Ik begrijp niet zo goed waarom je mij direct aanspreekt. Is het omdat ik in jouw ogen zeg dat een paard voor het rijden minimaal een half uur gepoetst dient te worden? Ik geloof namelijk niet dat ik dat zeg. Wel vind ik dat een paard voor er een zadel en hoofdstel op komt schoon gemaakt moet worden én dat dit niet afgeraffeld dient te worden. Als ik zie hoeveel zand ik elke dag weer van mijn paard afborstel, dan ben ik blij dat ik hem niet maar 4 minuten poets. Blijkbaar is jouw paard erg schoon op zichzelf, zoals al eerder gezegd heeft mijn paard niet voor niets de bijnaam 'varken'.
Maar ook als een paard meerdere keren per dag opgezadeld wordt, dan is het toch juist belangrijk dat gedroogd zweet van een vorig uur weggeborsteld wordt? Zweet bevat zoutkristallen, dit kan flink irriteren, ook de reden waarom je het in de zomer wegsponst of spoelt, toch?
Daarbij ben ik wel van mening dat een paard over het algemeen niet slechter wordt van 2 keer per dag grondig gepoetst worden. Helemaal niet als het alternatief is dat er anders schuurplekken kunnen ontstaan doordat er niet/nauwelijks/slecht gepoetst wordt.
Maar goed, ik kan me geen voorstelling maken dat je een paard in 4 minuten schoon krijgt. Nou ja, geschoren en 24 uur per dag onder een deken misschien, maar ook dan redde ík dat in elk geval niet. Daarbij zie ik poetsen ook als onderdeel van elkaar leren kennen (vooral van belang als je regelmatig op andere paarden rijdt) én het controleren van het lijf op plekjes en dingetjes. Ons varken vindt het ook heerlijk op sommige plekken uitgebreid geborsteld te worden, daar trek ik graag tijd voor uit, kleine moeite, groot plezier. En in de koude periode zie ik flink poetsen ook als fijne warming up voor mezelf.

Een paard dat poetsen niet fijn vindt zal toch ook schoon moeten zijn op zadel- en hoofdstelplek en heeft wat mij betreft 2 opties: het leren fijn te vinden of in elk geval het nodige werk domweg toe te staan. Zo staan ze er op de manege waar ik sta ook in. Uren tutten hoeft echt niet, maar effectief schoon is gewoon behoud van je dieren.
En nogmaals. Zoveel mensen zoveel gewoonten. Zet 10 paardenmensen (of mensen met paarden, hoe je wilt) op een rijtje en stel ze dezelfde vraag, geheid krijg je 10 verschillende antwoorden inclusief 10 verschillende argumenten. Zo lijkt de paardenwereld op ongeveer alle fronten in elkaar te zitten.