Prijs paard leasen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

Re: Prijs paard leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:19

meestal is het bij leasen juist (vooral op een manege) alleen de lusten niet de lasten zoals dierenarts hoefsmid etc.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:33

Roodvos schreef:
Het gaat hier duidelijk niet om “een manegeknol”, maar een paard waarmee de amazone zich rijkunstig mag ontwikkelen. Zonder dat ze daarbij gelijk de kosten en het risico van een eigen paard op zich hoeft te nemen.
Daar mag wel wat tegenover staan vind ik. Ik vind het zelf niet gezond voor een paard om die 7 dagen in de week te berijden, en rij zelf 5x in de week. Daar van uitgaande maakt zij met 3x in de week dus 60% gebruik van jouw paard; 60% van 330 euro is 198 euro in de maand. Dus afgerond 200 euro vind ik daarmee prima te verdedigen. Kosten voor lessen en wedstrijden zijn voor haar, dierenarts, hoefsmid, fysiotherapie, zadelmaker e.d. doe jij.
En als ze het teveel vindt koopt ze gewoon haar eigen paard :)* .

Maak wel goede schriftelijke afspraken over de betaling als het paard onverhoopt (langdurig) geblesseerd of zelfs ongeschikt raakt. En bel je verzekering m.b.t. de aansprakelijkheid als zij wat krijgt of schade veroorzaakt met jouw paard.

Wat een non argument. Ik heb een paard geleasd wat ook op wedstrijd werd uitgebracht en betaalde voor 2x pw 60 euro. Daarbij klopt je berekening ook niet, je hebt een paard 7 dagen per week, dat je er 5 van gebruikt maakt zou niet uit moeten maken. Ze least dus voor 42%, is afgerond 130 euro per maand. Veel realistischer bedrag dan 200 euro.
Ik heb zelf ook mijn sportpaard (z2) verleasd, vroeg daar 100 pm voor, dan was het ook je eigen paard en mocht je zo vaak als je wilde komen.

Ikzelf zou het aanbieden voor 125 euro voor 3x per week.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:45

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de manier waarop het leasen tot stand komt. Als eigenaar zelf te weinig tijd heeft en dus echt een bijrijder nodig heeft (om te rijden, stallen te mesten ed.) dan ligt het initiatief meer bij de eigenaar die iets nodig heeft. Hier vind ik het niet logisch om €200 te betalen. Hierbij gaat de berekening van Roodvos ook niet op.

Citaat:
Daar mag wel wat tegenover staan vind ik. Ik vind het zelf niet gezond voor een paard om die 7 dagen in de week te berijden, en rij zelf 5x in de week. Daar van uitgaande maakt zij met 3x in de week dus 60% gebruik van jouw paard; 60% van 330 euro is 198 euro in de maand. Dus afgerond 200 euro vind ik daarmee prima te verdedigen. Kosten voor lessen en wedstrijden zijn voor haar, dierenarts, hoefsmid, fysiotherapie, zadelmaker e.d. doe jij.
En als ze het teveel vindt koopt ze gewoon haar eigen paard :)

Want hier maakt de eigenaar dus 100% van de tijd die ze heeft voor het paard gebruik van het paard.

Is er iemand die graag op jouw paard wil rijden omdat ze daar zoveel van kan leren dan zijn de rollen een beetje omgedraaid vind ik. En zo werkt het op een manege vaak. Die paarden krijgen hun beweging wel, maar de ruiter wil graag een paard tot haar beschikking hebben. Hierbij wordt de manege niet geholpen, dus moet de ruiter wat meer betalen.

Als je €200 betaalt met maand voor het leasen van een paard (wat ik voor 3x/week veel geld vind) dan mag je inderdaad wel verwachten dat je verder niets hoeft te doen, geen stallen te mesten o.i.d..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:50

Waar wordt zo'n berekening op gemaakt?
Ik neem aan dat elke eigenaar de volledige kosten kan betalen, het geld wat een bijrijder dan betaald is een extraatje. Je moet er niet afhankelijk van zijn.
En voor €200,- mogen er ook wel rijlessen bijzitten wat (belachelijk) veel geld voor 3x per week rijden. Dan zou ik dat meisje echt aanraden iets anders te zoeken

Ik zou wel even uitzoeken hoe het zit met de verzekering stel dat er wat gebeurt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:57

Ik vind 200,- iets aan de hoge kant maar zeker geen gek bedrag (indien stalling volpension met faciliteiten).

Paard is op niveau dus fijn om van te leren en er zijn geen onverwachte kosten DA/hoefsmid, spullen die kapot gaan...

Je hebt een paard waar je een band mee opbouwt, ontwikkeling kunt doormaken, je kunt het paard een beetje zien als "eigen" in dat opzicht.

Wellicht 150,- waarbij ze zelf haar lessen dient te betalen. Dan steekt ze ook wat geld in gezamenlijke ontwikkeling.

Wedstrijdkosten komen uiteraard voor eigen rekening.

Ik betaal liever 150/200 per maand voor een leasepaaerd 3 dagen in de week waarmee ik een bepaalde ontwikkeling door kan maken dan dat ik 60 per maand neertel voor eenmaal per week een rondje op de manege.

Het eerste vind ik mijn geld meer "waard".

Edit: het is natuurlijk een ander verhaal als ze vragen een groen paard door te rijden. Dat vind ik heel leuk, maar ga ik niet voor betalen (behalve dan misschien mijn eigen lessen).

Ik denk dat het zeker van belang is in dit verhaal dat het paard als "leermeester" fungeert. Het draait om het leeraspect.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 15-07-16 17:07, in het totaal 4 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:01

Ik betaal 50 euro voor 3 dagen in de week.

Daarvoor heb ik een binnen en buitenbak. Mag ik op wedstrijd en kan ik met haar buitenrijden. Hoefsmid en wormenkuur moet ik zelf betalen. Eventuele dierenarts kosten zijn voor de stal eigenaar.

Ik heb ook nog een eigen pony die op dezelfde stal staat. Daar betaal ik 185euro voor incl stro en hooi.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:20

Ik zou het eerlijker vinden om bijvoorbeeld de maand stalling door 30 te delen en dat maal de aantal dagen. Want op de dagen dat de eigenaar er niet bij is.
Maar ook wanneer er iets vernieuwd moet worden gewoon de helft mee laten betalen

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:49

Gillbo schreef:
Waar wordt zo'n berekening op gemaakt?
Ik neem aan dat elke eigenaar de volledige kosten kan betalen, het geld wat een bijrijder dan betaald is een extraatje. Je moet er niet afhankelijk van zijn.
En voor €200,- mogen er ook wel rijlessen bijzitten wat (belachelijk) veel geld voor 3x per week rijden. Dan zou ik dat meisje echt aanraden iets anders te zoeken

Ik zou wel even uitzoeken hoe het zit met de verzekering stel dat er wat gebeurt

En wat zou je bij een manege kwijt zijn als je drie keer per week gaat (vrij) rijden denk je? En dan ben je nog beperkt met max n uurtje per keer rijden. Bij een lease paard heb je vaak veel meer mogelijkheden en andere dingen die je ook mag doen.

Kijk voor het bedrag van 200 (wat als voorbeeld werd genoemd, dus blijf ik even aanhouden) zou ik ook niet willen uitmesten of nog klusjes moeten doen, maar gewoon poetsen en de spullen netjes bijhouden vind ik vanzelfsprekend, of je nu moet betalen of gratis een paard kan rijden.

Ik vind zelf dat er nogal snel belachelijk wordt gedaan over een bijdrage vragen als je iemand anders de kans geeft om ook de lusten (en niet de lasten!) van een eigen paard te laten ervaren. En als je dan een deel van het stallingsgeld vraagt wordt dat vaak al als veel gezien maar vergeet niet al die extra kosten aan hoefsmid, ontwormen entingen enz (noodzakelijke dingen dus) niet die de eigenaar ook nog heeft. Zo gek is het dan toch niet om een bedrag te vragen..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:07

Ik heb persoonlijk veel liever dat mijn bijrijders geld in het lessen steken, zodat zowel zij als mijn paard daar beter van worden dan dat ze een hoge lease prijs betalen. Hier heb ik daarom de afspraak dat ze minimaal 1x in de twee weken lessen bij samen gekozen instructie en als ik niet kan eens in de zoveel tijd dat zij alle paarden voeren. Verder hoeven ze niet te betalen.

In jouw situatie zou ik denk ik rond de €120.- vragen en daarnaast 'eisen' dat ze op eigen kosten eens in de zoveel tijd lest.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:18

elenaMM77 schreef:
Ceffyl schreef:
Ik zou zeker niet onder de prijs van een manegepaard gaan zitten. Ze heeft een fijn paard onder haar kont waarvoor ze geen medische kosten hoeft te betalen. Dus ze loopt geen risico op dat vlak. 120 / 125 is een net bedrag lijkt mij.

Een manegepaard is manegepaard zodat de manege er aan kan verdienen.

Geen risico op dat vlak? paard hoeft maar een been een keer banketstaaf neer te zetten en weg te glijden en hij is kreupel. ook in de topsport, of moet ik zeggen, juist ook in de topsport komen blessures voor..

120/125 is een ok bedrag voor een paard op een luxe stalling waar je op kunt leren..
Maar daarmee doet ze dan dus flink onder voor die manege prijs, waarvan je zei dat ze daar niet onder hoefde te zitten.. dan zou TS dus 200 rustig mogen vragen.

Ja ik kan niet rekenen ik dacht de helft is 115, maar de helft is natuurlijk 165 :+

Met geen risico bedoel ik de leaser. Als de eigenaar voor de medische kosten opdraait ben je als leaser veilig voor dat soort kosten, wat voor de eigenaar dus extra risico vetekend. Dus daar mag indd een vergoeding tegenover staan. Ik vind minimaal de helft vh stalgeld dus heel redelijk om te vragen als vergoeding. Hoop dat ik het zo beter uitleg

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:07

koenlover schreef:
Ik heb persoonlijk veel liever dat mijn bijrijders geld in het lessen steken,

En dat is het verschil tussen een particulier paard of een bedrijfspaard

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:00

120 euro + wekelijks les op eigen kosten komt ook op ong 200? Wat zit erbij in voor dat bedrag?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:51

de halve week een "eigen" paard zonder aanschafkosten (zeg al snel 5000 euro voor een gezond warmbloed sportpaard, tot een meervoud daarvan)

Geen aanschafkosten voor tuigage, dekens, etc. (zadel/hoofdstel: 600-2000 euro)

geen wormenkuren, entingen, hoefsmid (voor ijzers al snel 65 euro per 2 maand en voor wedstrijden rondom 80-100 euro) geen onderwachte dierenartskosten

alle dagen dat je rijdt een goede accomodatie met binnenbak, volpension

Dus je weet waar je aan toe bent. Een vast bedrag waar je geen eigen paard voor kunt stallen, laat staan in bezit hebben, zonder de zorgen en onverwachte kosten, elk moment op kunnen zeggen als je er mee wilt stoppen om welke reden dan ook en als het paard ongeschikt wordt om te rijden blijf je er zelf niet mee zitten...

Je hebt je leasekosten, en je bepaald hoeveel je kwijt wilt zijn aan les en wedstrijden, en dan eventueel nog vervoer als je elders moet starten en that's it!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:55

ik betaal 30,- per maand voor 3x per week bij mijn ene vp,
mijn oude vp betaalde ik voor 5 dagen in de week niks voor....

200 euro vind ik be la ch elijk veel! ik zou zeggen 30,40,50 euro?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:22

als ik nou een bijrijder zou nemen, zou ik voor 2 keer in de week 37,50 vragen. stel, ik kan er zelf niet meer op rijden ivm met zwangerschap (pas over 20 jaar praat ik dan he :') ) ziekte, druk etc, zou ik er niets voor vragen. diegene geeft immers mijn paard beweging en verzorging omdat ik zelf niet kan of geen tijd heb.
als ik nou wel zou kunnen komen moet ze er wel wat voor betalen want dan doet ze ook weer een hele hoop minder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:44

madhatter schreef:
ik betaal 30,- per maand voor 3x per week bij mijn ene vp,
mijn oude vp betaalde ik voor 5 dagen in de week niks voor....

200 euro vind ik be la ch elijk veel! ik zou zeggen 30,40,50 euro?

Een verzorgpaard is een heel andere insteek (hoewel het inhoudelijk hetzelfde kan zijn) dan een leasepaard

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:53

Als de "normale" prijs bij jullie op stal voor een manegepaard 120 euro is,zou ik wel 150 euro durven vragen voor dit paard.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:07

Als je drie maal in de week (dus 12-15 x in de maand) een paard huurt op een manege kom je ook op 150 / 190 euro in de maand uit. Een goed opgeleid paard mogen rijden voor € 200,- vind ik niet abnormaal veel geld, als de ruiter in kwestie zelf een lager niveau van rijden heeft.

Het is ook maar wat de gek er voor geeft natuurlijk hé. En het is geen schande om gewoon een vergoeding te willen als een ander jouw paard gebruikt, er vanuit gaande dat je paard niet beter wordt van het rijden van de bijrijder

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:36

een leasepaard heb ik ook eerder gehad, daar moest ik inderdaad wel 50,- per maand voor betalen, voor 2x per week... dat vond ik zelf al best veel...