Nieuwe Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:03

Tjee wat een vinnige opmerkingen naar ts beetje jammer -O-

Ts wat ik je als beginnende tips wil geven:

1- om de 8 weken ongeveer de hoefsmid erbij.
2- voeren op het oog met als hoofdmenu hooi daarbij een vitamine/mineralen brokje.
3- veel beweging geven.
4- bij twijfel over gezondheid beter eerst de dierenarts om raad vragen ipv bokt ;)
5- regelmatig mestonderzoek doen zodat je op tijd kunt ontwormen.
6- paard moet een schuilstal hebben en schoon drinkwater.
7- vergeet de jaarlijkse inenting niet.

en tot slot vooral veel plezier hebben! Door het zelf doen leer je het meeste.

Succes met je leuke tinkertje +:)+

Bananas

Re: Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:55

Een tip erbij nog: als je een zadel hebt laat dat dan even passen en nakijken door een zadelpasser want als het niet goed op de rug past kan dit heel erg slecht zijn zonder dat je het doorhebt. En tip 2 van hierboven wordt een beetje lastig als je een drachtige merrie hebt en niet weet hoe dik een een paard normaal moet zijn... alees goed bedoelt hoor vat mijn reacties niet verkeerd op. :j

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:34

Hey!

@funnyhorses Heel erg bedankt voor je tips :) Ben er heel blij mee! En wat betreft die vinnige opmerkingen; gelukkig kan ik er wel tegen, maar ja, alsnog is het leuker om zulke lieve reacties te krijgen als bijvoorbeeld die van jou hè :o

@HOrse_Roos Bedankt :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:17

Leuk paardje! Die snor is leuk :D

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 16:40

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 06:51

Hoi! Wat leuk dat je je eigen tinker hebt! Tinkers zijn erg leuke beesten :)

Goed dat je dit vraagt en niet zomaar zelf iets gaat doen. Ik zal sowieso een instructeur nemen en boeken gaan lezen, dan kom je al heel ver :)

Ik zou als ik jou was ook het gedrag van je paard observeren, leer je ook veel van! Begin vanaf de grond en kijk goed of je paard de volgende stap aankan.

Heel veel plezier!

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 11:33

Bedankt!!

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:16

Staat ze helemaal alleen? Volgens mij wordt meestal aangeraden er nog een ander dier bij te zetten.
Dat eten ligt er aan wat je met dr doet en hoeveel ze op de weide staat.

(sorry als het al is opgelost, heb niet het hele topic gelezen..)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:07

TS, hoe bevalt jullie paardje? :D

Renske99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:40

Heel leuk dat je dat je een Tinker hebt! Vet leuke beestjes!
Ik denk dat ik niet veel meer toe te voegen heb, maar in ieder geval veel plezier met je nieuwe paard!

Misschien nog één dingetje. Let op voor te eiwitrijk gras ( jong gras ) daar kunnen ze bevangen van raken.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 12:31

Hey!
@antje_vip Nou, ik vind haar echt een SCHAT :D Ze is zo een lieverdje! Alleen bij de hoefsmid is ze wel koppig :P Maar voor de rest... Soms doet ze wel eens ongeduldig, maar eigenlijk vind ik haar het liefste paardje dat ik ooit heb gekend :)

@Renske Bedankt! Ik zal er zeker op letten dat ze niet te veel jong gras krijgt :)

Vandaag en gisteren hebben we op haar gereden zonder zadel! Ze is SUPER BRAAF. Echt waar. Ze bokt niet, bijt niet enz.! Ze is gewoon geweldig (als je vind dat ik overdrijf, zeg het dan maar, want ik overdrijf heel snel :P)!!!

Doei!

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:53

Heb je nog een foto van haar? Ben benieuwd :P

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:20

Hey!! Nou, nee, eigenlijk heb ik nog geen nieuwe foto's :D Ze is eigenlijk niets verandert, behalve dat ze misschien iets kortere manen heeft... Ik hoop dat ze een veulentje krijgt volgend jaar, en zo niet, dan laten we haar opnieuw dekken :) Het is nu toch eigenlijk te laat om haar te dekken, niet? Doei!!

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:24

JiskaVV schreef:
Hey!! Nou, nee, eigenlijk heb ik nog geen nieuwe foto's :D Ze is eigenlijk niets verandert, behalve dat ze misschien iets kortere manen heeft... Ik hoop dat ze een veulentje krijgt volgend jaar, en zo niet, dan laten we haar opnieuw dekken :) Het is nu toch eigenlijk te laat om haar te dekken, niet? Doei!!

Nou als je niet zeker weet of ze drachtig is nu, kan je sowieso niet laten dekken totdat je dat zeker weet. Ik raad je echt aan een DA langs te laten komen zodat je het zeker weet, er moeten dan namelijk wel een paar dingen veranderen. Denk hierbij aan voeding, beweging en je moet een stuk voorzichtiger zijn.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:30

We hebben voor haar een mineralensteen (ik weet niet precies hoe het heet) en we proberen haar extra hooi enzo te geven... Bewegen doen we vrijwel elke dag; wandelen, erop rijden... En, we proberen ook echt om voorzichtig te zijn! Dus we doen alleen maar ons best... Tips zijn welkom! :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:33

JiskaVV schreef:
We hebben voor haar een mineralensteen (ik weet niet precies hoe het heet) en we proberen haar extra hooi enzo te geven... Bewegen doen we vrijwel elke dag; wandelen, erop rijden... En, we proberen ook echt om voorzichtig te zijn! Dus we doen alleen maar ons best... Tips zijn welkom! :)

Mag ik vragen waarom je geen DA langs laat komen om te scannen..?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:41

Hoi!
Ik heb een poos(je) geleden ook een pony aangeschaft, alleen dan wat maatjes kleiner ;) ik had er aan het begin ook geen maatje bijlopen en dat merk je best wel aan je pony. Sinds een maandje lopen er moeder met veulen bij en dit gaat super goed! Ik raad het je wel aan om er een maatje bij te zetten, ik heb het topic niet helemaal gelezen dus weet niet of je al op zoek bent gegaan... Enne, heel veel plezier met je knappe tinkerbell!

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:48

Hey nanne02!

Hehe, nou, dit is anders wel een 'kleine' tinker hoor ;)
Ik zou er heel graag een maatje bijzetten, daar niet van, maar ik weet niet hoe Dollebol gaat reageren :?

Toen als we met haar wandelden heb ik haar wel bij andere paarden even laten staan, maar die negeert ze totaal. En soms is ze er ook bang van :( Dus ja, ik weet niet hoe we dat moeten doen...
En weide hebben we dan waarschijnlijk ook te weinig...
Tjonge, wat een problemen he ;) Ik overdrijf wel wat hoor :D

Bedankt voor de tips!
Doei!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:05

ook al vind je een shet niet zo leuk het zijn wel de best maatjes meestal. Of het klikt blijft altijd een proleem net als bij ons mensen he... onze tinkerdame wordt ook niet van iedereen blij. Ik merk wel bij die van ons dat ze het wel heel prettig vind andere paarden in de buurt. Als het land maar groot genoeg is dat ze in elkaars buurt maar niet direct aan elkaars neus kunnen hangen, even kunnen rennen is het groot genoeg. Bijvoeren kun je altijd met ander ruwvoer. Vergis je niet in onze gekke tinkers hoor, die zijn ooooh zo sensibel!

_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:09

Heb dit topic een tijdje in de gaten gehouden en wil je toch even een compliment maken. Heel veel mensen zeggen: "je had er nog niet aan moeten beginnen!", maar daar is niks meer aan te doen.
Er zijn ook mensen die te onervaren een pony kopen en helemaal niet om hulp gaan vragen, omdat ze bijvoorbeeld vinden dat ze het zelf wel kunnen. Jij wil het beste voor je pony en vraagt om hulp, daar heb je tenminste iets aan! Met liefde voor je pony en goede begeleiding kom je al een heel eind. Sommige mensen vinden het "zielig voor die pony" maar volgens mij heeft je tinker een super baasje die steeds beter wordt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:30

JiskaVV schreef:
Hey nanne02!

Hehe, nou, dit is anders wel een 'kleine' tinker hoor ;)
Ik zou er heel graag een maatje bijzetten, daar niet van, maar ik weet niet hoe Dollebol gaat reageren :?

Toen als we met haar wandelden heb ik haar wel bij andere paarden even laten staan, maar die negeert ze totaal. En soms is ze er ook bang van :( Dus ja, ik weet niet hoe we dat moeten doen...
En weide hebben we dan waarschijnlijk ook te weinig...
Tjonge, wat een problemen he ;) Ik overdrijf wel wat hoor :D

Bedankt voor de tips!
Doei!

Wat een lieverd met haar mooie snor!

Kan je niet ergens een poos een weidemaatje lenen? Dan kan je kijken hoe ze reageert. En dan heb je er niet straks 3, mocht ze inderdaad drachtig blijken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:37

funnyhorses schreef:
Tjee wat een vinnige opmerkingen naar ts beetje jammer -O-

Ts wat ik je als beginnende tips wil geven:

1- om de 8 weken ongeveer de hoefsmid erbij.
2- voeren op het oog met als hoofdmenu hooi daarbij een vitamine/mineralen brokje.
3- veel beweging geven.
4- bij twijfel over gezondheid beter eerst de dierenarts om raad vragen ipv bokt ;)
5- regelmatig mestonderzoek doen zodat je op tijd kunt ontwormen.
6- paard moet een schuilstal hebben en schoon drinkwater.
7- vergeet de jaarlijkse inenting niet.

en tot slot vooral veel plezier hebben! Door het zelf doen leer je het meeste.

Succes met je leuke tinkertje +:)+

En naast de jaarlijkse zadelcontrole ook de jaarlijkse tandartscontrole! Veel plezier van je paardje TS!

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:33

Ja, je kunt ook gewoon een shetje erbij zetten, zijn niet vreselijk duur ofzo! Maar inderdaad ik ben ook begonnen met weinig tot geen paardenkennis en zodra je een pony hebt ga je je er ook steeds meer in verdiepen... Dus het zal vast wel goedkomen hoor TS!

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:43

Bedankt hoor!! :) 'k Ben blij met jullie goeie raad :)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 05:46

chimello schreef:
Het zal vast wel goed komen meid, ik kreeg mijn eerste Tinker net voor ik 10 jaar oud werd. Om het nog "erger" te maken een veulen van 6 maanden oud dat vanaf geboorte zonder moeder was opgevoed, flessenveulen dus. Als jaarling heeft ze zelfs een tijdje alleen gestaan, als onkundige mensen leerden we vanzelf bij. We zijn nu 16 jaar verder en ze doet het prima hoor, ik heb haar uiteraard nog steeds. Heb zelfs een 9 jarige en jaarling dochter van haar. Je gaat nog tegen veel dingen op lopen en nog veel leren maar zoek begeleiding en blijf vooral veel verder lezen en vragen aan mensen.

Op je tiende al? :?