onder het zadel (reed hem voor door voor verkoop) niet zoveel mee. Vond zn karakter heel erg leuk.

Het paardje dat ik nu train heb ik in het begin ook wel meerdere malen achter het behang kunnen plakken maar nu ze de "regels" in de omgang heeft geleerd en we onder het zadel elkaar begrijpen vind ik t echt een toppertje.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 06:45

Ik zelf vind het nogal breed.. De een heeft al een klik als ze als het waar elkaar mogen/leuk vinden..

Maar de ander wanneer je echt het gevoel heb, dit is hét paard voor het leven en dat je dus echt een gevoel heb die eigenlijk heel bijzonder is en bijna niet uit te leggen..

Het tweede geval heb ik nog nooit gehad.. Tot kort.. Ik wist hiervoor niet hoe zoiets voelde.. Maar man, wat bizar!
De klik voelde ik meteen, na de eerste keer rijden was ik al verkocht.. Tweede keer nog meer.. Maarja omdat het een eis is dat ik een braaf buitenrij paard wil.. En hij nog nooit buiten is geweest.. Nog niks besloten.. Maar toen we buiten waren geweest was ik helemaal verkocht. :D

Het is spannend.. Moet nog wachten op goed nieuws.. Want hopelijk gaat hij samen met mij mee naar Nederland. :D

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:09

Met mijn eerste echte eigen pony die ik als veulen kocht wel maar ik was jong en stond er denk makkelijker voor open.
Toen hij overleed er er als gezelschap voor mn shet een vervanging moest komen heeft het met hem zeker een jaar geduurd maar hij is zo super makkelijk en lief dat hij kwa karakter toch heel veel op mn fjord is gaan lijken.dus ik kan niet anders zeggen als dat ik met hem ook een hele goede klik heb gekregen.
Maar ik heb het met een aantal ook niet gehad en die zijn uiteindelihk verkocht.

Met mn vuilnisbakkie heb ik nog niet 'de klik' maar hij is nog jong en wie weet komt dat wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:10

Vind het voor een eigen paard wel heel belangrijk dat er een klik mee is. Ik heb samen met mijn man een paard. Toen ik mijn man leerde kennen had hij een grote vos ruin. Daar ging ik ook mee rijden. Dat heeft wat strijd gekost, want het was geen makkelijk paard in de omgang en met rijden. Maar toen dat eenmaal lukte was dat zo'n geweldig gevoel. Die band heeft echt moeten groeien maar daarna kon ik alles met hem. Toen we hem moesten laten gaan dacht ik dat ik nooit weer zoiets voor een paard kon voelen. Maar, heel dubbel, de dag dat we afscheid van hem namen kwam ons volgende paard op ons pad. Op proef, dat wel, dus ik stapte er zo blanco mogelijk in. Als het niks wordt, of als hij afgekeurd wordt, gaan we rustig op zoek naar een ander paard. Dat is tot op heden nog niet nodig geweest. Vanaf dag 1 voelde het zo goed. Een heel ander paard dan het vorige, maar zo'n geweldig dier. Wat die klik dan precies is weet ik ook niet helemaal, het is echt een gevoel dat je hebt, dat je op sommige momenten voelt dat je helemaal 1 bent met je paard. Dat is super om te kunnen en mogen voelen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:01

Met Alex heb ik gewoon die onbeschrijfelijke band die je volgens mij alleen kan krijgen als je een paard al jarenlang hebt. En nog steeds vind ik m af en toe een rotbeest dus misschien is Alex wel iets teveel voor mij. Dat was ie vroeger ook namelijk, ik heb zelfs een periode gehad dat ik letterlijk niet zelf naar mijn pony durfde omdat ie vals was en beet. Maar hij is na zijn castratie 180 graden gedraaid qua karakter. En we hebben nu wederzijds vertrouwen en respect. Ik vind de kleine momentjes het mooist. Bijvoorbeeld dat ie me alle stappen tijdens het mest ruimen achterna loopt met zijn hoofd letterlijk tegen mijn kont.

Jorie was ik gewoon verliefd op sinds hij 2 weken was en dat gevoel is er nog steeds. Ik weet alleen nu nog niet wat ik aan hem heb, want hij is nog maar een jaarling.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:22

Ik heb al diverse paarden gehad van jongs af aan. Met en zonder klik. Uiteindelijk groeit zoiets wel meestal.

De grootste klik had ik met mijn eerste quarter, man man wat hield ik van dat dier en wat heb ik een verdriet gehad toen ik hem 4 jaar geleden moest laten gaan.

Zijn opvolger heb ik op karakter en uiterlijk gekocht en daarbij is de klik gewoon gegroeid. Ook daar veel verdriet toen ik hem moest inslapen op 5 jarige leeftijd, maar toch anders.

Vervolgens een appaloosa ruin gekocht. Prima paard, maar voor mij de miskoop van de eeuw, ik had altijd gezegd dat het gevoel groeit en dat ik overal wel mee kon. Niet dus. Uiteindelijk was ik zelfs bang voor hem en na 10 maanden heb ik de knoop doorgehakt en hem verkocht aan iemand die er wel heel blij mee is.

Vervolgens op zoek naar wat nieuws met een heel eisenpakket. Geen merrie, geen appaloosa meer en niet te jong. Waar kom ik mee thuis.... precies dat. En ik ben nog nooit zo gelukkig geweest, super verliefd en dat is wederzijds en zij vult het gat in mijn hart wat er na het verlies van mijn eerste quarter altijd is achtergebleven. Die onbestemde klik en liefde die niet te benoemen valt.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:33

Toen ik bij mijn paard ging kijken voor het eerst had ik meteen het idee dat ik 'iets' met hem had, ik vond hem meteen erg leuk, terwijl hij thuis helemaal niet zo leuk en makkelijk bleek maar omdat ik hem toch erg leuk vond en iets met hem had heb ik doorgezet en kan ik me nu echt geen leven zonder hem voorstellen, ben erg gek op hem terwijl het soms nog steeds niet altijd makkelijk is.
Ik ben voor dat ik hem kocht bij heel veel paarden weze kijken waar ik meteen het gevoel had nee, hier heb ik niets mee. ik kan me dan ook niet voorstellen dat mensen een paard komen waar echt nul mee hebben, maar zo te lezen gebeurd dat toch vrij vaak.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:54

Toen ik 7 jaar geleden begon met het verzorgen van mijn toenmalige bijrijdpaard had ik niet direct een klik met hem.
Meneer staakte enorm en ik vroeg me soms echt af wat ik me op m'n hals had gehaald :')

Toch had ik ergens het gevoel dat ik er wel voor wilde gaan!
In de tussentijd heb ik hem overgenomen en kan ik lezen en schrijven met hem <3
Soms heeft het gewoon even tijd nodig.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:58

Ik had vorig jaar een welshje gekocht, leuk diertje maar mijn oog viel van dag 1 op een minishet. Na thuis te hebben overlegd hebben we de Welsh gekocht, en 3 week later de shet erbij gekocht, zodat ze niet alleen zou staan.

Maar ik heb de Welsh een jaar gehad, en had gevoelsmatig niks met dat diertje, ze kreeg net als de rest haar eten en drinken, ook werd er mee gewandeld enz. maar had verder niks met het diertje. Dus die hebben we toen verkocht, en achteraf een super goede keus geweest, want ze staat nu op een onwijs leuk plekje bij superleuke mensen!!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:01

Ik had met mijn beide paarden nog geen kllik toen ik ze kocht.
Vond ze beide wel erg leuk er uitzien, had (vooral bij de eerste) wel een aardig beeld wat ik in huis haalde.
Ik snap nooit zo goed hoe mensen meteen een klik kunnen hebben met een paard wat ze nog niet kennen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:03

Ik heb bij mijn eigen paarden nog niet echt de klik gehad van het eerste moment.

Mijn eerste paard, een merrie, die hadden we gekocht omdat het voor zowel ik en mijn zus 'ok' was. Tijdens de zoektocht samen naar een paard was het altijd ofwel voor de 1 niets en de andere alles en omgekeerd. En die was voor ons allebei wel ok genoeg...
Met de tijd is dat paard wel meer naar mij gegroeid, en totaal niet naar mijn zus. Mijn zus is dan ook gestopt met rijden.
We hebben veel plezier gehad, helaas veel te kort.

Als die merrie met pensioen was ben ik op zoek gegaan naar een jong paard. Had meteen een vertrouwd gevoel. Maar uiteindelijk bleken we de klik totaal niet te hebben. We maakten elkaar nogal onzeker. Op de grond vond ik haar leuk, maar rijden echt echt niet. Te traag, te sterk, had altijd het gevoel dat ze niet wou werken. Ook had ze altijd iets waardoor we telkens onderbroken werden in het versterken van dat vertrouwen. Die heb ik dan verkocht, en ik zie dat ze nu wel die klik heeft met haar nieuwe eigenares. Heel leuk om te zien, ze komt er veel verder mee dan ik.

Mijn huidig paard heb ik gekocht uit medelijden. Kwam uit Spanje, was bang en wantrouwig, helemaal vast gereden. En ik was bang dat hij terug ergens op transport ging gegooid worden. Dus heb hem zonder meer gewoon gekocht.
Hier had ik het gevoel, ondanks in wat zenuwachtig was geworden tijdens het rijden, dat het vertrouwen heel snel groeide en op de grond ook. Helaas had hij dan een blessure waarop hij niet mankte, maar wel bokte. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer we wisten wat het was. Het vertrouwen was aan beide kanten opeens heel erg bekoeld.
En nu hebben we echt moeten vechten om die terug te krijgen. Maar het voelt nu wel heel goed aan, en hij wordt echt mijn vriend.
Het is niet echt de klik van het eerste moment, maar hij is wel het paard dat ik nodig heb.

Ik herinner me vroeger op de manege wel paarden waarmee ik een klik had. En andere waarmee ik totaal niet kon rijden. Terwijl die paarden met minder gevorderde kindjes gewoon hun les liepen, en met mij midden de piste gingen staan en die kreeg ik dan niet meer vooruit. Vond dat dan altijd zooooo erg en frustrerend. Maar met de snellere paarden kon ik dan wel weer goed mee weg, en met sommige had ik dan wel een klik vond ik toen. Maar natuurlijk als je als klein meisje met paarden bezig bent is dat natuurlijk wel anders dan nu.

Maar ik denk wel dat het bestaat. Ik ken mensen rond mij die dat wel hebben gehad/hebben, die echte klik van het eerste moment.
En ik heb het ook wel gehad met mijn katten die ik uit het asiel heb geplukt. :')

marielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:44

nee kon eerst totaal er niet mee, rennen vliegen en doen... maar nu kan dr niet meer zonder... (niet eigen, maar rij dr voor andere)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:26

Ik vond mn eerste paard een stomme autist in het begin. Is helemaal goedgekomen. Mn jonkie die ik net heb vind ik een chagrijnige verwende prinses. Hopen dat dat ook goedkomt maar dat blijft een kwestie van tijd. Gewoon afwachten is het enige antwoord helaas.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:33

Ik zag mijn ruin staan en vond hem gelijk heel leuk.Na de proefrit en zelfs gegaloppeerd te hebben en dat doe ik niet gauw op een vreemd paard wist ik het,dit is de ware.Zijn vorige eigenaar zei later dat ze gelijk had gemerkt dat ik hem geweldig vondt.Met mijn merrie had ik flinke opstart problemen.Ze kwam ook onverwachts.Ik vroeg aan iemand of hij eens rond wilde kijken naar een pony voor ons.Britta ging met pensioen op Manege de Horst in Groesbeek en 2 dagen later was ze er al.Ik kende haar ook niet omdat ik nooit op haar gereden had.Maar met hulp van buitenaf die ons heeft geleerd naar elkaar te luisteren is het goed gekomen.