Pony kopen van 24 jaar, advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Pony kopen van 24 jaar, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:28

Ik zou het om de leeftijd niet laten mijn eerste paard is in goede gezondheid 35 geworden mijn 2e 26 en die had op zijn 14e ook al problemen. Ik zie paarden van 13 die compleet op zijn en van 20 die fit zijn. Het is niet voor niets dat paarden internationaal tot 20 mee mogen doen, dat is nogal een ander niveau dan een braaf en rustig ritje. Als je in staat bent zelf enigzins de gezondheid van het paard in te schatten kun je bij koop ook eventueel nog een dierenarts naar het paard laten kijken.Wie weet is het helemaal het beestje wat je zoekt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:43

Persoonlijk zou ik toch een aantal jaartjes jonger zoeken. Als je geluk hebt gaat deze nog een paar jaar mee.
Zo niet, dan zit je met een paard wat niets meer kan.
Een ouder paard kost in onderhoud meer dan een jongere,is mijn ervaring. Speciaal voer, regelmatig controle door een fysio /patio etc.
Tanden gaan vaak op die leeftijd hard achteruit.

Ik heb elke cent die ik in mijn oudje gestoken heb, het dubbel en dwars waard gevonden. Dit komt ook dat ik haar van 2 1/2 jaar had en haar in heb laten slapen op 26 jarige leeftijd.

Mocht je toch gaan beslissen om het te doen, die tenminste een klinische keuring en laat de buigproef goed beoordelen.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:48

Ik wil niet beweren dat ik super ben en alles weet...een 24 jarige die door een buigproef (en klinische keuring) komt..?? Bij zo'n oudje vind je altijd wat.
Tuurlijk de pony laten nakijken is altijd goed en moet je zeker doen.. Maar de pony is bejaard en moet aansluiten bij je doel. Dat is belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:49

Cowgirl schreef:
Tobbes schreef:
Ik vindt sneu dat zo oud dier nog verkocht wordt.

Ik denk dat beestje prima kan voldoen als gezelschap en poets pony. Maar om te rijden zal ik echt niet zo oud diertje kopen.

Wat is daar sneu aan?

Misschien staat het dier nu veel op stal en komt het bij ts lekker veel buiten.
Beter het dier naar TS verkopen dan naar de slager of handelaar.

Ik heb ook een haflinger van 25, vol energie nog en je zou hem die leeftijd echt niet geven. Nog erg mooi in de bespiering en vacht. En dat terwijl hij al 10 jaar met pensioen is (ik kan zelf niet meer rijden dus vandaar pensioen)
Okay hij is wat stijf maar met een schepje glucosamine kan hij nog prima bewegen.
Ik had zelf noit verwacht dat hij er op deze leeftijd nog zo bij zou staan en ik krijg ook van iedereen complimenten.

Dat nu beestje oud is en blessure heeft gehad opeens naar een andere eigenaar moet. Dat vindt ik erg sneu.
Je ziet vaker dat paarden gedumpt worden vanwege leeftijd of blessure.
Slager is btw niks mis mee. Of ben jij vegetarische?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-16 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:50

Hoeft er ook niet doorheen te komen, maar meer ter inzage waar in de toekomst problemen te verwachten zijn. Dan heb je een duidelijker plaatje om te beslissen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:17

Ik ben zelf begonnen op een welsh van 20 werd er gezegd bij aankoop, het diertje bleek dus 32...
gewoon stappen poetsen en leren paardrijden...Wat had dat diertje een toewijding!
Ze is overleden aan leverbot van de schapen maar was verder nooit ziek.
ik heb haar 4jaar bij me mogen hebben en het was een basis voor het leven met paarden (al bijna30 jaar!) de droom van elke ouder een veilige betrouwbare pony!
En ja ik was dus de enige die iets met paarden had binnen het gezin, ze heeft mij ook veel geleerd en niet elk kind haakt af ,dat kan maar hoeft niet.En hoe geweldig is het om samen als moeder en kind de pony te koesteren!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:19

Nou als ze geen internet heeft krijg je idd maar 1 vinkje.
Alleen dan zie je de profielfoto gewoon nog hoor.
Inmiddels weer wat gehoord?

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 08:23

Nee niets gehoord.. het betreft ook niet de pony met blessure trouwens, zie sommigen dat zeggen. Ik laat het varen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 08:40

Ik vind het niet eens zo erg. Pony was dan goedkoop maar we hebben wel een groter budget. En nu ik dit heb overwogen weet ik ook een stuk beter wat ik zoek in een pony. Ik ga dus verder zoeken en uitkijken naar een brave pony van een jaar of 17 tot 20. Een die het allemaal al heeft gezien en kent, de wilde haren een beetje kwijt is en van een ouwe dag wil genieten bij ons. Met buitenritten en veel poetsen. Dus als jullie nog eens iets tegen komen denk dan aan mij, haha.

Bedankt voor de reacties.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:45

Welke stokmaat wil je ongeveer? En heb je voorkeur voor een haf?
Heb zelf een mini tinker, 1,36 m <3
Past zich aan aan de ruiter, fantastisch met kinderen, onderdoor, op, rennen, druk zijn alles kan bij hem.
Misschien kan je ook daarvoor kijken?

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:47

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 09:04

Cheybinky ik heb er een bericht naar gestuurd, dankje :) ik heb geen voorkeur voor ras maar ik weeg zon 77 kilo dus het moet wel passen haha.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:06

Leuk! Ja deze klonk redelijk naar je eisen, en is niet duur ( ik zelf heb genoeg geld voor een dierenarts rekeningen etc, maar de vraagprijs hoeft van mij niet idioot hoog)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:14

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:30

mensen artrose, daar moet je niet aan beginnen dat gaat niet weg en kan snel verergeren!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 11:06

Zulke hevige aandoeningen wil ik ook niet overwegen inderdaad. Ik heb geen budget in mijn hoofd maar ben wel realistisch. Ben ook al een paar andere ponys tegen gekomen met een mankementje maar als ik daaraan begin kan ik pony over vier jaar wel afschrijven.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:21

Ik heb in mijn jeugd meerdere oudere pony's gehad (vanaf ik 8 jaar oud was). Een pony was 27 toen we hem kochten en de andere was volgens mij 18 jaar. Ze zijn beide rond de 30 jaar oud geworden en heb het nooit vervelend gevonden dat het oudere pony's waren. Ik vond het fantastisch! Ontzettend braaf, veel karakter en ontzettend veel van geleerd. Ik zou nooit anders hebben gewild. Het afscheid nemen is natuurlijk wel vervelend. Maar dat hoort nu eenmaal bij het leven. Ik ben er niet slechter van geworden, wel realistischer.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:28

Wat als de pony overlijd, dan heb je zo'n jong meisje die er net gewend aan is... Natuurlijk is dit al snel weg maar is het niet leuk als ze echt samen met een paard opgroeid :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 03:54

Je moet een kind ook gewoon laten wennen aan de dingen van het leven....geboorte en dood horen daar bij!.Slechter zal ze er volgens mij niet van worden, verlies is niet leuk maar onvermijdelijk.
gister ging hier dus de lievelingskip van dochter dood....tja als je 3 bent is dat onbegrijpelijk en die andere 19 zijn niet interessant...Vandaag was ze toch voor de andere aan het zingen en eten geven, kipje mist haar ook, en zo vult zij positief het gat op.....vergeten zal ze hem niet er moest een foto op haar kamertje van hun samen.
zelf heb ik het ook zo ervaren ,het is niet leuk maar het is niet anders alles wat leeft kan dood gaan dieren ,grootouders en ook je pony 2 jaar of 98 !
En zo is het punt van leeftijd ook geen garantie samen opgroeien is leuk, maar wat als je toch aan het verkoop punt komt...het zijn onoverkomelijke levenslessen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 06:03

Een poosje geleden is onze pony overleden. Beestje was al erg oud en al tien jaar bij ons.
Onze jongste dochter was ontroostbaar en heeft best even behoorlijk gehuild. Maar na een nachtje slapen is ze gewoon weer over gegaan tot de orde van de dag. Kinderen kunnen prima met de dood van een dier omgaan, als je dat goed begeleidt.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:06

Ja dat kan inderdaad wel, maar toen ik 6 was overleed er een pony van mijn oom waar ik elke dag kwam: Ik heb niet eens gehuild maar ik kan er nog elke dag om huilen... het blijft in mijn hart zitten en ik kan in huilen uitbarsten bij de naam al. Dus het is toch hartstikke leuk als je dochter opgroeit met een pony waar ze echt de grootste band ooit mee opbouwd?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:07

Ik kan wel mee gaan in Tobbes: om een paard op die leeftijd verkopen... Het is zoals iets als... Je voldoet niet meer aan mijn eisen, ik wil je niet zien doodgaan... Terwijl dat dier misschien een levenlang hard gewerkt heeft voor zijn baasje.... In voor- en tegenspoed zal maar zeggen. Plus het feit dat ze weer helemaal opnieuw moeten wennen op een nieuwe stal, nieuwe kudde, nieuwe eigenaar, ander voer etc.

Natuurlijk kan het dier er ook op vooruit gaan, maar over het algemeen vinden paarden verandering niet echt fijn en kan per paard verschillend, een behoorlijke aanslag zijn op het welzijn van het dier.
Neemt niet weg dat er omstandigheden zijn waaronder het echt verstandiger is om het dier te verkopen, maar ik zou het persoonlijk niet doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:16

De eerste pony die ik voor mijn kinderen kocht was 30. Nooit een seconde spijt van gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:12

sevke schreef:
De eerste pony die ik voor mijn kinderen kocht was 30. Nooit een seconde spijt van gehad.

Precies. Als je een jonge pony voor ze koopt vallen ze eraf en worden bang.Ik vind een 24-jarige Haflinger nog jong voor en kind van 1,5 jaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:23

Urion schreef:
J00P schreef:
Voor het doel dat je voor ogen hebt vind ik de pony niet direct té oud.
Mocht ik ooit weer een paard kopen zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een wat ouder paard die niet meer dagelijks gereden 'moet' worden.
Toch vind ik 20 of 24 jaar bijvoorbeeld op latere leeftijd een groot verschil.
ik denk dat het heel verstandig is om te gaan kijken, je ziet dan in levende lijve of de pony nog wat jaartjes mee kan (rustig gebruik) of eigenlijk al "op" is.
Waar ik wel het fijne van zou willen weten is de blessure die genoemd wordt in de advertentie. Tenminste als ik de goede advertentie voor me heb?

Het gaat om ossie de haflinger hier op bokt. Ik heb net verteld dat ik wil komen kijken. Het was even een grote stap om direct te kiezen voor een ouder paard maar inderdaad, voor mijn doeleinden zou het, mits hij is zoals verteld, goed passen. Ben benieuwd.

De Haflinger Ossie staat op Boktmarkt als zijnde gestolen.De eigenaresse wil weten waar hij nu is. Kijk dus maar uit voor je wat koopt. 8)7 :(