Dreams do come true! Officieel grand prix & zilver op BK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:57

wauw gefeliciteerd met alle resultaten weer!! en wat zien Varnoldi en jij er prachtig uit, echt heel knap :) super wat je allemaal bereikt hebt!

purny

Re: Dreams do come true! Officieel grand prix & zilver op BK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:05

Allereerst gefeliciteerd met je overwinning. Ik wou dat ik zo ver kon komen. Maar ik ga ook met anderen mee. Ik vind jullie niet zo'n mooie combinatie. Was het paard nou groter dan was het al een heel ander plaatje geweest.
Eerlijk gezegd vind ik je gewoon te zwaar voor je paard.
Ik heb namelijk gehoord dat Friezen een best zwakke rug hebben. Ik ben kleiner dan jij en ik stap niet op een Fries.
Maar top prestatie hoor ik ben al blij wanneer ik 210 punten haal bij een F proef

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 01:21

purny schreef:
Allereerst gefeliciteerd met je overwinning. Ik wou dat ik zo ver kon komen. Maar ik ga ook met anderen mee. Ik vind jullie niet zo'n mooie combinatie. Was het paard nou groter dan was het al een heel ander plaatje geweest.
Eerlijk gezegd vind ik je gewoon te zwaar voor je paard. Ik heb namelijk gehoord dat Friezen een best zwakke rug hebben. Ik ben kleiner dan jij en ik stap niet op een Fries.
Maar top prestatie hoor ik ben al blij wanneer ik 210 punten haal bij een F proef

Je kunt beter een echt goede amazone van bij wijze van spreken over de 100 kilo op een fries zetten dan een gemiddeld tot slechte amazone van bijvoorbeeld 50 kilo. In het eerste geval draagt het paard namelijk correct, in het tweede geval niet en dan zal het paard last kunnen krijgen. Het is dus waarschijnlijk inderdaad verstandig dat jij niet op die fries stapt, maar melanie wel

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 06:00

Echt supergoede resultaten hebben jullie gekregen zeg! Ook erg knap wat je in die jaren voor ontwikkeling hebt gemaakt. Ik krijg ook hoop door de laatste foto ^^
Chapeau!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:04

Dorine92 schreef:
purny schreef:
Eerlijk gezegd vind ik je gewoon te zwaar voor je paard. Ik heb namelijk gehoord dat Friezen een best zwakke rug hebben. Ik ben kleiner dan jij en ik stap niet op een Fries.

Je kunt beter een echt goede amazone van bij wijze van spreken over de 100 kilo op een fries zetten dan een gemiddeld tot slechte amazone van bijvoorbeeld 50 kilo. In het eerste geval draagt het paard namelijk correct, in het tweede geval niet en dan zal het paard last kunnen krijgen. Het is dus waarschijnlijk inderdaad verstandig dat jij niet op die fries stapt, maar melanie wel

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener, ik rij ook beter dan een kind maar ga toch niet met mijn volwassen lengte en gewicht op een Shetlander zitten. Alsof het ineens oké is als je beter kan rijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:50

@Dorine: Pardon? Ik kies toevallig voor het welzijn van het paard.
Hoeveel discussies zijn er wel niet gaande en ook hier op bokt over maximaal gewicht. En omdat ts toevallig wat voller is dan de meeste is het goed omdat ze goed kan rijden is het geen probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:59

Sorry, maar ik vind dit helemaal geen discussie voor hier. Het wat voller zijn is toch prima in verhouding met de grootte van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:15

Knappe prestatie +:)+ . En vooral die laatste foto is gaaf!

Ben benieuwd hoeveel tijd je in de training en verzorging steekt? Doe je alles zelf, werk of studeer je er nog bij, heb je de paarden aan huis of op pension, vervoer je de paarden zelf naar wedstrijden enz enz.

Ik vind het nl al lastig om naast mijn werk voldoende tijd te maken voor het trainen van 1 paard en het verzorgen van de rest (1 paard en 1 pony) dat ik mij bovenstaande afvraag.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:25

Gefeliciteerd met de successen van beide paardjes , ik vind het er mooi rustig uitzien als geheel bij beide paarden, stoor me steeds meer aan de stress die soms rond combinaties bij dressuur hangt....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:33

Dorine92 schreef:

100 kilo is en blijft 100 kilo en dus te zwaar. Of je nou een superruiter bent of een beginner... Dat doet niets af aan het gewicht.

Maar dat is offtopic en verder geen discussie voor in dit topic. Leuke foto's, TS! Ik moet zeggen dat ik het verder met de rest eens ben.
Een topsportpaard moet in topconditie zijn om te presteren. Imo moet je dat als ruiter zelf ook nastreven, maar ik weet als geen ander hoe het is om te vechten tegen je gewicht.. Het is verschrikkelijk moeilijk.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 09:22

@[***]: ik heb ze niet aan huis staan dus voeren hoef ik gelukkig zelf niet te doen. Verder rij ik ze beide altijd zelf (behalve als ik op internationaal concours ben met 1 dan heb ik iemand die de ander voor mij doet). Ik heb altijd gestudeerd (psychologie) en start volgende week met mijn nieuwe baan als psycholoog. Gelukkig is dit 10 min bij stal vandaan dus dat scheelt een hoop tijd. Het is een kwestie van goed plannen. En ik heb een heel finn tweepaards wagentje waarmee ik ze zelf naar concours heen en weer breng.

@purny: een groter paard dan Wilke (de fries) zal niet snel gaan lukken aangezien hij met zijn 1.75 een flinke jongen is. Varnoldi is daarnaast ook 1.71.

Even voor de duidelijkheid: dat mensen het plaatje niet mooi vinden kan zeker! Wat ik eerder al zei, ieder z'n smaak. Vertrouw mij er wel op dat als ik zou merken dat ze het lichamelijk niet aan zouden kunnen dat ik er op ga zitten ik het ook niet zou doen. Veel Friezen hebben in der daad vaak niet de sterkste rug. Beide paarden worden met regelmaat gecontroleerd door fysiotherapeut/chiropractor/ osteopaat (in ons geval is dit 1 persoon) en gaan daarnaast ieder half jaar voor volledige controle bij mijn dierenarts langs om te monitoren hoe het er voor staat lichamelijk. Qua sport vraag ik op dit niveau natuurlijk het uiterste van ze en is het dus een flinke belasting van hun lichaam. Gelukkig zijn ze beide in zeer goede conditie en krijg ik altijd de complimenten dat ze in zo'n goed staat zijn voor het werk wat ze doen.

Kijk naar Wilke: 17 jaar en loopt al een paar jaar op U25 (grand prix) niveau. Even geleden heb ik hem meegenomen naar een van de beste klinieken in België om hem na te laten kijken en ze hadden er niets op aan te merken (lees: goede buigproeven, goed op de harde volte, geen overbelaste gewrichten). Dat is toch wel bijzonder op dit niveau en met 17 jaar. Dat is voor mij toch wel een teken dat de situatie hoe hij nu is voor hem goed is. Dus geen zorgen, ik hou echt wel in de gaten hoe de gezondheid van mijn paarden er voor staat.

Als iemand er verder nog wat over kwijt wil of over wil discussiëren, prima! Dit is in ieder geval hoe ik er tegenaan kijk.
Laatst bijgewerkt door snoeppig op 30-08-16 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:24

TS, wat ik me nog afvroeg: Heb je al opvolgers (jonge aanwas)?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:27

purny schreef:
@Dorine: Pardon? Ik kies toevallig voor het welzijn van het paard.
Hoeveel discussies zijn er wel niet gaande en ook hier op bokt over maximaal gewicht. En omdat ts toevallig wat voller is dan de meeste is het goed omdat ze goed kan rijden is het geen probleem?

Ik wil niemand beledigen. Maar het maximaal gewicht hangt ook wel af van de rijkunst. Een paard heeft meer last van iemand van 50 kilo die zit te bonken dan iemand van 100 kilo die meegaat. En een correct gereden paard onder een zwaardere ruiter blijft in principe heel terwijl een slecht gereden paard onder een lichtere ruiter problemen kan ontwikkelen doordat de rug verkeerd wordt belast. Dat kan je leuk vinden of niet, maar is wel waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:28

Bedankt voor je reactie. Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Ga je fulltime werken? Wel fijn dat het lekker dichtbij stal is. Hoe vaak train je ze?

Is de foto van 15 jaar geleden dezelfde fries als de foto's van nu?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 09:36

@cayenne: Nee er is nog geen opvolger. Varnoldi is nu 14 dus het is wel de bedoeling dat die nog een tijdje mee gaat. Wilke is momenteel zo fit dat het er niet naar uit ziet dag ik die snel met pensioen moet doen. Ik denk ook dat ik pas voor een opvolger ga kijken als 1 van de 2 uitvalt om wat voor reden dan ook. 3 paarden is voor mij niet te doen aangezien het ook niet mijn werk is. Als het zo ver is ga ik eens rustig kijken.

@afab: Dankje! Ik heb een contract voor 32 uur (4 dagen) maar naast het werk zal ik ook nog verder opgeleid worden waardoor er weken zijn dat ik wel 5 dagen van huis ben.
Hoe vaak ik ze train verschilt erg met het wedstrijdschema. Wilke train ik altijd minder vaak voluit dan Varnoldi (altijd al gedaan). De een heeft het nodig om meerdere keren per week bovenin en volop verzameld te lopen dan de ander. Wilke pak ik gemiddeld 2/3 dagen in de week echt op (dus werken aan de verzamelde oefeningen) en verder is het bij hem basiswerk. Varnoldi pak ik wel zo'n 4/5 dagen op omdat dat gewoon beter bij hem past. Dat wil niet zeggen dat ik 5 dagen in de week aan het passageren en piafferen ben, maar de ene keer pak ik dat stuk en de andere keer de galop en weer een andere dag alleen basis. Ik pas het ook aan aan hoe ze aanvoelen op dat moment.
Die Fries is mijn eerste eigen paard Thore. Die is inmiddels met pensioen maar nog steeds bij ons. Met hem ben ik dus ooit begonnen en tot het Z gekomen. Dat was voor hem ook wel het max.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:59

Hij lijkt dan klein. Was niet m'n bedoeling om zo over te komen. Zou ik op zo'n grote Fries gaan zitten lijkt het volgens mij een reus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:02

Dank voor je reactie. Klinkt ook logisch dat je de training per paard aanpast. Doe dat zelf ook bij mijn 4 jarige.
Ik vind Varnoldi superknap!
Houd zelf niet van het Friese ras, maar Wilke ziet er wel stoer uit.

Veel succes verder in het rijden en in je nieuwe baan.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:05

Jeeeeetje wat is die Varnoldi gaaf.... Daar hoeft geen strikje om hoor! :~
Heel knap dat je dit al hebt bereikt, veel succes in de toekomst met je paarden en met je nieuwe baan! :D

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 10:06

@purny: haha ja hij is echt een reus maar vrij slank waardoor hij minder groot is. Hij heeft nu iets meer vetjes op z'n lijf en dan is hij gelijk een stuk groter en imponerender om te zien. Zelfs ik als ik zelf naast sta denk ik nog wel eens "jemig wat ben je toch groot"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:10

Hier wordt deze 45+ pennytrut nou vrolijk van: dat je je paarden die niet meer kunnen meekomen of presteren dus gewoon zelf een pensioen geeft _/-\o_

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:31

vind de fries juist we; groot lijken en dus ook mooie combinatie..

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:38

snoeppig schreef:
Even voor de duidelijkheid: dat mensen het plaatje niet mooi vinden kan zeker! Wat ik eerder al zei, ieder z'n smaak. Vertrouw mij er wel op dat als ik zou merken dat ze het lichamelijk niet aan zouden kunnen dat ik er op ga zitten ik het ook niet zou doen. Veel Friezen hebben in der daad vaak niet de sterkste rug. Beide paarden worden met regelmaat gecontroleerd door fysiotherapeut/chiropractor/ osteopaat (in ons geval is dit 1 persoon) en gaan daarnaast ieder half jaar voor volledige controle bij mijn dierenarts langs om te monitoren hoe het er voor staat lichamelijk. Qua sport vraag ik op dit niveau natuurlijk het uiterste van ze en is het dus een flinke belasting van hun lichaam. Gelukkig zijn ze beide in zeer goede conditie en krijg ik altijd de complimenten dat ze in zo'n goed staat zijn voor het werk wat ze doen.

Als iemand er verder nog wat over kwijt wil of over wil discussiëren, prima! Dit is in ieder geval hoe ik er tegenaan kijk.

Nu we er toch zo open over wordt gesproken, vraag ik me het volgende af. Als amazone heb je er alles voor over om je paard in topconditie te laten verkeren. Het grootste gedeelte van de top(ruiters) houdt zich echter, naast het trainen van de paarden, ook fanatiek bezig met hun eigen lichamelijke training en gezond eten. Denk hierbij niet alleen aan cardio, maar ook aan krachttraining en voornamelijk corestability.
Heb jij niet de ambitie om hier mee aan de slag te gaan? Het is niet lelijk bedoeld, maar ik vraag me dat echt af. Je bent zo goed op weg met de paarden en je hebt talent, dat is niet te missen. Maar het kan nog beter. Door zelf in topconditie te zijn, zal je nog meer uit je paarden kunnen halen. Vind je het niet zonde om zoiets te laten liggen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:47

Wat een open Mind TS. Prachtig hoe je in dit topic reageert. Hulde!!

Kortom: echte sportvrouw. : :)F

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:53

rien10 schreef:
Wat een open Mind TS. Prachtig hoe je in dit topic reageert. Hulde!!

Kortom: echte sportvrouw. : :)F

Amen!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 11:11

@saskia505: goeie vraag! Ik ben er zeker wel mee bezig (lees: werken aan core stability etc) en natuurlijk let ik op wat ik eet anders kun je me straks helemaal wegrollen. Zoals op de laatste foto te zien is ben ik nooit een sprietje geweest. Helaas heb ik nu door de combinatie van werk, 2 paarden, lesgeven en een opleiding niet genoeg tijd om er nog meer energie in te steken. Wat ik nu doe doe ik met name thuis (gewichten voor de armen, balansoefeningen op een grote bal etc.) en dat is goed te doen. Ik zit nu eenmaal niet 100% in de paarden waardoor het vaak schipperen is met mijn tijd in te delen. Ik doe mijn paarden ook niet graag half en als ik dat wel zou doen was ik hier niet gekomen. Vandaar dus deze keuze. Ik weet dat er mensen zullen zijn die er anders over denken maar ik wil graag naast mijn "paardencarrière" ook nog een "gewone" carrière en dan moet je keuzes maken.