Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eight schreef:Ik weet gewoon niet hoe ik hem het best kan voeren.
Hij is heel erg sterk en houd heel erg van eten, waardoor het niet mogelijk is hem te houden achter een enkel draadje met stroom. Het lijkt alsof zijn lange manen isoleren waardoor hij toch steeds een manier vind om te ontsnappen. Hij zou dus het best apart kunnen eten zodat je kan zien wat er precies in gaat om hem op gewicht te houden.
Verder kan ik hem op het moment niet genoeg beweging geven omdat ik nog niet gewend ben aan de lange stagedagen en savonds erg moe ben.
Ik vraag me af of hij alleen gelukkig zal zijn. Het is namelijk een heel sociaal paard, staat graag samen en vind het niet fijn als de anderen worden weggehaald.
turtlelito schreef:Eight schreef:Hallo bokkers,
Wij zitten met ons handen in het haar. In (begin) februari liep onze 6 jarige haflingerruin erg kreupel. De dierenarts en de hoefsmid zijn erbij geweest en hij was hoefbevangen door te eiwitrijk kuilgras en overgewicht. Medicijnen en regelmatig bekappen, nu gaat het de laatste maand echt goed met hem hij rent uit zichzelf meer en heeft zijn plaats in de rangorde lijst weer omhoog gewerkt. Ook is hij afgevallen en weer redelijk op gewicht.
Echter nu hij de baas is begint hij de andere twee merries weer weg te jagen voor eten waardoor hij langzaam weer aankomt. Mijn vader en ik doen samen de dieren, we zijn allebei voor 7 uur smorgens weg en vaak pas weer rond 7 thuis. Om deze reden is het voor ons haast onmogelijk om onze Haf de verzorging te geven die hij nodig heeft..
Nu zijn we aan het nadenken welke opties we hebben, opbouwende weidegang zal met het fructaan gehalte op dit moment niet lukken. Verder kunnen wij niet apart voeren omdat onze paarden 24/7 buiten staan (paddock met schuilstal). Wij zijn tot inzien gekomen dat wij hem op dit moment niet meer de verzorging kunnen geven die hij eigenlijk nodig heeft. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we twee opties hebben, hem 'weggeven' aan iemand die wellicht al een hoefbevangen paard heeft en wel de mogelijkheden heeft om de juiste verzorging te geven of hem in te laten slapen omdat hij altijd extra aandacht nodig zal hebben (wij hem die niet kunnen geven) en ik het vervelend vind iemand op te zadelen met mijn problemen.
Wie heeft er ervaring met de bovenstaande situatie en wat adviseren jullie? De andere twee staan hoger in het bloed waardoor ze niet snel aankomen/minder snel vatbaar zijn voor deze ziekte. Zij kunnen allebei al de wei op omdat dit reeds is opgebouwd. Ik slaap er slecht van en voel me er gewoon niet lekker door.. Ik heb dit bericht getypt op mijn telefoon, mochten er fouten in staan excuses hiervoor.
[ [url=m/nVCzmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mmmm, niet kunnen geven? Is dit wel goed gesteld? Het komt op dit moment niet zo goed uit dat hij extra zorg nodig heeft, maar dat is volgens mij iets anders als 'niet kunnen geven'.
Als je paarden hebt moet je nu eenmaal incalculeren dat er dingen kunnen gebeuren in hun leven waardoor de zorg lastiger/duurder (en vaak allebei) wordt. Zeker als je zaken zelf in beheer hebt zou je toch aanpassingen moeten kunnen maken waardoor een HB pony toch nog een goed leven heeft.
Als je nu tot de conclusie komt dat het aantal paarden wat je 'verzameld' hebt te groot is en je (dus daardoor) de zorg niet meer aankunt is het natuurlijk een optie om hem te verkopen (maar zorg dan dat hij goed terecht komt!). Eigenlijk zou ik eerder zeggen: verkoop een van de paarden die wel gezond is (en er later bijgekomen is), in plaats van je zorgenkind, maar ja, dat zijn keuzes die je zelf moet maken natuurlijk.
Natuurlijk is het dier jouw eigendom en kun je er mee doen en laten wat je wilt. Maar het komt nu een beetje over alsof hij de dupe is van wat zaken die even niet lekker op zijn plek vallen (meer paarden, vermoeiende stage en complicaties met hem bij elkaar).
! Eight schreef:Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van. Ik ga mijn gezonde paard niet verkopen om het paard van mijn vader te verzorgen. De keuze hem weg te doen was al gemaakt voor de hb, er zit geen tijdslimiet aan dus ik zoek gewoon het beste voor hem. Ik vind niet dat ik de verantwoordelijkheid niet op me neem. Juist hem uit handen geven is een betere optie. Ik geef hem hier niet voldoende beweging en kwa voeren lukt het niet hem apart te houden ivm met tijd. Het is eerlijker voor hem om een huisje te vinden met de juiste hulp en voeding en dat kan ik niet geven (ivm psychische problemen)
Ik vind het heel moeilijk een juiste verkoopprijs te bedenken. Omdat hij niet op niveau loopt (recreatie paard) en ik het belangrijk vind dat hij juiste zorg krijgt. Een manege ga ik bespreken met mijn vader!
fjordenshet schreef:Ik zou hem nooit laten in slapen zo´n jong paard..
kan je hem niet tijdelijk in een stal doen zodat hij niet kan uit breken of is hij dit niet gewend?
misschien kan je de merries ook in een padock doen zodat hij niet door de draadjes gaat!
En voor de aandacht kan je misschien een verzorger erbij vinden?
_suus19_ schreef:Dan zet je het verhaal niet volledig neer in je OP of je wilt er nu onderuit komen door te zeggen dat het aan andere dingen ligt.