Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Re: Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:45

Goh, mijn instructeur verkoopt elk paard inclusief een jaar begeleiding :-). Het zijn dure, goede paarden die naar rijke "amateurs" gaan en die hebben dat meestal ook nodig ;-)... Hier is het dus vooral om de ruiter op hetzelfde niveau als het paard te brengen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:48

Glossy227 schreef:
Ibbel schreef:
Ik betwijfel of je zeg 2000 euro vooraf mag laten aftikken voor een jaar lang lessen. Of liever gezegd, dat mag wel, maar dan moet je ook een jaar lang lessen leveren. Op dit paard óf een ander, als dit paard onbruikbaar wordt, of problemen geeft of whatever. Je moet nl wél leveren waarvoor betaald wordt. En die levering moet ook nog eens een reeële prijs hebben. En lessen mag toch echt niet veel meer dan 25 euro per keer kosten, van 'gewoon' een eigenaar. Dus moet je voor die 2000 euro ook echt 80 lessen leveren.

Het gaat om iets meer dan 2000 euro.
Ik heb even een kijkje genomen op de site van het desbetreffende "bedrijf" en de kosten zijn afhaknelijk van hoeveel ervaring je hebt hoe meer ervaring hoe duurder. beginnend bij 2400 en eindigend bij 7200.
Dus dat zijn 40 hele dure lessen! (ja het gaat om 1 jaar a 40 lessen)

Het gaat niet om het bedrijf - zoals te lezen in OP is het algemeen gehouden. Particulier komt het namelijk ook voor. Het gaat erom wat mensen ervan vinden als je een paard koopt maar wel begeleiding erbij krijgt. En of dat dan via een bedrijf gaat of particulier maakt niet uit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:53

Er is vast een markt voor... zeker voor paarden die al een bepaald niveau hebben behaald en ambiteuze maar nog niet zo ervaren ruiters kunnen hier vast veel plezier aan hebben.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:01

xxdomiixx schreef:
Glossy227 schreef:

Ik heb even een kijkje genomen op de site van het desbetreffende "bedrijf" en de kosten zijn afhaknelijk van hoeveel ervaring je hebt hoe meer ervaring hoe duurder. beginnend bij 2400 en eindigend bij 7200.

Het gaat niet om het bedrijf - zoals te lezen in OP is het algemeen gehouden. Particulier komt het namelijk ook voor. Het gaat erom wat mensen ervan vinden als je een paard koopt maar wel begeleiding erbij krijgt. En of dat dan via een bedrijf gaat of particulier maakt niet uit.

Ik had inderdaad expres niet inhoudelijk gereageerd over dit specifieke bedrijf tegen Ibbel. Ook omdat ik het zelf niet zo netjes vindt om de exacte prijzen (negatief) te bespreken op een forum. En wat je zegt klopt precies, ik wilde inderdaad iets algemener de meningen horen! :)

Ik vind wat maximuss vertelt ook wel een goede. Wat voor niveau is dat dan? En is de begeleiding ook verplicht? Jouw instructeur gaat er dus eigenlijk vanuit dat het paard veel meer kent dan de koper, en 'vormt' de nieuwe eigenaar naar het paard, zodat hij er alles uit kan halen wat erin zit, niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:10

Toen Anky Painted Black verkocht aan een Spaanse, bleef ze die Spaanse ook begeleiden. Maar het lijkt me dat dat op dát niveau vrij logisch is. Maar naast dat het logisch is, is het géén verplichting. Daar is Totilas dan weer een goed voorbeeld van :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:45

Al hadden hun later blijkbaar zelf het inzicht omdat ze toen Sjef gevraagd hadden èn zelfs de oude hoefsmid. Maar goed... Dat je begeleiding wilt kan ik nog bij inkomen hoor, maar voornamelijk uit vrije wil en niet omdat het van de verkoper MOET. En zeker niet onder strenge voorwaarden. Ook vind ik dat je, als je er al uit gekomen bent qua begeleiding, dat jij als koper ook op een gegeven moment moet kunnen zeggen: ''dank je wel voor de begeleiding, we redden het nu zelf wel, ajuus''. En daar lijkt hier geen ruimte voor. Bovendien vind ik dat die begeleiding dat sowieso op eigen grond plaats moet gaan vinden of de koper moet met het paard willen rijden op de trailer. De koper moet imo altijd zelf kunnen bepalen waar het paard komt te staan en van wie zij begeleiding wensen. Is dat van de verkoper? Prima, in overleg.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:51

@ Mariett: inderdaad, het zijn vaak buitenlanders (vooral Amerikanen) die graag willen pochen met een Europees paard. Ruiters zijn meestal basisniveau (B of L zeg maar) en de paarden eerder Z, ZZL, PSG of kleine Gp qua springen. Gewoon verkopen is om problemen vragen ;-)...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:49

Glossy227 schreef:
Ibbel schreef:
Ik betwijfel of je zeg 2000 euro vooraf mag laten aftikken voor een jaar lang lessen. Of liever gezegd, dat mag wel, maar dan moet je ook een jaar lang lessen leveren. Op dit paard óf een ander, als dit paard onbruikbaar wordt, of problemen geeft of whatever. Je moet nl wél leveren waarvoor betaald wordt. En die levering moet ook nog eens een reeële prijs hebben. En lessen mag toch echt niet veel meer dan 25 euro per keer kosten, van 'gewoon' een eigenaar. Dus moet je voor die 2000 euro ook echt 80 lessen leveren.

Dat is wel een heeeeeeeeeeeeeeel erg variabel aankoopbedrag zeg; 2400 of 7200..........zal lang duren voor die verkocht is denk ik zo.
Vooral als je bedenkt; hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je een poot wordt uitgedraaid.....hier trapt toch zeker niemand in.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:51

maximuss schreef:
Goh, mijn instructeur verkoopt elk paard inclusief een jaar begeleiding :-). Het zijn dure, goede paarden die naar rijke "amateurs" gaan en die hebben dat meestal ook nodig ;-)... Hier is het dus vooral om de ruiter op hetzelfde niveau als het paard te brengen.

maar ook verplicht en paard niet mogen verplaatsen tijdens die dure begeleiding (vooral als je flink ervaring hebt loopt het bedrag flink op)? Lijkt me erg sterk dat hier veel mensen mee akkoord gaan, omdat je eigenlijk gedurende een jaar niks te vertellen hebt.

Ook erg vreemd dat hoe meer ervaring, hoe meer je moet dokken voor dat paard.....dubieuze constructie

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:20

Toch zie je dat wel, omdat ze het niet zien als een last of plicht, maar serieus als hulp. Het is net zo negatief als je het zelf maakt.
Als je een paard boven je macht koopt, grijp je alle hulp aan en ga je niet bij jezelf thuis aan zitten modderen of op je manege waar je les krijgt van iemand die een cursusje heeft gehad.
Het is vrij normaal om op een bepaald niveau een trainer te hebben en het paard bij die trainer op stal te hebben. Dat kan dus ook gewoon de oude eigenaar van het paard zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:48

maar dat is dan over het algemeen wel vrijblijvend Lusitana en niemand hier die met vrijblijvend een probleem heeft (ik niet in ieder geval; graag zelfs)...en dat is het nu net het euvel in dit geval; het is niet vrijblijvend en komt er feitelijk op neer dat je niks te vertellen hebt over het paard. En lijkt me ook niet gebruikelijk om van te voren vast te stellen dat ervaring van de koper de hoogte van het bedrag bepaald.

Stel ik zou fokker zijn van goede paarden (zeg echt grand prix materiaal) dan ga ik echt niet tegen een b ruiter zeggen; ach weet je wat, je bent beginner dus je hoeft maar 3000 te betalen. En tegen de lichte tour ruiter zeg ik; omdat jij het potentieel eruit kunt halen, mag jij 30.000 dokken...even als bizar boorbeeld he.
In werkelijkheid zou je beide hetzelfde laten betalen, hoewel als je echt eerlijk bent je tegen de b ruiter zou zeggen dat desbetreffende paard te hoog gegrepen is (zeer waarschijnlijk in ieder geval) en dat koper er goed aan doet om naar een geschikter paard te zoeken.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-05-16 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:55

Het was niet de bedoeling om de specifieke advertentie te plaatsen (heb nav dat bericht ook even gezocht en het bedrijf gevonden) en het bedrijf biedt meer een soort all-inclusive.... je koopt niet een paard... je koopt de ervaring met dat paard (ja beetje zweverig... maar dat straalde die website ook uit)

Mensen die gewoon een paard willen kopen... die komen niet terecht bij deze aanbieder... die kopen gewoon eentje van het enorm grote aanbod wat er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:56

Op zich vind ik het helemaal geen gek idee. Als een beginnend paardeneigenaar is hulp en kennis natuurlijk altijd welkom. Bij mijn paarden kreeg ik geen begeleiding, maar wel altijd de mogelijkheid om de oude eigenaren te mailen of bellen met vraagstukken over training, voeding, gedrag, et cetera. Gewoon omdat zij zoveel van hun paard hielden/houden en willen dat ze goed terecht komt.

Maar uiteindelijk koop jij toch het paard, ik zou zelf niet zoveel zinnen hebben om de volle mep te moeten betalen en er het eerste jaar niks mee te kunnen omdat je vastzit aan begeleiding van de oude eigenaar. Als het vrijblijvend is, zou ik het zeker doen. Bij verplichting zou ik zelf toch echt verder kijken naar een ander paard.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 21:28

Hulp of vrijblijvende begeleiding had ik ook geweldig gevonden de eerste paar maanden (manegemeisje kocht driejarig paardje, tsja), en ik kreeg nauwelijks tot geen respons van de oude eigenaar. Dus vrijblijvende begeleiding als hulp voor de nieuwe eigenaar is helemaal niet slecht volgens mij! :)
Alleen uiteindelijk wil je toch wel zelf wat aanrommelen, toch? Een opgedrongen/verplichte begeleiding is soms echt goed denk ik, voor bijvoorbeeld paarden die zelf enorm hoog in de sport lopen, en de ruiter niet en de ruiter moet letterlijk naar het niveau van het paard groeien, alleen voor een recreatiepaardje, waarmee je gewoon een hoop lol wil hebben vind ik het toch lastig.

Maar ik besef dat mensen ook gewoon één van de vele paarden kunnen kopen die er op een 'normale' manier te koop staan. Alleen ik was zo benieuwd of bokkers ook hun paard op een dergelijke manier zouden willen verkopen, of graag zo een paard zouden willen kopen.

Het euforische gevoel van 'ik heb een paard gekocht en haar een beter leven gegeven' heb je dan in ieder geval niet :+

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:02

@ xxcynxx: de paarden gaan enkel inclusief begeleiding weg. Begeleiding en stalling zit gewoon in de aankoopprijs. Als het uitzonderlijk goed gaat dan hoeft het geen volledig jaar te zijn en hij werkt met enkele andere trainers samen die de koper thuis verder begeleiden. De meeste kopers komen ook vooral voor dit concept: een paard plus het hele plaatje errond.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:47

Ik zou er niet goed van worden. Dan koop je je eigen paard en zit je nog een jaar vast aan iemand die begeleiding geeft. hoe dan?
In het hebben en houden van een paard? Dat kan ik zelf wel? Of geeft die persoon les? En wat als dat niet klikt? Dan houdt het toch heel snel op voor mij.

Het is mijn paard dus ik mag bepalen wat ik doe en hoe of wat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:04

Het gaat "helemaal niet" om de persoon die koopt, het gaat om het paard en die moet een zo goed mogelijke plek krijgen.

Ik vind het wel heel erg goed dat iemand zo voor zijn paard gaat staan.

En zo heb je gelijk een natuurlijke selectie, de meeste mensen zouden het paard dus niet kunnen kopen.

Dus als dit het paard is wat je perse wil, wat heb je er dan voor over?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:04

Maar, het paard moet naar een zo goed mogelijke plek... zeg je... dat probeer je toch in te schatten voor de koop (als verkoper zijnde?). En als koper zijnde zorg je toch dat je het paard geeft wat het nodig heeft. Ik bedoel, jouw 'goed' is waarschijnlijk net iets anders dan mijn 'goed' en dat verschilt weer van de 'goed' van je voorganger.
En wat nou als die 'begeleider' de plek toch niet zo goed vindt.. moet de koper het paard dan weer verkopen? Het lijkt me dat hier financiele belangen spelen (dus verplicht iedere week les of begeleiding onder betaling oid) of een overly attached owner.

Snap best dat je veel om je dier geeft en zeker wilt zijn van een goede plaats en dat je soms echt niet onder een verkoop uit komt.. maar een 1 jaar verplichte begeleiding. No thnx. Terwijl ik van mening ben dat ik een paard een heel goed thuis en leven kan bieden... dus hoe is dat natuurlijke selectie?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:10

xxdomiixx schreef:
En wat als het paard dat je wil kopen een natural horsemanship achtergrond heeft waar je zelf totaal niet bekend mee bent?

Het is een paard. Een paard denkt niet zo in hokjes.

Mijn paard had wat aangeleerd gedrag wat betreft zich laten vangen en hoeven optillen als je ze wilde uitkrabben. Moet er niet aan denken dat ik er een jaar "begeleiding" bij zou hebben gekregen. Prima als mensen het aanbieden, je kunt dan ja of nee zeggen. Maar ik wil op zijn minst die keuze hebben.

Bij zo'n advertentie zou ik heel hard weg rennen. Geen háár op mijn hoofd die er over zou denken. Al is het het leukste paard van de wereld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:14

A3a1 schreef:
Het gaat "helemaal niet" om de persoon die koopt, het gaat om het paard en die moet een zo goed mogelijke plek krijgen.

'Goed' is nogal een relatief begrip.
De 1 vindt het goed als een paard zijn leven lang in een stap spendeert, dagelijks flink getraind wordt en wekelijks in de wedstrijdring verschijnt.
De ander vindt het goed als een paard in een plas blubber paard staat te zijn en eist dat er geen bitten, ijzers en zwepen aan te pas komen.

Daarbij vind ik het nogal arrogant om als verkopen te denken dat jij de enige bent die weet hoe je goed voor een paard moet zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:24

Het gaat er om dat de verkoper het paard kent en degene die het koopt nog niet.

Iedereen heeft de keus om er niet voor te kiezen, maar dat wil niet zeggen dat het meteen een slecht aanbod is ofzo.

En over dat zogenaamd "niks mee kunnen", lijkt mij dat er gewoon mee gewerkt wordt. Wat wil je dan eigenlijk dat zo buiten normaal valt? En waarom persee binnen dat eerst jaar dan? Dat kan daarna toch ook wel?

Als ik een advertentie plaats dat je en jaar stage kunt krijgen bij een bekende ruiter, inclusief paard waar je wel borg voor moet betalen, zou het storm lopen, terwijl je dan toch ook gewoon begeleiding hebt?

Ik zou denken "wat heb je te vebergen als je geen begeleiding kunt verdragen?" Ga je zo raar met paarden om dat niemand het mag zien?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:27

Ibbel schreef:
Ik weet volgens mij wel waar het over gaat, want de verkopende partij heeft een vergelijkbaar topic hier geopend een tijdje terug. Ging om een paard met gebruiksaanwijzing die al een keer terug was gekomen na verkoop en nu wéér niet goed ging bij een nieuwe koper en weer terug zou komen, als ik het me goed herinner. Ik snap dat je als verkoper dan meer zekerheid wilt hebben.

Maar een dergelijke constructie is erg onzeker, zowel voor verkoper als voor koper. Koper kan na een x aantal lessen toch weer afhaken (en de kosten zou de koper toch wel gehad hebben, hij hoeft nu nl geen stalling te betalen én geen paard door te verkopen), verkoper neemt risico op ziekte/dood van z'n paard in dat jaar.

Ik wilde al zeggen naar aanleiding van de topictitel: Ik vraag me dan altijd meteen af wat er mis is.
En dat is in dit geval dus zo. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:28

Lusitana er bestaan ook mensen die gewoon geen gebemoei willen. De voornaamste reden dat ik paarden heb (afgezien natuurlijk van dat ik van paarden houd) is dat IK erover wil beslissen. Anders was ik wel blijven bijrijden.

Hoe kun je een paard nou leren kennen als er zich eerst een jaar lang iemand mee bemoeit? :')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:39

Ik zou het niet doen, om de simpele reden dat het paard van hen blijft. Een paard kopen en daarna begeleiding, dat wel, maar op deze manier niet. Het is een vrij hoog bedrag dat je betaalt voor de lessen, en wat als je om één of andere reden dat jaar niet kan uitdoen? Dan word je geen eigenaar van het paard?
En omgekeerd, wat als het paard ziek wordt? Wie draagt er dan de kosten?

Een paard kopen inclusief een jaar lang (vrijblijvende) begeleiding lijkt me zelfs heel fijn. Maar als ruiter een jaar lang begeleiding betalen zonder zeker te zijn dat je uiteindelijk ook eigenaar wordt van het paard, zou toch niet mijn eerste keuze zijn...

Ik heb trouwens vorig jaar zelf een menpony gekocht inclusief een jaar lang begeleiding. De pony heeft heel veel potentieel en had al een WK gelopen, maar is niet de gemakkelijkste om te rijden. Ik was dus heel blij met dit voorstel.
Ik ben wel vanaf de eerste dag zelf eigenaar van de pony. In het begin heb ik wekelijks gebruik gemaakt van de begeleiding, maar naarmate ik beter met de pony overweg kon heb ik dat geleidelijk afgebouwd. Het jaar is nog niet afgelopen, maar ik ben niet verplicht om wekelijks te blijven gaan lessen :)
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 24-05-16 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:39

Koper schreef:
Lusitana er bestaan ook mensen die gewoon geen gebemoei willen. De voornaamste reden dat ik paarden heb (afgezien natuurlijk van dat ik van paarden houd) is dat IK erover wil beslissen. Anders was ik wel blijven bijrijden.

Hoe kun je een paard nou leren kennen als er zich eerst een jaar lang iemand mee bemoeit? :')

Dan is dit paard niet voor jou.
Zo simpel is het.