Paard kopen maar je weet niet wat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:12

Een warmbloed zoeken die het vereiste niveau al heeft behaald op wedstrijd is je meeste goede gok die je kan maken. Voor je budget wordt het lastig om dan ook nog andere eisen te gaan stellen... wil je nou je doel behalen of een leuk ras hebben?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:12

En een leuke PRE?
Soms heb je er bij van goeie 1.60 en ze ogen enorm.
En je hebt er erg mooie schimmels tussen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 20-05-16 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:13

Maar is wat ik zei verder dan geen optie Maureen? Andere studie uitkiezen, in een andere richting?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:14

A3a1 schreef:
En een leuke PRE?
Soms heb je er bij van goeie 1.60 en ze ogen enorm.
En je hebt er erg mooie schimmels tussen.

Er zijn er maar weinig die goed kunnen springen. En ik denk voor TS ook te sensibel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:16

Maureen95 schreef:
maar dan even nog een vraagje. Is Orun en KNHS instructeur verschillend?

Nee

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:16

liekec schreef:
Maar is wat ik zei verder dan geen optie Maureen? Andere studie uitkiezen, in een andere richting?

Daar dacht ik dus ook aan.
Als je nu al aangeeft dat je er voor hetzelfde geld 2 jaar over zou kunnen doen. Dan gaat het wel erg lang duren voordat je je opleiding weer wil herpakken.
En ik denk echt dat het een hele grote uitdaging is om voor max 5000 een paard te vinden met dat niveau en dan zonder beperkingen voor jou, bijvoorbeeld dat je geen sensibel paard wil.
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 20-05-16 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:17

Als je gevoel echt bij dressuur ligt en je doel is om snel op niveau te rijden dan kun je bijna niet anders als een warmbloed nemen. Ja die zijn qua bouw allemaal vergelijkbaar en dat is nu net waarom ze zo fijn kunnen bewegen, ze zijn ervoor gefokt in tegenstelling tot de andere rassen die jij opnoemt die voor helemaal andere diciplines zijn gemaakt.

Je kunt met een quarter ook gaan dressuren, maar die ga je nooit zo fijn kunnen rondsturen als een dressuur gefokte kwpn en ook daarin moet je goed uitkijken naar eentje die wat aanleg heeft. Dit zeg ik om je voornamelijk te behoeden om een leuk recreatiepaard te kopen waarmee je binnen de 2 jaar nog de L niet door bent. Ik ben zelk koppig geweest en heb een paard gekocht die eigenlijk wel fijn en veelzijdig is, maar niet past bij mijn doelstellingen. Ik ben te gehecht om die te verkopen, maar heb me hiermee wel in de voet geschoten zeg maar. Mispak je niet aan die dressuurwedstrijden. Je gaat gaat met een stuk heel talentvolle paarden moeten concurreren die uit zichzelf al meer gedragenheid laten zien die je ooit uit een quarter kunt gaan sjotten m.v.s. Om er echt in te vliegen koop je best een paard die jou het werk gemakkelijker maakt en niet eentje die je meer frustaties als winstpunten gaat opleveren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:17

Voordat er misopvattingen komen :P
Ik ben niet heel snel bang hoor. Een sensibel paard versta ik eigenlijk als een paard wat overal van schrikt en heel druk kan zijn.

Ik vind het fijn als een paard lekker actief is en mag ook druk zijn. Als het maar in de hand te houden is. Schrikken mag ook, als hij nog maar normaal kan reageren daarna.

@liekec een andere richting kan altijd nog. Ik wil gewoon kijken of dit haalbaar is. En ik moet gewoon binnen een aantal jaar minstens een niveau 2 diploma hebben. Maakt me niet uit wat als het maar goed te halen is voor mij. Daarna ga ik wel kijken wat ik echt wil en hoe ik mijn carrière op ga bouwen :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:20

Het is al kort voorbij gekomen, maar als ik alles zo lees denk ik dat je de meeste kans hebt al je een ervaren paard in bruikleen kan krijgen voor een jaar. Als je bereid bent daar voor te betalen is er echt wel wat te vinden (natuurlijk, gratis of tegen stallingskosten iemands goede leerpaard lenen is niet zo reëel...)

Ik heb me als beginnend wedstrijdruiter toen ik 16 was gigantisch verkeken op de wedstrijdsport. Overal om me heen vlogen mensen door de klasses en ik had uitgerekend dat ik met x keer starten toch echt wel M moest zijn. 1 jaar later, héél wat proeven verder, maakten ik met m'n Haflinger de overgang van de B naar L1 :')
Écht, het lijkt vaak simpel maar dat valt vies tegen als je niet ervaren bent en een €5000 paard hebt met gemiddeld 6en op de gangen.
En dan heb ik het nog niet eens over een L parcours.... :x

Mijn advies, stop de tijd van je paardenzoektocht in het zoeken van een ouder leerpaard die het allemaal al gedaan heeft en ga daar een jaar lang van leren. Dan hoeft het ook niet het knapste, leukste paard te zijn, want hij is niet van jou.
Dan moet je misschien flink leergeld betalen (dus niet alleen stalling maar bij wijze van spreken €150 p/maand extra voor het lenen).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:21

Ik zou die 5000€ gaan gebruiken om je lening of boete terug te betalen

Je vragen zijn niet bepaald snugger
Je toekomst ook niet niveau2 liggen niet de paardenbanen voor het oprapen
Blijkbaar heb je weinig inlevingsvermogen en doorzettingsvermogen en je kennis van en over paarden is ook niet realistisch

Ga voor een ander praktisch beroep op niveau 2-3

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:22

tita schreef:

Je toekomst ook niet niveau2
Blijkbaar heb je weinig inlevingsvermogen en doorzettingsvermogen en je kennis van en over paarden is ook niet realistisch

Nou dankjewel he :') Precies ook waar ik dit topic voor open :j

@MariekeS_
Ik ga ook zeker kijken of ik een leerpaard kan vinden. Dat is een goeie!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:24

Maureen95 schreef:
Voordat er misopvattingen komen :P
Ik ben niet heel snel bang hoor. Een sensibel paard versta ik eigenlijk als een paard wat overal van schrikt en heel druk kan zijn.

Ik vind het fijn als een paard lekker actief is en mag ook druk zijn. Als het maar in de hand te houden is. Schrikken mag ook, als hij nog maar normaal kan reageren daarna.

@liekec een andere richting kan altijd nog. Ik wil gewoon kijken of dit haalbaar is. En ik moet gewoon binnen een aantal jaar minstens een niveau 2 diploma hebben. Maakt me niet uit wat als het maar goed te halen is voor mij. Daarna ga ik wel kijken wat ik echt wil en hoe ik mijn carrière op ga bouwen :)

En hoeveel is een aantal jaar? Stel dat dit genoeg is, zou je eventueel een paard wat minder kent, maar wel talentvol is, kunnen opleiden. Maar dan moet je zelf inschatten of dat haalbaar is met jouw achtergrond :)

Maureen95

Re: Paard kopen maar je weet niet wat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:25

@liekec dat zou ik ook prima vinden. Maar dan moet ik ook een opleiding zoeken die bij mij past en ik wil gaan doen :)

Zoveel verschillende keuzes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:26

tita schreef:

Je toekomst ook niet niveau2 liggen niet de paardenbanen voor het oprapen

Misschien geen aardige reactie, maar wel wat ik ook dacht :+ Zeker als al die wedstrijden er nog bij moeten komen. Stel je rijdt elke proef winst, dan ben je nog zo 52 proeven verder eens je L+1 springen en M1+1 dressuur bent. Met je startkaart, vereniging, reiskosten etc erbij zit je dan ook zo aan de €1500,- en dan reken ik de aanschaf of huur van een trailer met geschikte auto ervoor nog niet eens mee.

Als het je er dan echt alleen om gaat om een opleiding af te ronden zou ik zeggen zoek een andere pretopleiding uit. Er zijn er genoeg om uit te kiezen en de meeste een stuk makkelijker haalbaar.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 20-05-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:28

Maureen95 schreef:
@liekec dat zou ik ook prima vinden. Maar dan moet ik ook een opleiding zoeken die bij mij past en ik wil gaan doen :)

Zoveel verschillende keuzes!

Ga eens een keer naar een open dag. Of kijk op internet. Er is inderdaad erg veel keuze. Maar ook erg veel informatie. ;)
En tussen al die opleidingen zit vast iets wat je leuk vindt, wat je makkelijker kan afmaken, waar je meer aan hebt en wat wellicht beter bij je past dan paardenhouderij. ;)
Edit: en wat Nies hier boven zegt, het lijkt mij inderdaad gewoon niet haalbaar voor je om te doen wat je hier aangeeft. Dus des te meer redenen om je te gaan verdiepen in iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:30

Ik denk echt dat dit onbegonnen zaak is. Zelfs met een ervaren paard.
Binnen een jaar M dressuur zijn is misschien nog wel te doen. Maar L springen zal een heel stuk lastiger zijn.

Met het stijlspringen van tegenwoordig is het echt een opgave om snel het B door te komen.

Heb je overigens ook al na gedacht over de kosten die (zoveel) wedstrijden met zich mee brengen. En heb je een trailer, auto en chauffeur/groom?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:33

@Nies_ Al die kosten kan ik over een half jaar prima betalen.

@Nini_roosje het mag ook meerdere jaren duren! Maar het liefst zou ik het in een jaar willen doen. Maar als het niet anders kan kan het ook gerust in 2 of 3 jaar.
Chauffeur,trailer en auto heb ik allemaal al :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:37

Ik dacht ik zoek eens naar of er paard is wat te koop is (niet teveel boven budget) en al aan alle wedstrijdeisen heeft voldaan. En ik vind er toch wel eentje http://link.marktplaats.nl/m1044462203 wel een saaie bruine KWPN-er ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:38

Evelijn schreef:
Ik dacht ik zoek eens naar of er paard is wat te koop is (niet teveel boven budget) en al aan alle wedstrijdeisen heeft voldaan. En ik vind er toch wel eentje http://link.marktplaats.nl/m1044462203 wel een saaie bruine KWPN-er ;)

Ik denk dat als je goed zoekt dat inderdaad haalbaar is. Dankjewel!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:43

Maureen95 schreef:
Ik denk dat als je goed zoekt dat inderdaad haalbaar is.

Maar dan moet je wel je andere eisen als paard moet apart zijn etc. wel laten vallen. :Y)
Ik denk dat je al hele kluif krijgt om binnen 2 jaar aan de eisen van de opleiding te voldoen.
Daar gaat nog heel wat tijd (en geld) in zitten.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:44

Evelijn schreef:
Maureen95 schreef:
Ik denk dat als je goed zoekt dat inderdaad haalbaar is.

Maar dan moet je wel je andere eisen als paard moet apart zijn etc. wel laten vallen. :Y)
Ik denk dat je al hele kluif krijgt om binnen 2 jaar aan de eisen van de opleiding te voldoen.
Daar gaat nog heel wat tijd (en geld) in zitten.

Dat heb ik ook al gezegd ja :) Pennypaard komt later wel. Daarom staan dingen als uiterlijk op een lagere plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:45

Maureen95 schreef:

Hoe zie je dat voor je dan? Als je over een paar jaar weet wat je echt wilt en carrière wilt opbouwen, ga je dan weer een opleiding volgen? En waar betaal je dat dan van?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:46

Als ik het goed begrijp wil je een HBO gaan doen en daarnaast de instructeurscursus?
Ik heb heel slechte verhalen gehoord over de banenkansen, maar daarnaast is het ook mogelijk dat je de opleiding niet af kunt maken. Dan heb je dus nog meer studieschuld + een duur paard wat je aan het trainen bent.
Mij lijkt het slim om eens je andere opties te gaan bekijken, een leuk recreatiepaard te kopen wat helemaal naar je smaak is en daarnaast een andere instructeurscursus te gaan doen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:49

@safina
Ik ga om privacyredenen niet hier neerzetten waarvan ik het ga betalen :) Lijkt mij voor jullie ook niet heel belangrijk. Ik ga sowieso nog een nieuwe niveau 3 opleiding volgen. Ik weet dat ik dat aankan. Weet alleen nog niet wat.
@Azmay zo snugger ben ik helaas niet zoals andere mensen in dit topic al zeiden :) Ik kan niveau 3 aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:51

Maureen95 schreef:
@safina
Ik ga om privacyredenen niet hier neerzetten waarvan ik het ga betalen :) Lijkt mij voor jullie ook niet heel belangrijk. Ik ga sowieso nog een nieuwe niveau 3 opleiding volgen. Ik weet dat ik dat aankan. Weet alleen nog niet wat.
@Azmay zo snugger ben ik helaas niet zoals andere mensen in dit topic al zeiden :) Ik kan niveau 3 aan.

Maakt mij niet uit hoor, waar je het van betaalt. Als je het voor jezelf maar weet. Het is jouw toekomst.