Paarden en relatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:43

Dat is idd ook een goede wat KimD, het gaat niet alleen om interesse. Financieel is het ook wel een dingetje, paarden zijn nou eenmaal kostbaar. Ook al zou je ze op stalling zetten, hij moet er wel rekening mee houden dat het jullie samen gewoon geld kost en ik vraag me af of je vriend daar wel blij van wordt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:47

TS, ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je al een relatie hebt, maar zijn dit dingen waar je nu al over na MOET denken?
Mijn vriend was ook zeker niet zo'n dierenliefhebber en een beetje bangig voor paarden.
Hoewel wij waarschijnlijk nooit een hond in huis zullen krijgen (Deels door zijn astma) hebben we inmiddels wel een paard.
Nu na 5 jaar datzelfde paard te kennen vindt hij die niet meer eng of vervelend. Hij durft haar nu zelfs in zijn eentje naar de wei te brengen. Al roept hij nog steeds heel hard dat hij nooit poep zal scheppen haha :P .

Wat ik hiermee wil zeggen: Als je die jongen echt leuk vindt geef het dan gewoon nog wat tijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:50

Hij heeft overigens wel een punt dat je niet zomaar je biezen kunt pakken en een weekend weg kunt gaan of op vakantie kunt gaan. Er is toch een hoop dat je moet regelen...

Sowieso als je paard aan huis komt zal er een tweede paard moeten komen, en twee paarden laat je niet zomaar achter.

Voor die drie van mij, die 24/7 buiten staan moet er toch best een boel geregeld worden. Ik ga komende maand weer voor het eerst in 10 jaar op vakantie. De afgelopen tien jaar heb ik ervoor gekozen om dat niet te doen, want je zadelt andere mensen met jou 'probleem' op. Nu doen veel mensen dat met alle liefde, maar toch, er komt een hoo0 bij kijken. :j

Tinneh

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:54

Lijkt mij dat er aan beide kanten aan de relatie gewerkt moet worden, maar ik snap zijn punten zeker. Hij mag niet naar het buitenland van jou, en jij zou dan wel een paard mogen? Jullie hebben elk een droom en als het je dan niet kunt uitwerken, tja, zeg dan maar gedag tegen je relatie.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:58

Ik wil even terug komen op de reden dat hij niet naar het buitenland gaat voor jou.

Veel mensen vinden dat oneerlijk, en ergens is dat ook zijn eigen keuze. Maar ik denk ook dat het iets over hem zegt. Is het een avonturier? En gedraagt hij zich in zijn gewone leven ook graag zo? Als in:vaak spontaan dingen doen, veel buiten de deur en avontuur en gezelligheid opzoeken?
Ik kan me voorstellen dat hij zich dan heel erg opgesloten gaat voelen als jullie om 9 uur weg moeten bij elk feestje voor de laatste vierbeurt, bij de eerste regendruppel terug naar huis racen om de paarden binnen te zetten etc.

Ik zeg niet dat wat ik hierboven stel moet, maar als hij denkt dat dat het geval zal zijn, dan kan ik me goed voorstellen dat hij geen paard aan huis wil. (Naast dat ik sowieso liever een paard op pension zou hebben)

Ga eens met elkaar om tafel zitten om te bespreken wat je dromen zijn en waarom. Bespreek bijvoorbeeld waar je gelukkig van wordt.
Dan kun je veel beter besluiten of jullie wensen en dromen gewoon niet bij elkaar passen, of dat je misschien elkaars dromen niet goed genoeg kent of snapt en daarom elkaar nu niet kunt steunen. In het laatste geval kan je daar verandering in brengen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:07

Nee ik verbied niks, maar hij moet dan ook niet verwachten dat ik zijn parachute zou gaan schoonmaken of reaparen of weet ik wat, maar puur ter vergelijking ;)

Maureen_M schreef:
Wat een pussy's allemaal zeg :')

Nee maar eventjes zonder grapjes. Laat je hobbies je nooit afnemen door je "geliefde". Je hoeft geen vent te zoeken die helemaal into de paardenwereld is maar wel iemand die je hobby respecteert.

Laten we de situatie eventjes andersom plaatsen. Jouw vriend/vriendin doet bijvoorbeeld ook een gevaarlijke sport (want ja paardrijden is gevaarlijk) zoals parachutespringen ( :+ ). Dan zou jij het andersom ook niet verbieden hem zoiets te laten doen. Het is zijn hobby, zijn leven, zijn risico. Waarschijnlijk doen die van jullie niet zoiets geks maar wie weet wat zij nog in de toekomst voor plannen hebben. Zouden wij dan zeker ook moeilijk moeten gaan lopen doen?

Misschien als jullie het eens zo verwoorden naar jullie mannen toe dat het de situatie wat verbeterd en dat ze er wat meer begrip voor hebben.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:10

Mijn vriend had in het prille begin schrik van paarden. Maar accepteerde het wel direct dat ik een levenstijl heb waar paarden niet weg te denken zijn. Welliswaar vooral mijn eigen paard. Hij zit zelf in de beginnende filmsector (jaar 2) dus ik breng ook begrip voor hem op. Maar ik zou hem zeker erop aanspreken als het begrip voor beide van elkaars hobby's (levenstijlen) niet gelijk is. De een zijn/ haar hobby is niet belangerijker dan de ander... Er voor zorgen, oke daar kan ik mee in komen dat je partner dat niet ziet zitten. Zeker als ze er niks mee te maken hebben. Echter zou ik me dan in zijn plaats wel open stellen voor iets nieuws want dat doe je wel in mijn ogen als je iemand graag ziet.. Geven en nemen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:10

Een eigen paard aan huis of een eigen paard op een pensionstal is ook nog een verschil.
Paarden aan huis brengen een aanzienlijke boel werk met zich mee, wat niet even een dag overgeslagen kan worden. En ook niet eenmalig per dag, maar meerdere min of meer vaste momenten op de dag, waar je je leven omheen moet gaan plannen (voerbeurten, buiten zetten, binnen halen, uitmesten).
Om over kosten (los van de directe kosten ook niet vergeten de hypotheek van groot perceel en opstallen, onderhoud van stallen, weide, rijbak, etc, voeropslag) niet te spreken.

In die zin snap ik je vriend wel over het niet willen van paarden aan huis.
Mijn pony's staan op 3,5 km van huis en in geval van ziekte, vakantie of dienstreis heb ik een pensionhouder en stalgenoten die voor me kunnen inspringen. Wanneer ze aan huis staan is je vriend al snel de aangewezen persoon om voor jouw hobby op te draaien. Als hij niks met paarden heeft, kan ik me voorstellen dat hij daar geen zin in heeft.
Mijn man heeft ook niks met paarden. Ik vraag hem dan ook niet om voor mijn hobby te zorgen.

Maar... Ik vind wel dat je vriend niet voor je mag bepalen wat jij als hobby hebt. Mijn man steunt mij er wel in en snapt wel dat ik mijn energie uit de pony's haal en dat het hebben van 2 eigen pony's tijd kost. Hij gunt mij mijn hobby, al vindt hij het ook wel eens vervelend als ik een hele zondag naar stal verdwijn.

Overigens is in mijn opinie een relatie niet geven en nemen, maar geven en krijgen. En kun je dus niet 1 op 1 dingen tegen elkaar wegstrepen naar eigen goeddunken.
Niet emigreren door jou, dan ook geen paard voor jou, vind ik geen goede basis voor een relatie maar klinken als chantage.
Net zoals jij ook in een gelijkwaardige relatie niet zou moeten eisen dat je paarden aan huis wil hebben.

Wat je moet doen, ga ik je niet adviseren. Ik wens je wel veel wijsheid toe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:14

maava schreef:
Blijf hiermee vooral met je man communiceren en laat je keuze niet te veel afhangen van een forum vol met paarden liefhebbers.

:)*

Hierbij speelt het onderwerp gelijkwaardigheid.
Elke relatie heeft een virtuele weegschaal.
Alleen wanneer de plus-kant zwaarder weegt dan de min-kant heeft de relatie kans op duurzaamheid.

Paard aan huis en gedeelde vernatwoordelijkheid voor de zorg is een ENORM gewicht aan de min-kant voor de niet liefhebber (m/v). Ook als de liefhebber alles zelf bekostigt en een gelijkwaardige bijdrage aan het gezamelijke huishouden levert.

Vanuit het perspectief van de niet paardenliefhebber (m/v) is moet er meer dan die min op de plus liggen.
Nee, dat is niet 'omdat ik het waard ben'.
Anders zijn er legio partners met minder zwaarwegende eisen.

Geldt ook voor hobbies als motor- of autoracen. Alhoewel, die blijven bij ziekte gerust een tijdje zonder aandacht staan.
Beter vergelijken dus een paar kleine kinderen waarmee de partner voor 100% (zonder ex in het beeld) mee komt intrekken terwijl je er zelf geen hebt. Of andersom.

Kortom: De hamvraag is; wat ligt er op de plus? Waarom zou de partner dit op de koop toe nemen?

Inderdaad Josien. Niet alles hoef je lang van tevoren te bespreken maar een fundamentele welzijnsfactor wel.
Wanneer de paardenhobby (evt aan huis) een welzijnsfactor is, is dat net als kinderwens en andere invullingen van de samenlevingsvorm, imo een punt om HEEL vroeg in een relatie op tafel te leggen.
Ook wanneer een risico-sport voor jou een welzijnsfactor is, dan MOET je dat vroeg opgooien, VOOR de ander een emotioneel commitment aangaat. Net als een setje kids waar jij of de p[artner mee aankomt.
Dit anders doen is niet eerlijk naar de ander toe. Die heeft recht op informatie over alle besliscriteria VOOR deze emotioneel investeert.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:14

Ik snap beide. Maar aan de andere kant, een relatie is inderdaad geven en nemen. Jouw partner geeft duidelijk aan dat hij ze niet aan huis wil. Is het dan ook aan jou om water bij de wijn te doen? Jij bent gek van paarden, je vriend blijkbaar niet. Stel je voor je drijft je zin door, paarden aan huis. Super leuk, jij je zin. Maar je vriend ongelukkig, wie weet drijf je hem daarmee wel weg. Dat wil je toch ook niet?
Andersom zou je het ook niks vinden, je vriend is gek van auto's terwijl jij er een bloedhekel aan hebt en hij blijft zijn zin maar door drijven. Wordt je ook niet gelukkig van toch? :)

Ik zou überhaupt eerst je paard op een pensionstal zetten en neem je vriend af en toe mee voor een klein klusje,kast in elkaar zetten, afrastering maken. Zoiets.
Mijn vriend was ook anti-paard, maar heeft er nu wel al drie keer opgezeten. :D en bdw, de band met je paard moet echt niet afhangen van je stal. Want dan houdt dat in dat iedereen óf de paarden aan huis moet hebben, óf een minder goede band met hun paard heeft. Paarden zijn veel gelukkig met een paarden vriendje dan een baasje die elke dag 10 X langskomT.

Gianti

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:21

Een paard aan huis is niet een hobby accepteren maar een levenstijl. Eentje waarin heel veel mensen niet gelukkig kunnen zijn. Ik zou mijzelf niet in de spiegel kunnen kijken als mijn vriend zich thuis, in een levenstijl, niet gelukkog voelt omdat ik perse iets moet. Want ik wil niet alleen dat ik zelf gelukkig ben maar ook mijn vriend

Doriendr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 14:22

Dankjewel voor de reacties.

Nou we zijn beide 28 jaar, twee jaar relatie.

Hij wilt naar het buitenland om meer carrière te maken. Ik blijf liever kort bij de familie.

Het gaat hem vooral om een kwestie van tijd hoor. Hij vindt het nu al teveel terwijl ik 2x per week ga voor ongeveer 4 à 6 uur. Op weekend met vriendinnen om te gaan paardrijden is bijvoorbeeld ook uit den boze.
Of wanneer ik een weekend met ons twee liever op een andere datum plan omdat ik graag naar een paardenevenement wil gaan net op dat weekend, daar kan hij ook niet mee om... dan vindt ie dat hij niet op de eerste plaats komt. Moest er dan een paard aan huis staan.....

Maar voor mij staan zowel paarden, familie als mijn vriend op de eerste plaats. Ik doe mijn best om er zowel voor iedereen zoveel mogelijk te zijn. Hij maakt het mij wel niet eenvoudig.

Jammer dat ik mijn passie niet kan delen. Hij heeft er zelf ook geen dus kan hij het al zeker niet begrijpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:23

Brainless schreef:
Nooit begrepen dat dat betekend dat je partner je hobby niet gunt.
Mijn man zegt dat zo vaak en ik wel tegen hem...
Maar blijkbaar komt dat over als eis en niet als... ik ga je missen.

Het is de toon die de muziek maakt. Als jij zegt "kom je snel terug?" op een toon die gewoon aan geeft dat je je partner gaat missen is dat heel anders dan als er een toon is van "doe die stinkbeesten snel en maak dan dat je terug bent voo het huishouden aub".
Uit de interpretatie van TS begrijp ik dat zijn toon niet over komt als zijnde "ik ga je missen" maar meer als dat tweede....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:30

Doriendr schreef:

Hij wilt naar het buitenland om meer carrière te maken. Ik blijf liever kort bij de familie.

Het gaat hem vooral om een kwestie van tijd hoor. Hij vindt het nu al teveel terwijl ik 2x per week ga voor ongeveer 4 à 6 uur. Op weekend met vriendinnen om te gaan paardrijden is bijvoorbeeld ook uit den boze.
Of wanneer ik een weekend met ons twee liever op een andere datum plan omdat ik graag naar een paardenevenement wil gaan net op dat weekend, daar kan hij ook niet mee om... dan vindt ie dat hij niet op de eerste plaats komt. Moest er dan een paard aan huis staan.....

Maar voor mij staan zowel paarden, familie als mijn vriend op de eerste plaats. Ik doe mijn best om er zowel voor iedereen zoveel mogelijk te zijn. Hij maakt het mij wel niet eenvoudig.

Jammer dat ik mijn passie niet kan delen. Hij heeft er zelf ook geen dus kan hij het al zeker niet begrijpen.

Die 4 a 6 uur vind ik al enorm lang.. maar goed ik ging 5 keer in de week voor 2 uur. Begon om 8 uur met werken en kon dan om 5 uur op t paard zitten en was rond 6 of half 7 thuis. Dan snel douchen en samen eten en dan heb je nog een hele avond samen. Werd alleen zelf het plannen helemaal zat en dat terwijl ik dr in pension had staan. Toen ik de paarden thuis had was het half 7 op paarden doen en naar de weide brengen 8 uur op t werk half 5 thuis paarden halen eten en dan nog rijden voeren mesten enz half 11 onder de douche en zo elke doordeweekse dag. In het weekend kwam er nog mest wegbrengen weide onderhoud enz bij. Ik denk dat als ik dat nog 2 jaar gedaan had ingestort was met een baan van 5 dagen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:34

Doriendr schreef:

Het zou mij in dit geval helemaal niet gaan om een paard aan huis of niet, al wilde je geiten houden, of elke dag 8 uur in de moestuin werken. Het zou mij erom gaan dat je toekomstbeeld blijkbaar nogal van elkaar verschilt, en blijkbaar niet enkel met de paarden. Grote kans dat dit je vroeg of laat gaat opbreken.
Dus ja, het is wel eens een goed idee om je relatie te overwegen, of dit voor langere termijn gaat werken. Pijnlijk genoeg...

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:35

Ik had zelf al 5 paarden voordat mijn vriend op het toneel kwam.

Gelukkig wilde hij graag meer over ze weten, leren rijden en overal mee helpen :o

Sinds januari hebben een oude boerderij gekocht met 6 hectare grond zodat mijn paarden mee konden :D

Meneer heeft zijn hele leven in de stad gewoond, huis of appartement en dan de switch maken naar het platteland met niks of niemand om ons heen, dat was heel wat voor hem. Maar hij is helemaal happy, wil ook graag van alles doen, en maar meer leren.

Zo hebben nu ook 7 paarden nu en de 2 ezels van mijn ouders er bij *\o/* En we zouden het beiden niet anders willen :o

Mijn paarden opgeven voor een vent ?! Geen denken aan !

Je zegt dat je nu al niet mag paardrijden en zo ... Mag je dan helemaal geen tijd aan jezelf besteden ??

Ik kan het begrijpen dat een man niks voor paarden voelt, maar als hij genoeg voor jou voelt mag hij jou deze hobby gunnen ...

Succes in iedergeval

Hutcherson

Ik zat ook in zo'n situatie. Een jongen waar ik 3 jaar een relatie mee heb gehad, woonde aan de andere kant van het land en had ook helemaal niks met mijn paardpassie. Destijds had ik twee verzorgpaarden waar ik elke dag (op zondag na) de volledige zorg voor had en vaak was ik 2 keer per dag op stal voor voeren, dekens op en af doen, paarden in en uit de wei zetten, mesten, wondverzorging indien nodig, afspraken met dierenarts/hoefsmid ed.

Dit was voor mij geweldig, maar ik had 'geluk' dat mijn vriend en ik elkaar alleen op zaterdagavond en de zondag zagen. Hij had er ook totaal niks mee, is 1 keer meegeweest en stond toen met de hooivork in zijn hand om zichzelf te kunnen verdedigen (maar goed, dat vond de jonge ruin natuurlijk wel heel interessant wat hij daar allemaal deed, dus die ging op hem af haha).
En begreep nie tgoed waarom dit mijn passie was. Gelukkig had hij zelf ook een passie, die ik dan weer neit begreep: vissen. UUUUUREN lang naar een dobbertje of visje onderwater kijken en owee als er een snoek oid aan dat ding kwam snuffelen. Nou dan was ie voorlopig nog niet thuis. Stond om 4 uur sochtends op om te gaan vissen, kwam rond half 8 thuis, daar zat ik dan al op hem te wachten, gedoucht en gestreken. We bestelden pizza en aten dat op. vervolgens viel ie in slaap en de volgende dag sliep hij een gat in de dag. Dat was zo ongeveer mijn weekend met hem. Je begrijpt natuurlijk dat dat op gegeven moment mis ging. Hij had geen tijd meer voor me, hij wilde meer tijd hebben om te vissen. Dus ja, dan ben ik weg.

Na 1,5 jaar ontmoette ik op mijn stage een leuke jongen waar ik een aantal maanden mee gedate heb. Toen we net officieel iets hadden, heb ik hem meegenomen naar mijn eigen paard die ik in die tussentijd had gekocht. Mijn droom.
Paardlief stond in een kudde van jongen hengsten(opfok) en vriendlief stapte de wei in (na waarschuwingen van mij dat het om onvoorspelbare, jonge hengsten ging) en direct kwam de kudde op hem af. Na wat nieuwsgierig snuffelen stond vriendlief al knuffelend met 5 hengsten om zich heen.
Dit was echt werkelijk waar fantastisch om te zien. Ik had gewoon een jongen gevonden die me begrijpt en die ontzettend goed met dieren is.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, paardlief heeft een andere kudde (dichterbij huis) en vriend vraagt regelmatig: zullen we even langs 'ons' paard gaan (ik zeg altijd dat hij de geadopteerd eigenaar is). Inmiddels heeft hij uit zichzelf paardrijlessen genomen want hij gaf aan ooit (als we gesettled zijn) zelf ook een paard te willen zodat we samen ritten kunnen maken. Hij ontspant zich ook helemaal als we in de weide zijn bij de paarden. Ik heb na een uurtje wel zoiets van: óke, paardlief heeft t wel gehad met ons' maar mijn vriend gaat dan toch nog eventjes een knuffeltje geven aan zijn vriendjes. Dan gaat ie alle paarden nogmaals uitgebreid langs:P
Echt heel gaaf om te zien. We delen echt een passie op deze manier, en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het echt onbetaalbaar vind.

Ik heb er met mijn ex regelmatig heibel om gehad dat hij mij niet begreep en ik hem niet.
Maar met mijn vriend is dat gewoon vanzelfsprekend dat we over een paar jaar gewoon opzoek gaan naar een fijn huis voor ons waar onze paarden ook aan huis kunnen staan en als ik een keer ziek ben oid dan doet hij het voeren en mesten. Dat is zoon grote geruststelling.
Mijn enige tip is dat je je nooit moet laten beperken door iemand, in het naleven van jouw dromen. Laat je nooit tegenhouden.

Ik denk, als ik heel kort door de bocht en oppervlakkig mag zijn, dat deze jongen niet jouw ideale partner is.

Palmera

Ik zag het woord 'opofferen' voorbij komen in de OP.
Zodra men in een relatie het gevoel heeft iets op te moeten offeren, (en of dat nou juist wél of juist níet doen is doet er niet toe) is er imo iets heel anders fundamenteel mis.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:38

Doriendr schreef:

Ehmm.. tsja, hij kiest voor jou, boven alles. Ik zou bij mijn vriend ook niet op de gedeeld 1e plaats met zoveel mensen kunnen komen hoor.

Als zijn vriendin wil ik op 1, niet dat hij dan altijd bij mij moet zijn, maar hij moet wel rekening houden met mijn wensen.

Maar goed, het is eigenlijk jullie zaak. Ik zou nog steeds gaan praten en vind dat hc een goed punt maakt. Wat haalt hij uit jullie samen, en is dat in balans?

Ik wil je nergens voor afschilderen, want ik weet de situatie niet 100%, maar het klinkt zo een beetje alsof hij alles opgeeft om jou alles te geven wat je wilt. Dat maakt het voor hem natuurlijk ook erg lastig.

Bedenk nog eens of een paard op een stal of desnoods bij de buren geen optie is. Een eigen paard is altijd nog een 'verbetering' tov jr situatie nu.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:41

Ik ga met Joolien mee. Als hij je al zo beperkt in wat jij doet, dan vraag ik me af wat voor toekomst je samen hebt.

Ik ben ook 4 avonden in de week weg, 3x paardrijden en 1x volleybaltraining. Mijn vriend weet niet anders en zeurt wel eens, maar hij weet eigenlijk niet beter.. :+ De weekenden rij ik dan ook nog wel of wedstrijd of volleybalwedstrijd, maar ik probeer de weekenden dan nog wel wat op hem af te stemmen. Tuurlijk er zijn grenzen, maar ik vind niet dat je vriend je mag belemmeren in je hobby.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:53

Als je partner echt niks mee paarden heeft, dan vind ik het persoonlijk geen goed idee om "je droom" om paarden aan huis te willen doorvoeren. Ikzelf zou het zelf ook niet meer willen zonder voldoende ruimte en een partner die dit zelf ook wil. Er komt toch meer bij kijken dan op een stalling, zelfs al zou je geen pension nemen.
Paard staat op een doe het zelf stalling, maar genoeg mensen en hulp voor als ik zelf niet kan (ik ga 2x/dag 7/7). Maar ik moet me geen zorgen maken voor hooi en stro opslag of mestafvoer.

2x/week 4-5u aan je hobby spenderen is opzich niet zo heel veel, maar het zijn wel best lange periodes per keer en kan uit ervaring spreken dat dit een serieus hekelpunt wordt als je partner zelf geen hobby heeft om die tijd op te vullen.

Of hij achter je hobby staat en/of helpt, vind ik niet noodzakelijk. Hij moet echter wel kunnen accepteren dat hier tijd in kruipt en er niet steeds over vallen dat je tijd aan de paarden spendeert. Elke keer hier discussie over hebben, vreet aan je relatie.

Verder, als het woord opofferen valt, dan is er iets niet in balans. Als iets aanvoelt als opofferen, dan klopt het er iets niet. Al zeker niet als je dat als verwijt gaat gebruiken.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:57

Ik vind het ook heerlijk om mijn hobby voor mezelf te hebben, fijn als de ander ook iets heeft wat hij of zij graag doet. Je kunt niet van de ander verwachten dat ze precies hetzelfde leuk vinden. Je bent en blijft allebei een ander persoon.

Een paard aan huis betekent wel wat anders, omdat het echt met je directe leefomgeving te maken heeft. Naast het plezier ook veel verplichtingen, wat je zelf ook al zegt. Een droom mag je elkaar niet ontzeggen.. Het lijkt nu alsof hij zich aan jou aan past betreft reizen, jij twijfelt of je een evt. paard wel op pension wilt hebben. Gun elkaar ook vrijheid! Belangrijk dat hij jou je hobby wel gunt! Heb je ook interesse in zijn reizen en passies?

Ik heb mijn paard ook altijd op pension gehad, hij had het er super naar zijn zin en ik zelf ook. Het is niet altijd minder. Je zult je ook daar in dingen moeten aanpassen, omdat niet alles volgens je eigen standaard gaat. Ik heb ook altijd van gedroomd van een paard aan huis, maar ben wel ontwaakt.
Net wat Elena zegt, je bent zoveel tijd met alles rondom de paarden kwijt dat rijden wel minder kan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:58

Toen één van mijn dochters een relatie kreeg terwijl ze nog volop in de sport zat met een jongen die nog nooit zelfs maar een goudvis had gehad hield ik eerst ook mijn hart vast. Maar hij had direct door hoe belangrijk het voor haar was en ging regelmatig mee op wedstrijd, vroeg van alles over paarden en de sport en toen ze uiteindelijk stopte kreeg ze van hem te horen: Lieffie, zodra ik een goede baan heb dan koop ik een paard voor je, maakt niet uit wat het kost, ben al aan het sparen!!!! En inderdaad, die paarden zijn er gekomen, heerlijke vent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:04

Palmera schreef:
Zodra men in een relatie het gevoel heeft iets op te moeten offeren, (en of dat nou juist wél of juist níet doen is doet er niet toe) is er imo iets heel anders fundamenteel mis.

Mwah.
Het is ook afhankelijk van hoe zwaar het gewicht is van dit woord. Van wanneer je die gebruikt; hoeveel moeite het kost/ van hoeveel je laat.
Iets laten wat je eigenlijk graag zou willen is ook iets wat je soms graag doet omdat het jouw parten zo blij maakt of ongelukig bv.
Het kan niet zo zijn dat je jezelf niet kan zijn, je welzijn geweld aandoet in dienst van de relatie.
Dat werkt twee kanten op: Beiden horen vroegtijdig te weten voor welke levenskeuzes ze kiezen of niet; VOOR er een emotionele investering is gedaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:12

Huertecilla schreef:
Palmera schreef:

Mwah.
Het is ook afhankelijk van hoe zwaar het gewicht is van dit woord. Van wanneer je die gebruikt; hoeveel moeite het kost/ van hoeveel je laat.
Iets laten wat je eigenlijk graag zou willen is ook iets wat je soms graag doet omdat het jouw parten zo blij maakt of ongelukig bv.
Het kan niet zo zijn dat je jezelf niet kan zijn, je welzijn geweld aandoet in dienst van de relatie.
Dat werkt twee kanten op: Beiden horen vroegtijdig te weten voor welke levenskeuzes ze kiezen of niet; VOOR er een emotionele investering is gedaan.

Op het moment dat ik met plezier iets doe/laat uit liefde zie ik dat niet als opoffering en zal ik dat woord ook niet gebruiken.