Paard niet functioneel -> Verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:31

Er zijn zelfs paarden die prima functioneren en toch verkocht worden. Ik ben er blij mee want anders had ik nooit zo'n goed leerpaard kunnen vinden :)

En het paard? Die vindt het niet erg hoor, staat op een leuke stal met vriendjes en weidegang en hoeft een stuk minder hard te werken dan bij de vorige eigenaar. Al gaat dat laatste vast veranderen als de ruiter zich verder ontwikkeld ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:16

Sastaic schreef:
Ik vraag mij af hoe lang een paard de kans krijgt zich te bewijzen? Bijvoorbeeld een paard met weinig balans, een stout paard of een onzeker paard? Wanneer is voor jullie de maat vol?

Dit vind ik ook een moeilijke vraag, maar voor mij krijgen ze tijd zo lang als ze vooruitgang boeken. En ze het zelf leuk blijven vinden. Is er geen vooruitgang meer of lijken ze het echt niet meer leuk te vinden, dan is mijn motivatie ook wel gauw weg.

Het paard waar het in de discussie om ging heeft 5 jaar de tijd gekregen. Als we dan even wat vooruitgang boeken komt er daarna weer een periode waarin echt gewoon niks meer lukt en het gewoon keihard weer achteruit gaat. Hij heeft zijn bouw niet mee, maar het is ook een lastig karaktertje. En ik vraag me dan altijd af of het 'm gaat om 'niet kunnen' of om 'niet willen'.
Anderzijds laat hij dan wel weer heel duidelijk merken er niet mee akkoord te zijn als hij op rust gezet wordt.

Een laatste optie zou zijn om hem nog eens medisch te laten doorlichten, maar als dat niks oplevert lijkt het me dat onze wensen en doelstellingen gewoon niet matchen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:53

Blijheid schreef:
nikilover schreef:
Paard gelukkig - Ik gelukkig, wij genieten nu lekker op zijn tijd van een heerlijke buitenrit.

Maar dan geniet je er dus nog wel van, en is je paard in die zin 'functioneel'.

Ik ben het ook wel met de stelling eens. Mijn pony is mijn hobby, natuurlijk hoeft het niet 100% van de tijd goed te gaan, maar het idee is wel dat ik (én hij!) er lol in hebben. Natuurlijk pas je je wat aan elkaar aan, maar als plezier hebben echt niet meer lukt is het voor ons allebei beter om een passendere combinatie te gaan vormen met een ander paard/andere ruiter.

Functioneel - Als in, ik geniet er even goed van om hem lekker te zien grazen in de wei, en om lekker met hem te tutten. Ik heb mijn paard niet puur voor het rijden en de sport.
Ik zeg niet dat ik het nooit mis - Maar ik ben 100 x liever op deze manier gelukkig met mijn maatje, dan dat ik een ander paard zou moeten kopen, of iets gaan doen samen waar we dan allebei niet echt plezier in beleven ( Hij niet, dus ik niet ). In mijn ogen is het wel een beetje geven en nemen - Hij heeft heel lang zijn best voor mij gedaan, haalt het nooit in zijn hoofd om ook maar lelijk te kijken, laat staan te trappen/bijten. Mijn kleine nichtje rijdt er zo mee weg, wandelt met hem. Mijn neefje van 2 kan met hem doen wat hij wilt - Mijn paard is DOL op kinderen. Honden die aan paarden moeten wennen ? Geen probleem, mijn paard vind alles best. Die denkt er niet eens aan zijn been op te lichten.

Ik heb gewoon een paard met een hart van goud - Daarom hou ik zoveel van hem. :)
En ik zeg niet dat hij de enige is hoor, absoluut niet.
Maar ik besef al te goed hoezeer ik met hem geboft heb.
En niemand anders mag van hem genieten dan ik ! :D :+

Silly1972

Re: Paard niet functioneel -> Verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:02

Hoeveel mensen gaat er scheiden omdat hun partner toch niet is waar ze aan vast willen blijven zitten.
Waarom dan paarden wel behouden?
Je wordt er beide niet gelukkiger van.
Als je met iets anders doen SAMEN wel gelukkig bent dan is het prima, maar zo niet zeg ik, verkopen en een beter geschikte andere eigenaar zoeken.

Spekkie01

Re: Paard niet functioneel -> Verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:12

Ik had nog nooit een paard weggedaan met als reden geen klik, maar ik moest er vorige maand nu toch aan geloven.

Jaar geprobeerd, maar het lukte maar niet en uiteindelijk durfde ik er niet meer op en dat terwijl ik normaliter geen angsthaas ben.

Het ligt niet aan het paard, het ligt echt aan de combi van ons samen die niet werkt.

Ik heb er dus voor gekozen een nieuw baasje voor hem te zoeken in plaats van ons alletwee te pesten.