Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:07

Het is hoe moeilijk dat jullie het voor jezelf nu ook maken, uiteindelijk heel simpel:

Jullie willen van het dier af, daar is wat jullie betreft al geen twijfel meer over mogelijk.
Dus dan is het aan jullie (ts en vader), waar jullie mee kunnen leven.

Geef je het weg of verkoop je zo een dier, dan weet je dat je er geen zeggenschap meer over hebben zult. En dat het dier dan met een omweg/lijdensweg van handelaar naar handelaar kan/zal gaan, om uiteindelijk ook bij de slager te komen, is tegenwoordig eigenlijk wel een zekerheid.
Lees de vele! schrijnende verhalen hierover op bokt er maar eens op na.

Of jullie laten het dier zelf inslapen. En ik heb daar persoonlijk meer respect voor, dan bovenstaande opties.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:09

Eight schreef:
Ik weet gewoon niet hoe ik hem het best kan voeren.

Hij is heel erg sterk en houd heel erg van eten, waardoor het niet mogelijk is hem te houden achter een enkel draadje met stroom. Het lijkt alsof zijn lange manen isoleren waardoor hij toch steeds een manier vind om te ontsnappen. Hij zou dus het best apart kunnen eten zodat je kan zien wat er precies in gaat om hem op gewicht te houden.

Verder kan ik hem op het moment niet genoeg beweging geven omdat ik nog niet gewend ben aan de lange stagedagen en savonds erg moe ben.

Ik vraag me af of hij alleen gelukkig zal zijn. Het is namelijk een heel sociaal paard, staat graag samen en vind het niet fijn als de anderen worden weggehaald.

Creatief zijn. Als hij door het draad gaat dan moet je er meer stroom opzetten, zijn manen vlechten en een dubbele draad maken.
Ik lees dat je een paddock hebt voor 3. Daar valt met een beetje denkwerk prima een paddock van te maken met 2 gescheiden delen. Als je dan een doodlopende L of U-vormige omloop om het binnendeel/weide maakt, dan kan je haf naast de andere 2 maar er niet van mee-eten.
Voeding is lastig maar beheerstbaar door arm hooi te kopen, en er stro door te mengen en het in een aantal slowfeeders verspreid op te hangen. Dan moet hij lopen, filteren om z'n kostje bij elkaar te scharrelen.
Ik weet niet wat voor paddockvorm je hebt, maar ik bedoel ongeveer dit:
[VSW] Ontwerpen van de paddock.

Je kunt een halve of hele omloop maken (doodlopend) die uitkomt op een halve schuilstal en een deel van de paddock. De warmbloeden kunnen op het andere deel en op het gras. Als je dan aan het eind van de omloop de slowfeeder ophangt, en de waterbak in de paddock zet dan moet hij in elk geval lopen om te eten en drinken.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:27

Ik lees dat er al meerdere mensen een manege als optie noemen.
Dit vindt ik wel een goeie. Waar ik vroeger reed hadden ze ook bruikleen pony's die in de manege lessen liepen. En ook 1 omdat ze hoefbevangen was. Pony heeft er nooit weer last van gehad toen ze manege pony had. Ze liep elke dag, en kwam ook gewoon in het land. Dit werkte perfect.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:31

turtlelito schreef:
Eight schreef:
Hallo bokkers,

Wij zitten met ons handen in het haar. In (begin) februari liep onze 6 jarige haflingerruin erg kreupel. De dierenarts en de hoefsmid zijn erbij geweest en hij was hoefbevangen door te eiwitrijk kuilgras en overgewicht. Medicijnen en regelmatig bekappen, nu gaat het de laatste maand echt goed met hem hij rent uit zichzelf meer en heeft zijn plaats in de rangorde lijst weer omhoog gewerkt. Ook is hij afgevallen en weer redelijk op gewicht.

Echter nu hij de baas is begint hij de andere twee merries weer weg te jagen voor eten waardoor hij langzaam weer aankomt. Mijn vader en ik doen samen de dieren, we zijn allebei voor 7 uur smorgens weg en vaak pas weer rond 7 thuis. Om deze reden is het voor ons haast onmogelijk om onze Haf de verzorging te geven die hij nodig heeft..

Nu zijn we aan het nadenken welke opties we hebben, opbouwende weidegang zal met het fructaan gehalte op dit moment niet lukken. Verder kunnen wij niet apart voeren omdat onze paarden 24/7 buiten staan (paddock met schuilstal). Wij zijn tot inzien gekomen dat wij hem op dit moment niet meer de verzorging kunnen geven die hij eigenlijk nodig heeft. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we twee opties hebben, hem 'weggeven' aan iemand die wellicht al een hoefbevangen paard heeft en wel de mogelijkheden heeft om de juiste verzorging te geven of hem in te laten slapen omdat hij altijd extra aandacht nodig zal hebben (wij hem die niet kunnen geven) en ik het vervelend vind iemand op te zadelen met mijn problemen.

Wie heeft er ervaring met de bovenstaande situatie en wat adviseren jullie? De andere twee staan hoger in het bloed waardoor ze niet snel aankomen/minder snel vatbaar zijn voor deze ziekte. Zij kunnen allebei al de wei op omdat dit reeds is opgebouwd. Ik slaap er slecht van en voel me er gewoon niet lekker door.. Ik heb dit bericht getypt op mijn telefoon, mochten er fouten in staan excuses hiervoor.

[ [url=m/nVCzmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mmmm, niet kunnen geven? Is dit wel goed gesteld? Het komt op dit moment niet zo goed uit dat hij extra zorg nodig heeft, maar dat is volgens mij iets anders als 'niet kunnen geven'.
Als je paarden hebt moet je nu eenmaal incalculeren dat er dingen kunnen gebeuren in hun leven waardoor de zorg lastiger/duurder (en vaak allebei) wordt. Zeker als je zaken zelf in beheer hebt zou je toch aanpassingen moeten kunnen maken waardoor een HB pony toch nog een goed leven heeft.
Als je nu tot de conclusie komt dat het aantal paarden wat je 'verzameld' hebt te groot is en je (dus daardoor) de zorg niet meer aankunt is het natuurlijk een optie om hem te verkopen (maar zorg dan dat hij goed terecht komt!). Eigenlijk zou ik eerder zeggen: verkoop een van de paarden die wel gezond is (en er later bijgekomen is), in plaats van je zorgenkind, maar ja, dat zijn keuzes die je zelf moet maken natuurlijk.

Natuurlijk is het dier jouw eigendom en kun je er mee doen en laten wat je wilt. Maar het komt nu een beetje over alsof hij de dupe is van wat zaken die even niet lekker op zijn plek vallen (meer paarden, vermoeiende stage en complicaties met hem bij elkaar).

Eens hiermee. En anders de andere 2 die wellicht wel gezond zijn en kans maken op een goed huisje wegdoen en voor deze zelf je verantwoordelijkheid nemen.
Ik kan er echt met m'n hoofd niet bij dat paarden altijd maar weg moeten als ze iets mankeren. Wat de reden ook is. Ik zou het niet eens kunnen. Hier niet eens de paarden in eigen beheer, maar net zolang naar een stal gezocht waar men mee wilde denken over mijn HB pony en waar hij het goed deed. Speciaal voor hem een maatje erbij gekocht, die op eenzelfde rantsoen als hem kon, zodat hij niet alleen stond.
Tuurlijk brengt het kosten en extra tijd met zich mee, maar als ze dan gewoon gezond zijn en pijnvrij....
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 07-05-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:34

Ik denk dat je het beste kunt kijken wat de smid zegt.

Zijn er ook röntgenfoto's gemaakt? Heeft hij dit al eerder gehad?

Hoe dan ook- weggeven lijkt me geen goed idee; tenzij je precies weet waar hij komt. Als je al de slachtprijs vraagt, zou dat de mensen die gemakkelijke winst willen.

Wanneer je meer weet over de kanteling van het hoefbeen, kun je misschien beter kiezen. Wellicht komt daaruit dat het misschien eerlijker zou zijn hem verdere ellende te voorkomen en in te slapen. (al zou je hem wellicht beter naar de slacht kunnen doen. Niet hatelijk bedoeld,maar dan krijg je er misschien nog wat voor, en voor het paard zal het weinig verschil zijn)

Eline91

Is er duidelijkheid over zijn prognose? Als hij geen pijn heeft en (licht) werk mag doen lijkt het wel mogelijk om een nieuw baasje te vinden die op zijn voeding en beweging wil letten. Heeft hij echter wel pijn of is de kans groot dat hij op korte termijn terug pijn krijgt, dan zou ik ervoor kiezen om hem te laten inslapen of slachten.

Mijn kudde bestaat ook uit dieren die een totaal verschillende voederbehoefte hebben, en dat los ik op door afzonderlijk bij te voederen en aparte paddocks te maken, eventueel zelfs met een graasmasker. Iemand die wat creatief is vindt wel een manier om de haf op gewicht te houden.
Maar een dier dat dagelijks pijn heeft of waarschijnlijk nog veel pijn zal hebben, dat verkoop je niet vind ik. Daar doe je jezelf geen plezier mee, en je paard ook niet :)

vuurneon

Pony gaat door het draad heen vanwege de manen? Dan manen afknippen en meer draad doen. Hier 2 ex hoefbevangen pony's en wij hebben een fort gemaakt en met strookbegrazing zijn ze beide niet meer hoefbevangen geworden.

Als jullie graag van de haflinger af willen, zou ik hem voor een prikkie weggeven aan iemand die jullie kennen en ervaring heeft met hoefbevangen paarden of in laten slapen. Paard heeft geen besef van zonde of zijn leeftijd immers. Ik zou zelf mijn pony niet verkopen als ik het moet, maar laten slachten/inslapen. Is wel zo eerlijk voor hem en heb je zekerheid wat ermee gebeurd.

Sansevieria

Re: Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:42

Ik zou zelf een ziek paard nooit weg geven.
Ofwel zelf de zorg geven die hij nodig heeft, en als dat (om welke reden dan ook) niet kan laten inslapen.

De zorg niet geven omdat het met 3 paarden te veel is zou in mijn hoofd niet opkomen, dan zou ik er ook eerder voor kiezen een van de gezonde paarden weg te doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:48

Ik zou eerst eens kijken naar de mogelijkheden die er wél zijn, zoals iemand anders hier ook al zegt: opdelen van de paddock, paard een graasmasker om doen, stripbegrazing regelen waarbij de haflinger als het ware de achter de anderen aanloopt om de restjes op te knabbelen, slowfeeders ophangen. Zorgen dat hij zijn beweging krijgt door achter aan zijn eten aan te moeten. Dan vang je twee vliegen in een klap. Daarbij is de mate van hoefbevangenheid natuurlijk ook belangrijk. Als dit eet- en beweegmanagement werkt, en daar zijn jij en je pa niet zo veel extra tijd aan kwijt, en paard is zodanig verbeterd dat hij verkoopbaar is, dan een nette verkoopprijs vragen en verkopen die leukerd.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 12:00

Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van. Ik ga mijn gezonde paard niet verkopen om het paard van mijn vader te verzorgen. De keuze hem weg te doen was al gemaakt voor de hb, er zit geen tijdslimiet aan dus ik zoek gewoon het beste voor hem. Ik vind niet dat ik de verantwoordelijkheid niet op me neem. Juist hem uit handen geven is een betere optie. Ik geef hem hier niet voldoende beweging en kwa voeren lukt het niet hem apart te houden ivm met tijd. Het is eerlijker voor hem om een huisje te vinden met de juiste hulp en voeding en dat kan ik niet geven (ivm psychische problemen)

Ik vind het heel moeilijk een juiste verkoopprijs te bedenken. Omdat hij niet op niveau loopt (recreatie paard) en ik het belangrijk vind dat hij juiste zorg krijgt. Een manege ga ik bespreken met mijn vader :)!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:09

Eight schreef:
Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van. Ik ga mijn gezonde paard niet verkopen om het paard van mijn vader te verzorgen. De keuze hem weg te doen was al gemaakt voor de hb, er zit geen tijdslimiet aan dus ik zoek gewoon het beste voor hem. Ik vind niet dat ik de verantwoordelijkheid niet op me neem. Juist hem uit handen geven is een betere optie. Ik geef hem hier niet voldoende beweging en kwa voeren lukt het niet hem apart te houden ivm met tijd. Het is eerlijker voor hem om een huisje te vinden met de juiste hulp en voeding en dat kan ik niet geven (ivm psychische problemen)

Ik vind het heel moeilijk een juiste verkoopprijs te bedenken. Omdat hij niet op niveau loopt (recreatie paard) en ik het belangrijk vind dat hij juiste zorg krijgt. Een manege ga ik bespreken met mijn vader :)!

In mijn ogen de beste keuze!

Toegeven dat je er niet voor kunt zorgen en daarom een ander plekje zoekt heb ik respect voor!

rochie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:12

Ik zou hem laten controleren door een goede veearts. Als hij weer gezond is dan zou ik iemand zoeken (of zelf) die hem rustig aan terug in het werk brengt, om te kijken hoe de pony dat aan kan. En als dat goed gaat, als sportpony verkopen. Als hij niet in orde is, met blijvende blessure, dan zou ik mijn conclusie trekken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:13

Dan zet je het verhaal niet volledig neer in je OP of je wilt er nu onderuit komen door te zeggen dat het aan andere dingen ligt.

Prijs kan ik je niet mee helpen, ik zou nog geen HB paard opvangen al kreeg ik 1000 euro mee.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 07-05-16 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:16

Ik zou ook een creatieve oplossing zoeken. Ik snap dat jullie besloten hadden om de haf te verkopen voor hij HB werd, maar de situatie is nu eenmaal veranderd, dus denk nog even goed over die keuze na. Verkopen is nu geen optie meer, weggeven levert 9 van de 10 keer een hoop drama op, dan blijft inslapen over en dat is nogal een drastische maatregel.
In dit geval zou ik eerst de haf helemaal laten checken. Blijft hij pijn houden door de HB, is er hoefbeenkanteling, of kan hij pijnvrij recreatief door? Als hij pijn blijft houden zou ik er een eind aan maken. Kan hij recreatief aan het werk, dan een verzorger/bijrijder zoeken die de haf de verzorging en beweging kan geven die hij nodig heeft. Een aparte paddock voor hem afzetten, zodat hij over een draad heen kan neuzen, maar minder gras kan eten. Isoleren de manen, tja, liever een paard met geen/korte manen dan een dood paard zou ik zeggen. En ijzerdraadje in de manen vlechten wil trouwens ook nog wel eens helpen, dan krijgen ze een hardere tik.
Je zegt geen haast te hebben, dus ik zou zeker wat dingen uitproberen voor je een beslissing neemt die je niet meer kan terugdraaien.

Volgens mij zijn er dus best wat opties om de haf te houden en toch te geven wat hij nodig heeft :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:32

In hoeverre is het hoefbeen gekanteld?
Zijn er foto's van?

Afhankelijk daar van zou ik een beslissing nemen...

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:33

Moeilijke beslissing... Ik denk dat als je OP iets anders geschreven was, er andere reacties gekomen waren. "We besloten hem te verkopen, maar nu blijkt hij gevoelig om hoefbevangen te raken..." Is het verhaal andersom, zoals je nu aangeeft.
Maargoed dat terzijde, mijn ervaring is inderdaad ook dat beweging de afvalstoffen doet afvoeren waardoor er voor een paard met HB echt nog wel mogelijkheden zijn. Ook ik heb in de tijd (10 jaar geleden) een oude haflinger verkocht en het daarbij eerlijk gezegd. Hij is goed terecht gekomen en leeft nog steeds. Hij loopt dagelijks en kan hierdoor ook nog van de wei genieten. Veel haflingers zijn gevoelig op HB dus iemand die naar een haflinger op zoek is zal daar ook niet heel erg van op kijken. Ze zijn nu eenmaal gevoeliger voor overgewicht en dergelijke. Maak een mooie advertentie, bel maneges langs en ik weet zeker dat er een plekje voor te vinden is!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 12:35

De haf kan voorlopig zeker nog blijven maar uiteindelijk zal ik toch een ander plekje moeten zoeken. Ik ga even navraag doen over foto's, aan de hand hiervan even verder kijken. Ik heb via de pb een bericht gehad over eventueel laten meelopen in manegelessen, dit spreekt mij wel aan. Verder blijft hij nog bij ons tot er een goede oplossing is gevonden. Ik ga de manen vlechten met een ijzerdraad erdoor, hier had ik nog niet over nagedacht

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:42

TS, waarom geen graasmasker? Daar ga je steeds niet op in?
Qua apart voeren en er geen tijd voor hebben, kijk eens naar dit systeem:

Afbeelding

Dan kan je ze allemaal toch apart voeren terwijl ze bij elkaar staan.
Tips voor slowfeeders zijn al genoemd.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:45

Kan je niet, als de anderen toch al in de wei staan, hem in de paddock laten met minder voer (in slowfeeder) En later eventueel een graasmasker bij het weidegang opbouwen. Voor de beweging zijn er vast wel bijrijders te vinden die er tijd en geld voor over hebben.

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:54

Ik zou hem nooit laten in slapen zo´n jong paard..
kan je hem niet tijdelijk in een stal doen zodat hij niet kan uit breken of is hij dit niet gewend?
misschien kan je de merries ook in een padock doen zodat hij niet door de draadjes gaat!
En voor de aandacht kan je misschien een verzorger erbij vinden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:10

fjordenshet schreef:
Ik zou hem nooit laten in slapen zo´n jong paard..
kan je hem niet tijdelijk in een stal doen zodat hij niet kan uit breken of is hij dit niet gewend?
misschien kan je de merries ook in een padock doen zodat hij niet door de draadjes gaat!
En voor de aandacht kan je misschien een verzorger erbij vinden?

Hoefbevangen paard niet in stal zetten, want hij moet juist beweging hebben. Maar dan niet op een volle graswei dus. Er zijn echt nog mogelijkheden genoeg, inderdaad proberen die manege of zoiets. Hij is pas 6 jaar!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:13

Manegeles klinkt wel fijn voor hem, veel bewegen en goede conditie en geen onbeperkt eetfestijn :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:18

_suus19_ schreef:
Dan zet je het verhaal niet volledig neer in je OP of je wilt er nu onderuit komen door te zeggen dat het aan andere dingen ligt.

De meeste mensen houden een OP kort en bondig en deze concentreerde zich om de vraag.
Je kunt van te voren niet weten wat mensen allemaal relevant vinden en wat iedereen maar wil weten...
TS is actief in het topic en geeft goed aan wat wel en niet kan en waarom niet. Het is vrij normaal om pas met aanvullende info te komen op het moment dat die relevant is.

Ik snap de mensen niet die vinden dat háár paarden maar wegmoeten zodat het paard van haar vader maar kan blijven.
Het was ook al besloten dat hij weg moest voordat hij bevangen raakte, het is dus niet dat ze van hem af wil omdát hij hoefbevangen is.
De vraag en OP concentreerde zich dus ook terecht om "hoe kan ik het beste van hem af (nu hij hoefbevangen is geworden)" en niet "hoe kan ik het beste voor hem zorgen".

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:32

Zet hem eens te koop op het Paardnatuurlijk forum/facebook pagina.

Daar zitten een hele hoop mensen met HB ervaring, paddock paradise's etc etc misschien zit daar iemand tussen die een mooie haflinger zoekt.

Het zou zonde zijn als je hier definitief afscheid van moet nemen. Het is een mooi en jong paard en met de juiste zorg kun je er een leuk dier aan hebben.

Manege is leuk maar is hij wel echt geschikt voor de manege? Anders zit hij al snel weer in de handel.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:33

Naar een manege kan ook niet als het hoefbeen erg gekanteld is. Dus dat zou ik eerst onderzoeken. Ik heb ook al 2 opvangers gehad, allebei met artrose redelijk op leeftijd, voor allebei toendertijd uit goedheid een klein bedrag betaald omdat ze enigszins rijbaar zouden zijn, wat achteraf niet zo was. Ik heb altijd plek voor een opvanger maar ga er niet meer voor betalen, genoeg dierenarts kosten elke keer eraan gehad. Ze zijn uiteindelijk door hun artrose ook ingeslapen. Er zijn heus wel mensen die zo'n beest opvangen met goede bedoelingen maar ik zou wel willen weten deze keer in hoeverre zo'n beestje beschadigd is. Ook voor jezelf handig om te weten.