Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:04

Ik lees t anders. Volgens mij heeft je vriendin al het geld voor onverwachtse kosten opzij staan voor het paard, maar komt daardoor voor de maandelijkse kosten geld tekort. Als dat t geval is, kun je natuurlijk wel gaan bijrijden als betaalde bijrijder. Maar dan moet je natuurlijk eerst wel even goed overleggen over de hoogte van het bedrag. Ik zou wel niet de hoefsmid afspraak doen, want stel jij wilt hem ijzerloos omdat dat minder kost, maar hij moet van haar met ijzers. Daar komt alleen maar ruzie van.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:10

Ik zou inderdaad geen variabele kosten in de planning meenemen. Stel, je betaald de smid omstebeurt, maar steeds als jij aan de beurt bent moeten er nieuwe ijzers ipv dat ze verlegd kunnen worden. Dan betaal jij iedere keer meer. Daar krijg je narigheid van.
Ik zou een vast bedrag afspreken, en maandelijks opzegbaar. En dit ook vastleggen. Waar heb je dan recht op als je mee betaald?
Hoe ga je het doen als spullen kapot gaan? Wie betaald dat? Wat gebeurd er als het paard ziek wordt oid? Wie draait er voor de kosten op, en moet jij blijven betalen, ook als je niet kan rijden?
Je zegt dat je dan 24/7 met het paard mag werken, maar stel dat de eigenaar elke dag al flink traint, hoe los je dat op?

Zorg dat je niets aan het toeval over laat, en maak duidelijke afspraken welke je op papier zet. Anders gaat het ooit een keer mis, en dat zou jammer zijn.

Ik las ook ergens dat het voor een jaar is, omdat ze over een jaar meer zekerheid heeft qua werk? Hoezo? Zou ze dan een vast contract krijgen? want tegenwoordig heb je eigenlijk nooit zekerheid qua werk, zelfs niet met een vaste aanstelling.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:16

Ja en dan ben jij misschien na een jaar je leuke bijrijd paard kwijt, als je vriendin alles zelf weer kan betalen.
Wat gebeurt er dan?
Mag je dan nog steeds blijven rijden, zo vaak als je wilt?
Of wordt het een deal voor een jaar, daar zou ik dan ook even goed over nadenken?
Want anders heb je ondertussen wel een jaar betaald, zodat je vriendin een paard kon kopen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-07-16 23:20, in het totaal 3 keer bewerkt

warwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:17

Ik zou sowieso hele goede afspraken maken, maar dat was toch al je plan. De hoefsmid om en om betalen zou ik niet doen. Straks ben jij steeds meer kwijt, omdat het paard bijvoorbeeld opeens hoefijzers moet hebben. Wat je zou kunnen doen als je het kan betalen is dat je ipv 15 euro 20 of 25 euro betaalt in de maand. Ik kan natuurlijk niet in jou spaarpotje kijken, maar zo kan zij nog wat extra op zij zetten voor de smid en zit jij niet met onverwachte kosten. Bij mij in de buurt is dit ook een bedrag dat redelijk normaal is voor een bijrijdpaard.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 23:29

warwick schreef:
Ik zou sowieso hele goede afspraken maken, maar dat was toch al je plan. De hoefsmid om en om betalen zou ik niet doen. Straks ben jij steeds meer kwijt, omdat het paard bijvoorbeeld opeens hoefijzers moet hebben. Wat je zou kunnen doen als je het kan betalen is dat je ipv 15 euro 20 of 25 euro betaalt in de maand. Ik kan natuurlijk niet in jou spaarpotje kijken, maar zo kan zij nog wat extra op zij zetten voor de smid en zit jij niet met onverwachte kosten. Bij mij in de buurt is dit ook een bedrag dat redelijk normaal is voor een bijrijdpaard.

Dit klinkt als een goed idee. Ik wil dan inderdaad niet extra gaan betalen ineens.

Misschien een belangrijk punt: het paard zal sowieso als recreatiepaard gebruikt worden. Het dier is niet geschikt voor hoge wedstrijden en wij hebben beiden die ambitie ook niet. Ook hebben we tot nu toe over veel dingen dezelfde ideeën. Buitenrijden, grondwerk, longeren vinden we beide leuk, en beide zijn we niet van de harde hand, hulpteugels of sporen en dergelijke.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:30

Persoonlijk zou ik het wel doen. Jou vriendin neemt de risico's en niet jij.
Wel zou ik een hoger maandelijks bedrag afspreken en dan geen hoefsmid.
Zeg dat jij 40 a 50 euro mee betaald, kan je vriendin nog wat extra over houden en is het voor jou heel goedkoop paard rijden als je het mij vraagt.
En dan heb je gewoon vaste kosten per maand, dat is minder gezeur gevoelig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:38

Heel leuk dat jij altijd naar het paard mag, maar ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat je gaat rijden als de eigenaresse nog wil rijden die dag, en andersom. Dat zullen jullie allemaal moeten plannen. Zo vrijblijvend en is het dus allemaal niet en je hebt er weer een mogelijke bron van irritatie/ruzie bij.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:39

Ik zou het niet doen, buiten dat er toch iedere x weer wat bij komt kijken kwa kosten heb ik verschillende vriendschappen kapot zien gaan door meningsverschillen.

Als je de stalling niet ruimschoots kan betalen moet je geen paard nemen, ik adviseer je vriendin om een lease paard te zoeken, kost minder en een vast bedrag per maand en kan ze verder de rest sparen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:45

Ik zou ter info ook eens in het topic wat kost een paard kijken. Dan zie je beter hoeveel onverwachtse kosten erbij kunnen komen.
Sommige dingen kun je zo duur maken als je zelf wilt. Sommige kom je niet onderuit.
Ook om je beter voor te bereiden op je gesprek over wat je wel en niet meebetaalt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:54

smurffie schreef:
Persoonlijk zou ik het wel doen. Jou vriendin neemt de risico's en niet jij.
Wel zou ik een hoger maandelijks bedrag afspreken en dan geen hoefsmid.
Zeg dat jij 40 a 50 euro mee betaald, kan je vriendin nog wat extra over houden en is het voor jou heel goedkoop paard rijden als je het mij vraagt.
En dan heb je gewoon vaste kosten per maand, dat is minder gezeur gevoelig.

Dit vind ik een nuttige reactie. Als je het doet zou ik deze constructie doen TS. Kan een hoop ellende schelen. Jij bent dan gewoon een betalende bijrijder. Betekent dat je minder te zeggen hebt over het paard, maar ook niet de risico's van onverwachte kosten. Ik zou wel goed afspreken wat er gebeurt als het paard (langdurig) kreupel raakt.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:40

Ik zou het ook niet doen als ik jou was. 15.- is zo'n verwaarloosbaar bedrag, als ze dat echt te kort komt kan ze gewoon geen paard houden. Waarom niet een jaar wachten en dan een paard kopen als ze al haar zaakjes op orde heeft? Het klinkt nu alsof het te afhankelijk is van allerlei factoren en als het paard binnen een jaar weer weg moet omdat zij het toch niet kan betalen en jij ook niet genoeg kan bijspringen is dat helemaal sneu. Vooral voor het paard.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:57

Als je vriendin nu al geld te kort komt niet doen. Persoonlijk weet ik dat er dan vaker gezeurt/geklaagd gaat worden dat er bijv voor de hoefsmid of wormenkuur geen geld is, en dan moet je sterk in je schoenen staan wil je dat niet op je nemen.
Nee hoor TS zoek een andere bijrijdpaard in de buurt en hou het daarbij dit klinkt echt als iets dat is gedoemd te mislukken

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:00

Het zou goed zijn voor jou omdat jij dan een bijrijdpaard hebt voor 15 euro, lekker goedkoop denk ik dan. Maar het lijkt me niet verstandig van jouw vriendin om een paard te kopen als ze niet genoeg reserves heeft... Er moet maar iets stoms gebeuren en je paard moet geopereerd worden, dan ben je helaas al snel 2000 euro kwijt..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:10

Ik zou dit enkel aandurven als je de standaard eigenaar-bijrijder constructie gebruikt. Het is 100% haar paard, haar verantwoordelijkheid, zij draagt alle kosten en neemt alle beslissingen. Jij betaalt een kleine bijdrage en mag in ruil daarvoor een x-aantal keer per week het paard rijden.

Op elke andere manier zou ik dit echt niet doen TS, om redenen die anderen al hebben benoemd.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 09:44

Szan schreef:
Ik zou dit enkel aandurven als je de standaard eigenaar-bijrijder constructie gebruikt. Het is 100% haar paard, haar verantwoordelijkheid, zij draagt alle kosten en neemt alle beslissingen. Jij betaalt een kleine bijdrage en mag in ruil daarvoor een x-aantal keer per week het paard rijden.

Op elke andere manier zou ik dit echt niet doen TS, om redenen die anderen al hebben benoemd.

Dit lijkt ons inderdaad een goed idee, ik betaal dan iets meer dan die 15 euro en dan kan zij sparen voor de hoefsmid. En ik mag elk moment stoppen als het niet werkt, dan zoekt ze een andere bijrijder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:57

Ik zou het doen alleen als je een duidelijk contract opstelt waarbij er staat dat jij niet voor de kosten van veearts opdraait. Vind het ook een beetje vaag idee. Waarom spaart je vriendin niet verder voor een potje waarin ze eventuele onkosten stopt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:58

Ergens krijg ik het idee dat ze jou gebruikt. Geen echte vriendin en dan de uitspraak dat zij jou hiermee een plezier wil doen, dat zorgt bij mij voor een nare nasmaak. Als ze het op haar eentje niet kan opbrengen moet ze geen paard kopen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:14

Zou een dergelijke overeenkomst veel liever aangaan met een vreemde dan met een "vriendin", is heel moeilijk om zakelijk te blijven als er ook emoties bij komen :(:)

Was je al op zoek naar een bijrijdpaardje of is dit een spontaan ontstaan idee?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 10:28

Shirley schreef:
Zou een dergelijke overeenkomst veel liever aangaan met een vreemde dan met een "vriendin", is heel moeilijk om zakelijk te blijven als er ook emoties bij komen :(:)

Was je al op zoek naar een bijrijdpaardje of is dit een spontaan ontstaan idee?

Ik was al wel op zoek ja :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:29

eilleen333 schreef:
Als ze die 15 euro hard nodig heeft om het gat te dichten lijkt het me voor haar niet verstandig om een paard te kopen.
Wat gebeurd er als jij er dan mee stopt?

Zo zie ik dat ook, als het op zo een klein bedrag al mis moet lopen, wat als het paard een keer ziek wordt?

Voor 15 euro kun je normaal gezien geen paard "delen", op een manege kun je daar net een les van betalen lijkt me, als je daar al een les voor kan krijgen tegenwoordig.

Verstandiger als je vriendin helemaal niet aan een eigen paard begint, als 15 euro per maand al een probleem is ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:35

Dat sowieso, maar de vriendin staat hier niet ter discussie, toch? :o

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:40

Nee, maar om nu te denken dat je voor een bijdrage van 15 euro per maand een paard kunt delen is wel naïef hé? Komt geheid onenigheid van.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:43

In dit geval wel.
Zou zelf helemaal geen geld vragen aan een bijrijder, dus het bedrag is niet echt relevant.
Situatie wel ;)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:44

Samen een paard delen zou ik niet doen!
Wat wel kan is dat zij het paard koopt en dus alle beslissingen kan nemen.
Dat jij het paard dan (tegen een bepaalde prijs) gaat bijrijden/verzorgen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:45

Shirley: precies, en de diverse redenen worden hier al opgenoemd ;)