Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:12

thunder_ schreef:
tengeltje11 schreef:
welke haken en ogen?(puur uit nieuwsgierigheid)

Dat de dominanten paarden bij de voerrobot gaan staan en de rest weg jagen.

Ik weet dat als een koe in de voorrobot gaat staan terwijl die niks mag krijgen ook niks krijgen kan en zelfs een klein schokje krijgt. Dus ik denk dat dat allemaal wel mee zal vallen hoor ;)

thunder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:20

thunder_ schreef:
tengeltje11 schreef:
welke haken en ogen?(puur uit nieuwsgierigheid)

Dat de dominanten paarden bij de voerrobot gaan staan en de rest weg jagen.

Ik weet dat als een koe in de voorrobot gaat staan terwijl die niks mag krijgen ook niks krijgen kan en zelfs een klein schokje krijgt. Dus ik denk dat dat allemaal wel mee zal vallen hoor ;)[/quote]

Bij een manege in Arnhem werd er gebruik gemaakt van deze machine. Ze hebben hem toch maar weer weggedaan. werkte toch niet heel goed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:54

Als een kudde stabiel is,kunnen ze prima samen.Hier staan ze ook in kleine kudde en ze zoeken het uit.
Ze in een stal opsluiten met z'n allen zou ik bij deze nooit doen,een is erg dominant en durft best een been te laten wapperen.Ze moeten wel uit de weg kunnen...

Een pensionstal met diverse paarden van diverse eigenaren...moet ik zowel de paarden als de eigenaren goed kennen,anders gaat het niet gebeuren.Niet iedereen is even zorgvuldig en ik wil geen risico lopen dat een paard volledig verrot getrapt wordt omdat een ander loopt te schuiven met de kudde.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:11

Hier bij een manege hebben ze groepstallen voor pensionpaarden. De mijne heeft er ook in gestaan. Groepje van 5. Ging perfect zolang ze genoeg ruwvoer kregen.
Krachtvoer deden wij als eigenaren zelf apart buiten de groep geven.
Vond het een ideale situatie.

Mungbean

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:19

Ik heb wel voldoende ervaring in groepshouding en alhoewel het mijn voorkeur heeft is het zeker niet heilig.
Mijn huidige paard stond haar hele leven al in groepen, nu ben ik noodgedwongen verhuist en heb nu een stal met uitloop (wel groeps weidegang) en het paard zit ineens enorm veel beter in haar vel.
Dat had ik echt niet verwacht bij deze aangezien ze mega sociaal is.

Het grootste nadeel van groepen vind ik de wissels van stalhoppers. Dat geeft toch haast iedere keer weer kleinere of grotere blessures.