Aankoopbedrag paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:33

TAO -> PP

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:40

ohjajoh6 schreef:
Dat was ook mijn eerste gedachte Tallie1979. Heb zelfs een ex manege paard van 18 jaar voor 4500 er op zien staan.

Daarom begon ik ook te denken dat mijn prijsindicatie dus helemaal niet zo goed was ingeschat, maar ik hoor hier toch gelukkig anders.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik echt verbaasd ben af en toe. Wat men nog weet of durft te vragen.

Ik zoek overigens ook een groot dier, leeftijd vind ik niet heel belangrijk, zo lang hij maar doodbraaf is en geen gekke dingen zoals kissing spines/artrose heeft.

Een ouder paard zou ik echt geen ramp vinden, maar om nou 3 tot 4000 euro voor een 18 jarige neer te tellen, vind ik nogal overdreven.

Maar goed, het is wat de gek er voor geeft hè. :P

runnerfan

Re: Aankoopbedrag paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:47

Je kunt natuurlijk ook voor een veulen gaan. Als je er een beetje kijk op hebt kun je er wel een hele leuke vinden voor een mooie prijs. Een paar jaartjes opfok en dan er mee aan de slag! Zit natuurlijk wel een risico aan. Ze kunnen altijd wat krijgen, maar ik heb zo toch een aantal zeer kwaliteitsvolle paarden kunnen kopen voor niet te veel geld. En voor 3 tot 5 duizend zijn er echt wel leuke oudere paarden te vinden. Ik weet bvb nog wel een hele leuke die niet meer dan 5 duizend moet kosten en z1 dressuur loopt en een leuke sprong maakt. Oh en niks mankeert ;) Ik denk dat je gewoon even goed moet zoeken en dan lukt het vast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:42

Veulen is geen optie gezien mijn leeftijd en eigen ziektes.

Ik sta er ook serieus van te kijken, van de prijzen voor de oudere dieren (lees ik verhalen over dat paardlief al meer dan 10 jaar bij dezelfde baas is, waarbij ik dan gelijk denk dat als je zo een oudje nog gaat verhuizen en van eigenaar wisselen en al, die het meestal niet zo lang erna vaak gaan aftakelen) of bij de jongeren die wat mankeren (kunnen ze nog zo hard roepen dat paard nog prima jaren mee kan, waarom doe je hem dan weg?)

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken allemaal, maar goed ik ben toch minstens een jaar verder, voor ik het geld ervoor bij elkaar geschraapt heb, dus ik heb inderdaad nog de tijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:17

Is het een idee om een paardenopvang te benaderen? Of anders een Facebook groep volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:21

over wat voor een fb groep hebben jullie het over? En heb al eens zitten googlen over opvang (al is het maar voor tijdelijk paarden opvangen) maar google is nooit mijn beste vriend en ik kom daar niet echt verder mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:21

Paarden te koop, paarden martkplaats etc. Misschien is er zelfs een groep in jouw regio.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:27

https://www.facebook.com/groups/4076826 ... 9/?fref=ts

Hier komt nog regelmatig wat leuks voorbij voor een normale prijs

Verder heb je groot gelijk, problemen hoef je niet te kopen..die krijg je zo wel.
Maar iedereen wil inderdaad een leuk braaf paard voor niet al te veel geld..juist dat soort paarden zijn hun geld driedubbel waard.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:53

Tussen de 3000 en 5000 moet echt wel wat te vinden zijn hoor.

Bovenstaande facebook link zie ik al gelijk een leuke vos staan coor 2.750 (maait een beetje staat er bij).

Je wilt een correct gezond paard van groter dan 1.70 en berkeersmak. Mooiste Ou een beetje b/l niveau zijn

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:58

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de prijzen soms ook erg hoog vind tegenwoordig. En nu zoek ik toevallig een ijslander ivm fybromyalgie, maar voor die extra gang betaal je je al helemaal scheel terwijl ik er puur recreatief mee rijd. Dan vind ik 3500-5000 gewoon erg veel voor recreatie.
Ik hoop dat je het juiste paard voor een leuke prijs gaat vinden. Succes met je Zoektocht!

lolamacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:04

Heb mijn tuiger ruin te koop staan 15 jaar en 169 cm hoog. €2000,-
Super lief ;) Bekend met bos strand. Alleen niet geschikt voor buitenritten door drukke dorpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:15

Een recreatiepaard moet net zo gezond en eerlijk zijn als een basissportpaard. Ik zie niet in waarom dat voor een spotprijsje zou moeten. Ze vreten net zo veel.
Goede sportpaarden zitten nog wel een stukje verder boven de 5000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:32

Ik schrik gewoon van de bedragen die gevraagd worden voor oudjes of paarden die wat mankeren: heel eerlijk, wil ik best voor een oudje zorgen ook al kan je daar met pech (of geluk, want laten wij dan ook realistisch blijven, de hele grote, gaan over het algemeen toch veel eerder met pensioen dan de kleintjes) nog een jaar op rijden, maar ik ga daar dan geen geld voor neertellen. Al die jaren die jij het paard erna nog een pensioen gaat geven zijn al duur genoeg tenslotte.
En na al die jaren zelf voor 2 kapotte/zieke dieren te hebben gezorgd, denk ik daar net zo over wat de paarden met een mankement betreft.
Ik sta gewoon echt te kijken van de prijzen die ze voor dit soort paarden vragen, dus ben er idd bang voor dat geld voor een gezond dier niet bij elkaar te sparen is voor mij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:39

Ik ben de afgelopen tijd weer eens op zoek geweest naar brave gezonde volwassen (en ook oudere) paarden. Niet voor mezelf - maar dat maakt niet uit..

Wat heb ik een ellende langs zien komen. Dus als er een paard is van 12-14 jaar oud (wat ik niet oud vind, maar zoals Babootje ze heeft gespot), echt braaf, goed gereden, gezond en zonder gebreken, dan mag die beslist rond de 5000 euro kosten, misschien wel meer. Idem voor een Z-paard van een paar jaar ouder, die krijg je niet onder de 8000 is mijn ervaring.

Er zijn veel kopers zoals TS: boven de 50 (dan zijn heul veul mensen in NL), geen zin meer in een wildebras - maar wel graag een gezond en correct gereden paard. Een paard van 15 kan dan nog 10 jaar mee... Daarnaast markt voor dit soort paarden in bv. China en Taiwan; worden daar gebruikt als lespaard - en dan wordt er soms wel 10.000 voor neergeteld.
Je kunt dus wel van alles van vinden, maar het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

En advies aan TS: als je het zover hebt, ga dan vooral kijken. Je zult zien dat (ongeacht de mooie filmpjes en foto's) er enorm veel kaf onder het koren zit.... Als je geld wilt besparen de komende jaren kun je nu ws. beter iets meer investeren in de aanschaf en straks je kosten besparen voor DA en fysio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:01

Je hebt het over nog 10 jaar meegaan kendra, maar ik zie maar weinig echt grote paarden die na hun 20e nog regelmatig bereden worden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

En idd de prijzen liggen dus duidelijk hoger dan toen ik 10 jaar geleden een paard kocht, daar schrik ik zeker van als ik jullie zo hoor.

Maar het geeft mij weer wat om te overdenken tenslotte.

En ik denk alleen maar iets over de oudjes en die paarden die iets mankeren qua prijzen niet over de gezonde dieren hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:03

En wat zijn oudjes?

Ik was laatst bij een klant die aardig betaald heeft voor een 25 jarige.
Dier is allesbehalve knap, maar gezond op de benen en een echt familiepaard.
De ouders laten hun beginnende dochter er vol vertrouwen op naar buiten.
Blijkbaar was de betrouwbaarheid het ze dat waard :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:24

Ja precies jolstke (schrijf ik dit goed? :+ ) dat is wat ik zoek, verkeersmak, bom proof vraag ik niet eens. Maar vind eigenlijk de meeste KWPN ers juist niet geschikt voor mij ook hoor: die zijn juist te rank en alleen hoogbenig naar mijn zin, dus dat word ook nog een puntje...

Maar goed ik heb wat om over na te denken... ;)

Nee sorry olejon, dat is nu typisch een paard waar ik nooit op zal stappen, arme dier zakt door zijn hoeven :7

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:02

Op die fries moet zowieso niemand meer gaan zitten.
TS zoekt tzt een groot stevig en mak paard

Is het misschien ook de moeite waard om tegen die tijd over de grens te gaan kijken bv in duitsland.

Ik kijk zelf ook wel naar paarden. Laatste 2 weken wat naar haflingers maar kon daar ook geen paard vinden onder de 2000 euro. Sommige vroegen al 2800 voor een eenvoudige haflinger 8)7
Ik denk dat mensen vinden dat hun paard een 2e totilas of valegro is ongeacht ras, kleur of hoogte.
De prijzen zijn gewoon niet realistisch meer.

Ik kom voor mijn volgende paard uit op een gangenpaard. Voor eentje met ee extra versnelling kom ik al uit op min 4500 euro. dat is dan een ijslander.
Maar het liefst heb ik een slag groter en heb ik mijn liefde laten vallen voor het tennessee walking horse.
Dan moet ik al naar duitsland of belgie en begint het bij zo'n 8000 duizend.
In de VS kan ik ze krijgen voor 3500 dollar maar zit ik weer met import.

En dan heb ik het nog niet over een goed zadel wat erbij moet. %)

Als je overweegt om te gaan mennen heb ik wel een fjord voor je :P .
18 jaar en met een kleine gebruiksaanwijzing wbt voeding(geen gras meer). Verder wel een topper voor recreatief gebruik. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:13

Hahaha cowgirl! Is ook geen optie, want dan zou ik er nog 1 bij moeten nemen die niet op gras mag want anders geen gezelschap. En dat zou op moment als ernstig verraad tegenover mijn MiniMe voelen: dat is een van de redenen waarom ik haar tegelijk met Lona heb laten gaan: vond het geen leven om in haar uppie voor de korte tijd die zij nog zou hebben, op een zandpaddock te moeten staan (had op 7 jarige leeftijd al cushing en was op het laatst chronisch hb).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:46

Cowgirl schreef:
Op die
Ik denk dat mensen vinden dat hun paard een 2e totilas of valegro is ongeacht ras, kleur of hoogte.
De prijzen zijn gewoon niet realistisch meer.

Ik denk dat het anders ligt: er zijn gewoon te weinig oudere, gezonde, brave paarden te koop......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:54

Een kennis van mij bemiddeld ex-sport paarden (hoog niveau) voor beginnende ruiters.
Die paarden wil je echt niet op de foto hebben, aan de buitenkant zie je al dat ze op en kapot zijn voor het werk. Toch betaald men rustig 5000-8000 of soms nog meer als ze nog wat jonger zijn om daarmee B te kunnen leren springen. Die paarden maken zich nergens druk om en springen met 2 hoefjes in hun neus en een blinddoek foutloos ieder parcourtje.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:14

Sizzle, dat meen je niet... dat is wel erg veel geld voor een OTTB. Nu ben ik wel biased en ik ben meer voor de koudbloeden, dus daar had ik geen idee van. En om dan te denken dat je ze in Amerika gewoon voor haast niets krijgt.

TS, Ik denk dat je kijk (3000-5000) een best realistische kijk is, maar dan zal je al moeten zoeken naar een betrouwbaar paard. De meesten van die prijs hebben nog een addertje onder het gras mee, spijtig genoeg.

Ik moet zeggen dat ik me ook scheel kijk aan de prijzen van tegenwoordig. Ik heb de go-ahead gekregen om mijn verzorgpaard over te kopen (haflinger, merrie, 12j, koets en zadel, zacht in de mond, bombproof) voor 1200 euro inclusief moderne tweewielerkoets (die ik heb laten repareren voor 150) en mentuig. Ik heb haar nu wel zelf beleerd, dus ik weet wat ik koop, maar het is en blijft een schandalig goedkoop koopje voor de prijzen van nu. Zeker met die koets erbij, die gemakkelijk 1000 euro kost.

Om de belachelijke prijzen nog eens in de verf te zetten - ik zoek als extra weidemaatje voor haar naast onze shet en als extra project een koudbloed van give or take 3 jaar. Ik wil specifiek een onbeleerd paard, gebreken of niet, die gewoon oke zijn. Ze moeten niet eens gespierd zijn, ze mogen eruit zien als scharminkels. Maar zelfs koudbloeden van 3 of 4 jaar gaan al van 2000 of 3000 euro, en dan zijn ze onbeleerd. Het is om te janken. |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:33

ohjajoh6 schreef:
Wat ik eventueel zoek is een groot en vooral sterk paard; minstens 1.70 hoog, maar niet alleen maar hoog en rank, ik moet door mijn grootte en gewicht wel een kanon hebben, sterke rug en paar flinke benen eronder. Ik zit zelf eigenlijk aan een jachtpaard die op zijn retour is te denken :o (die eigenlijk niet meer goed kan meekomen met de zware ritten, maar waar ik nog een aantal goede jaren mee zou kunnen hebben door er recreatief mee aan de slag te kunnen, zodat daarna uiteraard het pensioen ook bij mij zal zijn), ik ben hartpatiënt, dus fysiek niet meer in dusdanige conditie dat ik nog kan en wil trainen, maar ik zoek eigenlijk gewoon een no nonsense paard, waar ik wel met regelmaat een leuke buitenrit kan maken...

Ik denk dat het grootste probleem is dat jij als recreant met deze eisen in precies dezelfde vijver aan het vissen bent als alle basissport ruiters. Jij wilt een paard dat zo goed is doorgereden dat hij zichzelf netjes op (laag tot midden) niveau houdt, ook als je niet elke dag op hem rijdt. Recreatieve baissportruiters willen ook een verkeersmak paard dat netjes op de trailer gaat, liefst 10+ want dan is het karakter stabiel en alles is uitgegroeid, minstens 1,70 hoog want dat hoort zo in de dressuurring en een paard dat ook zonder dagelijkse training netjes zijn rondjes loopt, of dat nou thuis is of in de ring. Dat zorgt ervoor dat de prijzen ook gewoon hoger beginnen, dus € 3000+.

Het zou al schelen als je bijvoorbeeld een kleiner paard zoekt, die zijn in de sport minder in en dat haalt de prijs ook meteen omlaag. Ik weet niet precies hoe zwaar je bent, maar het idee dat een groter paard meer gewicht kan dragen is een fabeltje: als je zwaarder bent kun je beter een brede Gelderse van 1,60 kopen dan een warmbloed van 1,70.
Een Freiberger is ook een goede gewichtsdrager, maar dat is met een budget van € 3000 geen optie. Trekpaarden zijn leuk, breed en relatief goedkoop, maar het klinkt alsof je je buik vol hebt met gezondheidsproblemen en het is erg lastig om een Trekpaard te vinden waar gegarandeerd geen CPL (zeg maar de extreem overtreffende trap van mok) in is gefokt. Bovendien zijn trekpaarden vaak wel cool qua karakter waardoor ze het psychisch niet nodig hebben om elke dag getraind te worden, maar hebben ze door hun bouw vaak juist wel regelmatige training nodig om als rijpaard te kunnen blijven functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:05

Ik word ook echt naar van dat verhaal van jou sizzle, maar dan de fantasieprijzen van kapotte paarden in de privé sector daar nog bij opgeteld, doet mij serieus afvragen of het nog wel zo verstandig is om nog aan een paard te beginnen. Ik weet helaas maar al te goed dat als je het beste met je dier voor hebt en het gaat mis, je aan een ton nog niet genoeg geld hebt, bij wijze van spreken...

En mijn geluk kennende val ik straks voor een wrak waar ik een hoop geld voor mag betalen om net zo hard weer failliet erop te gaan. Als ik verstandig ben laat ik het hele idee varen, ondanks dat ik mij geen leven zonder paarden kan voorstellen...

Ik ben het er niet mee eens dat ik een kant en klaar paard wil Xzutu2. Dan koop ik wel een motor en geen dier als ik nu nog niet weet dat het houden van een dier een samenwerking is van vallen , opstaan en weer doorgaan en dan doel ik niet eens op het rijden maar alles.
en dat ik geen sport intenties heb wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet weet hoe het werkt.
Ik denk eerlijk gezegd dat het juist helder denken is van mij als ik mijn leeftijd en vooral mijn ziektes mee laat wegen in mijn beslissingen, vandaar geen veulen meer.
Verkeersmak is toch wel het minste wat je kunt verwachten van een paard ouder dan 10 lijkt mij.
Wat het buik vol hebben van gezondheidsproblemen betreft, die komt hard aan, ook al besef ik dat je het niet rot bedoeld. Ik heb echt alles wat in mijn mogelijkheden lag gedaan voor mijn meiden en geloof mij, als ik ze zonder pijn had kunnen houden, was ik nog veel verder gegaan, die 2 waren mijn wereld, mijn alles.
Dus het is toch niet zo heel gek dat ik, als ik weer aan een paard begin dat ik er ook nog een beetje plezier van wil hebben, voordat je weer je hele hebben en houden er in gaat stoppen, want zo ben ik gewoon, anders moet je er niet aan beginnen, maar zo sta ik erin.

Ik hou er dus idd door halve leven paarden rekening mee dat het je uiteindelijk altijd een klap geld gaat kosten.
Vandaar ook dit topic om te kijken of het wel haalbare kaart gaat worden.
Ik weet 1 ding: als ik besluit om er tzt voor te gaan, ik duidelijk een handelaar mee moet hebben die voor mij gaat onderhandelen... :D

En ik hoor jullie wat het andere type paarden betreft: ik vind zelf de gemiddelde kwpner te fijn en rank voor mij, die zijn vaak alleen maar hoog. Maar ik val wel op warmbloeden of kruisingen: tuiger, Gelder , ISH. Koudbloed heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee wat rijden betreft, dus misschien moet ik mij daar eens wat meer in verdiepen en gaan uitproberen.
Lona en MiniMe waren beide wel de typische uitersten in karakter: zo sensibel en gevoelig als dat Lona was, zo een coole kikker was Mien.