Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sneeuwpop schreef:Je leeft naar 1 x. Nooit is het de juiste tijd om een paard te kopen. Het is gewoon een dure hobby die ook veel tijd kost.
Wanneer je genoeg geld hebt, heb je vaak minder tijd en andersom. ..
altijd zijn er kosten waar je je geld aan uit kan geven... studie,school, huis - onderhoud huis, kinderen etc daarna is het je eigen leeftijd die twijfel brengt om een eigen paard te nemen...
mensen zonder paarden hobby zullen het gewoon nooit begrijpen. Je moet er veel voor over hebben.
Wanneer je het er voor over hebt, zal je er ook heel blij mee zijn.
Mensen met paarden
heeft hemel op aarde
maar zodra ze sterven
valt er niks te erven.
Heb zelf mijn eerste op 16/17 jarige leeftijd gekocht. Nooit spijt van gehad, hoe druk ik het daardoor ook had.
sneeuwpop schreef:Je leeft naar 1 x. Nooit is het de juiste tijd om een paard te kopen. Het is gewoon een dure hobby die ook veel tijd kost.
Wanneer je genoeg geld hebt, heb je vaak minder tijd en andersom. ..
altijd zijn er kosten waar je je geld aan uit kan geven... studie,school, huis - onderhoud huis, kinderen etc daarna is het je eigen leeftijd die twijfel brengt om een eigen paard te nemen...
mensen zonder paarden hobby zullen het gewoon nooit begrijpen. Je moet er veel voor over hebben.
Wanneer je het er voor over hebt, zal je er ook heel blij mee zijn.
Mensen met paarden
heeft hemel op aarde
maar zodra ze sterven
valt er niks te erven.
Heb zelf mijn eerste op 16/17 jarige leeftijd gekocht. Nooit spijt van gehad, hoe druk ik het daardoor ook had.
Joy_Mennings schreef:Als je zoveel twijfelt zou ik het niet doen.
Je moet de examenperiode trouwens ook niet onderschatten. Ik heb het ook heel makkelijk gehad tijdens mijn schooljaren. Eigenlijk niet veel geleerd voor se's en dergelijke. Maar zit nu in de examenperiode en ik heb toch echt wel moeten leren. Misschien wel minder dan andere, maar je kunt niet je examens maken zonder er (veel) voor te leren.
Joy_Mennings schreef:Joy_Mennings schreef:Als je zoveel twijfelt zou ik het niet doen.
Je moet de examenperiode trouwens ook niet onderschatten. Ik heb het ook heel makkelijk gehad tijdens mijn schooljaren. Eigenlijk niet veel geleerd voor se's en dergelijke. Maar zit nu in de examenperiode en ik heb toch echt wel moeten leren. Misschien wel minder dan andere, maar je kunt niet je examens maken zonder er (veel) voor te leren.
Verkeerde topic hahah. Had net een verhaal gelezen over iemand die twijfelde over de aankoop van het paard maar had te snel doorgeklikt. Dacht dat dit het topic was. Sorry
Duhelo schreef:Joy_Mennings schreef:
Verkeerde topic hahah. Had net een verhaal gelezen over iemand die twijfelde over de aankoop van het paard maar had te snel doorgeklikt. Dacht dat dit het topic was. Sorry
euh, je zit juist hoor?

Maartje1990 schreef:Altijd redenen genoeg om NU geen paard te kopen.
- je studeert nog, geen tijd, geen geld
- je krijgt je eerste baan, moet een studieschuld aflossen. Dus weer druk en eigenlijk geen geld, beter even sparen
- vervolgens krijg je een relatie gaan jullie samenwonen, kopen een huis en gaan trouwen. Paard? Nee sparen voor de bruiloft en het huis
- uiteraard willen jullie kinderen, dus je raakt zwanger. Tijd voor een paard? Nee natuurlijk niet!
En voor je het weet ben je gepensioeneert en heb je nooit een paard gehad.
Natuurlijk overdrijf ik een beetje in mijn verhaal maar mijn punt is dat je het gewoon moet doen. Ik ben ook student en heb 2 paarden. Soms heb ik het te druk om wat met ze te doen. So be it. Ze staan 24/7 buiten met nog een ander paard en het ontbreekt ze nergens aan. Ik vind het waarschijlijk erger als ik niks kan doen dan zijzelf.
Wel ks het handig om te kijken naar wat het fijnste is voor jouw en je paard. Qua kosten maar ook qua ondehoud. Bijv volpension of juist niet. Ik zou sowieso eens kijken naar stallen die mogelijk zijn voor je qua geld en tijd die je in je paard moet steken.
Succes ermee!

Elin_ schreef:Wanneer geld echt geen probleem is, gewoon doen.
Ik zit ook in het eerste jaar (ben 19 jaar) heb twee bijbaantjes, ga naar school (3 uur reizen op een dag) en een eigen pony die ik 7 keer per week train.
Als je een paardenmens bent vindt je het (meestal) niet erg om gewoon ipv terras zitten naar je paard te gaan + ik ga ook geregeld nog naar het terras e.d.
Ik zou mijn pony (heb haar 7 jaar) absoluut niet meer kunnen missen. Dan zit ik na het werk/school thuis op de bank te zitten.
Je hebt elke dag school/werk altijd maar hetzelfde en met een paard heb ik toch nog wat afwisseling + sociaal op stal.
Maartje1990 schreef:Altijd redenen genoeg om NU geen paard te kopen.
- je studeert nog, geen tijd, geen geld
- je krijgt je eerste baan, moet een studieschuld aflossen. Dus weer druk en eigenlijk geen geld, beter even sparen
- vervolgens krijg je een relatie gaan jullie samenwonen, kopen een huis en gaan trouwen. Paard? Nee sparen voor de bruiloft en het huis
- uiteraard willen jullie kinderen, dus je raakt zwanger. Tijd voor een paard? Nee natuurlijk niet!
En voor je het weet ben je gepensioeneert en heb je nooit een paard gehad.
Natuurlijk overdrijf ik een beetje in mijn verhaal maar mijn punt is dat je het gewoon moet doen. Ik ben ook student en heb 2 paarden. Soms heb ik het te druk om wat met ze te doen. So be it. Ze staan 24/7 buiten met nog een ander paard en het ontbreekt ze nergens aan. Ik vind het waarschijlijk erger als ik niks kan doen dan zijzelf.
Wel ks het handig om te kijken naar wat het fijnste is voor jouw en je paard. Qua kosten maar ook qua ondehoud. Bijv volpension of juist niet. Ik zou sowieso eens kijken naar stallen die mogelijk zijn voor je qua geld en tijd die je in je paard moet steken.
Succes ermee!
_Nelleke_ schreef:Elin_ schreef:Wanneer geld echt geen probleem is, gewoon doen.
Ik zit ook in het eerste jaar (ben 19 jaar) heb twee bijbaantjes, ga naar school (3 uur reizen op een dag) en een eigen pony die ik 7 keer per week train.
Als je een paardenmens bent vindt je het (meestal) niet erg om gewoon ipv terras zitten naar je paard te gaan + ik ga ook geregeld nog naar het terras e.d.
Ik zou mijn pony (heb haar 7 jaar) absoluut niet meer kunnen missen. Dan zit ik na het werk/school thuis op de bank te zitten.
Je hebt elke dag school/werk altijd maar hetzelfde en met een paard heb ik toch nog wat afwisseling + sociaal op stal.
Nu suggereer je dat als je het wel pittig vind qua tijd en geld je gelijk geen paardenmens bent, auch!! Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens. Je kunt ook een paardenmens zijn maar daarnaast ook behoefte hebben aan een sociaal leven buiten de paarden. Dat maakt je niet een minder paardenmens of slechter baasje voor je paard...
De mensen in dit topic die wat sceptischer hebben gereageerd willen voor TS gewoon een realistisch beeld schetsen.
Lowara schreef:Goed dat je er zo bewust over nadenkt
Je zult gewoon heel kritisch naar jezelf moeten kijken, wat kun je wel aan en wat niet? Hoe zwaar gaan toekomstige stages zijn, en hoe ver weg zijn deze?
Ik heb ook HBO gedaan en toen de zorg over 3 paarden ( waarvan twee vol in training) totaal gekkenwerk als ik eraan terugdenk
Van 7:00 tot 18:30 studie of stage, dan eten, rijden en huiswerk, en ik stond gerust meerdere malen per week om 23:30 nog in het donker stallen te mesten.
Ook veel geregel met stages, want die houden niet altijd rekening met je hobby met levende dieren is de ervaring.
Gewoon goed bedenken of je zulke zaken ook nog 'even' drie jaar kan, en of dit je energie gaat kosten, of juist opleveren
Snorlex schreef:Ik ben dol op mijn paard, maar ben een slons geweest in mijn schoolwerk en zat altijd krap bij kas.
Werken was belangrijker dan school want met geld kon ik mijn paard betalen haha.
Inmiddels afgestudeerd en een fulltime baan. Een relaxter leven maar minder vrije tijd
Achteraf vind ik het wel eens jammer dat ik op school nooit echt mijn best heb gedaan. Volg nu losse vakken van een master (uit interesse) maar met fulltime baan en s'avonds vaak paard komt het er nog steeds niet echt van.
jeetje77 schreef:Wat fijn deze voors en tegens te lezen. prutsmuts iemand met een vergelijkbaar dilemma, maar dan in een iets andere levensfase. Ik loop richting de 40, heb een paar jaar geleden een huis gekocht met mijn partner waar nogal wat werk aan zit. Werk in de zorg (waar ik op latere leeftijd in ben gerold).
Qua paardrijden, na jaren niet hebben gereden als manege ruiter, wilde ik dat toch weer oppakken en ben met bijrijdpaarden begonnen. Helaas heeft dit nooit geleid tot een langduriger geheel (tussen 3 maanden en een klein jaar). Afgelopen vrijdag kreeg ik wederom te horen dat ik moest stoppen met mijn bijrijdpaardje, omdat de eigenaresse terug gaat naar haar thuisland en haar paardje meeneemt.
Ik zou het liefst nu op dit moment op zoek gaan naar een eigen paard, omdat ik geen zin meer heb in inversteren en weer afscheid moeten nemen. Ik heb een beste spaarpot voor een recreatiepaard met mogelijkheid tot onvoorziene kosten. Partnerlief weet dat dit echt mijn droomwens is. Hij is ook gaan rijden om hier samen iets mee te kunnen. Maar hij heeft de eis gesteld eerst huis verder af en een vaste baan. Het eerste ben ik het wel met hem eens, paard kost veel tijd, klussen aan je eigen huis ook, dus dat macht niet echt. Het 2de is gewoon in deze huidige tijd bijna niet te doen.
Inderdaad ongeveer hetzelfde alleen dan in een andere levensfase. xdMyrthee_ schreef:Ik heb drie jaar geleden mijn toen 19-jarige verzorgpaard overgekocht.
Ja het kost veel geld, ja het kost veel tijd en is zeker niet altijd makkelijk. Vooral niet in combinatie met school. Maar oh, wat ben ik elke dag blij even te kunnen ontsnappen aan stress etc.
Mijn ouders waren er ook zeer op tegen. Inmiddels zijn ze het er nog steeds niet mee eens, maar zien wel dat ze me gelukkig maakt.
Nu scheelt het dat ik in de zomer niet perse elke dag hoef te komen omdat ze lekker op de wei staat. Dus dat scheelt al wat druk.