Paard kopen, kaf van het koren scheiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:50

_lotteeee schreef:
Oktober november komt veel jong spul weer uit de weides en moet er inderdaad vaak plek gemaakt worden, waardoor er weer wat in de verkoop gaat.
Maar ondanks at zijn er gewoon weinig paarden op de markt, paarden welke helemaal 100% gezond zijn, zijn er amper.
En als ze er zijn kosten ze ook wat, wat voor mij persoonlijk ook meer dan normaal is.

Ik denk dat het 'winter'verhaal steeds minder opgaat. Bovendien zijn de paarden die plaats moeten maken meestal geen goed afgerichte brave allround B/L-paarden...
Er is gewoon veel vraag en weinig aanbod. Over een paar jaar wordt het wel weer beter; er is een aantal jaren minder gefokt....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:55

Een vriendin van me zoekt hetzelfde. Zie de laatste dagen veel leuke E ponys voorbijkomen rond de 4-5000 op de horse sale pagina van facebook :j

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 12:56

Myrth97

Re: Paard kopen, kaf van het koren scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:04

Ik weet niet of het al gezegd is, maar kijk eens bij k&k sporthorses. Hebben vaak leuke pony's/paarden voor goede prijzen. ze komen erg betrouwbaar over!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 13:09

Myrth97 schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar kijk eens bij k&k sporthorses. Hebben vaak leuke pony's/paarden voor goede prijzen. ze komen erg betrouwbaar over!

Ja, die heb ik al meerdere keren gehoord, dus dat is een goed teken.
Ze hadden ook een hele leuke, maar die was al verkocht.
Maar ik hou ze zeker in de gaten

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:13

Zie het nu idd ook staan haha, je moet daar volgens mij wel snel bij zijn, zie meestal gelijk alweer verkocht staan

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 13:17

Myrth97 schreef:
Zie het nu idd ook staan haha, je moet daar volgens mij wel snel bij zijn, zie meestal gelijk alweer verkocht staan

Dat is in ieder geval een goed teken, denk ik dan maar

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:32

Dus je wil gezond, goed afgericht, betrouwbaar, jonge leeftijd. En dat onder de 5000 euro. En dan het liefst een PRE.

hmhm, ben bang dat dit zoeken naar een speld in een hooiberg is. ALS je het uberhaupt tegenkomt zal het een viavia verhaal worden van een eigenaar die wellicht helemaal niet van zn paard afwil. Op de advertentiesites zal je het niet vinden, bij handelaren ook niet.

Gezonde, goed afgerichte, jonge, betrouwbare paarden zijn goudgeld waard.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 13:39

danzzz schreef:
Dus je wil gezond, goed afgericht, betrouwbaar, jonge leeftijd. En dat onder de 5000 euro. En dan het liefst een PRE.

hmhm, ben bang dat dit zoeken naar een speld in een hooiberg is. ALS je het uberhaupt tegenkomt zal het een viavia verhaal worden van een eigenaar die wellicht helemaal niet van zn paard afwil. Op de advertentiesites zal je het niet vinden, bij handelaren ook niet.

Gezonde, goed afgerichte, jonge, betrouwbare paarden zijn goudgeld waard.

Het mooiste zou ook zijn via, via.
Maar ik wil niet het liefst een PRE, ras maakt niet uit, zoals al meerdere malen aangegeven is.
Hoeft ook niet perse onder de €5000 te zijn, maar dan moet 'ie wel precies zijn wat we dromen

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:44

Ik ken een hele leuke pony! Deze staat helaas te koop. De huidige eigenaresse dressuurt ermee maar volgens mij kan deze pony ook prima springen! Pony is 1.48, loopt Z2 en heeft meerdere kampioenschappen gewonnen. Is 13 jaar oud en dit is echt een schat van een pony.
Ik kan e.v.t wel een linkje sturen als je interesse hebt?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:00

Jeetje wat wordt er slecht gelezen in dit topic. En als er gelezen wordt, wordt er volgens mij verkeerd geinterpreteerd ;).

De enige tip die ik heb is geduld hebben. Ze zijn er wel die voldoen aan jullie eisen, maar er is ook veel vraag naar. Vooral vaak alle sites bekijken, dan komt het vanzelf! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:19

Je vind er echt wel 1 en elke maand geen paard is weer wat extra budget, wel zonde dat die die ze mocht gebruiken op kamp niet oke was, maar de mok en het dikke been hadden jullie neem ik aan al gezien, in dat geval had ik hem nu niet laten keuren, maar gewacht tot dat genezen was.
Maar goed dit paard valt af, komt echt wel een andere, lees dat het budget best rekbaar is voor het juiste paard, dan moet het toch wel lukken.

Heb zelf een 1.565 (dus net E staan, maar moet toch bij de paarden starten gezien mijn leeftijd), maar ik ben 1.865 en dit is stevig type dus ook dat kan prima, voor 1.74 is je dochter iets te groot zeg je, maar klein paard als in groter dan E maar kleiner dan 1.65 of 1.70 moet ook wel te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:20

oh men oh men...

Ik lees veel reacties als "groter kan best.. kleiner kan ze best nog op.. waarom geen tinker etc etc"
Als TS dit niet WIL is het toch duidelijk? Je moet nog de rest van z'n leven met zo'n paard he, dus die eisen mag je best stellen en er hoeft geen water bij de wijn!
Kennisje van mij is ook op zoek en het is erg lastig om een paard te vinden wat aan je eisen voldoet.
Zeg ook tegen haar "dont settle for less!"
dan maar even zoeken :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:05

Ik heb ook pb gestuurd over een stal voor sport paarden :)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:29

frisian_love schreef:
Myrth97 schreef:

Ja, die heb ik al meerdere keren gehoord, dus dat is een goed teken.
Ze hadden ook een hele leuke, maar die was al verkocht.
Maar ik hou ze zeker in de gaten

Ze hebben vandaag een leuke bonte pony erop gezet!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:53

TAO → PP

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 19:35

De mensen , die wel goed lezen, heel erg bedankt voor jullie reactie.
Jullie begrijpen idd, hoe de vork in de steel zit.

En Sjolvir, wbt dat keuren heb ik idd een fout gemaakt.
Mijn dochter stond zo enthousiast op de foto's van het kamp en ze heeft de afgelopen periode al zoveel meegemaakt.
Dus ik heb, nav de foto's, een afspraak gemaakt voor de keuring (paard stond 270 km verder op) en de trailer meegenomen.
Ik schrok me eerlijk gezegd rot, toen ik d'r zag.
Haar hoeven waren hooguit 5 cm lang en zagen er uit als rafelige flippers en de mok was tot bloedens toe (alhoewel de eigenaresse nu zegt, dat het een draadwond is), om over de badkuiprug nog niet te spreken.
En heel erg mager en onbespierd.
Maar ja, de afspraak stond al hè? :o

Leerprocesje, zullen we maar zeggen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:38

Anders dochter nog is een keer ergens anders op kamp sturen waar ze ook veel vd paarden verkopen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:45

frisian_love schreef:
De mensen , die wel goed lezen, heel erg bedankt voor jullie reactie.
Jullie begrijpen idd, hoe de vork in de steel zit.

En Sjolvir, wbt dat keuren heb ik idd een fout gemaakt.
Mijn dochter stond zo enthousiast op de foto's van het kamp en ze heeft de afgelopen periode al zoveel meegemaakt.
Dus ik heb, nav de foto's, een afspraak gemaakt voor de keuring (paard stond 270 km verder op) en de trailer meegenomen.
Ik schrok me eerlijk gezegd rot, toen ik d'r zag.
Haar hoeven waren hooguit 5 cm lang en zagen er uit als rafelige flippers en de mok was tot bloedens toe (alhoewel de eigenaresse nu zegt, dat het een draadwond is), om over de badkuiprug nog niet te spreken.
En heel erg mager en onbespierd.
Maar ja, de afspraak stond al hè? :o

Leerprocesje, zullen we maar zeggen

Zonde, maar goed dat gebeurt jullie nu niet weer.
Je vind echt wel een leuke.
Voor je idee, toen ik zocht, heb ik er denk... 60 gezien, daarvan 20 gereden (de andere vond ik het niet eens waard om op te gaan zitten) wou er daarvan 2 kopen, 1 afgekeurd op de foto's en de andere omdat ze niet met oude foto's die er wel waren over de brug wouden komen niet gekocht.
Uiteindelijk helemaal blij met wat ik wel mee naar huis heb genomen.
(voldoet totaal niet aan wat ik zocht :D , sportpaard met maat om mijn 1.86 goed te laten passen... tussen de 3 en 6. Kwam thuis met bijzonder ras (knabstrupper en dan ook nog 1 zonder stippen) van maar 1.565 groot (was toen nog iets kleiner).
Maar ook ik heb er uiteindelijk 1 gevonden!

Oh.. en particulier of handelsstal... als ze de kans krijgen proberen ze allemaal meer te krijgen dan paard waard is. En hoe expliciet je ook vraagt, is het paard correct gebouwd, is het niet scheef, heeft het paard gelijke hoeven etc... dan nog kom je bij paarden waarvan zelfs een niet paardenkenner kan zien dat het schots en scheef is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:58

Toch heb ik hele ander ervaringen bij aankoop van mijn twee toppers. Beide laten keuren en beide glansrijk door keuring heen gekomen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:06

Ik had pech.. heb er 1 laten keuren (was trouwens nogal veeleisend, wou een fijn te rijden paard en dat schijnt moeilijke vraag te zijn, sommige mensen vinden het blijkbaar normaal dat paard de 1e 10 minuten knarsetandend door de baan gaat, een 4 jarige als een hark wegstapt van de spuitplaats, schots en scheef is, een trapzak is, te sensibel is, noem maar op.) en die was klinisch top, jammer genoeg 3 op zijn straal beentjes, vond ik te groot risico.

En ik was wel veeleisend omdat het niet alleen sportpaard moest zijn, maar ook nog eens sportpaard dat wel op een hele drukke dijk te rijden moet zijn, is mijn enigste route van en naar bak, dus nuchter dier was wel belangrijk punt.

En de ander had ik niet laten keuren, wou hem ook op de foto laten zetten en dan foto's van 2 jaar terug er naast (had een bemerking in keurings rapport van 2 jaar ervoor) als het er nog netjes uit zou zien en in 2 jaar niet veranderd had ik hem meegenomen, maar kreeg de oude foto's niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:06

Tobbes schreef:
Toch heb ik hele ander ervaringen bij aankoop van mijn twee toppers. Beide laten keuren en beide glansrijk door keuring heen gekomen

:j :j
Er zijn genoeg leuke paarden te koop binnen het budget van TS, maar je moet soms ergens doorheen kijken :D

Er zijn meer paarden in staat op goed niveau mee te doen dan de alwetende bokkertjes je proberen wijs te maken }>

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:09

Oh, ze zijn er wel hoor, maar soms moet je even zoeken en soms heb je mazzel struikel je er bij de eerste over en soms heb je pech duurt het even.
Toen ik de mijne eenmaal had, werd het hilarisch toen kreeg ik ineens allemaal leuke aangeboden, maar ja, toen had ik er al 1.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:09

Ik hoor heel veel over scheve voetjes e.d. Heb eens goed opgelet bij de dressuurpaarden op de olympische spelen en moet zeggen dat er maar weinig waren met rechte voetjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:10

Je hebt scheef en scheef, die ik nu heb heeft ook geen gelijke voeten, maar een duckstep en een steile is ook niets.