Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:51

Ik kan mij niet helemaal vinden in de redenering van Piezze dat een sportpaard alleen sportpaard is als je boven de basis uit komt en dat alles daaronder wordt weggezet als 'recreatie'.

Voor mij houdt sport toch echt in trainen, begeleiding, doelen (op welk nivo dan ook).

Recreatie is meer 'gezellig hobbelen met je paard' .

Of je iets als professional doet (en er dus je brood mee verdient) is een heel ander verhaal.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:02

Apple schreef:
Ik kan mij niet helemaal vinden in de redenering van Piezze dat een sportpaard alleen sportpaard is als je boven de basis uit komt en dat alles daaronder wordt weggezet als 'recreatie'.

Voor mij houdt sport toch echt in trainen, begeleiding, doelen (op welk nivo dan ook).

Recreatie is meer 'gezellig hobbelen met je paard' .

Of je iets als professional doet (en er dus je brood mee verdient) is een heel ander verhaal.

Waar zeg ik dat dan? Ik had het over recretief gebruiken van een sportpaard. Dat zegt meer over de ruiter dan het paard vaak. Ik vind ook dat als een ruiter serieus bezig is mey trainen en op wedstrijden dat hij/zij zeker aan het sporten is.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-06-16 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:03

piezze schreef:
Een recreatiepaard en een sportpaard verschillen vooral in aanschafprijs. Er zullen weinig verkopers zijn die een fantastisch en gezond sportpaard als recreatiepaard aanbieden in de advertentie.

Maar ik denk dat het gros van de paarden feitelijk als recreatiepaard gebruikt wordt. Hoeveel mensen komen nou verder dan de basissport.

Hier lees ik dat? Of heb ik dat verkeerd geinterpreteerd?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:04

Ja ik denk dat we beiden hetzelfde bedoelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:05

Ah, zo zie je maar weer :))

(excuses voor dit volkomen offtopic verhaal :') )

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:09

;) Ik heb een sportpony maar gebruik hem recreatief.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:16

Even weer ontopic verder :-) TS heeft het over het KWPN, om het daar dan bij de behouden:

piezze schreef:
Ik denk dat de juiste volgorde qua waardebepaling is:
1 te verwachten toekomstperspectief in de sport.

2 afstamming

3 leeftijd

4 grootte

5 uiterlijk/kleurtje/aftekeningen

6 geslacht en fokmogelijkheden

Alles in combinatie met gezondheid uiteraard. Zonder dat us het slachtprijs.

Het lijstje zoals Piezze dat heeft opgesteld is een prima lijstje als het gaat om de prijsbepaling voor een paard met als doel 'wedstrijden'. Als je doel anders is dan kan het lijstje er anders uit gaan zien. Als je op zoek bent naar een goede fokmerrie dan zou punt 6 plots bovenaan staan: compleet met afstammelingen, is de merrie makkelijk drachtig te krijgen, predikaten etc.etc.etc..
Zo'n paard kan voor een fokker veel waard zijn terwijl het voor een wedstrijdruiter niets waard is.

Deze 6 zien er qua volgorde ook plots heel anders uit als je bijvoorbeeld zelf heel lang bent en dus op zoek bent naar een groot paard (of vrij klein en dus iets kleiners). Of als je bijvoorbeeld een 4-span hebt en een paard zoekt dat daarbij past.

Punten die nog niet genoemd zijn maar die wel belangrijk kunnen zijn in de prijsbepaling kunnen dan ook nog zijn:
- werkwillig
- makkelijk na te rijden
Bijvoorbeeld.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:22

En niet te vergeten : Emotie ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:27

En de blauwe ogen van de verkoper

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 21:31

piezze schreef:
En de blauwe ogen van de verkoper

Oeps en als de verkoper nu bruine ogen heeft ...

;)

Apple, maar bij 1, 2 of 3 jarigen kan je nog weinig zeggen over werkwilligheid etc. Dus in die leeftijdscategorie spelen zulke factoren weer geen rol. Jeetje, ik vind het nog best een moeilijk verhaal.
Denk dat sportpaard of niet ook erg bepalend is voor de prijs. Zeker als die onderverdeling iets zegt over de gezondheid. Maar aan de andere kant, zijn er echt veel mensen die een paard met een gebrek kopen, ook al is het " maar " voor recreatie ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 05-06-16 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:34

Ongekend die cultuurverschillen.

Hoe kan het oprecht dat karakter niet als eerste genoemd word?

Voor mij komt dat echt op plek 1, zowel voor de recreatie als de sport.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:36

ruitje schreef:

Ja maar helaas is dat niet wat de gemiddelde verkoper op 1 zet wanneer hij zijn paard adverteert... veel kopers echter hebben dit wel in de top 3 hoor!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:36

Een paard is waar wat een gek er voor geeft.

En verder de kiloprijs bij de slager. Ieder paard, hoe goede afstamming/bewegingen/prestaties/kleurtje dan ook, kan zich morgen verstappen en geen cent meer waard zijn dan de slachtprijs.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:38

ruitje schreef:

Maar dat is het punt. Als koper heb je wellicht karakter op 1 staan, maar de vraag is of de verkopers dat ook hebben :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 21:39

En misschien ook of verkopers daar eerlijk over zijn ...

Ik vraag me regelmatig af wat de echte reden is dat een paard verkocht moet / gaat worden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:42

In verband met dat lijstje, hoe bepaal je dan potentieel voor sport? Dat is het belangrijkste criterium in die lijst, maar je kan dan toch ook enkel afgaan op exterieur/beweging, afstamming, karakter/trainbaarheid en eventueel de zelf door het paard in kwestie geleverde sportprestaties (laatste vervalt uiteraard bij heel jonge paarden)? Lijkt mij dat je in functie van het doel (sport, fok, doorverkoop, ...) mogelijk een iets andere volgorde of klemtoon hebt in die 4 criteria mbt waardebepaling.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:47

Ja waarschijnlijk dmv gokken. Want niemamd kan in de toekomst kijken. Denk een soort momentopname als je het paard de 1e keer gaat bezichtigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:47

Ja ik wel bij de verkoop. Omdat karakter imo zoveel belangrijker is dan potentie in het geval van een recreatiepaard .

Qua waardebepaling voor de sport telt bij mij vooral mee bij wie hij staat. Heb het idee dat dat een groot verschil is. Als een paard namelijk bij een hele goede trainer staat zou ik 'm minder snel willen want de kans dat ik 'm kan verbeteren is dan nihil :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:50

Nou bedenk ik me dat bij de verkoper op het moment van de waardebepaling voor een groot deel meespeelt hoe snel hij van het paard afmoet/afwil.
Stel dat et geen geld meer is om het paard te onderhouden, dat de verkoopprijs lager ligt.

Ik denk trouwens ook dat veel verkopers echt niet eerlijk zijn over de reden dat ze het paard verkopen. Je ziet zelden staan in een advertentie "dit paard heeft geen fijn karakter en zal je er proberen af te gooien" of het paard is onregelmatig en we hebben geen idee wat hij heeft"

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:56

Ruitje: Dat is misschien het verschil. Jij probeert gezonde omgeschoolde dravers aan een goed huis te helpen als recreatiepaard.
Dan is juist het karakter heel erg belangrijk want jouw potentiele klanten hebben misschien ook wel gelezen dat een fjord, tinker, haflinger misschien ook erg geschikt is voor hun doel. Je moet dan echt jouw paarden op karakter aan de man brengen.
Dan is 'de Draver' misschien minder bekend als recreatiepaard.

Overigens: de vader van mijn wederhelft heeft zo een keer of wat een goed renpaard weten te kopen. Die ging bewust op zoek naar paarden die op een grote renstal stonden (dus potentieel wat minder persoonlijke aandacht) en die net niet de race wonnen, maar wel ergens handig terecht kwamen (2-4 oid).
Hij zette ze dan bij hun thuis, kleine stal. Bracht ze vervolgens naar een kleine trainer. Veel persoonlijke aandacht en TLC en verhip die paarden begonnen te winnen :))

Piezze: een dergelijke advertentie kwam laatst wel langs trouwens :)) 'wel braaf aan de longe, niet braaf onder het zadel' :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:57

Apple schreef:
Ik denk dat de gangbare term 'recreatiepaard' toch meer gezien wordt als een paard dat niet op wedstrijden gaat.
Zodra er wedstrijden worden gereden dan heb je het over trainen, instructie, doelen die gesteld worden: op welk niveau dat dan ook is. Dan heb je het imo over 'sport'.

Dan heb je ook nog 'topsport' en dat is inderdaad weer een andere klasse.

Dan zou je dus eerder kunnen zeggen 'recreatiepaard', 'sportpaard' en 'topsportpaard' :)) Dan gaat de vergelijking met voetbal ook aardig op: 'balletje trappen op de camping', 'ergens bij een willekeurige zaterdagclub in een team meespelen', 'voetballen in het betaald voetbal'.

(op het gevaar af volkomen offtopic te gaan :') )

Wat voor paarden ook nog mee speelt is wat de potentiele koper belangrijk vind. Bijzonder kleurtje? Speciale afstamming? Witte sokken netjes allemaal even hoog? Gelder, Groninger? Dressuur of juist springen of allround? Bomproof of mag wat schrikkerig zijn? De een zal dus betalen voor iets wat voor de ander geen waarde heeft.

Ik vind een recreatiepaard vergelijken met 'een balletje trappen op de camping' wel heel erg laagdunkend. Ik heb 10 jaar een recreatiepaard gehad en ik heb 10 jaar les gehad, doelen gesteld en instructie gehad.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:59

Vjestagirl: zag jij hetgeen wat je deed als sport of als recreatie? Want zoals jij het omschrijft zou ik het zien als sport :-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:01

Klopt Apple, zo kopen wij ook het liefst onze wedstrijdpaarden!

Ik ben ook benieuwd waar zwart/wit meer vraag naar is: braaf of talentvol?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:02

Apple schreef:
Vjestagirl: zag jij hetgeen wat je deed als sport of als recreatie? Want zoals jij het omschrijft zou ik het zien als sport :-)

Absoluut recreatie. Ik deed het alleen voor de lol, het dier heeft nooit een wedstrijdterrein van dichtbij gezien, maar ik vond het wel nodig om te werken aan de rechtheid en balans van mijn paard, en daarna aan haar buigzaamheid enz.

Ik denk dat het een hele grote misvatting is om te denken dat recreatieruiters hun paard niet willen verbeteren, geen les hebben en alleen maar lol met je knol door de bossen scheuren.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 05-06-16 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:06

Ruitje: Ik vrees dat dit geen helder antwoord kan worden := Dat hangt erg af van de koper en het doel. Het is waarschijnlijk altijd een combinatie.

Wat voor de een 'braaf' is dat is voor de ander 'geen uitdaging' en voor weer een ander 'net een maatje te groot om veilig mee over de weg te kunnen'.

De een ziet 'talentvol' als 'kan makkelijk GrandPrix niveau halen' terwijl dat voor een ander is 'een M proefje is ook prima' en voor een derde 'leuk dat M proefje, maar kan het ook springen?'

Voor verkopers en waardebepaling (want daar gaat het over in dit topic) kan ik me zo voorstellen dat je voor een erg talentvol paard het minder belangrijk vind als hij braaf is. Dan zet je waarschijnlijk iets in de advertentie als 'voor de ervaren ruiter' oid. En de meeste kopers weten een dergelijke benoeming ook wel correct in te schatten hoop ik zo :=