Pony valt ineens om??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammie214

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:04

Ik zou de dierenbescherming inschakelen. Mijn ouders hadden het dak op kunnen klimmen. Dat paard kan voor de rest van zijn leven verminkt zijn. Als je pech hebt is zijn rug verwoest en kan hij beter een spuitje krijgen -:(- Dat je hem op die leeftijd een dekje ofzo oplegt maar rijden vind ik dierenmishandeling

miesnaom

Re: Pony valt ineens om??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:26

Het is op de meeste maneges normaalste zaak van de wereld.... Zo vroeg inrijden eigenlijk. Ik vind het abnormaal. Maar ts kan daar weinig aan doen:p
Alleen ts het heeft geen zin om bokkers hier te gaan lopen opnaaien met ja ze slaan hem keihard blabla. Als er verder niks mee wordt gedaan. Werkt voor mij vrij frustrerend xD
Niet tegen jou hoor. Maar kijken en dan niks doen vind ik net zo erg miss wel erger. Snap dat je te jong ben hoor en dat het niet jou paard is!
Het is een goede les hoe het niet moet dus.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:04

Het zou inderdaad best een faint reactie kunnen zijn van het paard na het singelen. Mijn pony van 3 heeft het ook is een keer gehad maar die viel toen niet helemaal om, sommige andere paarden doen dat wel. Ik heb ook is een paard gereden op de manege van een jaar of 13 denk ik? Die ook opeens omviel vanwege de druk van de singel. De singel werd toen in een keer wat strak aangetrokken en na een tijdje toen ik de beugels stond te doen viel ze bijna om. Ik vind het wel kwalijk dat ze een pony van 2,5 jaar oud gaan rijden, maarja daar doe je ook niet heel veel aan zoveel mensen doen het namelijk ook zo dat het als normaal word gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:08

Pfff heb je nog steeds niks ondernomen?

Hier telkens met verhalen komen heeft weinig zin zolang jij niks doet. Bel zelf gewoon met de dierenpolitie of laat een volwassene dit doen.

Ben ik de enige die een beetje argwaan krijgt of dit allemaal wel echt waar is..? :=

Daarbij vraag ik me ook af waarom je niet veel eerder daar bent weg gegaan. Ben je uberhaupt inmiddels daar weg?

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:50

_Dominique schreef:

Hier telkens met verhalen komen heeft weinig zin zolang jij niks doet. Bel zelf gewoon met de dierenpolitie of laat een volwassene dit doen.

Ben ik de enige die een beetje argwaan krijgt of dit allemaal wel echt waar is..? :=

Daarbij vraag ik me ook af waarom je niet veel eerder daar bent weg gegaan. Ben je uberhaupt inmiddels daar weg?

Je bent niet de enige. Klinkt een beetje als penny spook verhaal

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:38

_Dominique schreef:

Nope, ik geloof er eigenlijk ook niet zo veel meer van.
Eerst was het paard 2.5 en onder het zadel, dan komt ze ineens aan met 'ohja het dier wordt ook nog met een tang gemept' Als het toch waar is, dan moet je maken dat je daar weg komt ts, echt waar. Iedereen, zelfs een echte penny kan dat bedenken. Doet de dierenbescherming niks, bel dan gewoon de politie.

Zou het dan toch weer gewoon vakantie zijn?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:50

Helaas heb ik dat gevoel wel bij meer topics |(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:59

Vinden mensen dit nu echt zo extreem?

Er zijn zat smeden die een paard effe een mep verkopen met wat ze in de hand hebben op dat moment.
Zeker op maneges moet het snel snel want vaak worden de smeden daar onderbetaalt.

Dat dieren met 2.5 worden ingereden is nou ook niet zo verschrikkelijk nieuw, ook dat wordt vaak genoeg gedaan, zeker waar dieren geld moeten opbrengen.

TS dat het paardje omvalt is niet goed en daar is niet zo snel een antwoord op te geven.
Te strak aansingelen kan dit probleem al geven maar er zijn nog genoeg andere redenen.

Ik hoop dat je gauw ergens anders mag lessen van je moeder, op een plek waar ze wel goed omgaan met de paarden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:04

Slecht excuus...als de smid vindt dat hij te weinig krijgt, moet hij daar de baas op aanspreken, niet zijn geduld verliezen met een jonge pony :n

Ben zelf geen slapjanus met m'n dieren, maar slaan met hamers of tangen accepteer ik ook niet!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:04

Om welke manege gaat dit dan?

Graag in de pb.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:19

Shirley helemaal mee eens maar dat wil niet zeggen dat het toch heel vaak gebeurd dus dat bokkers nu ineens doen of dat iets heel aparts is, vindt ik ook wat overdreven.
Eerlijk is eerlijk zijn het vaak ook de smeden die nog al eens in de lappenmand belanden want niet ieder paard is gediend van deze behandeling.
En dan krijg je een vicieuze cirkel van en smid die wat bang is, een paard die dat voelt en vervelend wordt, een smid die sneller en harder reageert als nodig enz enz.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:32

Hoe weet je dat hij daadwerkelijk zo oud is , heb je dat in zijn paspoort gezien ?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:30

Grooming_Mom schreef:
Hoe weet je dat hij daadwerkelijk zo oud is , heb je dat in zijn paspoort gezien ?

De eigenaar zegt dat hij twee was toen hij werd ingereden en nu is hij een half jaar onder het zadel dus nu is hij 2,5

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:40

Op 1 januari zijn alle paarden een jaar ouder :D Het kan dus prima zo zijn dat het paard met 2,5 (is 2) is ingereden en nu 3 is of nog iets ouder.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:45

Babootje schreef:
Op 1 januari zijn alle paarden een jaar ouder :D Het kan dus prima zo zijn dat het paard met 2,5 (is 2) is ingereden en nu 3 is of nog iets ouder.

Dat kan ook maar ik had 3 weken geleden (mijn laatste les) nog gevraagd hoe oud hij precies was en ze zeiden 2,5

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:49

Ik zag in een topic van je dat je pas 12 bent.
Denk dat je nog te jong bent om een (manege) eigenaar aan te spreken op gedrag richting zijn paarden. Maar wel goed dat je ziet dat dit niet normaal is wat hier gebeurd, want dat is het niet.
Het is logisch dat een jong paard meer kost dan hij oplevert. Maar wil een manege langdurig plezier hebben van een paard, en daarmee dat het geld in het laatje opbrengt, dan zullen ze toch echt nog iets langer geduld moeten hebben dan ze nu doen, want zo maken ze het dier stuk met alle kosten van dien als hij wat gaat mankeren.

Terugkomend op je vraag ... als het dier nu al ijzers krijgt, zal hij vast niet 1x per week een rondje binnen manege meelopen, maar al veelvuldig met lessen meelopen op de harde weg. Kans is dus heel groot dat hij dit niet aankan op deze jonge leeftijd en daarom of slim is en zich laat vallen bij opzadelen, of gewoon lichamelijk niet in orde is.

Praat er eens over met je ouders, zij kunnen misschien de eigenaar er op aanspreken.
Ze zullen ook vast niet willen dat jij onder het paard terecht komt omdat het plotseling ineens omvalt neem ik aan.
Succes.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:25

Isapaardje schreef:
Ik zag in een topic van je dat je pas 12 bent.
Denk dat je nog te jong bent om een (manege) eigenaar aan te spreken op gedrag richting zijn paarden. Maar wel goed dat je ziet dat dit niet normaal is wat hier gebeurd, want dat is het niet.
Het is logisch dat een jong paard meer kost dan hij oplevert. Maar wil een manege langdurig plezier hebben van een paard, en daarmee dat het geld in het laatje opbrengt, dan zullen ze toch echt nog iets langer geduld moeten hebben dan ze nu doen, want zo maken ze het dier stuk met alle kosten van dien als hij wat gaat mankeren.

Terugkomend op je vraag ... als het dier nu al ijzers krijgt, zal hij vast niet 1x per week een rondje binnen manege meelopen, maar al veelvuldig met lessen meelopen op de harde weg. Kans is dus heel groot dat hij dit niet aankan op deze jonge leeftijd en daarom of slim is en zich laat vallen bij opzadelen, of gewoon lichamelijk niet in orde is.

Praat er eens over met je ouders, zij kunnen misschien de eigenaar er op aanspreken.
Ze zullen ook vast niet willen dat jij onder het paard terecht komt omdat het plotseling ineens omvalt neem ik aan.
Succes.

Mijn ouders hebben en weten helaas niets van paarden. Ze weten dat het daar niet oke is maar ze weten ook niet hoe ze het moeten aanpakken.. De pony loopt evenveel lessen als de volwassen paarden. Er is een buitenbak maar omdat het in Nederland vaak regent is die heel nat dus moet je buiten rijden. Vandaar dat ze hoefijzers handig vonden...

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:48

Het kan een vorm van narcolepsie zijn (mits dit vaker gebeurd), maar na het vluchtig doorlezen van je berichten begrijp ik dat de pony veel lessen en buitenritten loopt. In combinatie met stress van het vele werk, kan het omvallen ook simpelweg door slaaptekort komen.

Mijn paard heeft in het begin van inrijden hier ook problemen mee gehad. De stress van het nieuwe werk en een aantal onrustige nachten in de kudde, viel hij zomaar om als hij stond te wachten of zelfs uit een plas dronk. Een aantal stappen terug in het werk en goede rust zou dit oplossen..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 04:18

Kijk, jij bent te jong om hier een manege-eigenaar op aan te kunnen spreken, en de dierenbescherming bellen doe je ook niet zo maar als jong meisje (kan ik me zo voorstellen). Je ouders kunnen in dit geval ook niet helpen, want die weten niet (goed) wat (ab)normaal is. Maar misschien is er iemand anders in je omgeving die wel voldoende kennis / ervaring heeft, of bijv. iemand hier op bokt die op de manege een kijkje wil gaan nemen en evt. stappen kan ondernemen.

Ik ben wel benieuwd in welke regio dit is, als het dichtbij genoeg is, ga ik zelf wel.