Aankoop paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:31

Ik vind het hartstikke goed dat je hier over nadenkt. Ik denk dat de meeste voor's en tegen's wel genoemd zijn. Om daar rationeel een beslissing over te nemen is misschien makkelijker, maar uiteindelijk kan je denk ik het beste je gevoel volgen.

Ja, het kost veel geld, maar ik merk daar nu weinig van. En ik ben niet rijk, ik ben gek op mode en een mooi interieur, maar dan lever ik daar iets op in en krijg ik er een fantastisch dier voor terug. Dat geldt ook voor mijn tijd, bij ziekte, training of wat dan ook; het vraagt veel tijd. Ik lever misschien op andere dingen ook in, maar dat is een doordachte keuze die ik heb gemaakt. Hier word ik gelukkig van.
Ik ben ook iemand die lang nadenkt, maar dan ook volledig achter mn keuze staat. Voor mij compenseert het op andere zaken inleveren volledig voor wat ik er voor terug krijg.

Ik heb er bewust voor gekozen een jong volwassen paard te zoeken, na mijn studie en met nog wat jaren voordat we de kinderwens concreet willen maken.
Tijdens mijn studie zou me dit financieel en qua tijd nooit kunnen lukken.

Yvette81

Re: Aankoop paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:35

Waarom kun je niet na je studie een paard kopen?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:41

sneeuwpop schreef:
Je leeft naar 1 x. Nooit is het de juiste tijd om een paard te kopen. Het is gewoon een dure hobby die ook veel tijd kost.
Wanneer je genoeg geld hebt, heb je vaak minder tijd en andersom. ..
altijd zijn er kosten waar je je geld aan uit kan geven... studie,school, huis - onderhoud huis, kinderen etc daarna is het je eigen leeftijd die twijfel brengt om een eigen paard te nemen...

mensen zonder paarden hobby zullen het gewoon nooit begrijpen. Je moet er veel voor over hebben.

Wanneer je het er voor over hebt, zal je er ook heel blij mee zijn.

Mensen met paarden
heeft hemel op aarde
maar zodra ze sterven
valt er niks te erven.

Heb zelf mijn eerste op 16/17 jarige leeftijd gekocht. Nooit spijt van gehad, hoe druk ik het daardoor ook had.

_/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:54

Altijd redenen genoeg om NU geen paard te kopen.

- je studeert nog, geen tijd, geen geld
- je krijgt je eerste baan, moet een studieschuld aflossen. Dus weer druk en eigenlijk geen geld, beter even sparen
- vervolgens krijg je een relatie gaan jullie samenwonen, kopen een huis en gaan trouwen. Paard? Nee sparen voor de bruiloft en het huis
- uiteraard willen jullie kinderen, dus je raakt zwanger. Tijd voor een paard? Nee natuurlijk niet!

En voor je het weet ben je gepensioeneert en heb je nooit een paard gehad.

Natuurlijk overdrijf ik een beetje in mijn verhaal maar mijn punt is dat je het gewoon moet doen. Ik ben ook student en heb 2 paarden. Soms heb ik het te druk om wat met ze te doen. So be it. Ze staan 24/7 buiten met nog een ander paard en het ontbreekt ze nergens aan. Ik vind het waarschijlijk erger als ik niks kan doen dan zijzelf.

Wel ks het handig om te kijken naar wat het fijnste is voor jouw en je paard. Qua kosten maar ook qua ondehoud. Bijv volpension of juist niet. Ik zou sowieso eens kijken naar stallen die mogelijk zijn voor je qua geld en tijd die je in je paard moet steken.

Succes ermee!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:01

Als je zoveel twijfelt zou ik het niet doen.

Je moet de examenperiode trouwens ook niet onderschatten. Ik heb het ook heel makkelijk gehad tijdens mijn schooljaren. Eigenlijk niet veel geleerd voor se's en dergelijke. Maar zit nu in de examenperiode en ik heb toch echt wel moeten leren. Misschien wel minder dan andere, maar je kunt niet je examens maken zonder er (veel) voor te leren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:06

Joy_mennings: ts zit niet meer op de middelbare hoor ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:50

sneeuwpop schreef:
Je leeft naar 1 x. Nooit is het de juiste tijd om een paard te kopen. Het is gewoon een dure hobby die ook veel tijd kost.
Wanneer je genoeg geld hebt, heb je vaak minder tijd en andersom. ..
altijd zijn er kosten waar je je geld aan uit kan geven... studie,school, huis - onderhoud huis, kinderen etc daarna is het je eigen leeftijd die twijfel brengt om een eigen paard te nemen...

mensen zonder paarden hobby zullen het gewoon nooit begrijpen. Je moet er veel voor over hebben.

Wanneer je het er voor over hebt, zal je er ook heel blij mee zijn.

Mensen met paarden
heeft hemel op aarde
maar zodra ze sterven
valt er niks te erven.

Heb zelf mijn eerste op 16/17 jarige leeftijd gekocht. Nooit spijt van gehad, hoe druk ik het daardoor ook had.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Elke dag dat je geen eigen paard hebt is een verloren dag!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:59

Ik heb drie jaar geleden mijn toen 19-jarige verzorgpaard overgekocht.
Ja het kost veel geld, ja het kost veel tijd en is zeker niet altijd makkelijk. Vooral niet in combinatie met school. Maar oh, wat ben ik elke dag blij even te kunnen ontsnappen aan stress etc.

Mijn ouders waren er ook zeer op tegen. Inmiddels zijn ze het er nog steeds niet mee eens, maar zien wel dat ze me gelukkig maakt.

Nu scheelt het dat ik in de zomer niet perse elke dag hoef te komen omdat ze lekker op de wei staat. Dus dat scheelt al wat druk.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:20

Wat fijn deze voors en tegens te lezen. prutsmuts iemand met een vergelijkbaar dilemma, maar dan in een iets andere levensfase. Ik loop richting de 40, heb een paar jaar geleden een huis gekocht met mijn partner waar nogal wat werk aan zit. Werk in de zorg (waar ik op latere leeftijd in ben gerold).

Qua paardrijden, na jaren niet hebben gereden als manege ruiter, wilde ik dat toch weer oppakken en ben met bijrijdpaarden begonnen. Helaas heeft dit nooit geleid tot een langduriger geheel (tussen 3 maanden en een klein jaar). Afgelopen vrijdag kreeg ik wederom te horen dat ik moest stoppen met mijn bijrijdpaardje, omdat de eigenaresse terug gaat naar haar thuisland en haar paardje meeneemt.

Ik zou het liefst nu op dit moment op zoek gaan naar een eigen paard, omdat ik geen zin meer heb in inversteren en weer afscheid moeten nemen. Ik heb een beste spaarpot voor een recreatiepaard met mogelijkheid tot onvoorziene kosten. Partnerlief weet dat dit echt mijn droomwens is. Hij is ook gaan rijden om hier samen iets mee te kunnen. Maar hij heeft de eis gesteld eerst huis verder af en een vaste baan. Het eerste ben ik het wel met hem eens, paard kost veel tijd, klussen aan je eigen huis ook, dus dat macht niet echt. Het 2de is gewoon in deze huidige tijd bijna niet te doen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:15

Joy_Mennings schreef:

Je moet de examenperiode trouwens ook niet onderschatten. Ik heb het ook heel makkelijk gehad tijdens mijn schooljaren. Eigenlijk niet veel geleerd voor se's en dergelijke. Maar zit nu in de examenperiode en ik heb toch echt wel moeten leren. Misschien wel minder dan andere, maar je kunt niet je examens maken zonder er (veel) voor te leren.

Verkeerde topic hahah. Had net een verhaal gelezen over iemand die twijfelde over de aankoop van het paard maar had te snel doorgeklikt. Dacht dat dit het topic was. Sorry :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:00

Joy_Mennings schreef:
Joy_Mennings schreef:

Verkeerde topic hahah. Had net een verhaal gelezen over iemand die twijfelde over de aankoop van het paard maar had te snel doorgeklikt. Dacht dat dit het topic was. Sorry :')

euh, je zit juist hoor?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:22

Duhelo schreef:
Joy_Mennings schreef:

euh, je zit juist hoor?

Nee, het was echt een ander topic. Het was een meisje van 17 volgensmij.

Het topic heette ongeveer hetzelfde vandaar dat ik ook reageerde op de verkeerde.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:28

Wanneer geld echt geen probleem is, gewoon doen.
Ik zit ook in het eerste jaar (ben 19 jaar) heb twee bijbaantjes, ga naar school (3 uur reizen op een dag) en een eigen pony die ik 7 keer per week train.
Als je een paardenmens bent vindt je het (meestal) niet erg om gewoon ipv terras zitten naar je paard te gaan + ik ga ook geregeld nog naar het terras e.d.
Ik zou mijn pony (heb haar 7 jaar) absoluut niet meer kunnen missen. Dan zit ik na het werk/school thuis op de bank te zitten.
Je hebt elke dag school/werk altijd maar hetzelfde en met een paard heb ik toch nog wat afwisseling + sociaal op stal.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:36

Maartje1990 schreef:

- je krijgt je eerste baan, moet een studieschuld aflossen. Dus weer druk en eigenlijk geen geld, beter even sparen
- vervolgens krijg je een relatie gaan jullie samenwonen, kopen een huis en gaan trouwen. Paard? Nee sparen voor de bruiloft en het huis
- uiteraard willen jullie kinderen, dus je raakt zwanger. Tijd voor een paard? Nee natuurlijk niet!

Natuurlijk overdrijf ik een beetje in mijn verhaal maar mijn punt is dat je het gewoon moet doen. Ik ben ook student en heb 2 paarden. Soms heb ik het te druk om wat met ze te doen. So be it. Ze staan 24/7 buiten met nog een ander paard en het ontbreekt ze nergens aan. Ik vind het waarschijlijk erger als ik niks kan doen dan zijzelf.

Wel ks het handig om te kijken naar wat het fijnste is voor jouw en je paard. Qua kosten maar ook qua ondehoud. Bijv volpension of juist niet. Ik zou sowieso eens kijken naar stallen die mogelijk zijn voor je qua geld en tijd die je in je paard moet steken.

Succes ermee!

Hier ben ik het wel mee eens, er is altijd wel wat waardoor het niet alleen maar fantastisch is. Ik kreeg m'n paard toen ik 14 was en op de middelbare school zat. Toen dacht ik 'als ik ga studeren en meer vrije uren heb, dan heb ik meer tijd'. Toen ging ik studeren en later ook op kamers en dacht ik 'als ik straks een baan heb, dan heb ik meer tijd'. En nu werk ik 40 uur per week (want minder is geen optie met zo'n dure hobby) en vraag ik me af waarom ik altijd zeurde over een tekort aan vrije tijd :D

En inderdaad, huis kopen, dure vakanties, kinderen, dat soort dilemma's komen allemaal voorbij en maken de keuzes niet makkelijk. Maar ik ben nog steeds ontzettend blij met de beslissing om als 14-jarige 'ja' te zeggen op de vraag of ik echt een paard wilde :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:43

Ik ben dol op mijn paard, maar ben een slons geweest in mijn schoolwerk en zat altijd krap bij kas.
Werken was belangrijker dan school want met geld kon ik mijn paard betalen haha.

Inmiddels afgestudeerd en een fulltime baan. Een relaxter leven maar minder vrije tijd :Y)

Achteraf vind ik het wel eens jammer dat ik op school nooit echt mijn best heb gedaan. Volg nu losse vakken van een master (uit interesse) maar met fulltime baan en s'avonds vaak paard komt het er nog steeds niet echt van.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 12-05-16 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:45

Goed dat je er zo bewust over nadenkt :j
Je zult gewoon heel kritisch naar jezelf moeten kijken, wat kun je wel aan en wat niet? Hoe zwaar gaan toekomstige stages zijn, en hoe ver weg zijn deze?

Ik heb ook HBO gedaan en toen de zorg over 3 paarden ( waarvan twee vol in training) totaal gekkenwerk als ik eraan terugdenk :=
Van 7:00 tot 18:30 studie of stage, dan eten, rijden en huiswerk, en ik stond gerust meerdere malen per week om 23:30 nog in het donker stallen te mesten.

Ook veel geregel met stages, want die houden niet altijd rekening met je hobby met levende dieren is de ervaring.

Gewoon goed bedenken of je zulke zaken ook nog 'even' drie jaar kan, en of dit je energie gaat kosten, of juist opleveren :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:29

Elin_ schreef:
Ik zit ook in het eerste jaar (ben 19 jaar) heb twee bijbaantjes, ga naar school (3 uur reizen op een dag) en een eigen pony die ik 7 keer per week train.
Als je een paardenmens bent vindt je het (meestal) niet erg om gewoon ipv terras zitten naar je paard te gaan + ik ga ook geregeld nog naar het terras e.d.
Ik zou mijn pony (heb haar 7 jaar) absoluut niet meer kunnen missen. Dan zit ik na het werk/school thuis op de bank te zitten.
Je hebt elke dag school/werk altijd maar hetzelfde en met een paard heb ik toch nog wat afwisseling + sociaal op stal.

Nu suggereer je dat als je het wel pittig vind qua tijd en geld je gelijk geen paardenmens bent, auch!! Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens. Je kunt ook een paardenmens zijn maar daarnaast ook behoefte hebben aan een sociaal leven buiten de paarden. Dat maakt je niet een minder paardenmens of slechter baasje voor je paard...

De mensen in dit topic die wat sceptischer hebben gereageerd willen voor TS gewoon een realistisch beeld schetsen.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:50

Maartje1990 schreef:

Succes ermee!

Ja dat dacht ik precies ook. Mijn ouders zeggen dat ik beter kan wachten tot ik klaar ben met mijn studie, maar daarna moet ik werken en dat betekent waarschijnlijk nog minder tijd. Zo blijf je dus doorgaan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:50

_Nelleke_ schreef:
Elin_ schreef:

Nu suggereer je dat als je het wel pittig vind qua tijd en geld je gelijk geen paardenmens bent, auch!! Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens. Je kunt ook een paardenmens zijn maar daarnaast ook behoefte hebben aan een sociaal leven buiten de paarden. Dat maakt je niet een minder paardenmens of slechter baasje voor je paard...

De mensen in dit topic die wat sceptischer hebben gereageerd willen voor TS gewoon een realistisch beeld schetsen.

Dus omdat het jouw mening niet is, is het niet realistisch?

Wat andere mensen beleven en doen is toch ook de realiteit. Ik werk ook 50 uur in de week (eigen bedrijf), heb een heel druk sociaal leven en nog genoeg tijd om vier keer in de week te rijden op mijn paard. Wel geen kinderen, dat scheelt heel veel tijd denk ik.

Verder is het een kwestie van plannen en prioriteiten stellen. En als je iets graag doet dan is het makkelijker om er tijd voor vrij te maken.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:56

Lowara schreef:
Goed dat je er zo bewust over nadenkt :j
Je zult gewoon heel kritisch naar jezelf moeten kijken, wat kun je wel aan en wat niet? Hoe zwaar gaan toekomstige stages zijn, en hoe ver weg zijn deze?

Ik heb ook HBO gedaan en toen de zorg over 3 paarden ( waarvan twee vol in training) totaal gekkenwerk als ik eraan terugdenk :=
Van 7:00 tot 18:30 studie of stage, dan eten, rijden en huiswerk, en ik stond gerust meerdere malen per week om 23:30 nog in het donker stallen te mesten.

Ook veel geregel met stages, want die houden niet altijd rekening met je hobby met levende dieren is de ervaring.

Gewoon goed bedenken of je zulke zaken ook nog 'even' drie jaar kan, en of dit je energie gaat kosten, of juist opleveren :j

Naja ik hoef sowieso maar één paard als ik er een neem. xd Maar inderdaad een goed voorbeeld want het kost altijd veel tijd. Zelf heb ik eigenlijk al bewust gekozen om niet Oids te gaan omdat dat veel meer tijd kost qua stages en ik ook gewoon een leven wil (lees: paarden :d). Hierna wil ik waarschijnlijk nog universitair ga doen, maar als ik zo lang moet wachten ga ik een beetje kapot... Aangezien mijn huidige verzorgpaard van mensen is die willen verhuizen. Ik denk dat ze dan wel verhuisd zijn, dus dat betekent weer een afscheid. :(

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:59

Snorlex schreef:
Ik ben dol op mijn paard, maar ben een slons geweest in mijn schoolwerk en zat altijd krap bij kas.
Werken was belangrijker dan school want met geld kon ik mijn paard betalen haha.

Inmiddels afgestudeerd en een fulltime baan. Een relaxter leven maar minder vrije tijd :Y)

Achteraf vind ik het wel eens jammer dat ik op school nooit echt mijn best heb gedaan. Volg nu losse vakken van een master (uit interesse) maar met fulltime baan en s'avonds vaak paard komt het er nog steeds niet echt van.

Bedankt voor je voorbeeld! Zelf ben ik altijd best secuur met school dus dat zal niet zo snel gebeuren denk ik. xd Alleen tja, een paard vergt inderdaad gewoon veel tijd.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 13:03

jeetje77 schreef:
Wat fijn deze voors en tegens te lezen. prutsmuts iemand met een vergelijkbaar dilemma, maar dan in een iets andere levensfase. Ik loop richting de 40, heb een paar jaar geleden een huis gekocht met mijn partner waar nogal wat werk aan zit. Werk in de zorg (waar ik op latere leeftijd in ben gerold).

Qua paardrijden, na jaren niet hebben gereden als manege ruiter, wilde ik dat toch weer oppakken en ben met bijrijdpaarden begonnen. Helaas heeft dit nooit geleid tot een langduriger geheel (tussen 3 maanden en een klein jaar). Afgelopen vrijdag kreeg ik wederom te horen dat ik moest stoppen met mijn bijrijdpaardje, omdat de eigenaresse terug gaat naar haar thuisland en haar paardje meeneemt.

Ik zou het liefst nu op dit moment op zoek gaan naar een eigen paard, omdat ik geen zin meer heb in inversteren en weer afscheid moeten nemen. Ik heb een beste spaarpot voor een recreatiepaard met mogelijkheid tot onvoorziene kosten. Partnerlief weet dat dit echt mijn droomwens is. Hij is ook gaan rijden om hier samen iets mee te kunnen. Maar hij heeft de eis gesteld eerst huis verder af en een vaste baan. Het eerste ben ik het wel met hem eens, paard kost veel tijd, klussen aan je eigen huis ook, dus dat macht niet echt. Het 2de is gewoon in deze huidige tijd bijna niet te doen.

Bedankt voor je verhaal! :) Inderdaad ongeveer hetzelfde alleen dan in een andere levensfase. xd
Volgens mij zal je die twijfel altijd tegenkomen als je een paard wilt kopen omdat je gewoon met zoveel zaken rekening moet houden.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 13:07

Myrthee_ schreef:
Ik heb drie jaar geleden mijn toen 19-jarige verzorgpaard overgekocht.
Ja het kost veel geld, ja het kost veel tijd en is zeker niet altijd makkelijk. Vooral niet in combinatie met school. Maar oh, wat ben ik elke dag blij even te kunnen ontsnappen aan stress etc.

Mijn ouders waren er ook zeer op tegen. Inmiddels zijn ze het er nog steeds niet mee eens, maar zien wel dat ze me gelukkig maakt.

Nu scheelt het dat ik in de zomer niet perse elke dag hoef te komen omdat ze lekker op de wei staat. Dus dat scheelt al wat druk.

Bedankt voor je voorbeeld! Ik twijfel inderdaad vooral omdat andere mensen zo weerhoudend zijn. Dit begrijp ik van hun kant natuurlijk ook wel omdat het best wel wat is. Echter heb ik zo erg spijt dat ik mijn vorige verzorgpaard niet heb gekocht... Zo'n gemis in je leven is ook niet wat je wilt. Nu ben ik ook bang dat ze in de handel te recht komt want het is een heel mooi paard, maar ze is "lastig" dus mensen verkopen haar weer.
Dat verlies heb ik nu telkens met verzorgpaarden...

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:51

Je moet idd wel dingen 'inleveren'
Ik denk af en toe wel eens bij mezelf, goh, als ik geen paard had dan had ik mijn rijbewijs in 2 maanden bij elkaar gespaard, en nu doe ik er bijna een jaar over. Maar als ik dan kijk naar wat een plezier ik van mijn paard krijg is het minder geld overhouden voor andere dingen zo onbelangrijk!
Ik verdien minimum jeugdloon maar houd zeker nog geld over voor kleren/terasje/ed (niet super veel maar genoeg) Ik koop gewoon niet elk seizoen de complete eskadron collectie en koop mijn rijbroeken tweedehands :)

Mijn tip is om volpension te gaan staan. Kost wat meer, maar scheelt tijd en als je een dag echt niet kan is het niet heel erg. En kijk of er mensen zijn in je omgeving die misschien een keertje back up kunnen zijn als je ziek bent of tentamens hebt!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 23:27

Als je student bent is tijd geen probleem, bij mij toch niet. Ik reed tijdens mijn hogeschoolstudies nog vrolijk dagelijks 3 tot 5 paarden.
Eenmaal ik ging werken was het gedaan met de lol en was ik al blij als ik 4-5x per week 1 paard kon rijden... En ik woon dan nog thuis, dus rekeningen en klusjes worden gedeeld.

Ik heb in de anderhalf jaar dat ik mijn huidige merrie heb ook de nodige medische problemen gehad, meer naast mijn paard gestaan dan erop gezeten en alles bijeen geteld zo'n 3000€ lichter en een paard dat een tikje getraumatiseerd is gegaan door alle behandrlingen (mijn DA nog maar zien triggert haar worst behavior, en helaas zoals mijn DA het laatst zei: "met jou paard weet ik nooit wanneer ik moet komen, die heeft regelmatig wel wat". Weegt op den duur niet enkel financieel door maar ook emotioneel. Het minste dat ze bvb een stap onregelmatig loopt of zich minder in haar vel voelt is het eerste gedacht "god wat is er nú weer aan de hand?". Na haar operatie "gaat ze ooit weer zoals weleer worden?" (Paard was levensgevaarlijk geworden door eierstoktumor)

Ik zou een eigen paard nooit meer opgeven, het gevoel van alles zélf te kunnen beslissen is voor mij zeer belangrijk. Heb ook wel de nodige miserie doorgemaakt met baasjes van verzorgpaarden...
Maar de zorgen kunnen wel groot zijn, zeker met zo'n zorgenkindje als de mijne. Ik geef heel veel voor haar op (niet stappen, geen vriendje, geen nieuwe kledij) omdat ik er geen geld of tijd voor heb. Maar dat is met liefde en plezier, kan mijn rossekop niet meer missen :D