Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Apple schreef:Ik kan mij niet helemaal vinden in de redenering van Piezze dat een sportpaard alleen sportpaard is als je boven de basis uit komt en dat alles daaronder wordt weggezet als 'recreatie'.
Voor mij houdt sport toch echt in trainen, begeleiding, doelen (op welk nivo dan ook).
Recreatie is meer 'gezellig hobbelen met je paard' .
Of je iets als professional doet (en er dus je brood mee verdient) is een heel ander verhaal.
piezze schreef:Een recreatiepaard en een sportpaard verschillen vooral in aanschafprijs. Er zullen weinig verkopers zijn die een fantastisch en gezond sportpaard als recreatiepaard aanbieden in de advertentie.
Maar ik denk dat het gros van de paarden feitelijk als recreatiepaard gebruikt wordt. Hoeveel mensen komen nou verder dan de basissport.
TS heeft het over het KWPN, om het daar dan bij de behouden: piezze schreef:Ik denk dat de juiste volgorde qua waardebepaling is:
1 te verwachten toekomstperspectief in de sport.
2 afstamming
3 leeftijd
4 grootte
5 uiterlijk/kleurtje/aftekeningen
6 geslacht en fokmogelijkheden
Alles in combinatie met gezondheid uiteraard. Zonder dat us het slachtprijs.
piezze schreef:En de blauwe ogen van de verkoper

ruitje schreef:Ongekend die cultuurverschillen.
Hoe kan het oprecht dat karakter niet als eerste genoemd word?
Voor mij komt dat echt op plek 1, zowel voor de recreatie als de sport.

'wel braaf aan de longe, niet braaf onder het zadel'
Apple schreef:Ik denk dat de gangbare term 'recreatiepaard' toch meer gezien wordt als een paard dat niet op wedstrijden gaat.
Zodra er wedstrijden worden gereden dan heb je het over trainen, instructie, doelen die gesteld worden: op welk niveau dat dan ook is. Dan heb je het imo over 'sport'.
Dan heb je ook nog 'topsport' en dat is inderdaad weer een andere klasse.
Dan zou je dus eerder kunnen zeggen 'recreatiepaard', 'sportpaard' en 'topsportpaard'Dan gaat de vergelijking met voetbal ook aardig op: 'balletje trappen op de camping', 'ergens bij een willekeurige zaterdagclub in een team meespelen', 'voetballen in het betaald voetbal'.
(op het gevaar af volkomen offtopic te gaan)
Wat voor paarden ook nog mee speelt is wat de potentiele koper belangrijk vind. Bijzonder kleurtje? Speciale afstamming? Witte sokken netjes allemaal even hoog? Gelder, Groninger? Dressuur of juist springen of allround? Bomproof of mag wat schrikkerig zijn? De een zal dus betalen voor iets wat voor de ander geen waarde heeft.
Apple schreef:Vjestagirl: zag jij hetgeen wat je deed als sport of als recreatie? Want zoals jij het omschrijft zou ik het zien als sport
Dat hangt erg af van de koper en het doel. Het is waarschijnlijk altijd een combinatie.