En als je van 2span naar 4span gaat. Kan je er dan gewoon zo een verlengstuk (heeft sowieso een andere naam. Maar heb geen ervaring met mennen). Dat er nog 2 paarden voor kunnen en dus 4span word. Bijkopen of moet je dan weer een hele nieuwe kar aanschaffen? Met tuig moet je zeker wel 4span tuig kopen dan?
Ideal heeft combituigen, kunnen voor 1 en meerspan. Kar heeft een 2 spanboom nodig met een ring vooraan waar de zwengen en strengen voor het voorspan aan kunnen. Enige wat er echt speciaal bij komt qua tuig is leidselogen voor de achterpaarden (en kleppen ter bescherming/antischrik, want die leidselogen hangen naast ponyoog). En set extra lange leidsels voor de voorpaarden. Voor goede training (soepel en gehoorzaam) is ook regelmatig in enkelspan trainen verstandig, tuigen die beide kunnen zijn wel zo praktisch. Shetten behoren tot de rassen die nog wel eens tussen maten nodig hebben voor verschillende tuigonderdelen. Bij de goede merken kan dat makkelijk, omdat alles los te krijgen is, maar het vereist een stuk kennis (tuigpasser laten komen is optie) en een passend kwaliteitstuig wat goed onderhouden wordt gaat lang mee. 1x goed investeren scheelt een hoop kosten op termijn.
Gewicht wagen is van belang voor hoeveel paarden er voor moeten/kunnen. Te zwaar trekken is nogal demotiverend (en kan lastige blessures opleveren), te licht geeft te weinig tegenwicht en kan ook problemen geven.
Regel is 3x lichaamsgewicht op asfalt, 2x gras, 1x heuvels en zwaar terrein als mul zand. Let er wel op dat er een verschil zit tussen wat kar + mensen er op mogen wegen en wat de rolweerstand van de kar is (zelf van de plek trekken met een unster er tussen verteld je dat cijfer). Zwaarste deel is nl altijd het vanuit stilstand in beweging krijgen van de kar. Gaat dat zwaar, dan zal pony snel geen plezier meer hebben in het werk en willen staken.
Ik denk dat je een aantal boeken moet aanschaffen en veel googlewerk moet doen. Er worden super veel goede serieuze tips gegeven die voor mijn gevoel niet zo opgepakt worden of moeite voor word gedaan.
Ts waarom gelijk zoveel? Begin eerst eens met 1 shetlander voor de kar, straks ben je 20 en dan kun je denk ik nog geen eens 4 shetlanders en 1 shire stallen.
tamary
Geplaatst: 06-08-16 23:09
Youri123 schreef:
Sanso wat bedoel je precies?
Lees je in zodat je de juiste termen weet, anders begrijp je de instructies, adviezen, etc. niet.
TS, je kan zelf ook een beetje op internet rondkijken naar prijzen, ipv hier vragen of wij alles tot in detail voor je uitwerken Ik voel me haast een werknemer als ik sommige posts van jou lees
Es_ther
Geplaatst: 08-08-16 13:25
Is het een idee dat je eerst op zoek gaat naar iemand waar je les kan krijgen in mennen? Die je uitlegt hoe alles heet en hoe je alles op moet doen? En als je gespaard hebt je Shetlanders koopt voor de kar?
cheybinky
Geplaatst: 08-08-16 13:25
Hier een mentuig overgekocht van een boer, was wat stroef, na het vetten helemaal mooi, 30€
Verder qua aanschaf spulletjes, shet halster online, 5€? Klinkt allemaal niet duur. Maar alles bij elkaar...
Goed halster voor een shire daar in tegen mag je wel wat aftikken.