Ervaring gezocht hoe om te gaan met vraagprijs paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:21

GerardaLee schreef:
Ik ga sowieso kijken hoor :) Heb nu het budget wel, alleen ik hou gewoon heel erg van eerlijkheid. Wat je tegenkomt wanneer je naar een paard gaat kijken is dat mensen veelal de hoofdprijs vragen. En daar ben ik een beetje klaar mee. Er wordt vaak gezegd, genoeg leuke paarden voor 3500. Maar die kom ik persoonlijk niet veel tegen. Veel paarden hebben iets/gebreken oid.
Mocht ik het nu juist hebben van die vorige vp, en hij geeft aan dat hij hem voor 4000 gekocht heeft, dan liegt deze meneer, of hij liegt niet. Ik heb alleen maar gevraagd wat zijn vraagprijs was, en indd misschien had ik niet moeten zeggen dat ik het paard eerder had gezien op MP. Maar toen gaf hij aan dat hij er 4000 voor betaald heeft, het lijkt dan net dat hij dit zegt omdat hij dit er ook weer voor terug wil hebben. Ik heb voor mezelf besloten dat mijn max 3500 is. Ik ben niet op zoek naar een hoog opgeleid paard, ik doe alleen horsemanship, dus geen bak/dressuur/wedstrijd rijden, wil gewoon een leuk paard waarmee ik lekker aan de slag kan. Ik denk dat dat voor 3500 moet kunnen.

Ik ga dus kijken en zie dan wel weer verder, of we het gaan hebben over prijzen of niet.

Ik zou vooral dit aan hem vertellen dat je gewoon naar een leuk paard op zoek bent voor recreatie etc
en dat je gewoon echt een maz budget hebt en het anders toch echt over moet gaan,,, waarschijnlijk neemt hij dan toch zn verlief van 500
het is natuurlijk ook fijn om gewoon eindelijk je paar kwijt te zijn en al helemaal als het niks voor dochter is .. Ga langs op de koffie vertel je wensen doe een begin bod van 3000 en zie waar het schip strand

mocht hij echt vast claimen aan die 4000 zeg dan bedankt voor uw tijd maar dan moet ik toch verder zoeken

ik heb vandaag een pony gekocht en een prijs in gedachte
maar uiteindelijk 500 meer betaald omdat ik haar toch erg geweldig vond en mijn moeder ook en zeer goede papieren etc :')

Volg je hart maar ook je verstand en budget :P

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:55

Je mag er in principe vanuit gaan dat de vraagprijs het maximale is wat je moet betalen.
Echter weet je inderdaad niet of hij het paard rechtstreeks van de verkoper heeft gekocht die €3500 vroeg en/of dat hij er voor €500 toebehoren bij heeft gekocht.

Dat de huidige eigenaar kosten aan het paard heeft gehad is logisch, maar het is niet logisch om deze te verhalen op de koper van het paard, die kosten horen gewoon bij het houden van een paard.

Vragen staat vrij, hij mag 10.000 vragen voor het paard en als er iemand is die dat wil betalen heeft hij geluk gehad. Maar je kan altijd onderhandelen. Ik heb nooit de volledige vraagprijs betaald, maar er ook nooit duizenden euro's eraf gekregen.
Het is ook een beetje hoeveel jij het paard waard vind. Als je stad en land hebt afgezocht weet je ongeveer wat je krijgt voor die prijs. Aan jou de keus of je het waard vind.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:16

Als ie je wat lijkt, gewoon kijken en uitproberen.
Vraag gelijk even de factuur van de fysio, keuring en tandarts.... weet je gelijk of dat klopt.
Van daaruit verder kijken, straks bevalt ie niet is al het ge*l over de prijs voor niks geweest....
en bevalt ie je wel kijk je of het die paar 100 meer waard is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:41

ElCamino schreef:
Vraag gelijk even de factuur van de fysio, keuring en tandarts.... weet je gelijk of dat klopt.
Van daaruit verder kijken, straks bevalt ie niet is al het ge*l over de prijs voor niks geweest....

Die gaat een geinteresseerde van mij echt niet krijgen, het gaat ts toch geen reet aan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:35

ElCamino schreef:

Is dit serieus? Je kan toch niet zomaar de facturen aan die eigenaar gaan vragen? Dat is echt ongelooflijk brutaal en een mogelijke koper zou die van mij absoluut niet krijgen. Gewoon uit principe.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:43

Heleennn schreef:
ElCamino schreef:

Is dit serieus? Je kan toch niet zomaar de facturen aan die eigenaar gaan vragen? Dat is echt ongelooflijk brutaal en een mogelijke koper zou die van mij absoluut niet krijgen. Gewoon uit principe.

Vind ik niet heel raar. Bij een auto vraag ik ook gerust de factuur van de distributieriem

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:51

Vergelijk je nu echt een auto met een levend dier? Een auto is stuk of niet, bij een paard is het altijd één grote grijze zone. Ik vind het erg ongepast om in de financiën van een onbekende te willen neuzen. Als TS alles zo tot op de bodem wil uitspitten, waar gaat het dan eigenlijk nog om? Om het feit of het paard bij haar past en een leuke thuis kan hebben bij haar of om het feit of ze haar gelijk kan halen of niet?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:56

GerardaLee schreef:
Ik ben niet op zoek naar een hoog opgeleid paard, ik doe alleen horsemanship, dus geen bak/dressuur/wedstrijd rijden, wil gewoon een leuk paard waarmee ik lekker aan de slag kan.

Kan je dan niet gewoon beter op zoek naar een leuke fjord of haflinger voor veel minder dan deze prijs? Of een nrps achtig iets

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:53

Heleennn schreef:
Vergelijk je nu echt een auto met een levend dier? Een auto is stuk of niet, bij een paard is het altijd één grote grijze zone. Ik vind het erg ongepast om in de financiën van een onbekende te willen neuzen. Als TS alles zo tot op de bodem wil uitspitten, waar gaat het dan eigenlijk nog om? Om het feit of het paard bij haar past en een leuke thuis kan hebben bij haar of om het feit of ze haar gelijk kan halen of niet?

Ja. Een auto is stuk of niet? Nee hoor. Vandaag rijdt de auto nog perfect, morgen is de distributieriem kapot en is de auto total loss. Dus ook een grijs gebied :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:59

Het is maar net hoe je het vraagt. Als de verkoper aangeeft dat deze peuten/paten zijn geweest, mag je gerust vragen of daar bewijs van is. In mijn ogen dan hè. Uiteindelijk is hij niks verplicht of heeft hij er geen bonnetje van? Ja jammer dan.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 22:48

shilady schreef:
GerardaLee schreef:
Ik ben niet op zoek naar een hoog opgeleid paard, ik doe alleen horsemanship, dus geen bak/dressuur/wedstrijd rijden, wil gewoon een leuk paard waarmee ik lekker aan de slag kan.

Kan je dan niet gewoon beter op zoek naar een leuke fjord of haflinger voor veel minder dan deze prijs? Of een nrps achtig iets

:) Ik ben redelijk lang dus haflingers en fjorden zijn vaak wat kleiner. NRPS kan als ze niet te bloederig zijn ;)

shilady

Re: Ervaring gezocht hoe om te gaan met vraagprijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 03:29

Meis zou toch lekker verder zoeken :)
Er komt zoveel op de markt wed niet op een paard

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:42

GerardaLee schreef:
Ik ga sowieso kijken hoor :) En daar ben ik een beetje klaar mee. Er wordt vaak gezegd, genoeg leuke paarden voor 3500. Maar die kom ik persoonlijk niet veel tegen. Veel paarden hebben iets/gebreken oid.

Je zegt t zelf al.......niet zo makkelijk, om fijne paarden te vinden. Dus als deze echt zo leuk is, moet je gewoon betalen wat de verkoper vraagt. Al kun je natuurlijk altijd proberen, om wat van de vp af te krijgen. Maar niet om de reden, dat deze laatst voor 500 minder te koop stond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:03

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 10:17

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:14

hoezo ongepast om factuur te vragen ?
TS geeft zelf aan dat het paard duurder was omdat ie naar de tandarts, fysio etc was geweest, dan wil je daar toch bewijs van ? Desnoods krassen ze het bedrag weg, daar gaat het niet om.
Als ze mij een paard aanbieden wat opeens duurder is omdat hij behandelt is voor die dingen wil ik daar wel bewijs van zien !

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:20

TS gaat het geen moer aan hoe de verkoper tot de vraagprijs is gekomen.
TS weet toevallig dat die ooit lager lag, maar alleen als zij toen had gekocht, zou zij daar nu wat over te zeggen hebben.

Nieuwe eigenaar, nieuwe vraagprijs.
Just deal with it. Verkoper hoeft zijn vraagprijs NIET te verdedigen ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:20

Maar even serieus, wie bewaard er nou een factuur? Als de osteopaat/hoefsmid of weet ik het komt. Dan reken ik contant af en klaar. Er is nergens een factuur dan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:22

ElCamino schreef:
TS geeft zelf aan dat het paard duurder was omdat ie naar de tandarts, fysio etc was geweest, dan wil je daar toch bewijs van ? Desnoods krassen ze het bedrag weg, daar gaat het niet om.
Als ze mij een paard aanbieden wat opeens duurder is omdat hij behandelt is voor die dingen wil ik daar wel bewijs van zien !

Misschien is het beest duurder omdat zij dat geld er voor willen vragen en hebben ze dat gezegd omdat ze een beetje overrompeld waren.
Ik blijf het ook apart vinden dat er zo naar gekeken word, maakt toch geen zak uit wat ze ervoor betaald hebben? Straks komen ze met een fysio die jii niet goed vind en dan wil je korting ofzo?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:26

ElCamino schreef:

Nou, ze bieden het haar niet aan, zij reageert op een advertentie van een nieuwe/andere verkoper van hetzelfde paard... Dat is iets anders..

Als t een auto zou zijn, zou ik idd bewijs willen zien (ja de remmen zijn vorige week gemaakt - oh nou laat daar maar bewijs van zien), maar bij paarden werkt dat zo niet ..
Ze kan m ook laten staan :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:08

GerardaLee schreef:
Ibbel schreef:
knip.

Bedankt voor de tip :)

Was in het verkeerde topic gezet :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:38

Maar hoezo zou TS moeten betalen wat die mensen eraan uitgegeven hebben? Dan worden paarden wel heel duur: Aankoopprijs + voer van 5 jaar + entingen 5x + hoefsmid 5 jaar + nieuw tuig gekocht + etc...
Dus nu is de vraagprijs €10.000 ipv 4.000 :+ Zo werkt het toch niet

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:00

Ja zo werkt het wel als je niets aan het paard gehad hebt en je het dier maar even hebt gehad. Dan snap ik dat je dat geld er terug wil proberen uithalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:33

Heleennn schreef:
Ja zo werkt het wel als je niets aan het paard gehad hebt en je het dier maar even hebt gehad. Dan snap ik dat je dat geld er terug wil proberen uithalen.

Nee zo werkt het niet, maar dat weet de verkoper nog niet.
Een paard wordt alleen maar meer waard (in professionele zin) als het verder is doorgetraind.
Zo wordt een paard ook weer minder waard als zich problemen voordoen (zoals geen klik). Een paard wordt daar nooit beter van.
Maar de verkoper staat natuurlijk vrij om te vragen wat hij/zij wil. Of hij/zij het er ook voor krijgt is nog maar te bezien.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:43

Dat is een heel ander verhaal Babootje. Natuurlijk wordt een paard enkel écht meer waard als hij door getraind wordt. Maar in dit geval wil de eigenaar waarschijnlijk gewoon het 'verloren' geld dat hij uitgaf aan medische kosten er weer uithalen. En zo gaat dat vaak in zijn werk bij de verkoop van paard. Tenzij het paard al weken/maanden te koop staat en ze er echt vanaf willen, dan zakken ze meestal weer naar de oorspronkelijke vraagprijs of zelfs daar onder. Jij hebt het over de waarde in professionele zin, maar daar is hier niet echt sprake van denk ik. Ik heb begrepen dat het om een particuliere verkoop gaat.